امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279514
۹۹۱
۱
۰
نسخه چاپی

آسپارتام (شیرین کننده مصنوعی) چیست و در چه موادی یافت می شود؟!

آسپارتام

آسپارتام چیست؟

آسپارتام یکی از محبوب ترین شیرین کننده های مصنوعی موجود در بازار است.

در حالی که این شیرین کننده همچنان محبوب است، در سال های اخیر با بحث هایی نیز مواجه شده است. بسیاری از مخالفان ادعا کرده اند که آسپارتام در واقع برای سلامتی مضر است. همچنین ادعاهایی در مورد عواقب طولانی مدت مصرف آسپارتام وجود دارد.

متأسفانه، در حالی که آزمایش‌های گسترده‌ای بر روی آسپارتام انجام شده است، در مورد اینکه آیا آسپارتام برای شما «بد» است یا خیر، اتفاق نظر وجود ندارد.

آسپارتام با نام های تجاری NutraSweet و Equal به فروش می رسد. همچنین به طور گسترده در محصولات بسته بندی شده استفاده می شود - به ویژه آنهایی که برچسب غذاهای "رژیمی" دارند.

ترکیبات آسپارتام اسید آسپارتیک و فنیل آلانین است. هر دو آمینو اسیدهای طبیعی هستند. اسید آسپارتیک توسط بدن شما تولید می شود و فنیل آلانین یک اسید آمینه ضروری است که از غذا دریافت می کنید.

وقتی بدن شما آسپارتام را پردازش می کند، بخشی از آن به متانول تجزیه می شود. مصرف میوه، آب میوه، نوشیدنی های تخمیر شده و برخی سبزیجات نیز حاوی متانول هستند یا منجر به تولید متانول می شوند.

از سال 2014، آسپارتام بزرگترین منبع متانول در رژیم غذایی آمریکایی ها بود. متانول در مقادیر زیاد سمی است، اما مقادیر کمتر نیز ممکن است در ترکیب با متانول آزاد به دلیل جذب بیشتر نگران کننده باشد.

متانول رایگان در برخی غذاها وجود دارد و همچنین هنگام گرم شدن آسپارتام ایجاد می شود. متانول رایگان که به طور منظم مصرف می شود ممکن است مشکل ساز باشد زیرا به فرمالدئید، یک سرطان زا و نوروتوکسین شناخته شده در بدن تجزیه می شود.

با این حال، آژانس استانداردهای غذایی در بریتانیا بیان می‌کند که حتی در کودکانی که مصرف‌کنندگان بالایی از آسپارتام دارند، حداکثر میزان مصرف متانول به دست نمی‌آید.

آنها همچنین بیان می کنند که از آنجایی که خوردن میوه ها و سبزیجات برای افزایش سلامت شناخته شده است، مصرف متانول از این منابع اولویت بالایی برای تحقیق نیست.

تاییدیه های آسپارتام

تعدادی از آژانس‌های نظارتی و سازمان‌های مرتبط با سلامت روی آسپارتام تاثیر مثبتی گذاشته‌اند. از موارد زیر تایید شده است:

• سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA)

• سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد

• سازمان بهداشت جهانی

• انجمن قلب آمریکا

• انجمن رژیم غذایی آمریکا

در سال 2013، سازمان ایمنی غذای اروپا (EFSA) بررسی بیش از 600 مجموعه داده از مطالعات آسپارتام را به پایان رساند. هیچ دلیلی برای حذف آسپارتام از بازار پیدا نکرد. در این بررسی هیچ نگرانی ایمنی مرتبط با مصرف طبیعی یا افزایش یافته گزارش نشد.

در عین حال، شیرین کننده های مصنوعی سابقه طولانی بحث و مناقشه دارند. آسپارتام در زمانی تولید شد که FDA شیرین کننده های مصنوعی سیکلامات (Sucaryl) و ساخارین (Sweet'N Low) را ممنوع کرد.

آزمایشات آزمایشگاهی نشان داد که دوزهای هنگفت این دو ترکیب باعث ایجاد سرطان و سایر اختلالات در حیوانات آزمایشگاهی می شود.

در حالی که آسپارتام در واقع توسط FDA تایید شده است، سازمان حامی مصرف‌کننده مرکز علوم در منافع عمومی به مطالعات متعددی اشاره کرده است که مشکلاتی را در مورد شیرین‌کننده نشان می‌دهد، از جمله مطالعه دانشکده بهداشت عمومی هاروارد.

در سال 2000، مؤسسه ملی بهداشت تصمیم گرفت ساخارین را از فهرست منابع قابل اعتماد مواد سرطان‌زا حذف کند. اگرچه سیکلامات در بیش از 50 کشور موجود است، اما در ایالات متحده فروخته نمی شود.

محصولات حاوی آسپارتام

هر گاه روی محصولی برچسب «بدون قند» زده شود، معمولاً به این معنی است که به جای شکر، یک شیرین کننده مصنوعی دارد. در حالی که همه محصولات بدون قند حاوی آسپارتام نیستند، اما همچنان یکی از محبوب ترین شیرین کننده ها است. این به طور گسترده در تعدادی از کالاهای بسته بندی شده موجود است.

برخی از نمونه های محصولات حاوی آسپارتام عبارتند از:

• سودای رژیمی

• بستنی بدون شکر

• آب میوه کم کالری

• آدامس

• ماست

• آب نبات بدون قند

• نوشابه رژیمی

استفاده از شیرین کننده های دیگر می تواند به شما در محدود کردن مصرف آسپارتام کمک کند. با این حال، اگر می خواهید به طور کلی از آسپارتام اجتناب کنید، باید مطمئن شوید که در کالاهای بسته بندی شده نیز به آن توجه کنید. آسپارتام اغلب حاوی فنیل آلانین است.

عوارض جانبی آسپارتام

به گفته منبع مورد اعتماد جامعه سرطان آمریکا، آسپارتام تقریباً 200 برابر شیرین تر از شکر است. بنابراین فقط مقدار بسیار کمی برای طعم شیرین به غذا و نوشیدنی نیاز است. توصیه های قابل قبول مصرف روزانه (ADI) FDA و EFSA عبارتند از:

• FDA: میلی گرم50 به ازای هر کیلوگرم وزن بدن

• EFSA: میلی گرم40 به ازای هر کیلوگرم وزن بدن

یک قوطی نوشابه رژیمی حاوی حدود 185 میلی گرم آسپارتام است. یک فرد 68 کیلوگرمی باید بیش از 18 قوطی نوشابه در روز بنوشد تا از میزان مصرف روزانه FDA بیشتر شود. متناوبا، آنها به نزدیک به 15 قوطی برای فراتر از توصیه EFSA نیاز دارند.

با این حال، افرادی که به بیماری به نام فنیل کتونوری (PKU) مبتلا هستند، نباید از آسپارتام استفاده کنند. افرادی که داروهای اسکیزوفرنی مصرف می کنند نیز باید از آسپارتام اجتناب کنند.

فنیل کتونوری

افراد مبتلا به PKU دارای فنیل آلانین بیش از حد در خون خود هستند. فنیل آلانین یک اسید آمینه ضروری است که در منابع پروتئینی مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ و محصولات لبنی یافت می شود. همچنین یکی از دو ماده آسپارتام است.

افراد مبتلا به این بیماری نمی توانند فنیل آلانین را به درستی پردازش کنند. اگر این بیماری را دارید، آسپارتام بسیار سمی است.

دیسکینزی دیررس

تصور می شود که دیسکینزی دیررس (TD) یکی از عوارض جانبی برخی از داروهای اسکیزوفرنی است. فنیل آلانین موجود در آسپارتام ممکن است حرکات عضلانی کنترل نشده TD را تسریع کند.

دیگر

فعالان ضد آسپارتام ادعا می کنند که بین آسپارتام و بسیاری از بیماری ها، از جمله:

• سرطان

تشنج

• سردرد

افسردگی

• اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD)

• سرگیجه

• افزایش وزن

• نقائص هنگام تولد

لوپوس

• بیماری آلزایمر

مولتیپل اسکلروزیس (MS)

تحقیقات برای تایید یا بی اعتبار کردن ارتباط بین این بیماری ها و آسپارتام ادامه دارد، اما در حال حاضر هنوز نتایج متناقضی در مطالعات وجود دارد.

برخی از تحقیقات منبع معتبر افزایش خطر، علائم یا تسریع بیماری را گزارش می‌کنند، در حالی که برخی دیگر هیچ پیامد منفی با مصرف آسپارتام گزارش نمی‌کنند.

آسپارتام

اثرات آسپارتام بر دیابت و کاهش وزن

وقتی صحبت از دیابت و کاهش وزن به میان می آید، یکی از اولین قدم هایی که بسیاری از افراد برمی دارند این است که کالری های خالی را از رژیم غذایی خود حذف کنند. این اغلب شامل شکر است.

در مورد دیابت و چاقی، آسپارتام هم مزایا و هم معایب دارد. به طور کلی، شیرین کننده های مصنوعی ممکن است برای مبتلایان به دیابت مفید باشد. با این حال، این لزوماً به این معنی نیست که آسپارتام بهترین شیرین کننده انتخابی است - ابتدا باید از پزشک خود بپرسید.

شیرین‌کننده‌ها ممکن است به تلاش‌های کاهش وزن نیز کمک کنند، اما این معمولاً فقط زمانی اتفاق می‌افتد که قبل از تلاش برای کاهش وزن، محصولات حاوی قند زیادی مصرف کنید. تغییر از محصولات قندی به محصولات حاوی شیرین کننده های مصنوعی نیز ممکن است خطر پوسیدگی و پوسیدگی دندان را کاهش دهد.

بر اساس یک منبع معتبر در سال 2014، موش هایی که آسپارتام تغذیه شده بودند، به طور کلی توده بدن کمتری داشتند. یکی از اخطارها به نتایج این بود که همین موش‌ها همچنین دارای باکتری‌های روده بیشتر و همچنین افزایش قند خون بودند. این افزایش در گلوکز خون نیز با مقاومت به انسولین مرتبط بود.

تحقیقات در مورد اینکه چگونه آسپارتام و سایر شیرین کننده های غیر مغذی بر این بیماری ها و سایر بیماری ها تأثیر می گذارند، کاملاً قطعی نیست.

جایگزین های طبیعی برای آسپارتام

جنجال بر سر آسپارتام همچنان ادامه دارد. شواهد موجود اثرات منفی طولانی مدت را نشان نمی دهد، اما تحقیقات در حال انجام است.

قبل از بازگشت به شکر (که کالری بالایی دارد و ارزش غذایی ندارد)، می توانید جایگزین های طبیعی برای آسپارتام را در نظر بگیرید. می توانید غذاها و نوشیدنی های شیرین کننده را امتحان کنید:

• میوه راهب

• آلولوز

• برگ استویا

در حالی که چنین محصولاتی در مقایسه با نسخه‌های مصنوعی مانند آسپارتام در واقع «طبیعی‌تر» هستند، شما همچنان باید این جایگزین‌ها را در مقادیر محدود مصرف کنید.

مانند شکر، جایگزین های طبیعی برای آسپارتام می تواند حاوی کالری زیادی با ارزش غذایی کم یا بدون ارزش غذایی باشد.

نگرانی عمومی در مورد آسپارتام امروزه همچنان زنده و پایدار است. تحقیقات علمی هیچ مدرک ثابتی از آسیب نشان نداده است، در نتیجه منجر به پذیرش برای استفاده روزمره می شود.

به دلیل انتقادات شدید، بسیاری از مردم اقداماتی را برای اجتناب از شیرین کننده های مصنوعی انجام داده اند. با این حال، مصرف آسپارتام توسط افرادی که در مورد مصرف قند خود آگاه هستند همچنان رو به افزایش است.

هنگامی که صحبت از آسپارتام به میان می آید، بهترین راه حل شما – مانند شکر و سایر شیرین کننده ها – مصرف آن در مقادیر محدود است.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید