امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276150
۳۲۳۷
۱
۰
نسخه چاپی

گلودرد میکروبی یا گلودرد استرپتوکوکی | علائم گلودرد استرپتوکوکی | علت گلودرد استرپتوکوکی

گلودرد میکروبی یا گلودرد استرپتوکوکی | علائم گلودرد استرپتوکوکی | علت گلودرد استرپتوکوکی

گلودرد میکروبی یا گلودرد استرپتوکوکی

گلودرد میکروبی یا گلودرد استرپتوکوکی یک عفونت باکتریایی است که می تواند موجب احساس درد و خراشیدگی در گلو شود.

در صورت عدم درمان، گلودرد استرپتوکوکی می تواند به عوارضی مانند التهاب کلیه یا تب روماتیسمی منجر شود. تب روماتیسمی نیز می تواند به ملتهب و دردناک شدن مفاصل، بروز راش پوستی، یا آسیب دریچه قلب منجر شود.

گلودرد استرپتوکوکی بسیار واگیردار است، از این رو، باید از روش های مناسب برای پیشگیری از پخش شدن آن استفاده کنید.

هنگام عطسه و سرفه از یک دستمال برای پوشاندن دهان و بینی خود استفاده کنید. اگر دستمال در دسترس شما نیست از آستین لباس نزدیک شانه و نه دست خود استفاده کنید. از این طریق احتمال انتقال میکروب ها به فرد دیگر کاهش می یابد.

گلودرد استرپتوکوکی بیشتر در کودکان شایع است اما می تواند افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد. اگر شما یا فرزندتان با نشانه ها یا علائم گلودرد استرپتوکوکی مواجه هستید برای بررسی دقیق شرایط و دریافت درمان باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر به گلودرد استرپتوکوکی مبتلا شوید، میکروب ها در ارسال پیام خود تاخیر نخواهند داشت. گلو درد معمولا به سرعت شکل می گیرد. همچنین، فرد تورم و قرمزی لوزه ها همراه با لکه ها یا رگه هایی سفید رنگ از چرک را تجربه خواهد کرد.

البته، ممکن است شما این علائم را تجربه کنید اما به گلودرد استرپتوکوکی مبتلا نباشید. ذکر این نکته اهمیت دارد زیرا افراد بسیاری به پزشک خود اصرار می کنند تا برای درمان بیماری آنها آنتی بیوتیک تجویز کند. در شرایطی که آنتی بیوتیک می تواند با استرپتوکوک که یک باکتری بیماری‌زا است مقابله کند اما تجویز آنتی بیوتیک در مواردی که فرد با سرماخوردگی یا آنفلوآنزا با منشا ویروسی مواجه است کمکی به درمان بیماری نخواهد کرد. مصرف بی دلیل و بیش از حد آنتی بیوتیک ها می تواند به شکل گیری سویه های مقاوم‌تر میکروب ها منجر شود.

علائم گلودرد استرپتوکوکی

علائم گلودرد استرپتوکوکی می تواند شامل موارد زیر باشد:

- درد در ناحیه گلو که معمولا به سرعت ایجاد می شود.

- بلع دردناک

- لوزه های متورم و قرمز، برخی اوقات لکه های سفیدی روی آن قرار دارد

- لکه های قرمز کوچک روی پشت سقف دهان

- غدد لنفاوی متورم و تحریک شده در گردن

- تب

- سردرد

- راش

- حالت تهوع و استفراغ مخصوصا در کودکان نوپا

- بدن درد

این احتمال وجود دارد که شما یا کودکتان بسیاری از علائم لیست شده را داشته باشید اما به گلودرد استرپتوکوکی دچار نباشید. علت بروز این نشانه ها و علائم می تواند چیزی به غیر از گلودرد استرپتوکوکی مانند عفونت ویروسی باشد. برخی دیگر از بیماری ها نیز می تواند منجر به بروز این علائم گردد. به همین دلیل است که پزشک در مورد تشخیص علت گلودرد تست هایی را انجام خواهد داد.

این احتمال وجود دارد که در معرض شخصی قرار بگیرید که او ناقل باکتری استرپتوکوک باشد اما علائمی از گلودرد استرپتوکوکی را نشان ندهد.

علت گلودرد استرپتوکوکی

علت گلودرد استرپتوکوکی ناشی از باکتری است که استرپتوکوکوس پیوژنز نام دارد. این باکتری همچنین باکتری استرپتوکوک گروه A نیز نامیده می شود.

عفونت گلو درد استرپتوکوکی به شدت مسری می باشد. باکتری عامل گلو درد استرپتوکوکی می تواند از طریق عطسه و سرفه فرد آلوده منتقل شود. همچنین به اشتراک گذاشتن غذا و نوشیدنی ها نیز می تواند در انتقال باکتری گلو درد استرپتوکوکی دخالت داشته باشد. باکتری همچنین می تواند از طریق تماس با سطوح آلوده نیز منتقل شود.

گلودرد میکروبی یا گلودرد استرپتوکوکی | علائم گلودرد استرپتوکوکی | علت گلودرد استرپتوکوکی

انتشار عفونت گلودرد استرپتوکوکی

برخی باکتری های استرپتوکوک می توانند سبب بروز عفونت در بخش های زیر شوند:

- لوزه ها
- سینوس ها
- پوست
- خون
- گوش میانی
- واکنش های التهابی

عفونت های ناشی از استرپتوکوک می تواند احتمال بروز برخی بیماری های التهابی را به دنبال داشته باشد:

- تب اسکارلت: مشخصه این نوع از عفونت استرپتوکوکی بروز راش می باشد.

- التهاب کلیه ها یا گلومرولونفریت پست استرپتوکوکوس

- تب روماتیک: نوعی شرایط التهابی شدید می باشد که بر قلب، مفاصل، سیستم عصبی و پوست تاثیر می گذارد.

تشخیص گلودرد استرپتوکوکی

پزشک با استفاده از معاینه فیزیکی و با بررسی علائم و نشانه های گلودرد استرپتوکوکی و دستور انجام برخی تست های زیر بیماری را تشخیص می دهد:

تست آنتی ژن سریع: در این روش پزشک با استفاده از نمونه برداری که توسط سواب انجام می شود وجود آنتی ژن را به سرعت تست می کند. این تست نشان می دهد آیا آنتی ژن باکتری استرپتوکوک در گلو وجود دارد یا خیر. اگر نتیجه تست منفی باشد اما پزشک هنوز به وجود عفونت گلودرد استرپتوکوکی مشکوک باشد در آن صورت کشت گلو برای تشخیص گلودرد استرپتوکوکی انجام خواهد شد.

کشت گلو: در این روش سوابی استریل به انتهای گلو و لوزه ها مالیده می شود تا نمونه ای از ترشحات برداشته شود. این روش دردناک نیست اما ممکن است کمی سبب ناراحتی بیمار شود. نمونه سپس در شرایط آزمایشگاهی کشت داده می شود تا حضور باکتری در آن مشخص شود. آماده شدن نتیجه حاصل از این تست برای تشخیص گلودرد استرپتوکوکی، ممکن است کمی زمان برد.

گلودرد استرپتوکوکی و درمان   

درمان دارویی گلودرد استرپتوکوکی عمدتا مبتنی بر استفاده از آنتی بیوتیک ها، مسکن ها و یا داروهایی است که برای پیشگیری از بروز عوارض گلودرد استرپتوکوکی تجویز می شود.  

آنتی بیوتیک ها

اگر شما یا کودکتان به عفونت گلو درد استرپتوکوکی دچار شدید پزشک آنتی بیوتیک های خوراکی را به عنوان دارو گلودرد استرپتوکوکی برای شما تجویز می کند. اگر مصرف آنتی بیوتیک ها در 48 ساعت اول بیماری گلودرد استرپتوکوکی انجام شود، در آن صورت می تواند دوره و شدت علائم گلودرد استرپتوکوکی را کاهش دهد همچنین ریسک بروز عوارض و احتمال انتشار عفونت گلودرد استرپتوکوکی به دیگران نیز کاهش می یابد.

با درمان گلودرد استرپتوکوکی به طور مناسب، کودک ظرف یک تا دو روز احساس بهتری دارد. اگر بعد از مصرف آنتی بیوتیک ها و ظرف 48 ساعت بهبودی را در علائم گلودرد استرپتوکوکی فرزند خود احساس نکردید فورا با پزشک تماس بگیرید.

کودکان مبتلا به گلودرد استرپتوکوکی که بعد از مصرف آنتی بیوتیک احساس بهتری دارند و تب از بین می رود می توانند به مدرسه یا مهد کودک بازگردند که معمولا این نتایج ظرف 24 ساعت بعد از شروع درمان گلودرد استرپتوکوکی ایجاد می شود. اما باید مراقب باشید که در صورت بهبود علائم دوره درمان گلودرد استرپتوکوکی با آنتی بیوتیک باید کامل شود. اگر روند درمان گلودرد استرپتوکوکی پیش از موعد قطع شود احتمال عود عفونت گلو درد استرپتوکوکی و یا برزو عوارضی مانند تب روماتیک و یا التهاب کلیه وجود دارد. ­­

داروهای کاهنده تب

دارو گلودرد استرپتوکوکی برای تخفیف درد و کاهش تب، داروهایی مانند استامینوفن و یا ایبوپروفن هستند.

باید توجه داشت استفاده از آسپرین در کودکان و نوجوانان باید با احتیاط باشد. اگر چه آسپرین در کودکان بالای سه سال تایید شده است اما کودکان و نوجوانانی که از آبله مرغان جان به در برده اند و یا علائمی شبیه به آنفلوآنزا دارند هرگز نباید از داروی آسپرین استفاده کنند. این بدان دلیل است که مصرف آسپرین احتمال بروز سندرم ری را به همراه دارد. سندرم ری بیماری بسیار خطرناکی می باشد که ممکن است در برخی کودکان بروز کند.

درمان های خانگی

در اغلب موارد آنتی بیوتیک ها در محو کردن باکتری های عامل در عفونت گلودرد استرپتوکوکی بسیار موثرند. در عین حال شما نیز می توانید برخی گزینه ها را برای تخفیف علائم گلودرد استرپتوکوکی در نظر داشته باشید:

- امکانی فراهم کنید تا کودک شما به اندازه کافی استراحت کند. زمانی که فرزند شما به عفونت گلو درد استرپتوکوکی دچار است نباید به مدرسه یا مهدکودک برود تا علائم تب ناشی از گلودرد استرپتوکوکی بهبود یابد و احساس بهتری پیدا کند.

- مصرف آنتی بیوتیک برای درمان گلودرد استرپتوکوکی حداقل باید به مدت 24 ساعت ادامه داشته باشد تا کودک بتواند به مدرسه یا محل کار خود باز گردد.

- مصرف مقدار کافی مایعات سبب نرم شدن گلو شده و بلعیدن را ساده تر می کند و مانع از بروز دهیدراتاسیون می شود.

- مدتی که فرزند شما به عفونت گلو درد استرپتوکوکی مبتلاست بهتر است از غذاهای نرم مانند سوپ، میوه های نرم، ماست و تخم مرغ استفاده کنید. استفاده از این غذاها بلع را ساده تر می کند. غذاهای سرد مانند میوه های یخ زده نیز می تواند آرامش بخش باشد. در این دوران باید از مصرف غذاهای تند یا اسیدی مانند آب پرتقال اجتناب کرد.

- کودکان بزرگ تر می توانند چند بار در روز با استفاده از آب نمک گلوی خود را شستشو دهند. حدود 1.42 گرم نمک را می توان در 237 میلی لیتر آب داغ حل کرد. اطمینان حاصل کنید کودک پس از غر غره کردن تمام آب نمک را از دهان خود خارج می کند.

- استفاده از دستگاه رطوبت ساز می تواند هوای خانه را مرطوب کند. مرطوب کردن هوای خانه سبب احساس بهتری در کودک مبتلا به گلودرد استرپتوکوکی می شود. بهتر است از دستگاه های رطوبت ساز خنک استفاده کنید و دستگاه را به طور دقیق و مرتب شستشو دهید تا ارگانیسمی در آن رشد نکند. اسپری بینی سالین نیز می تواند غشاهای مخاطی را نرم کند.

- از محرک ها به دور باشید. دود سیگار می تواند سبب تحریک گلو شود و احتمال ایجاد عفونت هایی مانند ورم لوزه را در گلودرد استرپتوکوکی افزایش می دهد. کودک خود را از بخارات ناشی از رنگ ها و شوینده ها دور نگاه دارید؛ زیرا این عوامل می تواند سبب تحریک گلو و ریه ها و تشدید گلودرد استرپتوکوکی شود.

پیشگیری از عفونت گلو درد استرپتوکوکی

برای پیشگیری از عفونت گلودرد استرپتوکوکی نکات زیر می تواند موثر باشد:

- دست های خود را تمیز کنید.

- شستن و تمیز کردن مناسب دست ها بهترین راه برای پیشگیری از انواع عفونت ها می باشد. به همین دلیل باید دست های خود را به طور مرتب شستشو داده و به کودک خود نیز بیاموزید که چطور می توانند با آب و صابون دست های خود را شست شو دهند و یا از ضدعفونی کننده های الکلی استفاده نمایند.

- دهان خود را بپوشانید. به کودک خود بیاموزید در حین سرفه و عطسه جلوی دهان خود را بگیرد.

- وسایل شخصی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید. لیوان نوشیدنی و ظرف غذای خود را به اشتراک نگذارید و ظرف های کثیف را در آب داغ شستشو دهید و یا از ماشین ظرفشویی استفاده کنید.

  • منبع
  • دُروانا
  • عصر ایران

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید