امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277262
۱۳۱۷
۱
۰
نسخه چاپی

روش های پاکسازی ریه ها را پیش از بیماری بیاموزید

روش های پاکسازی ریه ها را پیش از بیماری بیاموزید

غذاهای مفید برای سلامت ریه

بیشتر افراد غالباً نقش ریه ها در تقویت و سلامت نگه داشتن خود را دست کم می گیرند تا زمانی که دچار مشکلات تنفسی می شوند. حقیقت این است که ریه ها نیز مانند سایر اعضای بدن نیاز به مراقبت روزانه دارند.

ریه ها هنگام تنفس اکسیژن را به سلول های بدن می رسانند. بدون اکسیژن کافی افراد در معرض مشکلات سلامتی از جمله بیماری‌های تنفسی ، بیماری انسداد مزمن ریوی و حتی بیماری های قلبی قرار می گیرند.

برای کمک به جلوگیری از تجمع سموم و آلاینده های محیطی در ریه ها و همچنین گرد و غبار و دود سیگار باید ریه های خود به طور منظم تمیز کنید .

غذاهای مفید برای سلامت ریه عبارتند از:

- سبزیجاتی از قبیل کلم بروکلی، گل‌کلم، کلم بروکسل و کلم موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه می‌شوند.

- عسل نه‌ تنها سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ است، اثرات ضدمیکروبی، ضدالتهاب و ضدسرطان هم دارد. یک قاشق عسل خام بخورید یا آن را به یک آنتی‌اکسیدان دیگر مانند چای سبز اضافه کنید و میل نمایید.

- توت‌ها یک پاک کننده قوی ریه هستند. گیلاس، زغال‌اخته، توت‌فرنگی یا انواع دیگر توت‌ها را به رژیم غذایی‌تان وارد کنید.

- چندین ترکیب شیمیایی طبیعی موجود در ریشه زنجبیل یک منبع خوبی از خواص آنتی‌اکسیدان، ضدالتهاب و ضدسرطان هستند. ترکیبات ضدالتهاب طبیعی موجود در زنجبیل به این معناست که به شکستن مخاط و بهبود گردش خون در بدن کمک می‌کند.

- آلوئه‌ورا هم خاصیت آنتی‌اکسیدان دارد، به کاهش آسیب بافت‌های ریه ناشی از دود کمک می‌کند.

- پونه کوهی، پوست پرتقال، زنجبیل، اکالیپتوس و نعنا می‌توانند به‌ صورت چای، در غذاها و به‌ عنوان مکمل‌های دارویی مصرف شوند.

- سلنیوم نیز یک آنتی‌اکسیدان قوی برای پاکسازی ریه‌ها است که در گردو وجود دارد.

- پیاز علاوه بر تمیز نگه داشتن ریه‌ها از ابتلا به بیماری‌های ریوی نیز جلوگیری می کند.

بخور گرفتن با گیاهان اکسپکتورانت بهترین روش برای سم‌زدایی از ریه‌ها است. برای این کار به ازای هر دو لیوان آب یک قاشق برگ خشک گیاهانی مانند اکالیپتوس یا نعنا استفاده کنید. آن را روی حرارت قرار دهید و زمانی که آب به جوش می‌آید صورت خود را روی بخار گرفته و بخور بگیرید.

روش های پاکسازی ریه ها را پیش از بیماری بیاموزید

ترکیبات گیاهی برای پاکسازی ریه ها

زنجبیل، عسل، زردچوبه، پیاز و آب

مواد لازم

- چند سانتی‌متر ریشه زنجبیل تازه
- 400 گرم عسل
- 2 قاشق سوپ‌خوری زردچوبه
- 400 گرم پیاز
- یک لیتر آب

طرز تهیه

آب را بجوشانید و به آن عسل اضافه کنید. ریشه‌های زنجبیل را رنده کرده، پیازها را خرد کرده و به آب جوش اضافه کنید. زمانی که جوش می‌خورد زردچوبه را نیز اضافه کنید و بگذارید نصف بیشتر آب آن تبخیر شود. پس از خنک شدن آن را در شیشه‌ای تمیز ریخته و در یخچال بگذارید و روزی دو مرتبه، دو قاشق از آن را با شکم خالی میل کنید.

 سیر، آویشن و روغن زیتون

این ترکیب درمانگر باعث سم‌زدایی از ریه‌ها می‌شود. ترکیب خواص سیر با اثرات ضدعفونی‌کننده آویشن سلامت ریه‌ها را ارتقا می‌دهد.

مواد لازم

- سیر 10 حبه
- آویشن تازه 3 شاخه
- روغن‌ زیتون به میزان لازم

طرز تهیه

حبه‌های سیر را در هاون بکوبید تا به‌ صورت خمیر درآید. سپس برگ‌های آویشن را افزوده و دوباره بکوبید تا هر دو مخلوط و یکدست شوند. ترکیب را داخل یک ظرف شیشه‌ای تمیز بریزید و روی آن روغن‌ زیتون بکر بریزید به‌ طوری‌ که سطح آن را بپوشاند. اجازه دهید ترکیب حاصل یک‌ شب کامل بماند.

حال که داروی خانگی سیر و آویشن تان یک‌ شب به‌ خوبی در روغن‌ زیتون خیس شده است می‌توانید یک قاشق چای‌خوری از آن را به‌ صورت ناشتا میل کنید. روز بعد نیز می‌توانید به همین میزان از ترکیب میل کنید. بعد از دو هفته مصرف اثرات آن را روی ریه‌ها و دیگر ارگان‌ها خواهید دید.

شربت زنجبیل، سیر، زردچوبه، پیاز و شکر

تأثیر اصلی این داروی خانگی ناشی از میزان بالای آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات سم‌زدا و ضدالتهاب آن است. خواص موجود در ترکیبات دیگر باعث می‌شود که اثرات سیر چند برابر شود. چون پیاز، زنجبیل و زردچوبه نیز حاوی خواص ضدویروسی هستند و قدرت دفاعی بدن را بالا می‌برند. این مواد غذایی همچنین باعث دفع مواد زائد تجمع یافته در ریه‌ها می‌شوند.

مواد لازم

- آب نیم لیتر
- شکر 200 گرم
- پیاز نیم کیلو
- ریشه زنجبیل تازه 1 تکه
- زردچوبه 1 قاشق چای‌خوری
- سیر له‌شده 3 حبه

روش تهیه

آب و شکر را مخلوط کرده و روی حرارت ملایم گرم‌ کنید. سپس پیازهای پوست‌کنده را اضافه کرده و هم بزنید. زنجبیل و سیرهای له‌شده را نیز اضافه کنید و هم بزنید. زمانی که ترکیب به جوش آمد زیر شعله را کم کنید و به هم زدن ادامه دهید. باید اجازه دهید آب ترکیب به نصف برسد. سپس ترکیب را صاف‌ کرده و اجازه دهید خنک شود. می‌توانید شربت به‌ دست‌ آمده را در یخچال نگهداری کنید.

می‌توانید هر روز صبح به‌ صورت ناشتا یک قاشق غذاخوری از این ترکیب میل کنید. همچنین می‌توانید این شربت را در آب ولرم مخلوط کرده و میل کنید. دو هفته مداوم از این شربت استفاده کنید و سپس یک هفته استراحت کرده و دوباره شروع کنید. در هر دو صورت سیر ترکیب اصلی داروی خانگی‌تان برای پاک‌سازی ریه‌ها محسوب می‌شود.

چای سبز

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان‌های زیادی است که ممکن است به کاهش التهاب در ریه‌ها کمک کند. این ترکیبات حتی ممکن است از بافت ریه در برابر اثرات مضر استنشاق دود محافظت کنند. مطالعه‌ای که اخیراً روی بیش از یک هزار بزرگسال در کره جنوبی انجام گرفت، نشان داد که افرادی که حداقل ۲ فنجان چای سبز در روز می‌نوشند، عملکرد ریه آن‌ها بهتر از کسانی است که هیچ کدام را نمی‌نوشند.

روش های پاکسازی ریه ها را پیش از بیماری بیاموزید

راهکارهایی برای از مراقبت و پاکسازی ریه ها

1- تنفس دیافراگمی

از جمله اعمالی که می توانید برای افزایش عملکرد مناسب ریه ها انجام دهید، تمرین روش های تنفسی ساده است.
این تکنیک ها می توانند توسط افرادی که مشکلات ریوی مربوط به آسم ، آمفیزم و برونشیت مزمن دارند و همچنین افراد سالم مورد استفاده قرار گیرد.
در تنفس دیافراگمی از عضله دیافراگم که عضلات شکم را از ریه‌ها جدا می کند ، استفاده می شود .
در این روش افراد می توانند با تمرکز بر پایین آوردن دیافراگم هنگام نفس کشیدن نفس عمیق تری بکشند و از این روش برای افزایش ظرفیت ریه های خود استفاده کنند.

2- تنفس عمیق

یکی دیگر از راه های مراقبت و پاکسازی ریه ها تنفس عمیق است . تنفس عمیق می تواند به شما در رسیدن به ظرفیت کامل ریه ها کمک کند.
بدین منظور کافیست در حالی که به آرامی نفس می کشید هنگام پایین آمدن دیافراگم آگاهانه شکم خود را گسترش دهید .
سپس باید عضلات دنده های خود را گسترش دهید و اجازه دهید دنده ها همانند بال باز شوند . در انتها اجازه دهید قسمت فوقانی قفسه سینه گسترش یابند ، پس از انجام این کارها نفس خود را بیرون داده و دنده های خود را منقبض کنید.

3- نفس های خود را بشمارید.

شما همچنین می توانید با افزایش مدت زمان استنشاق و بازدم ظرفیت ریه های خود را افزایش دهید.
برای این کار باید نفس های طبیعی خود را بشمارید . به عنوان مثال برای انجام کشیدن هوا به داخل آن را با ۵ شماره انجام دهید، همچنین هنگام بازدم هوا نیز این کار را در 5 شماره انجام دهید . هنگامی که شمارش میانگین دم و بازدم خود را متوجه شدید می توانید به آن ها یک تعداد دیگر اضافه کنید تا زمانی که بتوانید به راحتی مدت زمان دم و بازدم ریه های خود را افزایش دهید .
توجه داشته باشید که باید این کار را به تدریج و در طی زمان انجام دهید و از فشار آوردن بر روی ریه ها جلوگیری کنید.

4- خندیدن

خندیدن یک تمرین عالی برای کار بر روی عضلات شکم و افزایش ظرفیت ریه می باشد .

5- هیدراته نگه داشتن بدن

آب کافی برای ریه ها به اندازه سایر اعضای بدن مهم است.
با دریافت مایعات در طول روز بدن خود را به خوبی هیدراته نگه دارید تا باعث رقیق شدن مخاط در ریه های خود شده و بتوانید به عملکرد بهتر ریه های خود کمک کنید.

6- ورزش کردن

ورزش منظم می‌تواند سلامت جسمی و روانی افراد را تقویت کند و خطر بسیاری از بیماری‌ها را کاهش دهد که از آن جمله می‌توان به سکته و حمله‌ی قلبی اشاره کرد. ورزش روی ماهیچه‌ها برای کار سخت‌تر متمرکز می‌شود که میزان تنفس بدن را هم افزایش می‌دهد و باعث می‌شود اکسیژن بیشتری به ماهیچه‌ها برسد. همچنین گردش خون را تقویت می‌کند و بدن در حذف مؤثرتر کربن‌ دی‌اکسید اضافه‌ای که در حین ورزش کردن تولید می‌شود مؤثرتر عمل می‌کند.

بدن شروع به سازگاری با نیازهای ورزش منظم می‌کند. ماهیچه‌ها یاد می‌گیرند که مؤثرتر از اکسیژن استفاده کنند و کربن ­دی‌اکسید کمتری تولید کنند. اگرچه برای افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن ریوی، ورزش کردن سخت‌تر است اما این افراد هم می‌توانند از ورزش منظم بهره ببرند. افراد مبتلا به COPD، فیبروز کیستیک و یا آسم باید قبل از شروع برنامه‌ ورزشی منظم با یک متخصص مشورت کنند.

توصیه می شود برای افزایش عملکرد ریه ها روزانه حداقل ۲۰ دقیقه پیاده روی سریع یا دوچرخه سواری داشته باشید.

7- عدم استعمال دخانیات

استعمال دخانیات دلیل اصلی سرطان ریه و بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) است که شامل برونشیت مزمن و آمفیزم می شود.
دود سیگار می تواند مجاری هوا را مسدود کرده و تنفس را دشوارتر کند . این مسئله باعث التهاب مزمن یا تورم در ریه‌ها می‌شود که می‌تواند منجر به برونشیت مزمن شود .
با گذشت زمان دود سیگار بافت ریه را از بین برده و ممکن است تغییراتی را در آن ایجاد کند که به سرطان تبدیل می شوند.

8- از قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های داخلی که می‌توانند به ریه‌ها آسیب برسانند خودداری کنید

دود سیگار، مواد شیمیایی در خانه و محل کار و رادون ها می‌توانند باعث ایجاد یا بدتر شدن بیماری های ریه شوند.
هنگامی که هوا آلوده است از قرار گرفتن یا ورزش کردن در فضای باز خودداری کنید.

9- انجام سرفه کنترل شده برای مراقبت و پاکسازی ریه ها

سرفه یک روش طبیعی برای دفع سمومی است که بدن آنها را در مخاط گیر انداخته است و باعث مراقبت و پاکسازی ریه ها می‌شود.

سرفه ی کنترل شده باعث شل شدن مخاط اضافی در ریه ها شده و آنها را از طریق مجاری تنفسی به بالا می فرستد.

پزشکان به افراد مبتلا به بیماری انسداد مزمن ریوی توصیه می کنند تمرین زیر را برای پاکسازی ریه ها انجام دهند.

– روی یک صندلی صاف نشسته و هر دو پای خود را روی زمین قرار دهید به صورتی که کف پا کاملاً بر روی زمین باشد .
– بازوها را بر روی شکم جمع کنید ( دست به سینه)
– به آرامی از طریق بینی استنشاق کنید.
– در حالی که به سمت جلو متمایل می شوید ، به آرامی بازدم خود را بیرون داده و بازوها را به سمت معده فشار دهید.
– هنگام بازدم دو یا سه بار سرفه کنید و دهان را کمی باز نگه دارید.
– به آرامی از طریق بینی استنشاق کنید.
– در صورت لزوم مراحل را تکرار کنید.

10- تمیز نگه‌داشتن هوای داخل خانه

هوای که شما تنفس می‌کنید تاثیر بسیار زیادی بر سلامت ریه‌ها دارد. آلاینده‌های هوا شامل مونوکسیدکربن، گاز رادون، فرمالدئید، بنزن، آمونیاک و تری کلرواتیلن (در میان دیگران) می‌تواند آسیب به ریه های شما را ایجاد کند. شما ممکن است کنترلی بر روی آلودگی هوای بیرون از خانه نداشته باشید، اما می‌توانید کیفیت هوای داخل ساختمان را بهبود ببخشید.

یکی از روش‌های تمیزکردن هوای داخل خانه، تمیز کردن و از بین‌بردن گردوغبار است. خوب است که به طور منظم از جاروبرقی استفاده کنید، از پاک‌کننده‌های قوی و شیمیایی با رایحه‌های تند کمتر استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای تمیز کردن هوای داخل خانه از گیاهان استفاده کنید.

این 7 گیاه هوای خانه‌تان را پاک و تمیز می‌کند:

- نخل بامبو؛
- فیکوس؛
- پیچک انگلیسی؛
- سرخس بوستون؛
- پاتوس طلایی؛
- گیاه عنکبوتی؛
- نخل خرمای کوتوله؛

11- پاکسازی ریه‌ از خلط

تخلیه وضعیتی به حالتی گفته می‌شود که شامل قرار گرفتن در پوزیشن­‌های مختلف به منظور استفاده از جاذبه برای بیرون راندن خلط از ریه‌ها، می‌باشد. این اقدام می‌تواند تنفس را تقویت کند و به درمان و پیشگیری از عفونت ریه کمک کند. تکنیک‌های تخلیه‌ وضعیتی بر اساس پوزیشن، متفاوت هستند.

تخلیه به کمر

- روی زمین یا تخت دراز بکشید.
- بالشتی را زیر باسنتان قرار دهید تا مطمئن شوید که قفسه‌ی سینه پایین‌تر از باسن قرار گرفته است.
- به‌ آرامی از طریق بینی نفس بکشید و از طریق دهان بازدم را انجام دهید. هر بازدم باید دو برابر دم طول بکشد که این، “تنفس 1 به 2” نامیده می‌شود.
- این کار را به مدت چند دقیقه ادامه دهید.

تخلیه به پهلو

- روی پهلو دراز بکشید و سرتان را روی بازو یا بالشت بگذارید.
- بالشتی را هم زیر باسنتان قرار دهید.
- الگوی تنفسی 1 به 2 را انجام دهید.
- به مدت چند دقیقه ادامه دهید.
- برای طرف دیگر پهلو نیز این کار را تکرار کنید.

تخلیه به شکم

- چند بالشت را روی زمین قرار دهید.
- طوری روی زمین دراز بکشید که شکمتان روی بالشت‌ها قرار بگیرد. یادتان باشد که باسنتان بالاتر از قفسه‌ سینه شما باشد.
- دستانتان را به‌عنوان تکیه­‌گاه زیر سرتان تا کنید.
- الگوی تنفسی 1:2 را انجام دهید.
- به مدت چند دقیقه ادامه دهید.

12- ضربه زدن به قفسه‌ سینه

ضربه زدن هم یک روش مؤثر دیگر برای از بین بردن خلط اضافه از ریه‌ها است. درمانگرانِ مشکلات تنفسی دستشان را به‌صورت فنجان درمی‌آورند و به‌صورت ریتمیک به دیواره‌ی قفسه‌ی سینه ضربه می‌زنند تا مخاط گیر افتاده را از ریه‌ها بیرون برانند. ترکیب ضربه زدن به قفسه‌ سینه و تخلیه وضعیتی می‌تواند به پاکسازی ریه‌ از مخاط اضافی کمک کند.

  • منبع
  • دانشگاه علوم پزشکی اراک
  • مرکز تصویربرداری پزشکی بهار
  • زوم لایف

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید