امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278272
۹۳۴
۱
۰
نسخه چاپی

این حرف ها را درباره آلرژی های غذایی باور نکنید!

یازده باور غلط درباره آلرژی های غذایی را در این مطلب بخوانید

11 باور غلط درباره آلرژی

به صورت کلی آلرژی زمانی ایجاد می شود که بدن یک واکنش ایمنی غیرمعمول یا اغراق آمیز به یک ماده محرک خاص نشان دهد. آلرژی باعث بروز علائمی مانند خارش چشم، خس خس سینه و عطسه می شود.

با این حال باید بدانید که برخی افراد واکنش های ناخوشایند از آلرژی را تجربه کرده و این وضعیت برای برخی حتی کشنده است.

بر اساس برآوردهای مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، هر ساله افراد بسیاری در سراسر جهان تحت تاثیر آلرژی ها قرار می گیرند.

طبق برآورد های سازمان بهداشت جهانی (WHO)، حدود 20% از مردم جهان درگیر یک بیماری آلرژیکی هستند.

حساسیت فصلی متداول ترین نوع آلرژی بوده به طوریکه در سال 2018 حدود 19.2 میلیون بزرگسال در دنیا تحت تاثیر قرار داد است. جالب است بدانید که این رقم در حال افزایش است.

طبق اعلام دکتر امین مهدی زاده، متخصص گوش و حلق و بینی در مرکز بهداشت پراویدنس سن جان در سانتا مونیکا کالیفرنیا، ایجاد آلرژی در سراسر جهان رو به افزایش است. وی افزود: دانشمندان معتقدند که شیوع فزاینده حساسیت های فصلی به دلیل تغییر الگوی آب و هوایی و افزایش رشد شکوفه های گرده دار است.

این میزان رو به رشد آلرژی، اهمیت درک و از بین بردن باورهای غلط درمورد آلرژی را افزایش می دهد. ادامه مقاله 11 مورد از باورهای غلط درمورد آلرژی یا حساسیت ها را بررسی می کند.

1- سرماخوردگی و آلرژی یکی هستند.

سرماخوردگی و آلرژی علائم مشابهی از جمله گرفتگی بینی و آبریزش چشم دارند. اما باید بدایند که سرماخوردگی و آلرژی دو وضعیت متفاوت هستند.

علائم سرماخوردگی ناشی از واکنش سیستم ایمنی بدن به ویروس بوده در حالیکه آلرژی یک واکنش ایمنی نسبت به ماده حساسیت زا است.

تفاوت مهم دیگر این دو مدت زمان آنها است؛ سرماخوردگی حدود 1 تا 2 هفته طول کشیده اما همانطور که اعلام شد برخی از آلرژی ها تا پایان عمر باقی می مانند.

بنابراین به هیچ عنوان نمی توان سرماخوردگی و آلرژی را یکی دانست.

یازده باور غلط درباره آلرژی های غذایی را در این مطلب بخوانید

2- آلرژی غذایی و عدم تحمل غذایی یکی هستند.

این جمله یکی دیگر از باورهای غلط درمورد حساسیت ها است. در واقع آلرژی غذایی و عدم تحمل غذایی دو مساله مجزا هستند.

در آلرژی غذایی وضعیت توسط سیستم ایمنی بدن کنترل شده و معمولا ناشی از عملکرد ایمونوگلوبین E یا IgE است.

در واقع در این وضعیت و طی یک واکنش، IgE به گیرنده های سلول های خاص از جمله ماست سل ها و بازوفیل ها متصل می شود.

سپس با تولید هیستامین و سایر ترکیبات توسط این سلول ها، علائم فورا بروز پیدا می کنند.

با این حال عدم تحمل غذایی باعث درگیر شدن سیستم ایمنی بدن نشده و علائم آن با سرعت کمتری ایجاد می شوند. بعلاوه برخی آلرژی ها کشنده بوده درحالیه که عدم تحمل غذایی کشنده نیست.

3- آلرژی ها تا پایان عمر باقی می مانند.

خوشبختانه این مورد یکی دیگر از باورهای غلط درمورد آلرژی ها یا حساسیت ها است. با وجود ادامه دار بودن برخی آلرژی ها، برخی دیگر به مرور زمان از بین می روند.

کاهش یافتن آلرژی ها به ماده حساسیت زا وابسته است. بر اساس یافته های نویسندگان یک بررسی، این موضوع به شرح زیر است:

با اینکه بیشتر آلرژی های کودکان به شیر، تخم مرغ، سویا و گندم از بین می روند اما آلرژی های مربوط به بادام زمینی، مغزهای درختی، ماهی و صدف اغلب تا پایان عمر باقی خواهند ماند.

4- هیچ درمانی برای آلرژی وجود ندارد.

در واقع هیچ درمانی برای آلرژی ها وجود نداشته و بهترین روش برای به حداقل رساندن واکنش های آلرژیک، پرهیز از عوامل محرک از جمله غذاها و حیوانات است.

با این حال باید بدانید که با استفاده از برخی درمان ها می توان به کاهش علائم آلرژی ها کمک کرد.

برای نمونه، داروهای ضد احتقان به تسکین علائم مربوط به بینی و همچنین آنتی هیستامین ها و اسپری های استروئیدی به درمان آلرژی ها کمک می کنند.

بعلاوه ایمنی درمانی نیز یکی از راه های مفید در کاهش آلرژی ها هستند. طبق اعلام کالج آلرژی، آسم و ایمنی درمانی:

ایمنی درمانی شامل استفاده از دوزهای ماده یا آلرژن هایی است که افراد به آنها حساسیت دارد.

افزایش فزاینده این مواد حساسیت زا باعث ایجاد حساسیت کمتر سیستم ایمنی بدن به آنها می شود. احتمالا این امر با تولید یک آنتی بادی مسدودکننده همراه است.

یازده باور غلط درباره آلرژی های غذایی را در این مطلب بخوانید

5- نژادهای ضد آلرژی

به عقیده برخی افراد، برخی گربه ها و سگ ها دارای نژادهای خاصی بوده و ایجاد حساسیت نمی کنند. با این حال این مورد هم مانند موارد دیگر غلط است.

بر اساس توضیح آکادمی آلرژی، آسم و ایمنولوژی آمریکا برخلاف این عقاید متداول، هیچ نژاد ضد آلرژی سگ و گربه ای وجود ندارد. در واقع شوره ای که عامل ایجاد حساسیت است، به قد مو یا خز و یا میزان ریزش آنها بستگی ندارد.

6- آلرژی فقط در کودکان رخ می دهد.

عدم ایجاد آلرژی در بزرگسالی یکی از باورهای غلط رایج درمورد انواع حساسیت ها است که واقعیت ندارد.

برای نمونه، یک مطالعه شیوع آلرژی غذایی در 40443 بزرگسال را بررسی کرد. در این بررسی 10.8% از این افراد دچار آلرژی غذایی بودند.

بر اساس اعلام نویسندگان این مطالعه، حدود نیمی از افراد دارای آلرژی غذایی در بزرگسالی دچار علائم این بیماری شدند.

7- آلرژی های جدی نیستند.

خوشبختانه آلرژی ها باوجود شایع و ناراحت کننده بودن، برای اکثر افراد جدی نیستند. با این حال آلرژی در برخی افراد باعث ایجاد آنافیلاکسی می شود.

آنافیلاکسی نوعی واکنش آلرژیک شدید و کشنده است. این وضعیت باعث آزاد شدن مقدار زیادی هیستامین و ایجاد واکنش التهابی می شود.

آنافیلاکسی با بروز علائمی مانند دشواری تنفس، خس خس سینه، درد و گرفتگی معده، اسهال، اضطراب، تورم پا، دست ها، لب ها، چشم ها و گاهی اوقات دستگاه تناسلی همراه است. در بعضی از موارد نیز باعث از بین رفتن هوشیاری افراد می شود.

در برخی افراد حساسیت های متداولی مانند حساسیت فصلی نیز می توانند مشکلات قابل توجهی ایجاد کنند.

حساسیت فصلی، کاهش کیفیت خواب و در نتیجه خواب آلودگی در طول روز را در پی دارد. این وضعیت باعث دشوار شدن تمرکز و احتمال غیبت یا بروز حوادث در محل کار می شود.

یک مطالعه در سال 2012 تاثیر حساسیت فصلی بر کیفیت زندگی 616 شرکت کننده را بررسی کرد. بر اساس این مطالعه حساسیت فصلی بیش از فشار خون بالا و دیابت در عملکرد کاری اختلال ایجاد می کند.

بر اساس یک مطالعه دیگر در سال 2009 که اثرات گسترده حساسیت فصلی را بررسی کرد، این وضعیت تاثیر منفی قابل توجهی بر عملکرد جنسی داشته و با ایجاد اختلالات خواب و خستگی همراه است.

8- گربه و سگ های مو کوتاه باعث ایجاد آلرژی نخواهند شد.

این جمله کاملا غلط است. با اینکه برخی از نژادهای حیوانات باعث ایجاد حساسیت کمتری برای برخی افراد می شود اما قانون کلی و محکمی برای این مساله وجود ندارد.

زیرا آلرژی ناشی از خود موی حیوانات نیست بلکه ناشی از پوسته های پوست مرده (شوره)، بزاق و ادرار آنها است.

همچنین طبق اعلام آکادمی آلرژی، آسم و ایمنولوژی آمریکا، مو یا خز حیوانات خانگی قابلیت جذب گرده، هاگ کپک و سایر مواد حساسیت زا فضای خارجی را دارند.

یازده باور غلط درباره آلرژی های غذایی را در این مطلب بخوانید

9- گل ها باعث بروز حساسیت فصلی می شوند.

شاید نادرست بودن این جمله عجیب باشد. حساسیت فصلی یا رینیت آلرژیک ناشی از گرده های موجود در هوا هستند.

گل ها گرده های بزرگ و چسبنده ای تولید کرده که در هوا معلق نمی شوند. این گرده ها برای جلب نظر حشرات و اتصال به بدن آنها طراحی شده اند.

عامل اصلی بروز حساسیت فصلی، گرده های سبک تر ناشی از علف ها و درختان هستند.

10- تماس مداوم با حیوانات باعث کاهش آلرژی خواهد شد.

بر اساس این نظریه قرارگیری مکرر افراد دارای آلرژی با حیوانات، باعث کاهش حساسیت می شود. با این حال این نظریه کاملا نادرست است. بعلاوه برخی صاحبان حیوانات خانگی به مرور زمان به آنها حساسیت پیدا می کنند.

زمانی که سیستم ایمنی بدن به ماده حساسیت زا از جمله یک حیوان حساس شود، حتی در صورت قرارگیری در معرض مقدار زیاد آن نیز این وضعیت پابرجا می ماند. در واقع ایده ایمنی درمانی یا واکسن های آلرژی و حساسیت زدایی توسط آنها فقط تحت نظارت متخصص و با استفاده از مقادیر کم و تدریجی موثر خواهد بود.

همچنین بر اساس اعلام نویسندگان یک مطالعه، نزدیک بودن به حیوانات در سنین پایین با احتمال کاهش بروز آلرژی همراه است. بعبارتی آشنا شدن حیوانات در سنین پایین باعث کاهش احتمال ایجاد آلرژی توسط آنها در سنین بیشتر می شود.

11- حساسیت به بادام زمینی جدی ترین آلرژی است.

با وجود شایع بودن حساسیت به بادام زمینی و خطرناک بودن آن، اما هیچ رتبه بندی برای شدت آلرژی ها وجود ندارد. بنابراین نمی توان گفت که حساسیت به بادام زمینی جدی ترین آلرژی موجود است.

بعضی از افراد حساسیت خفیفی به بادام زمینی داشته درحالیکه که این ماده برای برخی منجر به ایجاد آنافیلاکسی می شود.

با اینکه بعضی از مواد غذایی چون مغزهای درختی، صدف و تخم مرغ بیشترین موارد آلرژی را به خود اختصاص داده اند اما تقریبا هر ماده غذایی می تواند منجر به بروز واکنش شود.

در واقع شدت حساسیت به بادام زمینی وابسته به سیستم ایمنی بدن فرد متفاوت است.

  • منبع
  • داروخانه آنلاین اویرو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید