امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 273851
۵۶۵۹
۲
۲
نسخه چاپی

ماده مخدر دستمال | شیوه مصرف ماده مخدر دستمال | ترک ماده مخدر دستمال

دستمال نوعی ماده روان‌گردان جدید است که اثر‌های مخرب بیشتری نسبت به آمفتامین‌ها و متامفتامین‌ها (شیشه) دارد.

اطلاعات کامل در مورد ماده مخدر دستمال

ماده مخدر دستمال

ماده مخدر دستمال که به آن دستمال مرطوب هم می گویند زیر مجموعه ی مواد محرک اعصاب صنعتی می باشد که با آن NPS می گویند، کانابینوئید یعنی همان مواد محرک و توهم زایی موجود در ماریجوانا (گل) و حشیش را در شرایط صنعتی تولید می کنند و دوز آن را در مواد مخدر به صورت دستی می توانند کنترل کنند و همچنین تخریب بالاتری از نمونه طبیعی کانابینوئید ها دارد، به گونه ای که دستمال 20 تا 80 برابر قوی تر از حشیش است و خب، طبیعتا قدرت تخریب بیشتری هم دارد . به همین دلیل افراد را در مدت کوتاه تری تحت تاثیر می گذارد و به سمت اعتیاد و تخریب بیشتر و بیشتر می برد.

یکی از دردناک ترین نکات در مورد این ماده ی مخدر این است که قیمت آن به شدت پایین می باشد، و این یعنی این ماده قشر فقیر و پایین جامعه را مورد هدف قرار داده است و حتی یک دانش آموز می تواند با پول ته جیب خود آن تهیه کرده و مصرف کند.

همانطور که گفتیم کانابینوئید های موجود در دستمال طبیعی نیست و به صورت آزمایشگاهی تهیه می شود و به همین دلیل تاثیر و تخریب بیشتری دارد، همینطور دستمال با این که تاثیر بیشتری از گل یا حشیش دارد، زمان تاثیر گذاری کمتری دارد و همین موضوع باعث می شود که ترک کردن آن بسیار سخت شود و فرد به راحتی به آن معتاد شود.

اثرات دستمال مانند یک نمونه مخدر بسیار قوی شده همان گل یا ماریجواناست. یا بهتر است بگوییم که حشیش و گل یا ماریجوانا و حشیش تقریبا اثرات مشابه دارند که قدرت، دوام و ماندگاری آنها روی مغز با هم متفاوتند.

شکل ظاهری این ماده مخدر معمولا به شکل دستمال مرطوب که برای پاک کردن آرایش خانم ها استفاده می شود است.

شیوه مصرف ماده مخدر دستمال

در مخدر دستمال، اغلب ماده توهم‌زا روی کاغذی در ابعاد یک در یک سانتی متر آغشته می‌شود و مصرف کنندگان با قرار دادن سیگار خود روی این کاغذ از آن استفاده می‌کنند. برخی دیگر نیز آن را خرد کرده و پس از ترکیب با توتون به مصرف آن می‌پردازند.

 آیا ماده مخدر دستمال جذب پوستی نیز دارد؟

بله. متاسفانه بسیاری از فروشندگان این ماده تلاش می‌کنند افراد معمولی را طعمه خود کرده و با فروش دستمال‌های آلوده به عنوان دستمال مرطوب یا آرایشی افراد را درگیر کنند. به همین خاطر لازم است در خرید محصولات بهداشتی بیشتر دقت کنید و از استعمال محصولاتی با برندهای ناآشنا و گم نام بپرهیزید.

ماده مخدر دستمال

عوارض ماده مخدر دستمال

ماده مخدر دستمال محرکی توهم زاست که آثار تخریبی بسیار زیادی دارد و در دراز مدت فرد را به کام نابودی می‌کشاند. حملات هراس، اضطراب، تشنج، آریتمی و تاکی کاردی قلب، خشکی دهان، کاهش بینایی، فراموشی، خنده زیاد و بروز علایم روان پریشی حاد از جمله عوارض این ماده اعتیاداور هستند. به دلیل وجود مورفین زیاد در آن در صورت عدم استفاده فرد دچار بدن درد می‌شود. همچنین بنابر تجربه مصرف کنندگان، ماده مخدر دستمال حالتی شبیه مستی ایجاد می‌کند و نشئگی کوتاه در حد ده دقیقه دارد.

ممکن است شخصی با یکبار مصرف دستمال به آن معتاد شود. افراد مصرف کننده معمولا از روزی یک قطعه شروع می‌کنند و به مرور به روزی هفتاد قطعه می‌رسند. تجربیات آن‌ها حاکی از آن است که در ماه اول مصرف وضعیت ظاهری تغییر آشکاری نمی‌کند اما پس از یک ماه تغییرات چهره و اندام نمود پیدا می‌کنند.

نکته تاسف بار دیگر این است که امکان دارد پس از شش ماه مصرف مداوم این ماده سبب مرگ انسان شود.

ترک ماده مخدر دستمال

این ماده مخدر به دلیل تاثیرات بسیاری قوی که دارد به شدت اعتیادآور است و منجر به تجربه وابستگی‌های جسمانی و روانی می‌شود. ترک این ماده مانند سایر مواد توهم‌زا است و بیش از هر چیزی به درمان‌های روان شناختی وابسته است. به همین خاطر برای اقدام به ترک در کنار برنامه ریزی برای سم زدایی بدن به یک روانشناس متخصص در حیطه اعتیاد مراجعه کنید تا بتوانید عوارض روانی ناشی از مصرف این ماده را ارزیابی کرده و برای پیشگیری از وسوسه‌های احتمالی بعدی نیز کاری انجام دهید.

ماده ی مخدر دستمال و وضعیت آن در ایران

متاسفانه مصرف این ماده مخدر در بین جوانان و به خصوص نوجوانان در حال زیاد شدن است، ولی آمار نشان می دهد که این ماده به صورت مستقیم وارد کشور نشده و تا الان که کشفیاتی در این خصوص نبوده است، چرا که تشخیص دادن این ماده از یک دستمال کاغذی ساده سخت است و خیلی به آنها شباهت دارد.

ولی از آنجایی که ماده مخدر دستمال از دسته NPS هاست پس استفاده از آن به روش های مختلف ممکن است بسیار راحت و معمول باشد. NPS ها مواد افزودنی هستند که به دستمال اضافه می شوند و در اصل آنها به دستمال خاصیت توهم زایی می دهند. این مواد یا مشتقات آنرا ممکن است در بازار با نام های LSD و... عرضه شوند.

همین موضوع که NPS یک ماده توهم زاست که به راحتی با سایر موارد مانند دستمال، قند، عطر و... مورد استفاده قرار می گیرد یا ممکن است که در مهمانی ها پارتی ها آن را به روش بخور دهی به همه افراد بدهند.

این ماده مخدر در سال 95 فقط یک بار دیده شد و دیگر خبری از آن و استفاده و عرضه ی ماده مخدر دستمال نبود تا این که اخیرا این ماده به راحتی در دسترس است.

  • منبع
  • باشگاه خبرنگاران جوان
  • هنر زندگی
  • ترک اعتیاد نگین

۲ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید