امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276527
۱۱۵۹
۱
۰
نسخه چاپی

برج ساعت لندن یا بیگ بن اوج هنر و علم در انگلستان

برج ساعت لندن یا بیگ بن اوج هنر و علم در انگلستان

تاریخچه ساخت برج ساعت لندن

انگلستان کشوری تاریخی با جاذبه های گردشگری فراوان است. برج لندن، استون هنج، حمام های شهر باث از جمله این جاذبه ها می باشند.

هر شهری در جهان نمادی دارد که در بین دیگر کشورها شناخته شده است، می توان به جرات گفت نماد شهر لندن، برج ساعت بیگ بن (Big Ben) است. در واقع بیگ بن نامی است که بر روی ناقوس بزرگ ۱۳ تنی این برج ساعت گذاشته شده است، این زنگ در هر ساعت به صدا در می آید و زمان را اعلام می کند.

در خود بریتانیا این ساعت را به نام برج سنت استفان کاخ وست‌مینستر می شناسند. در سال ۲۰۱۲ به افتخار شصتمین سالگرد تاجگذاری ملکه الیزابت دوم برج ساعت بیگ بن به برج الیزابت تغییر نام داده شد.

برج ساعت لندن که به بیگ بن مشهور است یکی از معروفترین آثار تاریخی انگلستان می باشد. اما باید بین برج ساعت لندن که به الیزابت نیز معروف است و ساعت بیگ بن تفاوت قائل شوید.

بیگ بن نام ساعت و ناقوس بزرگی است که بالای برجی با نام برج الیزابت قرار دارد.

در سال ۱۸۳۴ میلادی، کاخ وست مینستر بر اثر یک آتش‌سوزی بزرگ، جلوی چشم همه به یک ویرانه تبدیل شد. به طوری که بعد از خاموش کردن آتش، به جز سالن ورودی، چیزی از این کاخ باقی نمانده بود. بنابراین پارلمان انگلیس، دیگر جایی برای برگزار کردن جلساتشان نداشتند. یک سال بعد از این اتفاق، بالاخره مسئولین به فکر بازسازی این کاخ افتادند و برای پیدا کردن بهترین طرح برای نمای آن، مسابقه برگزار کردند. بیش از 400 طرح فرستاده شد که از بین آن‌ها، ایده‌ی چارلز بری  برای ساخت این بنا انتخاب شد.

در طرح‌های اصلی چارلز بری ساعت وجود نداشت تا این كه پارلمان درخواست كرد تا به برج این مجموعه، ساعت اضافه شود. چالرز بری به کمک دستیار خود آگوستوس ولببی پوین، برج ساعت لندن را به طراحی خود اضافه کرد.

برج ساعت لندن در سال 1856 با 96 متر طول و 11 طبقه به مجموعه ساختمانی پارلمان اضافه شد. برای ساخت آن به 850 مترمکعب سنگ و 2600 مترمکعب آجر نیاز بود که این مصالح ساختمانی از آنستون در یورکشایر، کائن در فرانسه به لندن آورده شد. پایه‌های آن در عمق سه متری قرار داده شده‌اند.

برج ساعت لندن یا بیگ بن اوج هنر و علم در انگلستان

تاریخچه ساعت بیگ بن

بیگ بن لقب زنگ بزرگ برج ساعت لندن است که در انتهای شمالی کاخ وست مینستر در لندن قرار دارد.

قرار بود برای برج لندن ساعتی ساخته شود که حتی یک ثانیه هم با ساعت گرینویچ مغایرت نداشته باشد تا به عنوان یک رکورد جهانی ثبت شود. البته هیچکس باورش نمی‌شد که ساخت همچین ساعت دقیقی، آن هم با این ابعاد و عقربه‌های بزرگ امکان پذیر باشد؛ اما ادموند بکت دنیسون توانست خلاف آن را ثابت کند.

ادموند بکت دنیسون یک وکیل بود که ساخت ساعت به نوعی برایش سرگرمی محسوب می‌شد. او فکر کرد که شاید بتواند این ساعت را طراحی کند.

در زمان ساخت برج ساعت لندن این ساعت بزرگ‌ترین ساعت جهان بود و هنوز هم یکی از بزرگ‌ترین ساعت‌های مکانیکی در جهان است. چرخ دنده‌ها و عقربه‌های آن هم بسیار بزرگ هستند. ساعتی با چنین اندازه‌ای باید به گونه‌ای طراحی می‌شد که با وجود وزن زیاد دقیق کار کند و با قرار گرفتن در ارتفاع 97 متری بالای برج ساعت لندن، با وجود وزش بادهای بسیار قوی، کار کنند.

حتی این امکان وجود داشت که با برف و یخ پوشیده شود یا پرندگان در عقربه‌های آن گیر کنند. (در سال 1962 بارش برف شدید و یخ‌بندان باعث شد تا عقربه‌های ساعت سنگین شوند و ساعت برج ساعت لندن در کریمس ده دقیقه تاخیر داشته باشد). بنابراین می‌بایست به گونه‌ای طراحی می‌شد که دقت زمانی خود را از دست ندهد و نبوغ دنیسون این مشکل را حل کرد.

در طراحی این ساعت از سه بخش حرکتی مجزا استفاده شد. بخشی که موتور اصلی عقربه‌ها را به حرکت در می‌آورد. بخشی برای به حرکت درآوردن زنگ‌هایی که هر 15 دقیقه یک بار به صدا می‌آید و مهم‌ترین بخش آن، موتوری که سبب نواختن زنگ اصلی ساعت می‌شود. این ساعت با طراحی دقیق تا امروز مشغول به کار است.

بزرگترین تغییری که در ساعت برج ساعت لندن در طول این سال‌ها به‌وجود آمده است تغییر رنگ آن بود. ساعت و جزییات ساعت به رنگ آبی طراحی شده بودند اما دود و آلودگی هوای لندن به تدریج آن سیاه کرد. به همین دلیل در سال 1980 تصمیم بر آن شد که اجزا ساعت را به رنگ سیاه تغییر دهند.

برج ساعت لندن یا بیگ بن اوج هنر و علم در انگلستان

زنگ های بیگ بن

زنگ‌های برج ساعت در طول مراحل ساخت آن به لندن آورده شدند. این زنگ‌ها آنقدر بزرگ بود که برای آوردن آن لازم شد تا از کشتی استفاده کنند. در ابتدا به این زنگ ویکتوریا می‌گفتند اما بعدها لندنی‌ها نام بیگ بن روی آن گذاشتند. اعتقاد بر این است که بیگ بن از نام سر بنیامین هال که نام او بر روی زنگ نوشته شده است گرفته شده است. اما از طرفی بعضی علت نام‌گذاری بیگ بن را بن کانت قهرمان بوکسور سنگین وزن می‌دانند.

زنگ 13 تنی برج ساعت لندن مشهور به بیگ بن اولین بار در سال 1856 به لندن آورده شد. این زنگ طی مراسم خاصی به برج منتقل شد. ابتدا با کشتی وارد لندن و سپس با یک کالسکه که توسط 16 اسب سفید کشیده می‌شد به محوطه برج آورده شد. زمان که به برج رسید هنوز کار ساخت برج ساعت لندن به اتمام نرسیده بود به همین دلیل بیگ بن را در محوطه برج آویزان کردند و متاسفانه قبل از نصب، زنگ شکست. زنگ دوم که کمی سبک‌تر بود در اکتبر 1858 به لندن آورده شد و نصب شد.

ساعت برج از 31 می‌1859 شروع به کار کرد. دو ماه بعد از آغاز به کار ساعت، زنگ ساعت ترک برداشت و بیگ بن برای چهار سال در سکوت فرو رفت. بعلت بزرگی زنگ، امکان جدا کردن آن از ساعت وجود نداشت ولی این مشکل توسط سرجرج ایری حل شد. آنها به جای عوض کردن زنگ جای پاندون آن را عوض کردند. پاندون زنگ برج ساعت لندن از بیرون به آن ضربه می‌زد و در قسمتی که به زنگ ضربه زده بود ترک برداشته بود. آنها پاندون سبک‌تری را در بخش دیگری از زنگ قرار دادند و این‌گونه مشکل را برطرف کردند. به‌طوری‌که این زنگ تا امروز بدون مشکلی کار می‌کند.

علاوه بر بیگ بن 4 زنگ دیگر در برج ساعت لندن وجود دارند که هر ربع ساعت یکی به صدا در می‌آیند.

شبکه بی بی سی در کریسمس سال 1923 برای اولین بار صدای زنگ برج ساعت لندن را برای کل انگستان پخش کرد. هم‌چنین در سال 1932 صدای زنگ برج ساعت لندن در سرویس‌های جهانی به صورت زنده پخش شد.

برج ساعت لندن یا بیگ بن اوج هنر و علم در انگلستان

علت نامگذاری بیگ بن

اگر چه دو تئوری درباره ی نام گذاری این برج ساعت به این نام وجود دارد ولی ریشه ی اصلی آن مشخص نیست. تئوری اول این است که این برج به خاطر سر بنجامین هال که یکی از ماموران عالی رتبه دولت و مردی قوی بوده است و در خانه به او بیگ بن می گفته اند، نام گذاری شده است. دومین تئوری این است که نام این برج از روی نام شخصی سنگین وزن در آن زمان به نام بنجامین کاونت برداشته شده است که به او هم بیگ بن می گفته اند. ظاهرا در آن زمان این اسم به هر شخصی که سنگین وزن بوده است داده می شده است.

حقایقی از بیگ بن در لندن

- هر صفحه ی عقربه دار این برج ۷ متر قطر دارد.
- عقربه های دقیقه شمار این برج ۴.۲ متر طول و حدود ۱۰۰ کیلوگرم وزن دارند.
- طول هر کدام از اعدادی که روی صفحه می بینید، ۶۰ سانتیمتر است.
- جالب است بدانید که در مواقعی که در پارلمان جلسه ای در حال برگزاری باشد، نور خاصی بر بالای این ساعت تابانده می شود.

  • منبع
  • ایوار
  • علی بابا
  • الی گشت

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید