امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277171
۸۵۹۸
۲
۰
نسخه چاپی

میزان ماندگاری مواد مخدر | انواع مواد مخدر تا چه مدت در بدن مانگار هستند؟

ماندگاری مواد مخدر در بدن به میزان مصرف فرد بستگی دارد. در واقع اگر دارو های دیگری همزمان با مواد مخدر مصرف شود، متابولیسم بدن متفاوت خواهد بود و به همان نسبت، میزان ماندگاری این مواد در بدن تغییر خواهد کرد.

ماندگاری مواد مخدر در بدن

ماندگاری مواد مخدر

ماندگاری مواد مخدر در بدن به میزان مصرف فرد بستگی دارد. در واقع اگر دارو های دیگری همزمان با مواد مخدر مصرف شود، متابولیسم بدن متفاوت خواهد بود و به همان نسبت، میزان ماندگاری این مواد در بدن تغییر خواهد کرد.

عوامل مؤثر در ماندگاری مواد مخدر در بدن

مدت زمان مصرف

برای افرادی که به تازگی به مصرف مواد اعتیاد آور رو آورده اند مدت زمان ماندگاری ماده مخدر در بدنشان نسبت به افرادی که مدت زمان بیشتری مصرف کرده اند کمتر است.

سن

هر چه سن فرد مصرف کننده مواد اعتیاد آور بیشتر باشد ماندگاری در بدنشان بیشتر است و ماندگاری مواد مخدر در بدن افراد جوان تر نسبت به افراد مسن کمتر است.

وزن و سایز بدن

هر چه افراد وزن و سایز بدنشان بیشتر باشد به دلیل وجود توده های چربی و حل شدن مواد مخدر در آنها، ماندگاری مواد مخدر در بدنشان بیشتر است. بدین ترتیب برای افراد لاغر یا افرادی که وزن متعادل تری دارند ماندگاری مواد مخدر در بدنشان کمتر و برای افراد چاق دارای اضافه وزن بیشتر است.

متابولیسم (سوخت و ساز) طبیعی بدن

متابولیسم بدن هر فرد بسته به ژنتیکش متفاوت است. هر چه افراد متابولیسم بدنشان بیشتر باشد ماندگاری مواد مخدر در بدنشان کمتر است و برعکس هرچه سوخت و ساز بدن کمتر باشد ماندگاری مواد مخدر بیشتر است.

مصرف داروهای دیگر در زمان مصرف

مصرف برخی داروها در حین استفاده از مواد مخدر ممکن است مدت زمان ماندگاری ماده مخدر را در بدن افزایش دهد.

نوع تغذیه

به طور کلی تغذیه مناسب که حاوی میوه های سالم و تازه باشد و همچنین نوشیدن آب به میزان زیاد در کم شدن ماندگاری مواد مخدر در بدن موثر است.

سلامت عمومی بدن

ممکن است برای افرادی که دارای بیماری های زمینه ای، قلبی، کلیوی و گوارشی هستند مدت زمان ماندگای مواد مخدر در بدنشان بیشتر باشد. پس هر چه افراد از نظر جسمی سالم تر باشند مدت زمان ماندگاری مواد مخدر در بدنشان نیز کمتر خواهد شد.

فعالیت جسمی و ورزشی

فعالیت جسمی و ورزش کردن سبب افزایش متابولیسم بدن و کاهش ذخیره چربی اضافی میگردد که در این دو مورد به کاهش ماندگاری مواد مخدر در بدن منجر می شود.

نوع مواد مصرفی

نوع موادی که فرد مصرف میکند نیز در ماندگاری آن در بدن بسیار موثر است. ممکن است برخی مواد اعتیاد آور نسبت به برخی دیگر از آنها ماندگاری بیشتری داشته باشد.

میزان ماندگاری انواع موادمخدر

هروئین

هروئین جزء دسته مشتقات افیونی (تریاک، مرفین، کدئین) است که به مراتب از همه آنها قوی تر و خطرناک تر است و به طور معمول تا 12 ساعت در خون و تا 4 روز در ادرار و بیش از 90 روز در تست مو قابل تشخیص و ماندگار است.

 الکل

به طور متوسط، مدت زمان ماندگاری الکل در ادرار 3 تا 5 روز و در خون حدود 10 تا 12 روز است، اما نکته ویژه درباره الکل آن است که اگر تست خون داده شود، وجد الکل تا 90 روز پس از مصرف آن هم در خون قابل تشخیص خواهد بود.

شیشه

شیشه یا همان مت آمفتامین جز پر مصرف ترین و زیان بار ترین مواد اعتیاد آور محرک است که بیشتر از سایر محرک ها در بدن باقی می ماند. به طور معمول بسته به میزان مصرف از 24 تا 72 ساعت در خون و از 3 تا 6 روز در ادرار و بیش از 90 روز در تست مو قابل تشخیص است و در بدن می ماند. این بازه زمانی برای افرادی است که فقط یک بار اقدام به مصرف شیشه کرده اند و برای افرادی که به مدت طولانی و با دوز بالا مصرف کرده اند مدت زمان ماندگاری شیشه بیشتر است.

متادون

متادون جزء مواد اعتیاد آوری است که به شکل قرص یا شربت موجود است و از آن برای درمان و تسکین برخی دردها به تشخیص پزشک استفاده میشود که سوء مصرف آن باعث اعتیاد میشود. به طور معمول برای افرادی که متادون مصرف کرده اند 24 تا 36 ساعت در خون و 3 تا 4 روز در ادرار و بیش از 90 روز در تست مو قابل تشخیص و ماندگار است.

ماریجوانا

بیشتر مصرف کننده‌های ماریجوانا را جوانان تشکیل می‌دهند، ماده‌ای که پس از مصرف حدود 7 تا 30 روز در ادرار باقی می ماند و تا دو هفته در خون افراد  و با آزمایش خون قابل تشخیص است. همچنین بیش از 90 روز با تست مو و تست اعتیاد قابلیت تشخیص دارد.

ماده مخدر مفتامین (کریستال)

با مصرف مفتامین کریستال حدود 1 تا 3 روز در خون و حدود 3 تا 6 روز در ادرار باقی خواهد ماند و با انجام آزمایش خون و ادرار می توان تشخیص داد که فرد چگونه این نوع مواد مخدر را مصرف نموده اند یا خیر.

مورفین

مورفین حدود 6 تا 8 ساعت پس از مصرف در خون و تقریبا حدود 2 تا 3 روز در ادرار باقی می‌ماند.

کوکائین

کوکائین نیز جز محرک های قوی است که مدت ماندگاری آن بستگی به میزان مصرف 1 تا 2 روز در خون و 3 تا 4 روز در ادرار و بیش از 90 روز در تست مو قابل تشخیص و ماندگار است.

قرص ب2

قرص ب2 که برخی افراد به اشتباه برای ترک تریاک یا ترک هروئین از آن استفاده میکنند و بعد از مدتی به مصرف قرص ب2 اعتیاد پیدا میکنند قرصی است که نیمه عمری بین 24 تا 48 ساعت در بدن دارد تا تجزیه شود. این قرص تا دو روز در خون و تا 6 روز در ادرار و بیش از 90 روز در تست مو قابل تشخیص و ماندگار است.

ترامادول

ترامادول نوعی قرص است که در بعضی موارد خاص پزشکان برای التیام دردهای شدید تجویز میکنند. ولی متاسفانه سوء مصرف آن در بعضی افراد منجر به اعتیاد به آن میشود که تا 48 ساعت در خون و تا 3 روز در ادرار و بیش از 90 روز در تست مو قابل تشخیص و ماندگار است.

ماندگاری تریاک

تریاک، یکی از قدیمی‌ترین مواد مخدر دنیاست که به میزان بسیار زیادی، مصرف آن در میان افراد از قدیم مرسوم بوده است. بعد از مصرف تریاک، به طور متوسط 2 تا روز طول می‌کشد این ماده از ادرار و خون پاک شود.

قرص های روان گردان

قرص‌های روان‌گردان نسل جدیدی از انواع مواد مخدر هستند که ماندگاری چندانی در بدن ندارند، اگرچه تاثیرات مخبر آنها بر بدن زیاد است. قرص های روان گردان پس از مصرف، بیش از 3 روز در تست مو و 1 تا 3 روز در ادرار و 2 تا 3 ساعت در خون افراد قابل تشخیص‌اند. روان گردانی مانن قرص اکستازی هم، حدود 1 تا 2 روز در خون و 3 تا 4 روز در ادرار افراد پس از مصرف آن باقی می ماند.

کدئین

اگر کدئین را ماده مخدر به حساب بیاوریم، باید ماندگاری آن را هم محاسبه کنیم. این ماده به مدت یک روز در ادرار و فقط 12 ساعت در خون باقی می‌ماند و راه تشخیصی دیگری هم برای توصیه نمی‌شود.

 آمفتامین و باربیتوارت

مدت ماندگاری آمفامتین در ادرار 3 تا 5 روز و در خون 12 ساعت است. اما اگر وجود این ماده با تست مو بررسی شود، تا 90 روز پس از مصرف هم وجود آن در مو قابل تشخیص خواهد بود.

ماندگاری باربیتورات، حدود 2 تا 4 روز در ادرار و 1 تا 2 روز در خون است. اما تست مو می‌تواند وجود این ماده را تا 90 روز پس از مصرف هم تشخیص دهد.

ماندگاری مواد مخدر در بدن

عوامل مؤثر در میزان دفع موادمخدر

بیان مدت زمانِ دقیقِ ماندگاری یک دارو در بدن، سخت است چون این مدت تحت تأثیر متابولیسم (سوخت و ساز) بدن شما قرار دارد. بدیهی است کسانی که متابولیسم زیادی دارند در مقایسه با افرادی که متابولیسم آهسته دارند، خیلی زودتر داروها را دفع می‌کنند. (هرچه متابولیسم بدن بیشتر باشد سریعتر دارو را دفع می‌شود.)

از آنجاییکه متابولیسم بدن با افزایش سن کاهش می‌یابد، در افراد مسن‌تر دارو مدت زمان طولانی‌تری در بدن باقی می‌ماند(در مقایسه با افراد جوان). البته سبک زندگی نیز یک عامل مؤثر است. افرادی که از لحاظ جسمانی نرمال و سالم باشند، متابولیسم بالاتری دارند.

علاوه بر این، از آنجایی که دفع دارو ها به سرعت حل شدن متابولیت‌ها بستگی دارد، بسیاری از مردم نیز به این اشتباه افتاده‌اند که با خوردن مقدار قابل توجهی آب می‌توانند اثر دارو را سریعتر از بین ببرند. از نظر ظاهری این موضوع با توجه به اینکه بیشتر تست داروها با هیدراته بودن خون تناسب دارد درست از کار در می‌آید، اما اگر این فرایند (هیدراته بودن خون) فراهم نباشد ممکن است نتیجه معکوس دهد.

  • منبع
  • آکسون
  • آزمایش آنلاین
  • بولتن نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید