امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276535
۱۰۸۸
۱
۰
نسخه چاپی

دروغ | 13 دلیل که مردان به همسرانشان دروغ می گویند!

دروغ | 13 دلیل که مردان به همسرانشان دروغ می گویند!

علل دروغ گفتن مردان به همسرانشان

دروغ گفتن رفتاری است که در بسیاری موارد برای شنونده ی آن آزاردهنده می باشد و به ویژه در روابط زناشویی موجب ناامنی عاطفی و بی اعتمادی می شود.

دروغگویی فارغ از هر نوع نگاه جنسیتی رفتاری است که هم مردان و هم زنان آن را مرتکب می شوند اما بهتر است بیش از آنکه با قضاوت کردن در مورد فرد دروغگو او را متهم به بی اخلاقی کنیم اول دلایل این رفتار را بدانیم.

مردان می‌توانند به علل مختلفی به همسرشان دروغ بگویند تا عاقبت اندیشی خود را نشان دهند یا برخی مسائل را پنهان سازند. در واقع آنان ممکن است فکر کنند با این کار مصالح زندگی زناشویی را رعایت کرده‌اند، حال آنکه دروغ گفتن به همسر همیشه شرایط را پیچیده‌تر و بغرنج‌تر می‌کند.

1- مردان به زنی دروغ می‌گویند که برایش اهمیت ویژه‌ای قائل باشند.

2- مردان در فشارهای روانی ایجاد شده توسط زنان، دست به دامان دروغ می‌شوند.

3- زنان سرزنش‌کننده بیشتر دروغ می‌شوند.

4- روحیه‌ی کمال‌گرا و قدرت‌طلبی در زنان، مردان را مجبور به گفتن دروغ می‌کند.

5- مردها برای فرار از کنترل‌های سخت‌گیرانه دروغ می‌گویند.

6- تصور شکست برای مردان سخت و غیرقابل ‌تحمل است، پس دروغ می‌گویند.

7- مردها برای دریافت کمک بیشتر از جانب همسر خود دروغ می‌گویند.

8- اشتراک‌گذاری مشکلات با همسر موضوعی ترس‌آور برای مردان است.

9- ما فقط یکدیگر را دوست داریم

10- مردان برای نگران نکردن همسرشان دروغ می گویند.

11- مردان از آسیب‌های دروغ آگاه نیستند

12- مردان دروغ می گویند چون فکر می کنند به اندازه کافی خوب نیستند

13- مردان دروغ می گویند چون می خواهند فضای بیشتری برای امور فردی داشته باشند

1- مردان به زنی دروغ می‌گویند که برایش اهمیت ویژه‌ای قائل باشند

شاید در مورد علل دروغ‌گویی در مردان شوخی‌های بسیاری از جانب خود مردان شنیده باشید. یکی از عمومی‌ترین این شوخی‌ها، از آن ‌جهت که در تمام دنیا و اغلب فرهنگ‌ها به ‌عنوان توجیهی بر دروغ‌گویی مردان مطرح می‌شود، این است که مردان اغلب به زنانی دروغ می‌گویند که آن‌ها را دوست دارند. در حقیقت آنچه در این شوخی به آن اشاره می‌شود این است که اگر زنی از همسر یا شریک زندگی خودش دروغ می‌شنود در حقیقت دلیل روشنی بر آن است که شوهرش نمی‌خواهد او را با شنیدن حقیقت برنجاند.

شاید متعجب شوید که این موضوع صحت دارد. در واقع هیچ مردی به زنی که برای او اهمیتی نداشته و ناراحتی و اندوه او تأثیری در زندگی او نمی‌گذارد، دروغ نمی‌گوید. به ‌صورت کلی آقایان هیچ دلیلی برای تحمل رنج دروغ گفتن به زنی که برای آن‌ها جایگاه خاصی ندارد، نمی‌بینند. به همان نسبت وقتی با نگاهی به اوضاع در میابند که نگفتن اصل یک رویداد یا مسئله، همسر یا شریک زندگی آن‌ها را خوشحال می‌کند، بنابراین با فراغ بال آن را به ‌جای حقیقت به زن مورد علاقه‌ی خود بازگو می‌کنند.

2- مردان در فشارهای روانی ایجاد شده توسط زنان، دست به دامان دروغ می‌شوند

حتماً هیچ زنی دوست ندارد از همسر یا شریک زندگی خود به‌ صورت مکرر دروغ بشنود. علاوه بر آن‌که دروغ‌گویی صفتی ناپسند بوده و جلوه‌ی مرد را در مقابل دیدگان زن تبدیل به فردی نامطمئن و غیر قابل ‌اعتماد می‌کند؛ اما وقتی یک خانم برای دانستن موضوعی همسر خود را به ‌شدت تحت‌ فشار روحی قرار می‌دهد، در حقیقت خودش فضا و شرایط را برای دروغگویی مرد فراهم ساخته است. به ‌عنوان ‌مثال وقتی زنی اصرار دارد که همسر یا شریک زندگی‌اش در مورد زیبایی او نظر واقعی خود را بگوید، حتماً مرد برای آن‌که در درجه‌ی اول او را نرنجاند و البته خودش را از مخمصه برهاند، لاجرم مجبور به گفتن دروغ می‌شود.

3- زنان سرزنش‌کننده بیشتر دروغ می‌شوند

بسیاری از آقایان برای آنکه از دام توبیخ و سرزنش‌های همسر یا شریک زندگی خود برهند، دروغ می‌گویند. به ‌عنوان ‌مثال اگر مردی به‌ جای آن‌که به همسرش بگوید دلیل آن‌که دیر وقت آمده این است که با دوستانش به تفریح مجردی رفته بوده است، به او می‌گوید مادرش به‌ طور ناگهانی بیمار شده و او مجبور شده او را به بیمارستان برساند، در حقیقت می‌داند که با یک دروغ کوچک و بی‌دردسر از غرولندها، سرزنش‌ها یا دعواهای احتمالی همسرش در امان مانده است و البته توانسته بدون دردسر و عصبانیت همسرش و به هم ریختن جوّ خانه کمی خوش بگذراند. بنابراین این ‌یکی دیگر از دلایل دروغ‌گویی در مردان است که شاید لازم باشد در مورد آن خانم‌ها در رفتار خود تجدیدنظر کنند.

4- روحیه‌ی کمال‌گرا و قدرت‌طلبی در زنان مردان را مجبور به گفتن دروغ می‌کند

در عصر حاضر روحیه‌ی کمال‌گرایی و قدرت‌طلبی در زنان یکی از دلایل دروغ‌گویی مردان است. در واقع مردانی بیشتر دروغ می‌گویند که همسر یا شریک زندگی خود را کمال‌گرا، با گرایش به روحیه‌ی همه ‌یا هیچ یافته و به دلیل اهمیتی که به او می‌دهند و البته احترامی که برای او قائل هستند، از دروغ به‌ عنوان ابزاری که می‌تواند رضایت خاطر بیشتری برای زن مورد علاقه‌ی آن‌ها فراهم کند، استفاده می‌کنند و ممکن است در زمینه‌های بسیاری مجبور به استفاده از این حربه شوند تا آرامش میان خود و همسرشان از بین نرود.

5- مردها برای فرار از کنترل‌های سخت‌گیرانه دروغ می‌گویند

در بسیاری از جلسات مشاور خانواده وقتی بحث دروغ‌گویی مرد خانواده پیش می‌آید و همسر او با ادله‌ی بسیاری ثابت می‌کند که شوهرش به او دروغ می‌گوید، هنگامی ‌که از آقا در خصوص علت اصلی این مسئله سؤال می کنم؛ او به روحیه‌ی کنترل‌گر همسر خود اشاره می‌کند. در واقع به دلیل آن‌که زن در یک رابطه‌ی دو طرفه دوست دارد یا خیال می‌کند که باید زمام امور را به دست گرفته و همه ‌چیز را تحت‌نظر و سلطه‌ی خود داشته باشد، مدام در حال چک کردن لیست کارهایی است که انجام آن‌ها را بر عهده‌ی شریک زندگی خود گذاشته است و البته این موضوع که کاری در زمانی که او تعیین کرده است انجام نشود، ولو این‌که دلیل موجهی برای این قصور وجود داشته باشد، از نظر او علت خوبی برای انجام نشدن آن نیست. بنابراین او خودش با سخت‌گیری‌هایی که در کنترل امور به خرج می‌دهد، همسرش را مجبور به گفتن دروغ می‌کند. هرچند این دروغ به ‌سادگی و بی‌اهمیتی بردن یا نبردن ماشین به تعویض ‌روغنی باشد.

6- تصور شکست برای مردان سخت و غیر قابل‌ تحمل است، پس دروغ می‌گویند

 امروزه بسیاری از مشاوران خانواده توصیه می‌کنند که زوج‌ها قبل از آن‌که با هم ازدواج کنند، باید چندین جلسه نزد مشاور خانوده یا روانشناس بروند تا بسیاری از زیر و بم‌های با اهمیتی که در روحیات آن‌ها به‌ صورت کلی وجود داشته و در یک رابطه‌ی دو نفره نقش مهمی را ایفا می‌کند، را بشناسند. یکی از این موضوعات گرایش افراد به گفتن دروغ است و البته این‌که آن‌ها معمولاً به چه دلیل دروغ می‌گویند.

به‌ عنوان ‌مثال یکی از علل دروغ‌گویی در مردان این  است که آن‌ها نمی‌توانند تصور کنند آنچه را که دوست دارند، به دست نمی‌آورند. به همین دلیل تمام تلاش خود را برای دست‌یابی به علاقه‌مندی‌های خود می‌کنند و در این راه از هیچ کاری ولو گفتن دروغ، ابایی ندارند. مثلاً اگر پیش از ازدواج خود با زنی که آن را دوست دارند، ازدواج ناموفق دیگری داشته باشند و در صورتی ‌که بدانند یا حس کنند اگر خانمی که اکنون با او در مراحل اولیه‌ی شناخت هستند با دانستن موضوع ازدواج قبلی آن‌ها دیگر حاضر به وصلت نیست، برای آن‌که رابطه‌ی جدید فرو نپاشد، به او دروغ می‌گویند.

در واقع آن‌ها برای آن‌که نمی‌توانند شکست را تحمل کنند، دروغ می‌گویند که به حس پیروزی، هرچند موقت و گذرا و شکننده، دست یابند.

دروغ | 13 دلیل که مردان به همسرانشان دروغ می گویند!

7- مردها برای دریافت کمک بیشتر از جانب همسر خود دروغ می گویند

وقتی مردان با مشکلات مختلفی در محل کار یا به ‌صورت کلی بیرون از خانه مواجه می‌شوند، برای آن‌که از جنبه‌های مختلف مورد حمایت همسر یا شریک زندگی خود واقع شوند، در مورد اصل رویدادهای مشکل‌ساز، یا دروغ می‌گویند یا اغراق می‌کنند. به ‌این ‌ترتیب قادر خواهند بود تا ترحم و توجه بیشتری از جانب همسر خود دریافت کنند و این می‌تواند مایه‌ی آرامش آن‌ها شود. البته این موضوع همیشه هم به خاطر کمبود توجه زن‌ها نیست.

گاهی مردان در یک رابطه تمرکز دائمی زن را می‌خواهند و برای آن‌که همیشه در مرکز توجه همسر یا زن موردعلاقه‌ی خود باشند، مظلوم‌نمایی کرده و در مورد معضلات مختلفی که با آن دست ‌و پنجه نرم می‌کنند به او دروغ می‌گویند.

موضوع دیگری که باعث دروغ‌گویی مردان شده و در همین دسته‌بندی می‌گنجد، دروغ‌گویی به خاطر دست‌یابی به کمک‌های مالی از جانب زن است. این مسئله بیشتر در رابطه‌هایی وجود دارد که در آن‌ها زن از وضعیت مالی خوبی برخوردار و به ‌طور کلی مستقل است. بنابراین مرد می‌داند در صورتی‌ که در خصوص مشکلات مالی خود با او حرف بزند و در مورد شدت این مشکلات اغراق کرده و دروغ بگوید، حتماً می‌تواند از کمک‌های مالی همسر خود بهره‌مند شود.

حل این موضوع نیازمند مدیریت صحیح رابطه از جانب زن است. در حقیقت اگر زن بعد از آن که متوجه این موضوع شد، در خصوص مسائل مالی رویکرد روشنی را در رابطه‌ی خود با همسرش تعیین کند، کمتر با موضوع دروغ‌گویی برای جلب کمک مالی روبه‌رو خواهد شد.

8- اشتراک گذاری مشکلات با همسر موضوعی ترس‌آور برای مردان است

این‌ یکی از دلایلی است که در نهایت تبدیل به دروغ‌گویی می‌شود. به ‌صورت کلی مردها عادت ندارند در مورد همه‌ی جزئیات کار یا مشکلات خود با همسرشان حرف بزنند. گاهی این عادت منجر به تحمل فشارهای بسیاری می‌شود که صدمات جبران‌ناپذیری به روح افراد می‌زند. در حقیقت آن‌ها از این‌که با گفتن آنچه آزارشان می‌دهد به همسرشان آرامش روانی او را به هم می‌زنند. می‌ترسند، بنابراین برای خوب نشان دادن اوضاع مجبور به گفتن دروغ می‌شوند.

البته در این خصوص متخصصان مشاور خانواده توصیه نمی‌کنند زن‌ها همسر خود را مجبور به تعریف مشکلاتشان، بکنند، بلکه بهتر است فضای رابطه را آن‌قدر گرم و صمیمی نگه‌ دارند تا مرد هر زمان که مایل بود و توان داشت، خودش را با حرف زدن در خصوص معضلاتش از بند اندوهی که در آن گرفتار شده برهاند و البته با نقش “مرد شاد” را بازی کردن به‌ دروغ گفتن خود پایان بدهد.

9- ما فقط یکدیگر را دوست داریم

بدون شک هیچ مشاور خانواده‌ای دوست ندارد در مورد علت دروغ‌گویی مردان، موضوع خیانت را مطرح کند. اما واقعیت آن است که خیانت یکی دیگر از دلایل دروغ‌گویی در مردان است. موضوع پیچیده‌ای که تحلیل علل بروز آن در یک رابطه نیازمند جلسات متعدد با زوج‌هایی است که درگیر آن شده‌اند. شاید بزرگ‌ترین دروغی که در این مورد از مردان، موقعی که همسرشان پی به خیانت آن‌ها برده است، شنیده می‌شود همین جمله‌ها باشد که : ” ما فقط یکدیگر را دوست داریم” یا ” این‌یک رابطه‌ی عادی است” یا ” او تنها دوست اجتماعی من است”.

به‌ هرحال معنی تمام این عبارات یا جملات مشابه این است که مردی در حال خیانت به همسر خود است و ممکن است این نه یک خیانت جسمی و جنسی که بلکه یک خیانت از نوع روحی و روانی باشد.

10- مردان برای نگران نکردن همسرشان دروغ می گویند

یکی از دلایلی که مردان در مورد مسائل مختلف دروغ می گویند یا برخی حقایق را بیان نمی کنند یا پنهان می کنند جلوگیری از نگران و ناراحت کردن همسرشان می باشد. آنان برای حفظ آرامش ذهنی و روانی همسر خود و فضای خانواده به جای در میان گذاشتن حقیقت با همسرشان دروغ می گویند اما این امر در درازمدت نه تنها سلامت روانی آنان را با مشکل مواجه می کند بلکه وقتی همسرشان نیز متوجه شود، بیشتر عصبانی و آزرده خواهد شد.

11- مردان از آسیب‌های دروغ آگاه نیستند

بسیاری مردان آگاهی لازم در مورد آسیب های دروغ گفتن در روابط زناشویی را ندارند. آنان در این مورد که دروغ چه تاثیرات مخربی بر روابط شان با همسرشان بر جای می گذارد آموزش ندیده اند و دروغ گفتن برای آنان یک رفتار ساده و معمولی می باشد.

12- مردان دروغ می گویند چون فکر می کنند به اندازه کافی خوب نیستند

در مواردی مردان به این دلیل دروغ می گویند چون فکر می کنند در اموری که به عنوان یک مرد در آن ها مسئولیت دارند به اندازه ی کافی خوب عمل نمی کنند. آن ها در حوزه ی کاری یا مالی از خود توقعات بالایی دارند یا اینکه همسرانشان از آن ها انتظارات زیادی دارند و زمانی که مرد خود در این حوزه ها به اندازه کافی خوب نداند به دروغگویی متوسل می شود.

13- مردان دروغ می گویند چون می خواهند فضای بیشتری برای امور فردی داشته باشند

برخی از مردان پس از ازدواج خواهان فضاهای فردی پیش از ازدواج خود هستند و گاه برای کسب این فضاها به همسرانشان دروغ می گویند. به عنوان مثال گاه آنان می خواهند با دوستانشان وقت گذرانی کنند و چون از جانب همسر در این مورد حساسیت وجود دارد آنان به دروغ گفتن در این مورد متوسل می شوند.

  • منبع
  • درس زندگی
  • هنر زندگی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید