امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277047
۲۸۸۷
۱
۰
نسخه چاپی

دادگاه ویژه روحانیت | وکالت در دادگاه ویژه روحانیت | نحوه شکایت از روحانیون

دادگاه ویژه روحانیت | وکالت در دادگاه ویژه روحانیت | نحوه شکایت از روحانیون

دادگاه ویژه روحانیت

دادگاه ویژه روحانیت هم از جمله دادگاه های اختصاصی است که تنها اختصاص یافته است به جرایم روحانیون، لذا باید دانست دادگاه ویژه روحانیت رسیدگی کننده به جرم روحانیون است و امور حقوقی و دعاوی حقوقی روحانیون مثل طلب و بدهی و… در دادگاه عمومی حقوقی رسیدگی خواهد شد نه دادگاه روحانیت.

دادگاه ویژه روحانیت از سوی حضرت امام خمینی برای حفظ شئون روحانیت و حوزه های علمیه تشکیل شد. دادگاه ویژه روحانیت از شمول قوه قضاییه خارج است و تحت نظر رهبر قرار دارد.

دادگاه ویژه روحانیت به چه اموری رسیدگی می کند؟

طبق ماده ۱۳ آیین نامه دادسرا ها و دادگاه های ویژه روحانیت موارد زیر در صلاحیت دادگاه ویژه روحانیت است.

 ماده ۱۳ دادسراها و دادگاههای ویژه روحانیت در موارد ذیل صالح به رسیدگی می باشند:

- کلیه جرائم روحانیون.
- کلیه اعمال خلاف شان روحانیون.
- کلیه اختلافات محلی مخل به امنیت عمومی در صورتی که طرف اختلاف روحانی باشد.
- کلیه اموری که از سوی مقام معظم رهبری برای رسیدگی ماموریت داده می شود.

بر اساس ماده سیزده آیین نامه دادگاه ویژه روحانیت، پرونده‌های مربوط به جرم‌هایی که روحانیون انجام می‌دهند مانند توهین، درگیری، سرقت یا کلاهبرداری، کارهای خلافشان که آنها انجام دهند مانند پوشیدن لباس نامناسب یا خالکوبی یا خوانندگی را رسیدگی می‌نماید.

همچنین این دادگاه فقط به جرائم و موضوعات کیفری مربوط به روحانیون رسیدگی می‌نماید و پرونده‌های مربوط به دعاوی حقوقی مانند مطالبه پول یا مبلغ چک یا مالکیت مال همانند افراد عادی در دادگاه عمومی حقوقی هر شهرستان رسیدگی می‌شود.

علاوه بر این تمامی دعاوی خانواده مانند طلاق و حضانت و غیره مربوط به روحانی‌ها در دادگاه خانواده رسیدگی می‌شود اما پرونده‌های کیفری مربوط به مسائل خانواده مانند عدم پرداخت نفقه توسط روحانی نیز در دادگاه ویژه روحانیت رسیدگی می‌شود.

نکتهٔ مهم دیگر این است که اگر در یک پرونده شریک یا معاون یا هر شخص مرتبط با پرونده روحانی باشد، پرونده به دادگاه ویژه روحانیت ارسال می‌شود و به اتهامات همگی در این دادگاه رسیدگی می‌شود حتی اگر کودک یا فرد نظامی باشند.

وکالت در دادگاه ویژه روحانیت

در این باره مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص انتخاب وکیل توسط اصحاب دعوا با تصویب ماده واحده ای اینگونه در باره وکیل در دادگاه روحانیت مقرر می دارد:

ماده واحده – اصحاب دعوی حق انتخاب وکیل دارند و کلیه دادگاه ‌هایی که به موجب قانون تشکیل می ‌شوند مکلف به پذیرش وکیل می ‌باشند.

‌تبصره ۱ – اصحاب دعوی در دادگاه ویژه روحانیت نیز حق انتخاب وکیل دارند، دادگاه تعدادی از روحانیون صالح را به عنوان وکیل مشخص ‌می کند، تا از میان آنان به انتخاب متهم، وکیل انتخاب گردد.

همانطور که می بینیم کمی مقرره عجیب به نظر می رسد در دادگاه ویژه روحانیت محدودیت وکیل وجود دارد و افراد تنها می توانند کسانی را به عنوان وکیل انتخاب کنند که خود دادگاه آن را پیشنهاد داده باشد.

در حالی که این مقرره بر خلاف اصول کلی دادرسی است البته مواردی دیگر نیز وجود دارد که در آن این دست نکات قابل رویت است که سعی داریم در ادامه به آن اشاره کنیم.

لذا طبق این مقرره در دادگاه ویژه روحانیت فردی غیر از روحانی نمی تواند وکیل اصحاب دعوا بشود. به عبارتی وکیل اصحاب دعوا در دادگاه ویژه روحانیت تنها می تواند وکیل روحانی باشد.

نحوه شکایت از روحانیون

اگر قصد دارید از یک فرد روحانی شکایت کنید باید به مراکز دادسرا و دادگاه ویژه روحانیت در شهرهای تهران، قم، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، ساری، اهواز، کرمان و همدان مراجعه کنید و سپس شکایت خود را طرح کنید.

پس از اینکه شکایت مطرح کردید پرونده توسط دادستان ویژه روحانیت به یک شعبه دادیاری از دادسرای ویژه روحانیت ارجاع می‌شود. پس از رسیدگی اگر روحانی مجرم شناخته شود پرونده وی از صدور کیفرخواست به دادگاه ویژه ارسال شده و در نهایت حکم صادر می‌شود. در این حالت دادگاه ممکن است حکم به خلع لباس روحانیت نیز صادر کند.

حتماً توجه داشته باشید که رأی‌های صادره توسط دادگاه ویژه روحانیت قابل اعتراض و تجدید نظر است و دادگاه تجدیدنظر ویژه روحانیت فقط در تهران وجود دارد.

اعتراض به احکام دادگاه ویژه روحانیت

در خصوص قابلیت اعتراض احکام دادگاه ویژه روحانیت ابتدا باید گفته شود که دادگاه ویژه روحانیت در رسیدگی به جرایم روحانیون دارای ساختار ، یک رییس و دو مستشار در شعب دادگاه تجدیدنظر ویژه روحانیت می باشد .

در خصوص اینکه کدام یک از احکام دادگاه های ویژه روحانیت قابلیت اعتراض دارند باید گفت که احکام دادگاه ویژه روحانیت اگر توسط افراد مجاز به اعتراض به احکام دادگاه ویژه روحانیت محکوم علیه یا قائم مقام قانونی وی ، شاکی یا قائم مقام قانونی وی انجام شود قابل تجدیدنظر می باشد .

در صورتی که خلاف شرع یا قانون بودن احکام دادگاه های ویژه روحانیت محرز گردد و توسط دادستان کل ویژه روحانیت ، دادستان کل ویژه روحانیت به رای اعتراض کرده و عنداللزوم حکم را متوقف می کند و پرونده را جهت رسیدگی به دادگاه تجدیدنظر ارسال می کند .

همچنین اگر خلاف موازین بودن حکم محرز  باشد و توسط دادستان مجری حکم ، دادستان مجری حکم بدوا اعتراض خود را به قاضی صادر کننده تذکر می دهد با عدم قبول قاضی پرونده با نظریه مستدل نزد دادستان منصوب جهت ارسال به دادگاه تجدیدنظر ارسال می شود .
نحوه اقدام قاضی دادگاه ویژه روحانیت پس از احراز اشتباه خود ، اگر اشتباه جزیی باشد ، قاضی رای اصلاحی صادر می کند .

اگر دادگاه بدوی اشتباهی کرده باشد که آن اشتباه از دسته اشتباهات مهم و اساسی باشد  در این صورت قاضی دادگاه تجدیدنظر ویژه قضات حکم را نقض می کند و پرونده را جهت رسیدگی توسط شعبه دیگر به دفتر دادگاه های ویژه روحانیت اعاده می کند .

  • منبع
  • بنیاد بین المللی حقوقی سنا
  • وکیل تاپ
  • دینا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید