امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275495
۳۵۴۴
۱
۰
نسخه چاپی

انواع طلاق در آمریکا | قرارداد پيش از ازدواج | نحوه تقسیم اموال پس از طلاق در آمریکا

انواع طلاق در آمریکا | قرارداد پيش از ازدواج | نحوه تقسیم اموال پس از طلاق در آمریکا

قوانین طلاق در هر ایالت آمریکا، منحصر به خود آن ایالت است. به همین علت وکیل طلاق در امریکا از هر ایالت با ایالت دیگر متفاوت است و پروسه قانونی طلاق در امریکا نیز به همین ترتیب در هر ایالت متفاوت است. نحوه جدا شدن به روابطی که طرفین با یکدیگر دارند و قوانین ایالتی که در آن زندگی می‌کنند، بستگی دارد.

انواع طلاق در آمریکا

در ایالات متحده آمریکا طلاق بر ۲ پایه است و هر ایالت بنا بر مصلخت یکی از این دو را انتخاب کرده است:

طلاق مبتنی بر خطا: که در این نوع طلاق زمینه ایی از خطا مانند عدم توانایی جنسی، محکومیت به حبس بیشتر از یکسال، اعتیاد مخل زندگی مشترک، خشونت و … است.

طلاق بدون خطا: در این نوع طلاق بر خلاف نوع قبل اثبات خطا ضروری نبوده و صرف اثبات عدم سازش زوجین با یکدیگر و ناتوانی در حل اختلافات برای صدور حکم طلاق کافی است. در صورتی که طرفین برای مدتی نسبتا طولانی جدا از یکدیگر زندگی کنند این نوع طلاق جاری می شود.

قرارداد پيش از ازدواج

يكی از قراردادهای پيشرو در امر ازدواج در ايالات متحده قرارداد قبل از ازدواج است. اين قراردادها، دعاوی قابل پيش بينی پس از طلاق و همچنين تقسيم ماترك پس از مرگ را به حداقل می رسانند.

اغلب ايالت های اين كشور قانون متحدالشكل قرارداد قبل از ازدواج را در ارتباط با طلاق به رسميت و لازم الاتباع شناخته اند. با توجه به اين قانون، اين قرارداد در صورتی كه با اراده طرفين توأمان نشده باشد يا در مخالفت با وجدان سالم و اخلاق حسنه و در راستای اختفای اموال باشد غير قابل اجرا می شود.

موضوع اساسی در اين قراردادها بحث تقسيم اموال و همچنين پرداخت نفقه پس از طلاق است. در خصوص شرط محدوديت پرداخت حقوق و نفقه كودكان (در اغلب ايالت ها سن صغر تا قبل از هجده سالگی است) با توجه به اينكه صرف نظر از اينكه در زمره وظايف ذاتی زوجين است، مخالف نظم عمومی نيز هست، اغلب ايالت ها چنين شرطی را غير معتبر قلمداد می كنند.

لازم به ذكر است كه پرداخت نفقه كه معمولا به صورت ماهيانه انجام می شود در ايالات متحده ناظر به هر دوی طرفين است و دادگاه ميزان آن را با توجه به درآمد فرد پرداخت كننده نفقه و همچنين درآمد يا عدم درآمد و اشتغال فرد نفقه گيرنده مشخص می كند.

در غالب ايالت ها اين عدد بين 20 تا 35 درصد درآمد خالص طرف نفقه دهنده است. در مواردی كه دادگاه تقاضای فرد نفقه گيرنده را معقول بداند حتی در صورت اشتغال وی، حكم به پرداخت رقمی حدودا نصف درآمد خود همان فرد می دهد. پرداخت اين نفقه با حكم دادگاه يا رضايت نفقه گيرنده يا فوت يا ازدواج مجدد وی متوقف می شود و معمولا حداكثر معادل با مدت زمان زندگی مشترك طرفين، الزام به پرداخت از سوی دادگاه حكم می شود.

در حال حاضر طبق رويه جاری در برخی از ايالت های آمريكا اين مدت حداكثر هفت سال پيش بينی شده است البته به شرط دوام هفت ساله ازدواج و از سوی ديگر همان طور كه اشاره شد به محض اينكه دادگاه تشخيص دهد كه فرد نفقه گيرنده قابليت زندگی مستقل بدون اتكا به نفقه را دارد، حكم را لغو می كند.
در ارتباط با شرط محدوديت ارتباطات فيزيكی و عدم توليد مثل نيز عليرغم اينكه قانون متحدالشكل قرارداد قبل از ازدواج مجوز توافق بر اين گونه شروط را نيز داده است، قوانين داخلی اغلب ايالات با استدلال اينكه اصل در نكاح انتقال تمتع جنسی و توليد مثل است، آن را غير الزام آور می دانند.

نحوه تقسیم اموال پس از طلاق در آمریکا

دادگاه ها در اغلب ايالات آمريكا، حكم به تقسيم برابر اموال بين زوجين پس از طلاق می دهند. در اين راستا و در گام نخست بايستی تفكيكی قائل شد بين اموال زمان تأهل و اموال زمان تجرد. اموالی كه در زمان تأهل طرفين توسط هر كدام يا هر دوی ايشان به واسطه اشتغال و كار به دست آمده باشد در زمره اموال زمان تأهل به شمار می آيند و دادگاه پس از طلاق با توجه به قابليت تقويم و ارزش گذاری آنها و همچنين مدت زمان زندگی متأهلی و سطح زندگی ايشان در قبل از طلاق و پس از آن نسبت به تقسيم آنها اقدام می كند.

اين موارد شامل بدهی های طرفين نيز می شود و در صورتي كه وام های دريافتی هر كدام از ايشان پس از ازدواج حاصل شده باشد و در زندگی به صورت ملموس يا غير ملموس (وام تحصيلی) ورود يافته باشد بازپرداختش توسط طرفين صورت می پذيرد.

اموال تجرد شامل اموالی می شود كه قبل از ازدواج يا پس از فسخ آن توسط هر كدام از ايشان به دست آمده باشد و همچنين هدايايی كه طرفين از افرادی غير از يكديگر و به هر كدامشان انفرادی اعطا شده باشد و البته ارث دريافتی شان نيز شامل می شود كه متعلق به خودشان است و تقسيم نمی شود. لازم به يادآوری است كه هر آنچه طبق قرارداد قبل از ازدواج كه در ابتدای نوشتار مورد اشاره واقع شد و همچنين توافقات ارادی طرفين پس از ازدواج از قاعده تقسيم جداست. قيمت گذاری اموال با توجه به ارزش آنها در زمان جدايی انجام می شود.

   در تقسیم م ال در آمر یکا نکات زیر قابل توجه است: 

    - هدایا و ارث هم از این تحصیل مال در زمان زندگی مشترک مستثنا هستند.
- این تقسیم دارایی شامل بدهی افراد هم می شود زیرا بدهی هم جزئی از دارایی افراد محسوب است. مانند وام های دریافتی هر یک از زوجین پس از ازدواج که بازپرداخت آنها پس از طلاق به تساوی بر عهده طرفین است.
- اگر برای تقسیم دارایی در زمان طلاق قراردادی وجود داشته باشد طبق آن عمل می شود. وجود اینگونه توافق نامه ها دعاوی مالی ناشی از طلاق و مرگ را به حداقل می رساند.
- شرط محدودیت یا عدم پرداخت نفقه همسر و فرزند مخالف نظم عمومی است و این شرط باطل است.
- پرداخت نفقه در آمریکا به صورت ماهیانه است و در صورت تمکن مالی هر دو طرف به تساوی مسئول پرداخت هستند و در غیر این صورت دادگاه با توجه به درآمد فرد میزان و سهم نفقه پرداختی وی را مشخص می کند. در بیشتر موارد این عدد بین ۲۰ الی ۳۵ درصد درآمد خالص فرد است.

  • منبع
  • وکیل تاپ
  • ایرنا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید