امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 288054
۱۸۸
۱
۰
نسخه چاپی

آیا هر روز باید مدفوع کرد؟

آیا هر روز باید مدفوع کرد؟

مدفوع کردن یکی از بخش های حیاتی گوارش بدن و روشی برای خلاصی از فضولات بدن است. اما هر روز مدفوع کردن چیزی نیست که همه آن را تجربه کنند. برخی چند بار در روز مدفوع می کنند و برخی هم تنها چند بار در هفته.

آیا ایده آل این است که هر روز مدفوع کنیم؟ چه هر روز مدفوع می کنید و چه نه، در ادامه می خواهیم ببینیم کارشناسان درباره ی تعداد دفعات مدفوع کردن چه می گویند.

هر چند وقت یک بار باید مدفوع کرد؟

هیچ نسخه ی کلی ای در مورد تعداد دفعات مدفوع کردن وجود ندارد.

به طور کلی، اغلب افرادی که به مشکل پزشکی قابل توجهی دچار نیستند بین ۳ بار در روز تا ۳ بار در هفته مدفوع کردن را تجربه می کنند.

با این حال، اگر تعداد دفعات مدفوع کردن شما اینگونه نیست، چیزی برای نگرانی وجود ندارد. این امری طبیعی است که هر فردی عادت های متفاوتی در خصوص تعداد دفعات مدفوع کردن داشته باشد. مهم این است که تعداد دفعات مدفوع کردن معمول خود شما چقدر است و صرفاً تغییر در میزان معمول خودتان می تواند نگران کننده باشد.

آیا هر روز مدفوع نکردن می تواند نگران کننده باشد؟

اگر از آن دست افرادی نیستید که هر روز مدفوع می کنند، لزوماً معنایش این نیست که مشکلی وجود دارد. متفاوت بودن تعداد دفعات مدفوع کردن در افراد مختلف امری کاملاً طبیعی است و هر روز مدفوع نکردن نشانه ی قطعی وجود مشکل نیست.

روده های برخی افراد سرعت حرکت پایین تر یا انقباضات کمتری دارند و به همین دلیل فاصله ی دفعات مدفوع کردن آن ها طولانی تر است.

برخی هم ممکن است به این دلیل هر روز مدفوع نکنند که دچار مشکلی پزشکی ای باشند که سلامت روده های آن ها را تحت تأثیر قرار داده باشد، از جمله یبوست، سندرم روده تحریک پذیر، شکم درد، گاستروانتریت یا بیماری التهاب معده ‌ای روده ‌ای، و یا بیماری التهابی روده ای.

مهم ترین چیز این است که توجه داشته باشید الگوی معمول مدفوع کردن تان چگونه است و مطمئن شوید که درد یا دیگر مشکلات گوارشی ای را تجربه نمی کنید. تا زمانی که الگوی معمول مدفوع کردن تان برقرار باشد و مشکل گوارشی ای هم نداشته باشید، جای نگرانی نخواهد بود.

اگر بابت تعداد دفعات مدفوع کردن تان یا بروز تغییرات ناگهانی مانند یبوست مداوم یا افزایش غیر منتظره در تعداد دفعات مدفوع کردن، احساس نگرانی می کنید، به پزشک مراجعه کنید.

آیا هر روز باید مدفوع کرد؟

چه عواملی در تعداد دفعات مدفوع کردن تأثیرگذارند؟

عوامل مختلفی بر تعداد دفعات مدفوع کردن مؤثر است.

– رژیم غذایی

هر آنچه می خورید و می آشامید می تواند بر گوارش شما و در نتیجه، وضعیت مدفوع کردن تان تأثیر بگذارد. مثلاً اگر رژیم غذایی کم فیبری داشته باشید، این امر عبور مدفوع از روده ها را دشوار می کند و احتمال یبوست را بیشتر می سازد. به علاوه، آنچه که می نوشید هم می تواند بر وضعیت مدفوع کردن تان تأثیر بگذارد. مصرف زیاد مایعات می تواند به نرم شدن مدفوع کمک کند و عکس آن می تواند منجر به یبوست شود.

– فعالیت فیزیکی

ورزش منظم می تواند به حرکت روده ها کمک کند. ورزش کردن باعث می شود عبور مواد غذایی از روده ی بزرگ زمان کمتری ببرد و به این ترتیب به بهبود گوارش کمک می کند.

– مشکلات پزشکی

برخی مشکلات پزشکی مانند سندرم روده تحریک پذیر، بیماری التهابی روده و اختلالات تیروئیدی می توانند وضعیت مدفوع کردن را تحت تأثیر قرار دهند، چون ممکن است باعث یبوست یا اسهال شود. از دیگر بیماری های تأثیر گذار بر وضعیت مدفوع کردن می توان به دیابت، پرکاری تیروئید و بیماری سلیاک اشاره کرد.

– داروها

برخی داروها می توانند حرکات روده ها را آهسته تر کنند و باعث یبوست و دیگر عوارض جانبی شوند. از داروهای رایج تأثیرگذار بر وضعیت مدفوع کردن می توان به داروهای شیمی درمانی، داروهای زخم معده یا سوزش معده، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و داروی متفورمین برای دیابت اشاره کرد.

– سن

وضعیت مدفوع کردن با بالا رفتن سن تغییر می کند، به طوری که یبوست در میان افراد سالخورده رایج تر است. سوخت و ساز بدن به مرور زمان سرعت پایین تری پیدا می کند و به همین دلیل از سرعت حرکات روده هم کاسته می شود.

چه کنیم که بتوانیم به طور منظم و پیوسته مدفوع کنیم؟

اگر نمی توانید به طور منظم و پیوسته مدفوع کنید، روش هایی طبیعی و داروهای بدون نسخه ای برای این منظور وجود دارد.

– فیبر خوراکی

فیبر رژیم غذایی خود را با استفاده از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات و یا مصرف مکمل های فیبر، بیشتر کنید. این کار باعث افزایش مدفوع می شود و به حرکت آن در مجرای گوارش کمک می کند.

– نوشیدن آب

هر چه آب بدن تان بیشتر باشد، برای وضعیت مدفوع کردن تان بهتر است چون باعث می شود مدفوع نرم شود و بتوانید به طور منظم مدفوع کنید. هر روز دست کم ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید.

– ورزش منظم

داشتن تحرک بدنی منظم باعث می شود عبور مواد غذایی از روده بزرگ زمان کمتری ببرد، امری که فرآیند گوارش را به طور کلی بهبود می بخشد.

– داروهای بدون نسخه

اگر هیچ یک از روش های طبیعی ذکر شده به بهبود وضعیت مدفوع کردن تان کمک نکرد، می توانید از ملین ها یا نرم کننده های مدفوع بدون نسخه، بسته به نیازتان استفاده کنید. ملین ها برای زمانی هستند که یبوست شدید دارید و به یک درمان فوری نیازمندید و نرم کننده های مدفوع برای یبوست موقت یا خفیف مناسب اند.

اگر با وجود امتحان کردن تمامی این روش ها کماکان با یبوست درگیر بودید، به پزشک مراجعه کنید.

به علاوه، اگر شابقه ی ابتلا به سرطان روده در خانواده ی شما وجود دارد یا متوجه تغییری ناگهانی در وضعیت مدفوع کردن خود، خونریزی یا کاهش وزن تان شده اید باید به پزشک مراجعه کنید.

  • منبع
  • روزیاتو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید