امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276370
۴۱۱۲
۲
۰
نسخه چاپی
Irritable Male Syndrome

عادت ماهانه یا پریود در مردان | 8 نشانه پریود مردانه یا IMS در مردان | عوامل موثر بر پریودی مردانه

عادت ماهانه یا پریود در مردان | 8 نشانه پریود مردانه یا IMS در مردان | عوامل موثر بر پریودی مردانه

عادت ماهانه یا پریود در مردان

پریودی مردانه، علائم پریود شدن مردان، مدت زمان پریودی مردانه و راهکار درمان پریودی مردانه از جمله سوالاتی است که برای آقایان مطرح است. پریود شدن در زنان امری رایج و جزو عادات ماهانه است؛ اما این موضوع برای یک مرد شاید مسأله ای عجیب و ناشناخته باشد.

پزشکان معتقدند که مردان هم دارای نشانه هایی از عادت ماهانه می باشند. مطالعات علمی در سالیان اخیر نشان داده است که مردان هم مانند زنان ممکن است در برهه ای از ماه دچار مشکلاتی در ترشح هورمون های جنسی خود شوند، به همین دلیل برخی پزشکان معتقدند که آقایان هم مانند خانم ها می توانند دارای نشانه هایی از عادات خاصی در ماه باشند.

در حالی که بروز این عادات در مردان به منظمی خانم ها نمی باشد، اما از آنجایی که در طی ماه دچار حالات خاصی از بی نظمی هورمونی در بدن خود می شوند، این حالت به عادت ماهیانه مردان معروف شده است.

عارضه بدخلقی مردانه یا پریودی مردانه که به اختصار به نام IMS- Irritable Male Syndrome- شناخته می‌شود سبب عصبانیت زودهنگام و حساسیت بیش از حد به محرک‌های بیرونی می‌شود. هماهنند زنان در این دوره مردان نیز با تغییرات هورمونی مواجه شده و این تغییرات هورمونی باعث ایجاد تغییر خلق و خو می شود.

مردان چرخه های هورمونی را مثل زنان تجربه می کنند به همین دلیل است که این چرخه ها به عنوان استراتژی مرد یا پریود مرد توصیف شده اند. تغییرات هورمونی زنان ناشی از چرخه باروری طبیعی او است؛ ولی مردان چرخه تولید تخمک را تجربه نمی کنند، و رحم ندارند که برای آماده سازی باروری بخواهند رحم را ضخیم کنند و اگر لقاح صورت نگیرد، آن ها یک پوشش رحمی ندارند که از بدنشان خارج شود، و این چیزی است که به دوران قاعدگی یا پریودی اشاره دارد با این تعریف، مردان این نوع پریود را ندارند.

پریودی مردانه برخلاف پریودی زنانه با نشانه های جسمی همراه نیست! یعنی در طول مدت پریودی مردانه (برخلاف زنان) آقایان قدرت تولید مثل داشته و نشانه های پریودی جسمی (لکه بینی، خونریزی و...) در مردان مشهود نیست.

8 نشانه پریود مردانه یا IMS در مردان

- خستگی

- تنش

- حساس شدن

- افسردگی

- کاهش توانایی و میل جنسی

- عصبانیت

- سردرگمی و آشفتگی ذهنی

- عزت نفس پایین

علت عادت ماهانه مردان

علت اصلی این مشکل به برهم خوردن تعادل هورمون جنسی تستوسترون در بدن مرد می باشد.در واقع ترشح طبیعی هورمون تستوسترون در روز می تواند مانع از بروز حالات مذکور در بدن یک مرد شود.

علائم IMS یا پریود مردانه ممکن است بخاطر کمبود تستوسترون باشد. تستوسترون نقش مهمی در سلامت جسمی و ذهنی انسان ایفا می کند و بدن انسان برای تنظیم آن کارهایی می کند؛ اما عواملی که به IMS یا پریودی مردانه ارتباطی ندارند می تواند منجر به تغییر سطح تستوسترون شود و این کار منجر به نشانه های غیر معمولی می شود که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

عوامل موثر بر پریودی مردانه و کاهش دهنده سطح تستوسترون

- سن: کاهش تستسترون یک مرد از اوایل 30 سالگی شروع می شود.

- استرس

- تغییرات در رژیم غذایی یا وزن

- بیماری ها

- بی خوابی

- اختلالاتی در خوردن

- افزایش وزن

- خوردن بعضی داروها

- سیگارکشیدن

این عوامل همچنین می توانند بر سلامت روانی مرد تاثیر بگذارند. درصورتی که بطور طولانی مدت این علائم را داشتید حتما به پزشک متخصص مراجعه و مطلب را با وی در میان بگذارید. علاوه بر عوامل بالا موضوعاتی مانند مشکلات مالی، انجام کار بر اساس اجبار، نوشیدن زیاد الکل و مصرف بالای شکر نیز از عوامل تاثیر گذار در پریودی مردانه و کاهش دهنده سطح تستوسترون می باشند.

میزان تستوسترون مردان می تواند متفاوت باشد و برخی عوامل می توانند بر میزان تستوسترون تاثیر بگذارند از آنجا که این هورمون ها تغییر و نوسان می کنند، مردان ممکن است علائمی را تجربه کنند. علایم این نوسانات، که ممکن است برخی شباهت هایی را با علائم PMS داشته باشند، ممکن است نزدیک به "پریودهای مردانه" باشد که هر مردی آن را دارد.

وقتی یک مرد دچار مشکلات روحی باشد، احتمالا در داشتن رابطه جنسی موفق نیز به مشکل خواهد خورد. برخی از این مشکلات می تواند به دلیل مشغله فرد و تمایل او برای پایان دادن سریع رابطه جنسی اتفاق بیوفتد. در چنین شرایطی ممکن است مشکل زود انزالی پیش بیاید و نیاز به روش هایی برای درمان زود انزالی حس شود.

عادت ماهانه یا پریود در مردان | 8 نشانه پریود مردانه یا IMS در مردان | عوامل موثر بر پریودی مردانه

پریودی مردان چقدر طول می کشد؟

حالا که با نشانه ها و عوامل تاثیر گذار در پریودی مردان برا شما مشخص شد، دانستن طول مدت پریودی مردانه نکته بعدی است که باید به آن دقت کرد. عادت ماهانه و پریودی در حالت عادی برای خانومها چند روز(حدود یک هفته) طول خواهد کشید. اما مدت زمان پریودی آقایان دقیق مشخص نیست و در زمان بسیار زیادی احساسات و علائم پریودی مردانه را تجربه میکنند. این زمان گاهی آنقدر طولانی شده که بدون نیاز متخصص قابل درمان نیست.

اگر شما مدت زیادی با نشانه های پریودی مردانه مواجه هستید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید و درمان آن را خیلی جدی بگیرید.

درمان پریودی مردانه

اگر پریود مردان در نتیجۀ کاهش سطح تستوسترون عارض شود، به درمان‌هایی نیاز است که سطح این هورمون را در بدن متعادل و کنترل می‌کنند. در این درمان، هورمون تستوسترون ساختگی به بدن تزریق می‌شود. مانند هر روش درمانی دیگری، این روش ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد. گاهی عوارض هورمون‌درمانی روی سلامت قلب اثرات منفی می‌گذارد. گاهی هم دمدمی‌مزاجی و تغییرات خُلقی مانند پیداکردن حالتی تهاجمی به فرد دست می‌دهد.

داشتن سبک زندگی سالم و رژیم غذایی متعادل نیز در کنترل عوارض نقش مهمی دارند؛ برای مثال، کنترل وزن می‌تواند مشکلاتی را حل کند که شاید دلیل و عامل پریود مردان باشند، عواملی مانند:

- دیابت
- اختلالات خواب
- بیماری‌های قلبی
- کاهش سطح انرژی
- مصرف مواد غذایی که شکر و چربی ندارند نیز از جمله کارهایی است که برای کنترل وضعیت پریود مردان می‌توانید انجام بدهید. کنارگذاشتن مصرف الکل و ورزش‌کردن به‌مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه به‌طور روزانه یا در بیشتر روزهای هفته نیز از راه‌های درمان پریود و یائسگی مردان است.

اگر این وضعیت روی روابط مرد با همسر خود اثرات منفی گذاشته است، به مشاوره‌های روان‌شناسی نیاز است. جلسات مشاوره راهی مناسب برای کنترل تغییرات روان و شخصیت خواهند بود. زوج‌هایی که بعد از تجربه پریود مردان دچار چالش می‌شوند و به روان‌شناس مراجعه می‌کنند، به‌خوبی از پس مشکلاتشان بر خواهند آمد.

روش های کنترل پریود مردان

برای کنترل این وضعیت باید علائم و نشانه‌های آن را شناسایی و بررسی کرد. همچنین، با مراجعه به پزشک، به تشخیص قطعی این وضعیت رسید و درمان مناسب را پیگیری کرد. برای اینکه در دوران پریود مردان، روابط همسران مخدوش نشود به توصیه‌های زیر دقت کنید:

- نیاز است که همسر و همراه فرد در شنیدن مشکلات و علائم او صبور باشد؛
- برای کنترل اوضاع باید دور موادی مانند الکل و مواد قندی و حاوی شکر را خط کشید؛
- مردان باید با تغییرات خُلقی خود در این دوران آشنا شوند و با آرام‌کردن خود، آنها را کنترل کنند؛
- مردان باید بپذیرند که دچار تغییراتی شده‌اند و وضعیتشان از نظر جسمی و روانی تغییراتی کرده است؛
- استفاده از روش‌هایی مانند تسوتسترون‌درمانی مطلوب است و برای دیدن نتایج آن به کمی صبر نیاز است؛
- استفاده از روش‌های آرام‌سازی خود (مانند یوگا، مدیتیشن و کنترل تنفس) در مدیریت اوضاع بسیار مفید است؛
- استفاده از کمک روان‌شناسان را نباید در آرام‌سازی خود و ازبین‌بردن استرس‌ها نادیده گرفت. برای دریافت نتیجه مطلوب، گاهی به چندین جلسه مشاوره نیاز است؛
- ورزش‌کردن باعث تولید ماده‌ای به‌‌نام اندورفین در بدن می‌شود و حال خوبی در هر فرد ایجاد می‌کند. نتیجه این حال خوب در درمان افسردگی و ازبین‌بردن احساسات منفی نقش دارد؛
- روی‌آوردن به رژیم‌های غذایی سالم نباید فراموش شود (مثلا رژیم غذایی مدیترانه‌ای شامل مصرف میوه، سبزیجات، دانه‌های کامل، آجیل، پروتئین‌های کم‌چرب و لبنیات کم‌چربی یا بدون چربی).

  • منبع
  • دکتر پیمان صالحی
  • لاولا مارکت
  • چطور

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید