امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 270075
۹۸۶
۱
۰
نسخه چاپی
مذاکره (negotiation)

مذاکره (قسمت هفتم)

روش نخواستن و دور شدن یکی از قدرتمند ترین ابزار در مزاکره است. در حقیقت هرگز نباید وارد مذاکرات جدی بشوید اینکه حاضر باشید اگر نتوانید به مهم ترین هدفتان برسید، از خیر آن کالا بگذرید و مذاکره را لغو کنید.

مذاکره (negotiation)
 

پایگاه خبری حقوق نیوز

مذاکره

روش نخواستن و دور شدن

لازم است بررسی کنید که طرف مقابل شما چه خواسته ها، نیاز ها و مسائلی دارد. وقتی وارد یک مذاکره می شوید، باید همه اطلاعات مورد نیاز را در اختیارتان داشته باشید تا اگر معامله بر وفق مراد شما نبود، از گفت و گو دست بکشید و از خیر معامله بگذرید.

نقطه مقابل ایجاد گزینه شرکت در مذاکرات بدون هرگونه انتخاب و گزینه است. در این جا و در این شرایط دنبال راهی می گردید تا با طرف دیگر به توافق برسید.

آمادگی آن را داشته باشید که خود را از هر مذاکره ای کنار بکشید

در مذاکره، من از هیچ اقدامی فروگذار نمی کنم که هرگاه خواستم بتوانم خودم را از مذاکره بیرون بکشم. این موضع گیری به من قدرت چانه زنی بسیار زیادی می دهد. و اینگونه همیشه می توانم معاملاتی بهتر انجام بدهم.

اگر شما هم می خواهید به کمترین قیمت ممکنه خرید کنید، از این روش استفاده نمایید. اگر فروشنده هم هستید، می توانید با استفاده از این روش بالاترین قیمت را نصیب خود بکنید.

از موقعیت استفاده کنید

این عبارت اغلب دیگران را از کوره به در می برد. آن ها انتظار دارند که شما با قیمتی متفاوت شروع کنید. ولی حالا می بینند که اگر قیمتشان غیر منطقی باشد، من از مذاکره خارج می شوم.

و یا اگر من خریدار باشم، به فروشنده می گویم قیمتی را که از آن حد ارزان تر نمی فروشید به من اطلاع بدهید. شما آخرین قیمت را به من بگویید، اگر برایم قابل قبول بود بر سرش بحث می کنیم. اما اگر این قیمت برایم مناسب نبود، از مذاکره بیرون می روم و موضوع خرید را فراموش می کنم.

اغلب اوقات این طرز برخورد سبب می شود که بلافاصله به قیمت بسیار مناسبی برسید.

از جر و بحث خودداری کنید

به خصوص وقتی عجله دارم از سیاست مذاکره را ترک کردن استفاده می کنم، از هر جر و بحث خودداری می کنم. من به این شکل خانه، اتومبیل، وسایل برقی و بسیاری از چیز های دیگر را خریداری کرده ام. وقتی فروشنده هستم، می گویم این کمترین قیمتی است که حاضرم آن را بفروشم. اگر این قیمت قابل قبول نبود، می دانم که چه باید بکنم.

گاه اشخاص می پرسند:«اگر قرار باشد که بخواهید واقعا کالایی را بخرید و بعد با استفاده از روش خود را از مذاکره بیرون کشیدن در شرایطی قرار گیرید که مجبور به ترک مذاکره شوید، چه اتفاقی می افتد؟»

خیلی ساده است. بیرون کشیدن از مذاکره به شکل بخشی از مذاکره است. می توانید اتاق را یا فروشگاه را ترک کنید و کمی دیرتر دوباره بازگردید. اما باید بدانید تا زمانی که از این قاعده پیروی نکنید، بهترین قیمت را به دست نمی آورید.

 

بیشتر بخوانید:

مذاکره (قسمت اول)

مذاکره (قسمت دوم)

مذاکره (قسمت سوم)

مذاکره (قسمت چهارم)

مذاکره (قسمت پنجم)

مذاکره (قسمت ششم)

 

تهیه کننده: عاطفه کریمی

منبع: مذاکره - برایان تریسی

پایگاه خبری حقوق نیوز - گزیده کتاب

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید