امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 265687
۲۱۳۱
۱
۰
نسخه چاپی
رژیم هندوانه

فواید هندوانه برای درمان و لاغری

رژیم هندوانه روشی عالی برای پاک کردن بدن و کاهش وزن است. هندوانه یک ادرارآور شناخته شده است- دنبال کردن رژیم هندوانه به مدت ۵ روز، سلول‌های بدن‌تان را سم‌زدایی خواهد کرد و باعث شادابی و جوانی آنها خواهد شد

فواید هندوانه برای درمان و لاغری
 

حقوق نیوز - یکی از میوه هایی که مصرف آن به تمامی افراد، حتی افرادی که از رژیم غذایی بمنظور لاغری و یا خاصیت درمانی پیروی می کنند توصیه می شود هندوانه است.

خواص درمانی هندوانه

- طبیعت هندوانه سرد است، دارای آب فراوان و طعم مطبوعی است. 
- هندوانه میوه‏ ای مدر و ملین است، بنابراین زیادکننده ادرار می‏ باشد و سبب دفع سموم بدن می‏ شود. به این ترتیب شادی و سلامتی را سبب شده و عطش را از بین می‏ برد.
- آب هندوانه دفع کننده سنگ کلیه نیز است. خوردن آب یا گوشت آن در درمان یرقان، دفع سنگ‏ های صفراوی و سنگ‏ کلیه مفید است.
- هندوانه به واسطه آب فراوانی که دارد، گرما و عطش را برطرف می‏ کند و مصرف آن برای افرادی که در تابستان دچار تشنگی مفرط و گرمازدگی می‏ شوند، بسیارمفید است. 
در موارد گرمازدگی، نوشیدن یک لیوان آب هندوانه همراه باکمی گلاب، بسیار مفید واقع می‏ شود. در ضمن هندوانه ضد تهوع و استفراغ نیز است.
- هندوانه برای اشخاص گرم‏ مزاج بسیار مناسب است. هندوانه غنی از پتاسیم و برای قلب و دستگاه عصبی مفید است.
- تحقیقات نشان داده هندوانه حاوی مقادیر فراوانی لیکوپن است؛ لیکوپن یک ماده آنتی‏ اکسیدان است که در مبارزه علیه سرطان و برخی بیمارها به بدن کمک می‏ کند. این ماده مغذی که رنگ قرمز هندوانه را بوجود می‏ آورد، فقط در برخی از میوه‏ ها و سبزیجات مانند گوجه‏ فرنگی،گریپ‏ فروت سرخ رنگ و فلفل قرمز وجود دارد.
- لیکوپن علاوه بر داشتن خاصیت ضد سرطان، به سلامت قلب وعروق و تقویت سیستم بینایی کمک می‏ کند. هنداونه‏ هایی که قرمزترند،خاصیت ضدسرطانی بیشتری دارند.
- این میوه مانند هویج، در تقویت بینایی مؤثر است. وجود بتاکاروتن در این میوه، در حفظ سلامت چشم‏ ها مؤثر است.
- هندوانه به سبب داشتن ویتامین C، ویتامین A، بتاکاروتن و لیکوپن، صدماتی را که در اثر استرس، فشارهای روحی، استعمال دخانیات، سموم محیطی، آلودگی هوا و داروها وارد می‏ شود، را کاهش می‏ دهد. 
علاوه بر این، مصرف مرتب هندوانه از امراض دوران پیری خصوصا آلزایمر و پارکینسون جلوگیری می‏ کند.
- هندوانه سرشار از ویتامین‏ های B است که برای ایجاد انرژی ضرورت دارد. هندوانه را می‏ توان به عنوان آرام ‏بخش، در کاهش روماتیسم استفاده کرد.
- هندوانه به پایین آوردن فشار خون کمک می‏ کند. میوه‏ ای بسیارمناسب برای رفع فشار خون بالا بوده و ضد کلسترول نیز است. سدیم ازجمله ترکیباتی است که در بیماری فشارخون می‏ تواند مشکلاتی ایجاد نماید. 
هندوانه علاوه بر سدیم کمی که دارد، دارای پتاسیم فراوانی است. پتاسیم از جمله مواد مغذی است که در کاهش فشارخون بسیار مفید است. از این رو به افرادی که دارای فشارخون بالا هستند، مصرف هندوانه توصیه می‏ شود.
- هندوانه مهمترین آنتی‏ اکسیدان در طبیعت است. هندوانه، منبع آنتی‏ اکسیدان کاروتنوئیدی لیکوپن است. این آنتی‏ اکسیدان‏ ها به سراسر بدن پخش می‏ شوند و مولکول‏ های رادیکال آزاد را در بدن خنثی می‏ کنند. 
رادیکال‏ های آزاد مواد سمی در بدن هستند که می‏ توانند آسیب زیادی به سلامتی بدن بزنند و با اکسیده کردن کلسترول، موجب چسبیدن آن ها به دیواره رگ‏ های خونی شده، در نتیجه منجر به بروز حمله قلبی یا سکته مغزی شوند. 
رادیکال‏ های آزاد به مجاری تنفسی فشار می‏ آورند و سبب بسته شدن آن ها شده و حمله ‏های آسم را تشدید می‏ کنند و التهاب ناشی از آرتروز، پوکی استخوان و آسیب مفاصل را سبب می‏ شوند.
- لیکوپن سبب ایجاد رنگ صورتی تا قرمز برای هندوانه می‏ شود و اثر ضداکسیدانی قوی دارد. این ماده آنتی‏ اکسیدان به تمام نقاط بدن رفته و رادیکال‏ های آزاد را خنثی می‏ کند. آنتی‏ اکسیدان‏ ها مولکول‏ های ناپایدار را خنثی می‏ کنند، درصورت عدم وجود آنتی اکسیدان‏ ها، این مولکول‏ های ناپایدار به سلول‏ ها آسیب می‏ رسانند. مصرف هندوانه به دلیل داشتن لیکوپن فراوان به عنوان یک ماده آنتی‏ اکسیدان در جلوگیری از بیماری‏ های سرطانی مؤثر است.
- ویتامین C فراوان، آنتی‏ اکسیدان دیگری است که در هندوانه وجود دارد. وجود این دو آنتی‏ اکسیدان در کنار هم در هندوانه، موجب کاهش اسپاسم لوله‏ های هوایی و حملات آسمی می‏ شود. به این دلیل است که خوردن هندوانه برای مبتلایان آسم مفید شناخته شده است.
- هندوانه ضدعفونی کننده بدن و در واقع پاک کننده روده‏ ها می‏ باشد. برای رفع یبوست هم مورد استفاده قرار می‏ گیرد. در یبوست‏ های شدید، خوردن یک لیوان آب هندوانه و نوشیدن یک لیوان آب ولرم بعد از آن، در حالت ناشتا بسیار مفید است. هندوانه معده را هم تقویت می‏ کند.
- هندوانه به واسطه ویتامین‏ ها و آب فراوانی که دارد، سبب زیاد شدن ترشح شیر مادران شیرده می‏ شود.

فواید هندوانه برای درمان و لاغری


 

رژیم هندوانه برای لاغری

رژیم هندوانه روشی عالی برای پاک کردن بدن و کاهش وزن است. هندوانه یک ادرارآور شناخته شده است- دنبال کردن رژیم هندوانه به مدت ۵ روز، سلول‌های بدن‌تان را سم‌زدایی خواهد کرد و باعث شادابی و جوانی آنها خواهد شد.

دنبال کردن رژیم هندوانه‌ بسیار آسان است زیرا تنها چیزی که لازم دارید هندوانه است و اراده! شما باید روزی ۵ بار حدود ۴۵۰ گرم هندوانه بخورید.

توصیه می‌شود که اگر مبتلا به فشار خون بالا، کاهش جریان خون، نفریت (کلیه‌افروختگی)، نقرس، بیماری کلیوی و کبدی، یا چاقی هستید، کمی کم‌تر هندوانه‌ بخورید (حدود ۳۳۰ گرم و ۵ بار در روز).

حتما قبل از شروع رژیم با پزشک‌تان مشورت کنید!

رژیم هندوانه و سم‌زدایی

ویژگی ادرارآوری و رژیمی بودن هندوانه‌ مدت‌ها پیش تشخیص داده شده‌است. حرفه‌ای‌ها فقط هندوانه‌های کاملا رسیده را توصیه می‌کنند زیرا حاوی اغلب ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و حداقل میزان نیترات را دارند. نیتران می‌تواند بدن شما را مسموم کند.

مدت زمان رژیم هندوانه

این رژیم غذایی متعلق به گروه تک-رژیم‌های افراطی است (رژیم‌هایی که در آنها فقط می‌توانید یک خوراکی بخورید). این رژیم را به دلیل ماهیت‌اش نمی‌توانید بیش از ۵ روز ادامه دهید.

در طول این مدت، میزان سدیم ارگان‌های شما تثبیت خواهد شد، و در نتیجه بدن‌تان از شر مایعات اضافی و سموم خلاص خواهد شد.

در حالت ایده‌آل باید بکوشید برای هر ۴.۵ کیلو‌گرم توده‌ی بدن‌تان، حدود ۴۵۰ گرم هندوانه مصرف کنید.

هشدار: این رژیم غذایی برای کسانی که سنگ کلیه، دیابت، یا اختلالات پانکراس دارند، توصیه نمی‌شود.

اگر بعد از گذراندن نخستین روز این رژیم حال خوبی نداشتید، فورا رژیم را قطع کنید و اگر حال‌تان بدتر شد، با پزشک عمومی خود مشورت کنید.

ولی اگر در روز دوم این رژیم حالتان خوب بود، شجاعانه آن را تا انتها ادامه بدهید.

در ۵ روز این رژیم غذایی قادر خواهید بود حدود ۳ کیلو و ۲۰۰ گرم از وزن خود را کم کنید. پس از آن نسخه‌ی سبک این رژیم غذایی را به مدت۱۰ روز ادامه دهید.

منوی نسخه ی سبک رژیم هندوانه :

صبحانه- ۱ کاسه بلغور جوی دوسر و یک تکه پنیر

میان‌وعده- ۴۵۰ گرم هندوانه

ناهار- ۱۷۰ گرم ماهی، گوشت گاو یا مرغ همراه با یک بشقاب سالاد سبزیجات.

شام- هندوانه (۴۵۰ گرم برای هر ۱۴ کیلو از وزن بدن شما).

پس از گذراندن ۱۵ روز از این رژیم غذایی لذیذ می‌توانید تا ۷ کیلو از وزن بدن‌تان را از دست بدهید! 


فواید هندوانه برای درمان و لاغری
 

ارزش غذایی هندوانه 

یک فنجان آب هندوانه (152 گرم) حاوی:

• 43 کالری

• 0 گرم چربی

• 2 میلی گرم سدیم

• 11 گرم کربوهیدرات (شامل 9 گرم شکر)

• 1 گرم فیبر

یک فنجان هندوانه درصد کمتری از ویتامین های روزانه را تامین می کند

• 17 درصد ویتامین A

• 21 درصد ویتامین C است

• 2 درصد آهن

• 1 درصد کلسیم

هندوانه همچنین حاوی تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، فولات، پانتوتنیک اسید، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس، منگنز، سلنیوم، کولین، لیکوپن و بتایین و حاوی لیکوپن بیشتر از سایر میوه ها یا سبزیجات است.

فواید هندوانه برای درمان و لاغری
 

افرادی که نباید هندوانه بخورند

به دلیل بعضی از خواصی که دارد بعضی از افراد نباید به مقدار زیاد هندوانه بخورند. 

هندوانه فاقد چربی است و در هر پیمانه فقط ۴۰ کالری دارد. از دیگر خواص هندوانه می‌توان به مقادیر بالای پتاسیم و لیکوپِن اشاره کرد. لیکوپِن یک ماده مغذی گیاهی است که بویژه در میوه‌ها و سبزیجات قرمز مانند هندوانه و گوجه یافت می‌شود.

این ماده مغذی علاوه‌بر حفظ سلامت قلب و استخوان‌ها در پیشگیری از سرطان پروستات نیز مؤثر است. هرچه هندوانه رسیده‌تر و قرمزتر باشد، لیکوپِن بیشتری خواهد داشت. به‌طورکلی هر دو پیمانه از این میوه حاوی حدود ۱۵ تا ۲۰ میلی‌گرم لیکوپِن است.

اما با همه این خواص، زیاده‌روی در خوردن هندوانه می‌تواند عارضه‌ساز باشد. این زیاده‌روی درصورتی‌که هر روز تکرار شود، می‌تواند به انباشتگی پتاسیم و لیکوپِن در بدن بینجامد. مصرف بیش از ۳۰ میلی‌گرم لیکوپِن در روز با علائمی از قبیل تهوع، اسهال، دیرهضمی و نفخ همراه خواهد بود.

کسانی نیز که پتاسیم خون‌شان بالاست، بهتر است بیشتر از یک پیمانه هندوانه در روز مصرف نکنند (هر پیمانه هندوانه کمتر از ۱۴۰ میلی‌گرم پتاسیم دارد). عوارض پتاسیم بالا در خون عبارت‌اند از :ضربان نامنظم قلب، سایر مشکلات قلبی‌عروقی و کاهش کنترل عضلانی. همچنین دیابتی‌های دقت داشته باشند قند هندوانه به‌رغم این‌که از نوع طبیعی است باز هم نسبتا بالاست و باید با احتیاط مصرف شود.

توجه کنید:

 توجه داشته باشید علیرغم تمام فواید ذکر شده برای هندوانه نباید آن همراه با غذا یا با شکم خالی مصرف کرد.

معده برای هضم غذا نیاز به حرارت دارد و لذا نباید همراه با غذای خشک یا بلافاصله بعد آن، آب، ماست، دوغ، کاهو و یا سالادهای سرد و میوه هایی نظیر هندوانه و خیار مصرف شوند؛ چون با کاهش حرارت معده شخص دچار اختلال هضم و ترش کردن و نفخ می شود و غذا مدت طولانی تری در معده می ماند و نه خواص غذا و نه خواص میوه، هیچ کدام به بدن نمی رسد.

علت اینکه هندوانه را نباید با معده خالی مصرف کرد هم این است که هندوانه وارد معده ای می شود که گرم و خالی بوده و بر اساس قانون طب سنتی ورود نوشیدنی های خنک به معده خالی ممنوع است و باید صبر نمود تا حرارت معده قدری کاهش یابد. درطی شب عملیات هضم صورت گرفته و معده خالی شده است و لذا صبحگاه حرارت معده تا حدودی زیاد می شود (نظیر اتفاقی که در روزه داری هم رخ می دهد) مثل ظرف پخت غذا که بدون محتویات روی شعله قرار داده شود. ناشتا مصرف کردن چیزهای خیلی خنک باعث سرد و ضعیف شدن و شلی عضلات معده شده و نیز آسیب هایی به کبد و طحال وارد کرده منجر به سردی مخصوصا کبد و اختلال هضم می شود.

گردآورنده: عاطفه کریمی

پایگاه خبری حقوق نیوز 

  • منبع
  • namnak.com
  • bazdeh.org
  • donya-e-eqtesad.com

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید