امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276366
۱۲۲۴
۱
۰
نسخه چاپی

انداختن پاها بر روی هم چه عوارضی دارد؟ | 8 تاثیر منفی انداختن پاها روی هم بر بدن

انداختن پاها روی هم عمومی ترین حالت نشستن می باشد اما این طرز نشستن عوارض فیزیکی منفی به دنبال دارد که بسیاری از افراد از آن آگاهی ندارند.

انداختن پاها بر روی هم چه عوارضی دارد؟ | 8 تاثیر منفی انداختن پاها روی هم بر بدن

عوارض انداختن پاها روی هم

انداختن پاها روی هم عمومی ترین حالت نشستن می باشد اما این طرز نشستن عوارض فیزیکی منفی به دنبال دارد که بسیاری از افراد از آن آگاهی ندارند.

1- فلج عصب پرونئال ایجاد می کند

فلج عصب پرونئال(شاخه ای از عصب سیاتیک) یکی از پیامد های گذاشتن پاها روی هم است. علایم آن سختی در حرکت دادن کف پا در قسمت قوزک به علت به وجود آمدن تداخل در عصب پرونئال و کشیدگی عصب و فشرده سازی در قسمت زانو، مفصل، لگن یا قوزک است. این تداخل در عصب می تواند به علت نشستن به یک حالت مانند قرار دادن پاها روی هم به وجود آید.

2- افزایش فشار خون

متخصصان معتقدند انداختن پاها روی هم باعث بالا رفتن موقتی فشار خون می‌شود.

خونی که در پاها جریان می‌یابد، باید برخلاف جاذبه به قلب بازگردد. این یکی از عملکردهای حیاتی بدن به شمار می‌رود و وقتی پاها روی هم انداخته می‌شود، مقاومت نسبت به جریان خون بالا می‌رود. در نتیجه، فشار خون بدن بالا می‌رود تا از این طریق بتواند خون را به قلب برگرداند.

در این لحظه معمولا فرد متوجه بالا رفتن فشار خون نمی‌شود، ولی تکرار و تداوم این حالت می‌تواند خطرات بالقوه‌ای را برای بدن به دنبال داشته باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد انداختن پاها روی هم خطر بالا رفتن فشار سیستولیک را تا ۷ درصد و فشار دیاستولیک را تا ۲ درصد افزایش می‌دهد.

علاوه بر این، این کار فشار زیادی روی مفاصل ران ایجاد می‌کند و باعث تجمع خون در پاها می‌شود که در نهایت موجب التهاب عروق تحتانی پاها و در نتیجه بالا رفتن احتمال لخته شدن خون در داخل عروق می‌شود.

به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند از انداختن پاها روی هم در دراز مدت و بیش از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه خودداری کنید و در فواصل متوالی، پاها را در حالت ۹۰ درجه روی زمین قرار دهید و یا کمی راه بروید.

3- از بین رفتن تعادل در لگن

با کوتاه تر شدن عضلات قسمت داخلی ران و بلند تر شدن قسمت بیرونی ران حالت تعادل لگن از بین می رود. در نتیجه احتمال جا به جا شدن مفصل وجود دارد.

4- احتمال ابتلا به واریس وریدهای پا

هیچ کس دوست ندارد رگ های واریسی یا عنکبوتی در پاهایش ظاهر شود. اما مطابق یکی از گزارشات پزشکی، ۵۵ درصد از زنان و ۴۵ درصد از مردان در آمریکا، با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند.

به نظر می‌رسد واریس وریدهای پا، علاوه بر دلایلی مثل مسائل ژنتیکی، یا ایستادن و نشتن طولانی‌مدت، با شیوه نشستن هم ارتباط داشته باشد.

هومن مدیون -متخصص قلب و عروق-  در این مورد به واحد سلامت یاهو می‌گوید: بین این دو رابطه غیر مستقیم وجود دارد. انداختن پا بر روی پای دیگر، فشار را در رگ های شما، که مسئولیت برگشت دادن  خون به قلب را دارند، بالا می برد. فشار پایی که بر روی پای دیگر است، مانع جریان خونرسانی عادی پا زیرین می‌شود که می تواند به تضعیف یا آسیب به رگ‌های پا منجر شود. در این صورت، خون در درون رگ لخته و یا جمع می‌شود.

5- روی طرز نشستن تاثیر می گذارد

نتایج بررسی ها نشان داده که نشستن با قرار دادن پاها روی هم به مدت سه ساعت در روز می تواند باعث حالت قوز، درد گردن و درد در قسمت تحتانی کمر و ناراحتی در لگن شود.

6- بروز درد کمر و گردن

در هنگام نشستن، در یک حالت ایده‌آل، صورت ما به طور مستقیم به جلو نگاه می‌کند و وزنمان را به صورت مساوی، روی دو پامان که روزی زمین قرار دارد. متاسفانه، این حالت به ندرت اتفاق می افتد، بسیاری از ما اکثرا، وزن خود را به صورت نامساوی تقسیم می‌کنیم و بیشتر وزن را متوجه یک سو می‌کنیم.

از نظر پزشکی، گذاشتن پاها بر روی هم، می‌تواند باعث درد کمر و گردن شود. این حالت از نشستن، گشتاور نیرویی بر لگن وارد می‌شود که می‌تواند باعث چرخش استخوان‌های لگن شود. ار آنجا که لگن، یکی از ستون‌های اصلی و حمایتی ستون فقرات است، این حالت فشاری غیر ضروری بر روی گردن و پشت شما می وارد می‌کند و حتی می تواند شما را مستعد دیسک بین مهره‌ای کمر کند. پس باید طوری بنشنینید که باسن به درستی روی محل نشستن قرار بگیرد. پیشنهاد می‌کنیم در حالتی بنشینید که زانویتان در حالت ۹۰ درجه باشد و لگن شما به صورت متعادل روی سطحی که بر روی آن نشسته‌اید، گذاشته شود.

7- فشار روی زانو

انداختن پاها روی هم موقع نشستن، فشار زیادی به مفاصل ناحیه زانو وارد می کند و همان گونه که می دانید مفصل زانو یکی از مهم ترین مفاصل بدن است که از مهم ترین وظایف آن، تحمل وزن بدن بوده و ایجاد مشکل و اختلال در آن می تواند منجر به بروز ناراحتی های بسیاری در فرد به خصوص در سنین بالا شود.

نشستن روی صندلی بهتر از نشستن روی زمین است، به شرطی که پاهایتان را روی یکدیگر نیندازید و اگر عادت به این کار دارید می توانید پاهایتان را از قسمت مچ پا به هم تکیه داده یا قفل کنید.

8- اثر روی اعصاب پا

انداختن پاها روی هم نه تنها جریان بازگشتی خون به قلب را دچار اختلال می‌کند، بلکه روی اعصاب پاها نیز اثر منفی به جا می‌گذارد.

انداختن پاها به صورت ضربدری روی یکدیگر، عصب ناحیه زیر زانو و اطراف آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این فشار وارده باعث بی‌حسی و فلج موقتی برخی ماهیچه‌های اطراف پا می‌شود و به دلیل بی‌حسی و سوزن‌سوزن شدن پا، فرد قادر به بالا آوردن آن نخواهد بود.
این احساس موقتی است و با هر بار انداختن پاها روی یکدیگر این احساس تکرار می‌شود و باعث بروز بی‌حسی بلندمدت در ناحیه پاها به دلیل آسیب وارده به اعصاب این ناحیه می‌شود.

البته پزشکان بر این باورند چنانچه فرد هر ۲ تا ۴ دقیقه پاها را از روی هم بلند کند، احتمال آسیب اعصاب پا کاهش می‌یابد.

  • منبع
  • دکتر سلام
  • عصر ایران
  • دکتر مومن زاده

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید