امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276666
۱۰۴۷
۱
۰
نسخه چاپی

کسب و کارهای اینترنتی زرد | تبلیغات زرد | نمونه هایی از تبلیغات زرد

آنچه که در مورد تولید محتوا و تبلیغات زرد گفته شد (شایعه‌سازی، عوام فریبی، ستاره‌گرایی) در واقع آن چیزی است که با اصل و روح تبلیغات درست سازگاری ندارد

کسب و کارهای اینترنتی زرد | تبلیغات زرد | نمونه هایی از تبلیغات زرد

کسب و کارهای اینترنتی زرد

منظور از کسب و کارهای زرد، به کسب و کارهای که به قول معروف بی ارزش، بی محتوا و سرکاری هستند گفته می شود.

به طور کلی کلمه زرد به چیزهایی گفته می شود که هیچ ارزش خاص و مناسبی ندارد .

ممکن است کلمه زرد را در خیلی جاها ی شنیده باشید مثل مجله و روزنامه های زرد که اخبار قلابی و دروغین را منتشر می‌کنند .

معمولاً مطلب و محتوای این روزنامه و مجلات زرد فیک و سرکاری هستند و دلیل مطالب و محتوای که این مجله ها قرار می دهند این است که خوانندگان بیشتری را داشته باشند .

کسب و کارهای اینترنتی زرد وب سایت هایی هستند که از هر طریقی هر کاری را می‌کنند تا ترافیک وبسایت شان را افزایش دهند .

اگر یادتان باشد ایمیل هایی که چند سال پیش دریافت می کردید بیشتر عنوان ها و عناوین شان تحریک کننده و دروغین بوده است , که کار کسب و کارهای زرد اینترنتی همین گونه است .

به وب سایت هایی که از عناوین و عنوان های تحریک کننده و دروغین استفاده می کنند تا ترافیک سایت شان را افزایش دهند را کسب و کارهای زرد اینترنتی می گویند .

اغلب این مدل کسب و کارهای اینترنتی دارای تبلیغات اینترنتی انبوه و چشمک زن و از همه بدتر پاپ آپ های زورکی بودند .

این کسب و کارها از طریق تبلیغات و پاپ آپ ها کسب درآمد می‌کنند  و در جهت اینکه ورودی و ترافیک سایتشان را چندین و چند برابر افزایش دهند عناوین نامناسب، تحریک کننده و دروغین که کاربر را گول میزنند استفاده می کنند .

محتوای این سایت های زرد اغلب یک محتوای کپی و بی ارزش است و همانطور که گفتیم برای آنکه ترافیک سایت خود را افزایش دهند از عناوین نامناسب و از عناوینی که هیچ ربطی به محتوای صفحه ندارد استفاده می‌کنند .

خیلی از افراد قصد راه اندازی این کسب و کار های زرد اینترنتی را دارند و می خواهند چنین سایت هایی را برای خود راه اندازی کنند که سخت در اشتباه اند .

درست است که درآمد این وبسایت ها بسیار بالا و چشمگیر است  اما این مدل کسب و کار کم کم در حال کم رنگ شدن می باشند .شاید این مدل کسب و کار در گذشته بسیار موثر بوده اما الان بعد از گذشت چندین سال وجود این سایت ها در موتورهای جستجو کم رنگ شده است .

دلیل اصلی شکست این کسب و کارها این است که موتورهای جستجو مثل گوگل آنقدر پیشرفت کردند که وجود این وب سایت های تقلبی را در بین دیگر کسب و کارهای اینترنتی شناسایی می‌کنند و مخاطبان اینترنتی آنقدر باهوش و زرنگ شدن که دیگر سمت این سایت های زرد با محتوای بی ارزش و فریب دهنده و تقلبی نمی روند .

دیگر مثل قبل ارسال ایمیل های تقلبی با عناوین فیک و دروغین تاثیر چندانی ندارد . دیگر کسی چنین ایمیل هایی را باز نمی کند .

محتوای زرد در تبلیغات برای کسب و کارهای آنلاین

امروزه شبکه‌های اجتماعی جزء جدایی ناپذیر زندگی روزمره انسان‌ها شده‌اند و هر چند وقت یکبار، سر و کار ما به این شبکه‌ها می‌افتد. وجود همین پست‌ها و پیام‌های زرد، برای اکثریت مخاطبان رسانه‌های اجتماعی جذاب و دیدنی است. به‌طوری‌که دیده می‌شود مخاطب اخبار وقایع و رخدادهایی را پیگیری می‌کند، که شاید برای او چندان مفید نبوده و کارایی نداشته باشد، ولی بسیار سرگرم کننده و جذاب است. در شبکه‌های اجتماعی هستند کسب و کارهایی که از طریق یک رویداد یا اتفاقی خاص خلق می‌شوند و یا بلعکس از بین می‌روند. فعالیت‌ها و مشاغلی هم برای زنده ماندن مجبورند به عمد حاشیه‌سازی کنند و یا با جمعیت مردم درباره خبری همسو شوند.

پیج زرد چیست؟

پیج‌های اینستاگرامی زیادی هستند، که دارای محتوای زرد بوده و حواشی و خبرهای مربوط به یک اتفاق یا موضوع را بسیار بزرگتر و پیچیده‌تر از آنچه که هست نشان می‌دهند. محتوای پیج‌های زرد اغلب دارای پست‌هایی هستند، که به زندگی افراد معروف و سلبریتی‌ها سرک می‌کشد.  این پست‎ها بزرگ‌نمایی می‌کنند و اتفاقات را بزرگتر از آنچه که هستند جلوه می‌دهند. علاوه بر پیش بینی‌های غلط، گاهی اوقات دست به شایعه‌سازی هم می‌زند. مخاطبان اینستاگرام با دیدن این نوع از پست‌ها چند ثانیه مکث کرده و پست‌ها را لایک نکرده می‌گذارند و گاهی اوقات برای دوستان خود می‌فرستند.

آنچه که در مورد تولید محتوا و تبلیغات زرد گفته شد (شایعه‌سازی، عوام فریبی، ستاره‌گرایی) در واقع آن چیزی است که با اصل و روح تبلیغات درست سازگاری ندارد. شاید بگویید پس چطور تبلیغ کنیم؟ که درست ، جذاب و مخاطب پسند باشد: با انجام پروپاگاندا خلاقانه و ابتکاری که مخاطب را به فکر وادارد و به‌طوری‌که در هر زمانی محصول شما و یا مشابه آن را در جایی دید به یاد تبلیغات آن بیفتد.

تبلیغات باید در متن و پیامی که به مردم می‌دهد دارای صداقت باشد و هر و عده‌ای که می‌دهد، در عالم واقع نیز آن را عملی نماید. با انجام روش‌های جذاب، بیننده و خواننده تبلیغات را به خرید تشویق کند.

کسب و کارهای اینترنتی زرد | تبلیغات زرد | نمونه هایی از تبلیغات زرد

تبلیغات زرد چیست؟

 تبلیغات در کسب و کارهای امروزی به جزئی لاینفک در واحدهای اقتصادی تبدیل شده است؛ به گونه ای که بقا و تداوم هر تجارتی تا حدود زیادی به موفقیت و یا عدم موفقیت فعالیت های اطلاع رسانی، بازاریابی، بازارسازی و تبلیغاتی محصولات آن واحد بستگی دارد.

تبلیغات یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی برای افرادی است که قصد فروش محصولات و یا خدمات شان به دیگران را دارند. در تبلیغ، احساسات مخاطبان تحریک شده و با تأثیری که از کار تبلیغی در آنان ایجاد شده است به برنامه ریزی برای خرید کالای مورد نظرشان می پردازند. اما این عنصر بسیار مهم در تجارت زمانی منجر به موفقیت بلند مدت خواهد شد که با انصاف و صداقت همراه شود. تبلیغات دروغین و اغواگرایانه نه تنها مورد نکوهش قرار دارد بلکه مجازات هایی نیز در قوانین مصوب حمایت از حقوق مصرف کنندگان برای آن در نظر گرفته شده است.

ماده ۷ حمایت از حقوق مصرف کنندگان در این رابطه عنوان داشته است؛ هرگونه تبلیغات خلاف واقع و ارئه اطلاعات نادرست که موجب فریب یا اشتباه مصرف کننده شود به هر طریقی که صورت گیرد از جمله وسایل ارتباط جمعی، رسانه های گروهی و برگه های تبلیغاتی ممنوع می باشد.

در چند سال اخیر علاوه بر دنیای ورزش، سینما و تلویزیون محتوای زرد به فضای تبلیغات کسب و کار وارد شده و بعضی از برندها برای گسترش کسب و کار خود و بیشتر کردن فروش، به این نوع از تبلیغات روی آورده‌اند.

محتوای زرد در شبکه‌های اجتماعی دارای بیشترین بازخورد است. تولیدکنندگان این محتوا برای انجام تبلیغات، از علاقه مردم و کنجکاوی آنان برای سرک کشیدن در زندگی دیگران، به منظور پر بازدید کردن رسانه یا شبکه اجتماعی خود استفاده می‌کنند.

اخیراً محتوای زرد وارد کسب و کار و حتی تبلیغات صدا و سیما شده است. بسیاری از فعالیت‌های تجاری و افراد، برای محبوبیت و شناخته شدن از این نوع محتوا استفاده می‌کنند. با استفاده از پروبال دادن به خبر و حاشیه‌سازی‌هایی در مورد آن موضوع، می‌توانند برای چند ثانیه احساس و توجه مخاطب را به خود جلب کنند. تولید این نوع از محتوا براساس نیازهای جامعه انجام می‌گیرد. با به‌وجود آمدن یک حادثه یا جریان در میان مردم، با استفاده از خبرهای جنجالی حول محور آن توجه مخاطب را جلب کرده و از این طریق تبلیغات مورد نظر خود را انجام می‌دهند.

نوع تبلیغات زرد چگونه است؟

روش کار این رسانه‌ها آن‎چنان پیچیده هم نیست؛ اما دارای برنامه‌ریزی بوده و به‌صورت حساب شده است. تبلیغات در این رسانه‌ها با تمرکز بر روی احساسات مخاطبان و حاشیه‌سازی‌ها است. با استفاده از جنجال آفرینی خبری، تحریک عواطف و استفاده از گرایش‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی افراد و عقاید آن‌ها برای جذب مخاطب، به منظور رسیدن به اهداف تبلیغاتی خود استفاده می‌کنند. رسانه‌های زرد هیچ وقت واقع‌گرایانه و منصفانه خبررسانی نمی‌کنند و برای فروش و جذب مخاطب بیشتر از مطالب تند، افراط گرایانه، سرگرم کننده، احساسات برانگیز، غیرجدی و تأثیرگذار را در محتوای تبلیغاتی خود استفاده می‌نمایند.

نمونه هایی از تبلیغات زرد

قرص‌های افزایش قد

ترفند تبلیغ این محصولات خیلی ساده اما تاثیرگذار است. آنها ابتدا جملات و سؤالاتی را مطرح می‌کنند که مخاطب را به همراهی با تبلیغ وا‌می‌دارد مثلا آیا شما هم از کوتاهی قد رنج می‌برید؟ یا اینكه آیا شما هم به دلیل داشتن قد کوتاه نمی‌توانید با فرد مورد علاقه‌تان ازدواج کنید؟

کافی است جواب مخاطب مثبت باشد تا به قلاب گیر کند! حالا وقت آن می‌رسد که تبلیغ برای حل این مشکلات محصول خودش را معرفی کند. این محصول ادعا می‌کند، می‌تواند باعث رشد قد افراد در هر سنی شود (برای همین هم تصویر افراد بالغ را نشان می‌دهد که ناگهان قد کشیده‌اند!) اما آیا چنین چیزی ممکن است؟

دکتر امید ظهور، متخصص طب فیزیکی در این‌باره جواب کوتاه اما کاملا قانع کننده‌ای دارد: «چنین چیزی اصلا امکان ندارد و دروغ محض است، چون بعد از یک سنی اپی‌فیزها بسته می‌شوند.» آخرین سن برای رشد استخوان‌ها و اصطلاحا قد کشیدن ۱۷ تا ۱۸ سالگی است، البته این سن با توجه به مسائل ژنتیک و نژادی می‌تواند کمی متفاوت باشد بنابراین خاصیت این قرص‌ها نه تنها دروغ است بلکه ممکن است باعث ایجاد عوارض هم شود.

کفش‌های طبی لاغرکننده

آدم‌های خندان در حالی که کفش‌های سفیدی را به پا کرده‌اند و خیلی راحت راه می‌روند و ورزش می‌کنند محتوای این تبلیغ را تشکیل می‌دهند؛ تبلیغی که اولا ادعا می‌کند کفش‌هایش «طبی» است و ثانیا می‌گوید بر اثر نیرویی که به زمین وارد می‌کند باعث «لاغر شدن» افراد می‌شود!

از متخصص این زمینه دکتر امید ظهور در این باره هم سؤال کردیم. جالب است بدانید این ادعا هم دروغ است؛ «کفش طبی مثل عینک است و با توجه به هر فردی باید اسکن شود.» دکتر می‌گوید استفاده از کلمه طبی به خیلی از محصولات ارزش‌ افزوده می‌دهد. برای همین هم در این تبلیغات خیلی از این عبارت استفاده می‌شود. طبی بودن وقتی این معنی را می‌دهد که زیر نظر پزشک و برای شرایط بیمار ساخته و ضمنا اسکن هم شده باشد در غیر این صورت طبی بودن معنایی جز دروغ بودن ندارد!

اسپری ضد واریس

واریس مشکل خیلی‌هاست؛ مشکلی که در این تبلیغ ادعا می‌شود تنها با یک اسپری قابل حل شدن است! اما واقعیت با ادعاهای این تبلیغ خیلی فرق می‌کند. دکتر بهروز باریک‌بین، متخصص پوست می‌گوید برای اینکه علت واریس مشخص شود باید حتما بررسی‌هایی صورت بگیرد؛ «با سونوگرافی داپلر و معاینات محل نارسایی وریدی مشخص می‌شود.» بعد از آن با توجه به کوچک یا بزرگ بودن واریس، نحوه معالجه هم فرق خواهد داشت. اگر واریس کوچک باشد لیزر، درمان مناسبی خواهد بود اما اگر بزرگ باشد، جراحی و در موارد ورود به رگ‌ها لیزر و سوزاندنشان بهترین روش درمان است.

هر دو نحوه درمان باید کاملا تحت نظر پزشک متخصص صورت بگیرد؛ «چطور می‌شود شما از یک دارویی استفاده کنید و آن دارو آنقدر نفوذ و قدرت داشته باشد که وارد پوست شود، داخل رگ برود و آن را از بین ببرد؟ اصولا این تبلیغات کذب هستند.»

شانه لیزری پر پشت کننده مو

ریزش مو یکی دیگر از مشکلاتی است که به‌خصوص بین آقایان شایع است. تعجبی ندارد اگر مخاطبان این تبلیغ بیشتر آقایان باشند. یکی از تصاویری که در این تبلیغ دیده می‌شود تصویر سر مردی است که موهایش ریخته و بعد با استفاده از شانه لیزری که نور قرمزی دارد موهایش دوباره می‌رویند و پرپشت می‌شوند! راستش کذب بودن این تبلیغ در این نیست که شانه‌های لیزری وجود ندارند، بلکه در تصویر موهای پر پشت مرد حاضر در تبلیغ است!

واقعیت این است که شانه‌های لیزری واقعا وجود دارند و نوع معتبر آنها تحت تایید سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. این شانه‌ها با لیزر کم‌توان فولیکول‌های مو را تحریک می‌کنند اما تاثیرشان آنقدر نیست که تبلیغات ادعا می‌کنند.

دکتر باریک‌بین درباره میزان این تاثیر می‌گوید: «کلاه یا شانه لیزری در حد خیلی کم یا متوسط تاثیر دارد، اینطور نیست کسی که موهایش ریخته با استفاده از این کالاها خرمنی از مو به دست بیاورد. اگر دستگاه استاندارد و توان لازم را داشته باشد می‌تواند باعث قطور شدن موهای کرکی شود.» اگر قرار است از این شانه‌ها استفاده شود بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید و به دنبال موارد استاندارد و تایید شده باشید. هیچ تضمینی وجود ندارد که شانه‌های ماهواره‌ای دستگاه‌های اصل باشند، اشعه لیزرشان استاندارد باشد یا حتی از لامپ‌های ال‌ای‌دی به جای لیزر استفاده نکرده باشند!

داروهای کاهش وزن در ۲ هفته

این داروها فاجعه‌بار هستند! این جمله را باید اول از همه می‌آوردم تا مبادا حتی یک‌درصد به فکر استفاده از آنها بیفتید! اگر کمی، فقط کمی به مدل‌های این تبلیغات دقت کنید متوجه می‌شوید که همگی بدون استثنا ورزشکار هستند و برای همین اندام‌شان لاغر و متناسب است. ادعاهایی مثل «دیگر احتیاجی به ورزش‌های سخت و نفسگیر نیست» یا «ظرف یک ماه ۸ تا ۱۰‌کیلو لاغر شوید» را بشنوید ولی باور نکنید! آنهایی که باور کردند دچار دردسرهای وحشتناکی شدند.

دکتر محمد هاشمی دبیر انجمن پیشگیری از چاقی درباره آنها به همه افراد هشدار می‌دهد؛ «اساسا تبلیغات دارو غیر مجاز و غیر قانونی است. دارو باید با توجه به شرایط بیمار و توسط پزشک متخصص تجویز شود.» دکتر هاشمی می‌گوید: «تحقیقاتی در پژوهشکده غدد دانشگاه شهید بهشتی روی داروهای مدعی لاغری انجام شده که نتایج بسیار تکان‌دهنده‌ای دارد. این داروها نه‌تنها به هیچ‌وجه گیاهی نیستند بلکه به دلیل داشتن هورمون تیروکسین و ایجاد پرکاری تیروئید به صورت مصنوعی باعث لاغری می‌شوند.

بعضی از این داروها هم حاوی ماده‌ای است به نام گرد فرشته که نوعی مخدر است و باعث بی‌اشتهایی فرد می‌شود. جالب است بدانید شاید این قرص‌ها در کوتاه‌مدت باعث لاغری شود اما بعد از مدتی نه‌تنها تمام وزنی که از دست رفته دوباره برمی‌گردد، بلکه ممکن است وزنتان بیشتر از قبل هم شود.»

دستگاه‌های ورزشی جادویی

تعداد دستگاه‌های ورزشی که در ماهواره‌ها تبلیغ می‌شود روز به روز بیشتر می‌شود. در این تبلیغات شما اغلب افراد ورزشکار و خوش‌اندام را می‌بینید که خیلی راحت با دستگاه کار می‌کنند. بیشتر وقت‌ها، تصاویر افرادی که چاق بوده‌اند و بعد «مثلا» با استفاده از این دستگاه‌ها لاغر شده‌اند هم ضمیمه این تبلیغات می‌شود. با نشان دادن این تصاویر، افراد چاق با این عکس‌ها احساس همذات‌پنداری می‌کنند و درست در این لحظه است که ممکن است گرفتار تبلیغات شوند.

اما نظر متخصص ما در این مورد چیست؟ آیا این دستگاه‌ها می‌توانند خطرآفرین باشند؟ جواب او مثبت است؛ «هر فردی با توجه به میزان انعطاف‌پذیری و آمادگی جسمانی‌اش باید ورزش کند. ممکن است دستگاهی برای افراد ورزشکار یا بعضی از سنین مناسب باشد، ولی مشخصا نمی‌تواند برای همه خوب باشد.» استفاده از این دستگاه‌های ورزشی متاسفانه تاثیراتی دارد که می‌تواند باعث دیسک ستون فقرات و گرفتگی‌های عضلانی شود. دکتر امید ظهور اسم دستگاه را نمی‌گوید، اما جمله‌ای می‌گوید که تکان‌دهنده است؛ «به جرات می‌گویم که بعضی از این دستگاه‌ها تعداد بیماران ما را بیشتر کرده‌اند.»

کرم رفع دائمی موهای زائد

درباره کرم‌هایی که مدعی رفع دائمی موهای زائد بدن هستند هم از پزشک متخصص این زمینه سؤال کردیم. دكتر بهروز باریک‌بین به ما گفت:« اصولا هیچ دارویی وجود ندارد که بتواند به صورت دائمی فولیکول‌های موی زائد را از بین ببرد.» البته داروی معروفی به نام «ونیکا» وجود دارد که به دنبال استفاده از آن رشد مو کاهش پیدا می‌کند. اما کاهش مو تا زمانی ادامه خواهد داشت که از این دارو استفاده شود. زمانی كه مصرف دارو قطع شود، رشد موهای زائد دوباره شروع می‌شود.» بنابراین ادعای این تبلیغ هم دروغین است!

اگر اسپری‌ها یا کرم‌های از بین برنده دائمی موهای زائد وجود داشتند اول از همه در مقالات و کتاب‌های علمی تایید می‌شدند و دیگر این همه کلینیک‌های رفع موهای زائد توسط لیزر افتتاح نمی‌شد! تبلیغات زیبایی بخش بزرگی از تبلیغات ماهواره ای را تشکیل می دهند. چرا که تبلیغاتچی ها از اهمیت زیبایی برای مخاطبان‌شان آگاه هستند. اما شما جزو دسته ای باشید که گول نمی‌خورند!

  • منبع
  • آژانس تبلیغاتی ملکه
  • آکادمی سبز
  • دکتر کرمانی
  • ایران هشدار

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید