امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277115
۹۰۹
۱
۰
نسخه چاپی

چرا قبل از پریود پرخوری می کنید؟ راه های آسان پیشگیری از پرخوری پیش از قاعدگی

چرا قبل از پریود پرخوری می کنید؟ راه های آسان پیشگیری از پرخوری پیش از قاعدگی

پرخوری قبل از پریود

پرخوری افراطی قبل از پریود، که گاهی نشان‌دهنده اختلال ناخوشی پیش‌قاعدگی (PMDD) هم هست، میل قوی و کنترل‌نشدنی مصرف مقدار زیادی غذاست. این اختلال نوع شدید سندروم پیش‌قاعدگی است که ۵ درصد از زنان در سن باروری را گرفتار می‌کند. این نوع پرخوری بیشتر مواقع فقط در روز‌های پیش از قاعدگی رخ می‌دهد و می‌توان آن را بخشی از علائم معمول سندروم پیش‌قاعدگی دانست که بیش از ۹۰ درصد زن‌ها آنها را زمانی در زندگی خود تجربه کرده‌اند.

اختلال ناخوشی پیش‌قاعدگی در زنان به شکل های متفاوتی بروز می کند اما به طور کلی علائمی مانند:

- بی حوصلگی

- بد اخلاقی

- بدن درد

- زودرنجی و دعوا کردن برای موضوعات کوچک و بی‌ارزش

- خستگی شدید

- بی‌حالی و کمبود انرژی

- گریه کردن بی دلیل

- پستان های دردناک

- اسهال

- یبوست

- آکنه

- نفخ

یکی از علائمی که خیلی از خانم‌ها در دوران قاعدگی درگیر آن می شوند پر خوری می باشد. برخی از زنان ممکن است قبل از پریود اشتیاق زیادی به خوردن برخی از خوراکی‌های خاص، مانند غذاهای چرب و شیرین داشته باشند. شما هم در جایگاه یک زن، شاید چنین تجربه‌ای داشته باشید. چرا در این روزها میل به خوردن شکلات و هله‌هوله به‌شدت افزایش می‌یابد؟

کربوهیدرات‌ها و غذاهای شیرین معمولا از خستگی و حال روحی بدی که معمولا قبل از پریود رخ می‌دهد می‌کاهند. قند و نشاسته هم موجب ترشح هورمون سروتونین در بدن و در نتیجه احساس شادی می‌شود. در ضمن، با خوردن منظم مواد قندی، مقدار قند خون ثابت می‌ماند و جلوی دمدمی‌مزاجی فرد هنگام پریود گرفته می‌شود.

پرخوری قبل از قاعدگی فقط چند روز طول می‌کشد و این وضعیت همیشگی نیست و معمولا با پایان قاعدگی تمام می‌شود؛ اما اگر شما به این نوع پرخوری (حتی وقتی در چرخه پیش‌قاعدگی قرار ندارید) مبتلا هستید، حتما به پزشک مراجعه کنید. البته در برخی از تحقیقات مشخص شده بین پرخوری و مشکلات قاعدگی (مانند پریودهای نامنظم یا قطع پریود) ارتباطی وجود دارد.

چرا قبل از پریود پرخوری می کنید؟ راه های آسان پیشگیری از پرخوری پیش از قاعدگی

علائم پرخوری قبل از پریود

برخی از افراد علاوه ‌بر مشکلات فوق، ممکن است به پرخوری موقت پیش از قاعدگی مبتلا می‌شوند که از علائم آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- غذاخوردن زمانی‌که فرد گرسنه نیست یا حتی احساس سیری می‌کند؛
- احساس ناراحتی و خجالت‌کشیدن بعد از پرخوری؛
- یواشکی یا در کل روز دائما غذاخوردن؛
- خوردن حجم زیادی از مواد غذایی.

علل پرخوری قبل از پریود

بررسی‌ها نشان داده که پرخوری قبل از پریود بخشی از فیزیولوژی بدن فرد است. بنا بر پژوهشی که در مجله بین‌المللی اختلالات غذایی آورده شده است، هورمون‌های تخمدان نقش مهمی در این وضعیت دارند. پژوهشگران در بررسی‌های خود دریافتند که قبل از مرحله پریود، در زنان مقدار هورمون پروژسترون بسیار افزایش می‌یابد. همین امر موجب پرخوری و اشتیاق آنها به مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات و قندها و در کل نارضایتی بدن می‌شود.

در بدن، هورمون‌های متعددی وجود دارد که عملکردهای مختلف بدن را کنترل می‌کنند. لپتین یکی از هورمون‌هایی است که موجب احساس سیری در فرد می‌شود. وقتی به‌اندازه کافی غذا می‌خوریم، این هورمون شروع به ترشح می‌کند و به ما احساس سیری می‌دهد. هورمون استروژن هم همین اثر را روی بدن می‌گذارد.

بنابراین، هرچه مقدار استروژن زیادتر شود، اشتهای فرد بیشتر سرکوب می‌شود؛ اما مقدار استروژن در روزهای قبل از پریود کم می‌شود و به همین دلیل، مغز پیام گرسنگی بیشتری دریافت می‌کند و در نتیجه فرد به غذاخوردن بیشتر تشویق می‌شود. درست هم‌زمان با کاهش هورمون استروژن، هورمون پروژسترون بیش از قبل ترشح می‌شود و همان طور که گفتیم، این هورمون اشتها را تحریک می‌کند و اثری منفی روی حال روحی فرد می‌گذارد.

چرا قبل از پریود پرخوری می کنید؟ راه های آسان پیشگیری از پرخوری پیش از قاعدگی

راه های پیشگیری از پرخوری قبل از پریود

رژیم غذایی سالم

 رعایت عادات غذایی که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد به کم نمودن اثرات PMS کمک شایانی می‌کند:

نمک کمتری مصرف کنید به دلیل این‌که هرچه سدیم بیشتر استفاده شود، آب بیشتری در بدنتان حبس شده و ازلحاظ ظاهری وزن بدن بیشتر نشان می‌دهد. محدود کردن نمک دریافتی می‌تواند به شما کمک نماید وزن بدن را زودتر کاهش بدهید.

کربوهیدرات مصرف کنید تا ولع مصرف غذاهای شیرین و چری در شما کاهش پیدا کند.

غذاهای کلسیم‌دار، از جمله ماست و کشک و شیر و دیگر لبنیات و سبزیجات برگ‌دار مانند کاهو را بیشتر و بیشتر مصرف کنید.

از مصرف کافئین و مخصوصاً قهوه و نوشیدنی‌های الکلی دوری کرده و یا مصرف آن‌ها را به حداقل برسانید. زیرا که کافئین و الکل، موادی هستند که باعث التهاب شده و علائم PMS را شدیدتر می کنند.

با خوردن وعده‌های غذایی با حجم کمتر و با تعداد بیشتر، کمک کنید تا در کنار کنترل وزن سطح قند خون را ثابت نگه‌داشته شود.

مصرف مکمل

برخی از پزشکان مصرف نمودن مکمل‌های غذایی زیر را توصیه می‌نمایند.

منیزیم: پژوهشی که در سال ۲۰۱۲ انجام گرفت نشان داد که مصرف نمودن ۲۵۰ میلی‌گرم منیزیم روزانه به کم کردن احتباس آب در بدن کمک می‌نماید.

ویتامین B6: پژوهشی دیگر اثبات نمود که مصرف کردن روزانه B6 به زنان کمک می‌کند تا علامت‌های کلی PMS مانند نفخ شکم، حساسیت پستان و اختلالات خلق‌وخو کمتر بشوند.

استراحت کافی و پرهیز از کشیدن سیگار

استراحت کافی به بالا بردن سطح انرژی که خود باعث نیاز کمتر به مصرف غذا می‌شود کمک می‌کند.

کشیدن سیگار و قلیان و دیگر دخانیات علائم و دردهای قاعدگی را شدیدتر می‌نماید؛ بنابراین اگر سیگاری هستید، آن را ترک بنمایید. ترک سیگار در ابتدا ممکن است خیلی سخت به نظر برسد و یک چالش جدی باشد، اما ارزش تلاش نمودن را دارد.

افزایش تحرک

تحرک داشتن و ورزش کردن باعث تسکین دادن علامت‌های پریود و قبل از آن می‌شود. سعی نمایید بیرون بروید یا حتی در داخل منزل خودتان پیاده‌روی کنید. انجام دادن ورزش و فعالیت‌های منظم در تمام طول ماه در زمان پریودی یا قبل از آن احساس بسیار بهتری داشته باشید.

کم کردن استرس

سعی کنید کارهایی انجام دهید که استرس شما را کم کند. از صحبت کردن با یک دوست گرفته تا گوش دادن به موزیک و ریلکس کردن. کم کردن استرس باعث کم شدن قابل‌توجه علائم پیش از قاعدگی می‌شود.

  • منبع
  • چطور
  • دکتر کرمانی
  • یکتاپرس

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید