امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276037
۲۹۱۰
۱
۰
نسخه چاپی

اختلال انزجار جنسی یا بیزاری جنسی | علائم اختلال انزجار جنسی | علل اختلال بیزاری جنسی | تشخیص اختلال بیزاری جنسی

اختلال انزجار جنسی یا نفرت و بیزاری جنسی یکی از انواع اختلالات میل جنسی است. فرد مبتلا به انزجار جنسی از رابطه جنسی نفرت دارد و از آن شدیدا خودداری می کند

اختلال انزجار جنسی یا بیزاری جنسی | علائم اختلال انزجار جنسی | علل اختلال بیزاری جنسی | تشخیص اختلال بیزاری جنسی

اختلال انزجار جنسی یا نفرت و بیزاری جنسی یکی از انواع اختلالات میل جنسی است. فرد مبتلا به انزجار جنسی از رابطه جنسی نفرت دارد و از آن شدیدا خودداری می کند. مبتلایان به اختلال انزجار جنسی از هرگونه رابطه و فعالیتی كه منجر به رابطه و تماس جنسی تناسلی شود اجتناب می کنند. احتمال دارد مشکلات عمده ای در روابط بین فردی داشته باشند.

اختلال انزجار جنسی یا بیزاری جنسی

اختلال بیزاری جنسی یا نفرت و یا انزجار جنسی که به اختصار (SAD) نیز نامیده می‌شود یکی از انواع اختلالات جنسی می‌باشد فرد مبتلا به اختلال بیزاری جنسی بقدری از رابطه جنسی بدش می‌آید و نفرت دارد که نه تنها شدیدا از انجام آن خودداری می‌کند بلکه از هر کار و عملی که سبب رابطه و تماسی جنسی شود نیز اجتناب می‌کند. این احتمال می‌رود که شخص دارای مشکلات عمده‌ای در روابط بین فردی داشته باشد.

برخی از مبتلایان به اختلال بیزاری جنسی شدید، احتمال دارد در هنگام مواجهه با موقعیت‌های جنسی حتی به حمله‌های وحشتزدگی همراه با اضطراب و استرس شدید، احساس خفگی، تپش قلب، ضعف، تهوع، سرگیجه و مشکلات تنفسی دچار شوند.

برخی افراد نفرت بسیار زیادی در مورد تمامی محرک‌های جنسی مانند بوسیدن، و لمس کردن دارند. شدت واکنش فرد در زمان مواجهه با این موقعیت‌ها ممکن است از استرس و اضطراب متوسط و فقدان لذت تا پریشانی روانی شدید متغیر باشد.

افراد مبتلا به اختلال بیزاری جنسی ممکن است با استفاده از راه‌های غیرمستقیم مانند:

- نرسیدن به پوشش و ظاهر شخصی
- زود خوابیدن
- به مسافرت رفتن
- اعتیاد به مواد مخدر
- غرق شدن در فعالیت‌های شغلی، اجتماعی و خانوادگی و… عدمِ گرایش خود را به داشتن رابطه جنسی نشان دهند.

علائم اختلال انزجار جنسی یا بیزاری جنسی

افراد مبتلا به اختلال انزجار جنسی ممكن است با استفاده از راه های غیرمستقیم مانند نرسیدن به پوشش و ظاهر شخصی، زود خوابیدن، به مسافرت رفتن، اعتیاد مواد مخدر، غرق شدن در فعالیت های شغلی، اجتماعی و خانوادگی و... عدمِ گرایش خود را به فعالیت جنسی نشان دهند. برخی از مبتلایان به اختلال انزجار جنسی شدید، احتمال دارد در هنگام مواجهه با موقعیت های جنسی حتی به حمله های وحشتزدگی همراه با اضطراب و استرس شدید، احساس خفگی، تپش قلب، ضعف، تهوع، سرگیجه و مشكلات تنفسی دچار شوند. برخی افراد نفرت بسیار زیادی در مورد تمامی محرک های جنسی مانند بوسیدن، و لمس كردن دارند. شدت واكنش فرد در زمان مواجهه با این موقعیت ها ممكن است از استرس و اضطراب متوسط و فقدان لذت تا پریشانی روانی شدید متغیر باشد.

علل اختلال انزجار جنسی یا بیزاری جنسی

علت دقیق ابتلا به این اختلال مشخص نیست، اما تجربه‌های تروماتیک حول محور سوءاستفاده جنسی می‌تواند در ظهور اختلال در زندگی موثر باشد. دیگر علل ابتلا به آن می‌تواند فیزیکی باشد. برای مثال، عدم تعادل هورمونی یکی از علل کاهش یا بی میلی جنسی است. سایر علل بیزاری جنسی عبارتند از استرس، مصرف مواد مخدر، ترس از بارداری و تنفر از همسر.

زایمان و افسردگی پس از زایمان نیز می‌تواند در ابتلا به این اختلال موثر باشد.

تجربه های جنسی آسیب رسان گذشته، مانند سوء استفاده واقع شدن در دوران كودكی، زنا با محارم یا تجاوز به عنف باعث به وجود آمدن نفرت و بیزاری از هر گونه فعالیت جنسی می شود.

همچنین پسران و دخترانی که تا قبل از ازدواج هیچگونه رابطه جنسی نداشته اند، كیفیت نخستین رابطه پس از ازدواج آنها نقش موثری در نگرش و تمایلات جنسی بعدی آنان خواهد داشت. برخی از پسران یا مردان كه قبلاً هیچگونه تجربه یا اطلاعات جنسی صحیح ندارند، ممكن است در شب زفاف بر اثر آمیزش ناشایسته یا توام با هیجان های كنترل نشده، آنچنان درد و جراحاتی در همسرشان ایجاد كنند كه تا مدت ها موجب بیزاری یا ترس او از رابطه جنسی شود. و در واقع مبتلا به انزجار جنسی شود.

همچنین عوامل دیگری باعث به وجود آمدن اختلال انزجار می شود که به چند نمونه اشاره می شود:

- اضطراب و خشم، ممكن است میل جنسی را هم در مردان و هم در زنان كاهش دهد.
- تجربه زیاد رابطه جنسی در موقعیت های نامناسب و ناخوشایند.
- نگرش ها، ترس ها یا خاطرات موثر در اختلال انزجار جنسی مانند این باور كه رابطه جنسی غیر اخلاقی یا خطرناک است.
- تربیت و آموزش های جنسی نامناسب. ایجاد نگرش های نادرست نسبت به مسائل جنسی از عوامل به وجود آورنده اختلالات جنسی، به خصوص كم كاری و بیزاری و انزجار جنسی است.

میزان شیوع اختلال انزجار جنسی

زنان و مردان هر دو به یک اندازه ممکن است دچار اختلال بیزاری جنسی شوند. این طور برآورد می‌شود که شیوع آن در زنان کمی بیشتر از مردان است، چرا که زنان بیشتر از مردان قربانی تجاوز و دیگر اشکال آزار جنسی می‌شوند. آمار دقیق از تعداد مبتلایان به این اختلال وجود ندارد، چرا که اغلب با دیگر بیماری‌ها و اختلالات جنسی مانند سردی و بی میلی جنسی یا نوسان طبیعی در میل جنسی در اثر استرس‌های زندگی روزمره اشتباه گرفته می‌شود. به علاوه، حرف زدن در مورد مسائل جنسی برای بسیاری از افراد دشوار است، از این رو تعداد کمی برای برطرف کردن اختلال خود به مشاور، درمانگر جنسی و پزشک مراجعه می‌کنند.

اختلال انزجار جنسی یا بیزاری جنسی | علائم اختلال انزجار جنسی | علل اختلال بیزاری جنسی | تشخیص اختلال بیزاری جنسی

مشکلات اختلال انزجار جنسی

برخی از مشاوران جنسی و سکس تراپی بر این باورند که بین رخداد اختلال انزجار جنسی و ابتلا به اختلال ترس و وحشت زدگی ارتباط نزدیكی وجود دارد. در اختلال وحشت زدگی، فرد مبتلا، به طور ناگهانی احساس بسیار شدید استرس و اضطراب می كند. كه همراه با آن، احساس های جسمانی و ذهنی ناخوشایندی مانند تپش قلب شدید، احساس خفگی، تعریق، تهوع، ترس از سكته قلبی و ترس از مردان یا دیوانه شدن نیز در وی ظاهر می شود. این وضعیت، فرد مبتلا به انزجار جنسی را از انجام هر گونه فعالیت باز می دارد. و موجب می شود وی از موقعیت هایی كه قبلاً در آن ها چنین حمله هایی رخ داده است، اجتناب کند. از این رو، چنانچه بر حسب تصادف حمله وحشت زدگی در موقعیت های جنسی رخ دهند، خواه ناخواه اثر ناخوشایند این حمله ها به فعالیت ها و موقعیت های جنسی منتقل می شود. و موجب اجتناب فرد از رابطه جنسی، رابطه زناشویی و این گونه فعالیت ها می شود.

تشخیص اختلال بیزاری جنسی

تشخیص اختلال بیزاری جنسی معمولا زمانی انجام می‌شود که فرد یا همسرش درباره مشکل و نارضایتی خود از رابطه با پزشک یا روان درمانگر صحبت می‌کنند. اولین گام انجام معاینات و آزمایشات تشخیصی برای حذف علل پزشکی زمینه ساز اختلال است. عدم ابتلا به بیماری‌های مسری جنسی، بدشکلی جسمی، تمیز نبودن همسر و ابتلا به واژینیسموس از مواردی است که می‌توانند باعث پرهیز از رابطه جنسی شوند.

بر اساس توصیفات راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، فرد مبتلا به اختلال بیزاری جنسی نه تنها از هر گونه ارتباطی جنسی با همسر خود پرهیز می‌کند، بلکه احساسی منفی نسبت به این رابطه و حتی احتمال انجام آن دارد. بسیاری از دیگر اختلالات جنسی دارای علائم و نشانه‌هایی هستند که تشخیص اختلال بیزاری جنسی را دشوار می‌کند.

یکی از اختلالاتی که بسیار شبیه به بیزاری جنسی است، اختلال برانگیختگی جنسی زنانه است که به ناتوانی مداوم زن برای حفظ یا رسیدن به پاسخ روان شدن واژن در طول فعالیت جنسی اطلاق می‌شود. فقدان روان سازی مشکلی جسمی است که می‌تواند علتی فیزیکی یا روانی داشته باشد. زنانی که دچار این مشکل هستند، رابطه جنسی دردناکی را تجربه می‌کنند و در نتیجه این تجربه دردناک از رابطه جنسی خودداری می‌کنند. این اختلال به سادگی با بیزاری جنسی اشتباه گرفته می‌شود، زیرا هر دو به صورت مشکل در علاقه و میل به رابطه جنسی خود را نشان می‌دهند.

درمان اختلال انزجار جنسی

ضروری است که علت زمینه ساز و نشانه‌های بیماری بررسی شوند. برخی از عوامل زیست شناسی مثل تغییرات هورمونی هم در زنان و هم در مردان باعث کاهش میل جنسی می شود.

درمان می‌تواند از طریق روش‌های مشاوره آنلاین یا درمان‌های جنسی حضوری انجام شود. روان درمانی، زوج درمانی و درمان‌های حساسیت زدایی از روش‌های رایج برای درمان این اختلال است. روان درمانی زمانی موفق است که بیمار متعهد به شرکت در جلسات درمانی باشد. زوج درمانی می‌تواند به زوج در حل تعارضات بین فردی دخیل در اختلال کمک کند. دارو‌هایی نیز ممکن است برای درمان برخی علائم، به خصوص علائم مربوط به حمله پانیک مورد استفاده قرار گیرد.

  • منبع
  • پارسینه
  • مرکز مشاوره رهیاب

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید