امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 275451
۹۴۲
۱
۰
نسخه چاپی
Branding

برندینگ یا برندسازی | اهمیت برندینگ یا برندسازی | انواع برندینگ یا برندسازی

برندینگ یا برندسازی (branding) در اصل ایجاد یک ذهنیت مشخص و تعریف شده برای مخاطب شماست و تمام تلاش‌هایی است که برای دیده‌شدن محصولات و یا خدمات سازمان شما برای افزایش آگاهی از برند در ذهن مخاطبان انجام می‌شود.

برندینگ

 برندینگ Branding تمام روش هایی است که شما تصویری از محصول، خدمت و یا شرکتتان را در ذهن و چشم مخاطبانتان و یا مشتریان ایجاد می کنید.

برندینگ

برند درواقع واژه، طرح، نماد یا هر ویژگی دیگری است که تصویری متمایز از محصولات شما نسبت به محصولات رقبا می‌سازد یا مجموعه‌ای از ویژگی‌هایی است که یک سازمان را از سازمان دیگر متمایز می‌کند. به زبان ساده برند قولی است که به مشتریانتان می‌دهید و به آن‌ها می‌گویید که انتظار چه نوع محصولات و خدماتی را از شما داشته باشند.

باید گفت که برندینگ شامل تمامی روش‌هایی می‌شود که با استفاده از آنها، تصویری از شرکت‌تان را در معرض دید مشتری‌ها می‌گذارید.

وب‌سایتی که طراحی می‌کنید یا تبلیغاتی که برای معرفی محصولات و خدمات خود درست می‌کنید، رنگ‌های بخصوصی که انتخاب می‌کنید و مشتری‌ها با دیدن آنها به یاد شرکت شما می‌افتند، لوگویی که طراحی می‌کنید و در کانال‌های شبکه‌های اجتماعی از آن استفاده می‌کنید، همه و همه ازجمله روش‌های یادشده هستند و به‌طورکلی، فعالیت‌های برندینگ شما را در بر می‌گیرند.

به عبارت دیگر، با استفاده از برندینگ، به برداشت و احساس مشتری و مخاطب از کسب و کارتان، شکل و ظاهری بخصوص می‌دهید. همین برداشت و احساس هم هست که درنهایت، تعیین‌کنندۀ مسیر کاری و موفقیت شما خواهد بود: ذهنیتی که مشتری و مخاطب، خوب یا بد، با شنیدن نام برند و کسب و کار شما پیدا می‌کند.

هدف از برندینگ این است که به ساده‌ترین شکل ممکن مشتری‌ها را متوجه این مسئله کنید که چه عرضه می‌کنید و چه تفاوتی با کسب و کارهای دیگر دارید (چه‌چیزی کسب و کار شما را منحصربه‌فرد می‌کند). البته برندینگ صرفا محدود به یک «پیشنهاد منحصربه‌فرد فروش» (USP) نمی‌شود و دربرگیرنده تمامی روش‌هایی است که با استفاده از آنها نشان می‌دهید که چه هدفی را دنبال می‌کنید و چه ارزش‌هایی دارید.

این موارد به‌نوعی در فعالیت‌های برندینگ و انتقال پیامی که گفته شد نقش دارند:

• محیط و فضای کلی فروشگاه‌های شما

• برخورد کارکنان شما با مشتری‌ها

• طرز لباس‌پوشیدن و ظاهر کارکنان

• قیمتی که برای محصولات در نظر می‌گیرید

• بسته‌بندی محصولات

• روابط‌عمومی

• سخنرانی‌های عمومی

• ایمیل‌هایی که مستقیما برای مشتری‌هایتان می‌فرستید.

• ارگان‌ها و سازمان‌هایی که حمایتگر فعالیت‌های شما هستند.

• تبلیغات

ذهنیت و برداشت مشتری‌ها و مخاطبان از مجموع این موارد، به برند و کسب و کار شما شکل می‌دهد.

برندسازی یا برندینگ

تعریف برندسازی یا برندینگ از نظر افراد موفق

به طور کلی برندینگ یا برندسازی (Branding)، فرآیندی است که در طی آن به جایگاه احساسی و عاطفی یک محصول یا خدمت افزوده می‌گردد،بدین وسیله ارزش آن برای مشتریان و سایر مخاطبان افزایش می‌یابد.

• برندسازی یا برندینگ (Branding) حاصل پیام‌ها و گزارش‌های رسانه هاست.هر قدر تعداد این پیام‌ها بیشتر و محتوای آن‌ها مطلوب تر باشد، نام تجاری قوی تر خواهد شد. ( اَل ریس، لورا ریس،کتاب سقوط تبلیغات و ظهور روابط عمومی)

• برند توسط "مخاطبان" تعریف می شود نه صاحبان کسب و کار. برند آن چیزی نیست که "شما" می گویید هستید، بلکه چیزی است که مخاطبان شما می گویند. (جف بزوس - آمازون)

• جوهر بازاریابی برند، فرصت ایجاد یک خاطره است.  (استیو جابز)

• برندها با تعریف "شخصیت انسانی" خود وعده ای را به مصرف کنندگان می دهد. (دیوید آکر)

عوامل مهم در طی مراحل برندینگ

طراحی لوگوی حرفه‌ای

از بین انواع لوگو، یک لوگو مناسب را انتخاب نمایید.

نوشتن پیام برند

پیام کلیدی برند شما برای مخاطبینتان چیست؟

هر یک از کارکنان باید در خصوص ویژگی‌های برند شما  اطلاعات کافی داشته باشند.

نام برند باید با دید 360 درجه همه‌ جا باشد.

گستره برندینگ باید شامل تمام جنبه‌های کسب و کار شما باشد، مثلا در نحوه پاسخگویی به تلفن‌ها ، نحوه پوشش فروشندگان ، پاسخ به ایمیلها یا هر چیز دیگری.

خلق صدای برند

صدای برند شما باید معرف برند شما باشد.

این صدای برند باید در تمام مطالب نوشتاری و عوامل تصویری شرکت وجود داشته باشد ، چه برای برندینگ آنلاین و چه برندینگ محیطی.

• آیا برندتان دوست‌داشتنی است؟

• آیا با مخاطب حرف میزند؟

• آیا شکیل و شیک‌پوش است؟

• آیا رسمی است؟

• آیا جسارت دارد؟

تگ لاین Tagline (عبارت کوتاه برندسازی)  

تگ لاین، عبارت کوتاهی است که در حوزه برندسازی استفاده می‌شود.

تگ لاین باید قابل به یادسپاری، با معنا و مفهومی پایدار داشته باشد و جوهر وجودی برند شما را در خود داشته باشد.

لطفا برای آشنایی بیشتر به مقاله ” تفاوت معنایی Tagline, Mantra, Motto, Slogan در همین وب‌سایت ” مراجعه نمایید.

استاندارسازی عناصر بازاریابی

قالب استاندارد برند همان هویت برند است که باید مشخص باشد. از طرح‌بندی رنگ‌های ثابت و جایگذاری برند استفاده نمایید.

نیاز نیست که خیلی شلوغ‌ و پلوغ باشد ، باید فقط پایدار باشد.

با مشتری صادق بودن

مشتری دیگر از شما خرید نخواهد کرد یا برند شما را به دیگران توصیه نخواهد نمود ، اگر شما بر اساس قول برند عمل ننمایید.

ثبات داشته باشید

این مورد پوشش‌دهنده تمام موارد فوق و مهم‌ترین جز این لیست است.

اگر ثبات رعایت نشود، حتما برند دچار شکست خواهد شد.

برندینگ یا برندسازی

ضرورت برندینگ یا برندسازی

ضرورت داشتن برند از این روست که با توجه به حرکت جوامع مصرفی به سمت‌ مدگرایی، در اختیار داشتن برند (Brand) یا نام‌های تجاری معتبر یکی از راهکارهای ایجاد تمایز و شخصیت به شمار می رود.

اهمیت برند برای مشتری بواسطه ی دانش مشتری از برند ایجاد می شود، که بواسطه تعدادی از عوامل ناشی می شود، اما شاید دو مورد زیر مهم ترین آنها باشند:

• عمق برند: به عبارتی اولویت ذهنی مشتری در انتخاب برند در میان سایر برند های مشابه، بطور مثال بسیار از افراد پس از شنیدن کلمه نوشابه در ذهنشان بلافاصله Coca Cola تداعی می شود.

• گستردگی برند: هرچه رابطه مشتری با برند پیچیده تر باشد یا به عبارتی توسط تنوع تعاملات برند در ذهن بیشتر باشد، فرصت ساخت وفاداری بلندمدت بیشتر است. همانند شرکت هایی چون Google , Amazon.

انواع برندسازی یا برندینگ

تاکنون دسته بندی های مختلفی از انواع برندسازی توسط اساتید این حوزه ارائه شده است و اگر بخواهیم برجسته ترین نوع این دسته بندی ها را برشماریم به شرح زیر است:

• برندسازی مشارکتی یا Co-Branding: مشارکت با برندی دیگر جهت دست­یابی به هدف

• برندسازی دیجیتال: وب سایت، رسانه­ های اجتماعی، بهینه سازی موتور جستجو، استفاده از وب برای تجارت

• برندسازی شخصی یا Personal Branding: روش­ هر فرد برای ایجاد اعتبار و شهرت برای خودش

• برندسازی علّی: برندتان را با یک نیت خیر خواهانه همسو کنید؛ یا مسئولیت اجتماعی شرکت

• برندسازی کشوری: تلاش برای جذب توریست و کسب و کار

برندسازی شامل مباحث و مفاهیم مختلفی چون جایگاه یابی و جایگاه سازی برند (Brand Positioning)، نامگذاری برند، انتخاب رنگ برند و طراحی هویت برند( لوگو، آرم و…)، توسعه برند، ارزش برند و… می‌باشد.

برندینگ یا برندسازی و تاثیر مستقیم آن بر روی فروش

موضوع دیگری که به درک معنی برندینگ کمک می‌کند، درک بهتر اهمیت آن برای کسب‌وکارها است. برندینگ درحقیقت یکی از المان‌های حیاتی برای موفقیت و دوام کسب‌وکارها است و به دلایل مختلف، باعث رونق و گسترش فعالیت‌ها می‌شود. فعالیت‌های مرتبط با برندینگ به شما کمک می‌کند که خود را در حیطه کاری‌تان به‌عنوان کسب‌وکاری تخصصی و قابل‌اطمینان معرفی کنید.

احساس اعتماد ایجادشده به مشتری‌ها و مصرف‌کنندگان هم منتقل خواهد شد و آنها هنگام تصمیم‌گیری برای دریافت خدمات شما، کار به‌مراتب ساده‌تری خواهند داشت. این مسئله چشم‌انداز آیندۀ کسب‌وکارتان را امیدوارکننده‌تر خواهد کرد.

معرفی بهتر و بیشتر کسب و کار

معرفی و شناخته‌شدن بهتر و بیشتر کسب‌وکار در میان مردم، شاید دلیل اصلی اهمیت برندینگ محصول باشد. لوگو یکی از المان‌های اصلی برای محقق‌کردن این هدف  است؛ به همین خاطر، طراحی لوگوی حرفه‌ای و تأثیرگذار برای موفقیت‌کسب‌وکارها اهمیت حیاتی دارد.

بیشترشدن ارزش تجاری

دلیل دیگری که باعث اهمیت برندینگ می‌شود، ارزش و اعتباری است که برای کسب‌وکارها به ارمغان می‌آورد. اگر انرژی و زمان کافی صرف فعالیت‌های برندینگ کرده باشید، آیندۀ به‌مراتب روشن‌تر و تضمین‌شده‌تری در بازار خواهید داشت.

دسترسی به مشتری‌های جدید

اگر فعالیت‌های برندینگ با نتیجه دلخواه همراه باشد و اعتماد و آشنایی موردنظر با جمعی از مخاطبان و مشتری‌ها حاصل شود، آنها به‌مرور زمان کسب‌وکار شما را به دیگران معرفی خواهند کرد. این بهترین شیوه تبلیغات و برندینگ است و امکان دسترسی شما به مشتری‌ها و بازارهای جدید را فراهم می‌کند.

بهبود رضایت شغلی و اعتمادبه‌نفس کارکنان

برند و کسب‌وکاری که در میان مردم شناخته‌شده و اعتبار و قدرت نفوذ کافی را به دست آورده باشد، رضایت شغلی کارکنانش هم بهبود پیدا خواهد کرد. کارکنانی که برای چنین کسب‌وکاری فعالیت می‌کنند، انگیزه و انرژی به‌مراتب بیشتری خواهند داشت و به کاری که انجام می‌دهند، افتخار خواهند کرد. رضایت شغلی کارکنان دلیل دیگری است که اهمیت فعالیت‌های برندینگ را بیشتر می‌کند.

اعتمادسازی برای کسب و کار در بازار

مشخصا کسب و کاری که فعالیت‌های برندینگ را با برنامه‌ریزی و اهداف تعیین‌شده پیش برده باشد، اعتماد  مصرف‌کنندگان و مشتری‌های بالقوه را به خود جلب خواهد کرد. مردم با شرکت‌هایی دادوستد بیشتری می‌کنند که وجهه درخشان‌تر و حرفه‌ای‌تری داشته باشند.

برند

ارزش ویژه برند  Brand Equity

«ارزش ویژه برند» (Brand Equity) مجموعه ای از دارایی های نامشهود (intangible) و مشهود (Tangible) برند است که با نام برند پیوند و گره خورده است.

تحقیقات بازاریابی نشان می دهد که ارزش ویژه برند یکی از مهمترین دارایی های یک فرد یا سازمان می باشد. ارزش ویژه برند از قدرت برند که حاصل حسن شهرت و شناخت و آگاهی از برند در طول زمان بدست آمده و باعث اعتماد و وفاداری بیشتر مخاطبان و مشتریان می شود.

 ارزش ویژه برند یک مزیت رقابتی است و به افزایش فروش و درآمد بالاتر می انجامد و کاهش هزینه ها را در پی دارد.

شهرت و محبوبیت برند منجر به درآمدزایی بیشتر (+) و یا زیان (- ) در مورد یک برند منفی مانند «داعش» می شود.

ارزش ویژه برند به عنوان ارزش افزوده یک کسب و کار  است و بالاتر از ارزش دارایی های فیزیکی آن به دلیل جایگاه بدست آمده در بازار و توان بالقوه برند می باشد.

ارزش ویژه برند Brand Equity در دو گروه دسته بندی می شود:

عوامل مشهود (Tangible)

• هویت بصری برند، شکل، فرم ،رنگ، بسته بندی

• مشخصات، مدل ها، قیمت محصولات و ..

عوامل نامشهود intangible ارزش ویژه برند

• شهرت و میزان آگاهی از برند

• ارزش ادراک شده از برند

• تداعیات معنایی و تصویر ذهنی از برند

• خلاقیت و نوآوری

• تمایز و مزایای رقابتی

• کانال های ارتباطی

• رضایت مندی و اعتماد مشتریان

• وفاداری مشتریان به برند

ارزش برند (brand value) با ارزش ویژه برند (brand equity) متفاوت است.

ارزش ویژه برند بر پایه دارایی‌های مشهود و نامشهود برند ارزش گزاری می‌شود.

به گزارش موسسه معتبر اینتربرند Inter Brand برند “اپل” در سال ۲۰۱۸ رنبه خود را بالاتر از گوگل حفظ کرده و رشد ۱۶٪ در این سال به ارزش ۲۱۴ بیلیون دلار رسیده است. این اولین باری است که رکورد بالاتر از ۲۰۰ بیلیون دلار ثبت می‌شود.

اپل با ارزش ترین و گران قیمت ترین برند جهان در سال ۲۰۱۸ معرفی شده است.

  • منبع
  • تیم مشاوران مدیریت ایران
  • پارس نمودار
  • شکبه مدیران
  • هفته‌نامه شنبه

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید