امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278189
۱۹۱۰
۳
۰
نسخه چاپی

پیشگیری از اعتیاد | 3 اصل مهم که برای پیشگیری از اعتیاد باید بدانید!

پیشگیری از اعتیاد نوجوانان، جوانان و بزرگسالان را باید در اصول سه گانه (آگاهی، آموزش و مشاوره) جستجو کرد.

اعتیاد و پیشگیری از آن

اعتیاد و پیشگیری از آن

بیماری اعتیاد آسان‌ تر از آنچه که فکر می‌کنید به سراغ شما یا فرزندتان می‌آید. اما قبل از دچار شدن و برای پیشگیری از اعتیاد باید چه کرد؟ به قول معروف علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد.

مسلما دلایل اعتیاد برای هر فرد و قشری در جامعه متفاوت است و از این رو روش‌های پیشگیری و درمان نیز با توجه به علت‌ها متفاوت خواهد بود.

تحقیقات می‌گویند عوامل اجتماعی وابسته به فقر، در وابستگی انسان به مواد مخدر موثرند و ميزان بروز اعتياد در گروه هایی که از لحاظ اجتماعی، اقتصادی پايين‌ترند، بالاتر است. بنابراين باید گفت بطور کلی در جامعه، اعتياد معلول استرس و فشارهای روانی است.

3 اصل مهم در پیشگیری از اعتیاد

اصول پیشگیری از اعتیاد را باید به سه دسته کلی (آگاهی، آموزش، مشاوره) تقسیم کرد.

1. آگاهی

• شناخت عوامل موثر بر گرایش به اعتیاد

پیش از هر چیز باید عواملی که در ما یا فرزندمان باعث گرایش به مواد مخدر می‌شود را شناسایی کنیم و به جای افتادن در دام ویرانگر اعتیاد، در صدد رفع این عوامل بر آییم. آیا کمبود عزت نفس، اضطراب، افسردگی، مشکلات خانوادگی، مشکلات اجتماعی و ارتباطی، کمبود محبت، تجربه گذشته غم انگیز، همسالان معتاد یا عاملی از این دست ما را به سمت تسکینی کاذب همچون مواد مخدر سوق می‌دهد؟ به عنوان والدین، باید ریشه مشکلات فرزندتان را بشناسید و خطراتی که آن‌ها را تهدید می‌کند رفع کنید. بهیچوجه خودتان سیگار، الکل یا مواد مصرف نکنید تا فرزندتان از شما الگو نگیرد. با ارتباطی صمیمی، حمایت و آگاهی رسانی به او، بسیاری از مشکلات از جمله گرایش به اعتیاد بسیار کاهش می‌یابد. همچنین اگر خودتان دچار چنین مشکلاتی هستید با آگاهی و پذیرش این مشکلات، می‌توانید برخوردی منطقی و مناسب‌تر در پیش بگیرید. آموزش ببینید و مشاوره بگیرید تا دچار نشوید.

• آگاهی از روند پیشرفت اعتیاد

مسلما هیچکس فکر نمی‌کند با مصرف مواد کم کم معتاد می‌شود! همه این افراد ابتدا به عنوان سرگرمی شروع می‌کنند، بعد پیشرفت می‌کنند. ممکن است سیگار و الکل (مخصوصا در نوجوانان) فقط برای آرامش یا کنجکاوی مصرف شود.

سپس کم کم بطور منظم مصرف می‌شود و آن گاه به جایی می رسد که فرد در انجام مسئولیت های روزمره خود نیز دچار اختلال می‌شود و ارتباطش با اطرافیان تحت تاثیر قرار می‌گیرد. آگاهی و باور به سرعت روند پیشرفت اعتیاد، می‌تواند عاملی بازدارنده باشد تا از ابتدا وارد این راه بد سرانجام نشویم.

• آگاهی از مضرات مواد مخدر و عواقب اعتیاد

در مدارس، مراکز آموزشی و رسانه‌ها، باید آگاهی‌رسانی کافی نسبت به مضرات مواد مخدر صورت گیرد. ممکن است افراد تحت تاثیر تبلیغاتی مبنی بر اعتیادآور نبودن برخی مواد روانگردان و مخدر قرار گیرند. توجه به برنامه های اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی بصورت آرام، مستمر و عمیق، راجع به عوارض، پیامدها و تبعات سوء مصرف موادمخدر سنتی و شیمیایی، متناسب با سن تقویمی و عقلی آنان، به ارتقاء سطح آگاهی افراد و پیشگیری از اعتیاد کمک می‌کند. از نقش خانواده در بهبود فرد معتاد غافل نشوید!

2. آموزش

• تقویت عزت نفس و اعتماد بنفس

عزت نفس پایین می تواند ریشه‌های عمیقی بر اساس تجربیات دردناک دوران کودکی داشته باشد یا در بزرگسالی به وسیله بیماری، اتفاقات بد در زندگی مانند از دست داد شغل، طلاق، کمبود روابط عاطفی یا روابط عاطفی نامطلوب و عدم توانایی خویشتن‌داری اتفاق بیفتد. بی شک عزت نفس پایین انسان‌ها را در منجلاب عجیبی گرفتار می‌کند که یکی از آن‌ها دام اعتیاد است. برای افزایش عزت نفس و اعتماد بنفس خود، باید با خودتان مهربان باشید، کارها و فعالیت‌هایی که باعث رضایت خاطر شما می‌شوند را (مثل فعالیت‌های هنری و ورزشی) انجام دهید و از افرادی که در شما احساس بد به وجود می‌اورند دوری کنید.

• آموزش مهارت نه گفتن و دوری از همسالان و اجتماعات خطرناک

اصرار و فشار همتایان، (بخصوص در نوجوانی) علت اصلی مصرف مواد در سوء مصرف مواد است. میل شخص برای ماندن در گروه همتا، چیزی است که فرد را به استفاده از مواد مخدر تشویق می کند. تحقیقات نشان می‌دهد بیشتر افرادی که مواد مخدر را در سن پایین استفاده می‌کنند، توسط دوستانشان ترغیب و تشویق شده اند. با آموزش نه گفتن به فرزندان‌تان یا تثپیت این مهارت در خودتان، از خطر اعتیاد دور خواهید ماند و توان ترک چنین گروه‌ها و اجتماعاتی را خواهید داشت.

• هدف‌گذاری در زندگی و سبک زندگی سالم

عدم اشتغال و بیکاری، بی هدف زندگی کردن و سبک زندگی ناسالم، از مهم‌ترین عوامل گرایش به اعتیاد هستند. ایجاد یک سبک زندگی سالم و شیوه درست زندگی، هدف‌دار زندگی کردن و فعالیت های سالم و رضایتبخش، در پیشگیری از اعتیاد نقش موثری دارد.

3. مشاوره

در صورتی که گرایش به مواد، سوء مصرف یا اعتیاد به مواد مخدر و روانگردان در شما یا فرزندتان، خارج از کنترل شده است، حتما باید با مشاور صحبت کنید. مشاوره باید به گونه‌ای ارائه شود که شامل دانش در مورد مهارت های مختلف زندگی، راهنمایی موثر و زندگی سالم باشد.

یک مشاور خوب قطعا به شما در غلبه بر اعتیاد کمک می کند. مشاور خوب ابتدا دلیل رفتار شما را ریشه یابی کرده و متوجه می شود چه چیزی باعث شده به اعتیاد رو بیاورید. آنها همچنین به شما در مورد چگونگی پیشگیری از بازگشت به اعتیاد کمک خواهند کرد.

  • منبع
  • ستاره

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید