امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276427
۱۰۷۷
۱
۰
نسخه چاپی

سویا | تمام آنچه درباره خواص سویا باید بدانید!

سویا | تمام آنچه درباره خواص سویا باید بدانید!

دانه های سویا

دانه های سویا محتوی تقریبأ %40 پروتئین هستند. صنایع غذائی می توانند دانه های سویا را طوری فرآوری کنند که پروتئین آنها حفظ شود، بنابراین دانه سویایی که خورده می شود مملو از پروتئین خواهد بود.

تحقیقات نشان می دهد که لوبیای سویا تنها حبوباتی است که پروتئین موجود در آن در مقایسه با سایر حبوبات بسیار شبیه به پروتئین‌های حیوانی بوده و می‌تواند به عنوان جایگزین مناسبی برای گوشت مورد استفاده قرار گیرد. پروتئین‌های موجود در سویا شامل اغلب اسید‌های آمینه اصلی مورد نیاز انسان است.

همچنین این دانه غذایی منبع سرشاری از لیزین است که یک اسید آمینه ضروری برای تغذیه انسان به حساب می‌آید. سویا همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی از املاح معدنی شامل کلسیم، آهن، سدیم، پتاسیم، روی و فسفر است.

همچنین پروتئین سویا منبع سرشاری از ترکیباتی موسوم به ایزوفلاون‌ها است که در پیشگیری از سرطان‌ها، جلوگیری از پوکی استخوان و جلوگیری از وقوع بیماری‌های قلبی- عروقی نقش بسیار مهمی دارد.

پروتئین سویا، آرد سویا و دانه های پخته سویا بیشتر از دیگر محصولات آن دارای مواد معدنی دارند.

خواص داروئی سویا

1) سویا مقوی و باد شكن است.

2) دانه سویا، مدر، تب بر و ضد سم است.

3) در چین دانه سویا را بعنوان ضد سم مصرف می كنند.

4) شیر سویا غذای مفیدی برای كودكان است.

5) نان سویا برای مبتلایان به بیماری قند بسیار مناسب است زیرا اولاً ارزش غذایی زیادی دارد ثانیا مواد نشاسته ای كه تبدیل به قند می شود در آن كم است.

6) دانه های سبز سویا را له كرده و بصورت ضماد در آورید این ضماد برای زخم های آبله و سایر زخم ها مفید است همچنین برای رفع التهاب و قرمزی پای بچه ها كه در اثر ادرار بوجود آمده مفید می باشد.

7) سویا برای مبتلایان به نقرس و رماتیسم و اشخاص ضعیف البنیه بسیار مفید است.

8) سس سویا برای تحریك اشتها بكار می رود.

9) سس سویا را برای از بین بردن بوی گوشت بكار می برند.

10) سس سویا را به غذاهایی كه تردید دارید سالم باشد بزنید سم آنرا خنثی می كند.

11) سس سویا ملین ،‌ خنك كننده و ضد سم است.

12) اگر زن حامله در معرض خطر سقط جنین باشد به او سس سویا بدهید.

13) اگر ادرار كسی بخون آلوده است سس سویا درمان آن است.

14) سس سویا برای سوختگی پوست مفید است.

15) فرآورده های سویا برای پیشگیری از سرطان مفید است.

16) سویا به فعالیت روده ها و دفع منظم سموم كمك می كند.

17) سویا مقدار تری گلیسیرین خون را پائین می آورد.

18) برای تمیز كردن شریان ها از فرآورده های سویا استفاده كنید حتی کسانی که مبتلا به شرائین و در معرض خطر قلبی هستند اگر از سویا استفاده كنند و گوشت را از برنامه غذایی خود حذف كنند بزودی شریان های آنها تمیز و جوان خواهد بود.

19) سویا سنگ كیسه صفرا را شكسته و خارج می سازد و اگر از فرآورده های سویا استفاده كنید در بدن شما سنگ كیسه صفرا تولید نخواهد شد اگر سنگ كیسه صفرا دارید رژیم خود رابه سویا تغییر دهید.

20) سویا برای سلامت روده بزرگ و تنظیم تخلیه و دفع مواد زائد بسیار مفید است.

21) سویا موثر برای درمان سرطان كولون است.

22) سویا از سرطان سینه جلوگیری می كند.

23) سویا منبع غنی هورمون استروژن است بنابراین می تواند جانشین هورمون های مصنوعی در دوران یائسگی باشد. پس خانم ها در دوران یائسگی بهتر است از فرآورده های سویا استفاده كنند.

تاثیرات سویا بر سلامتی بدن

کاهش فشار و کلسترول بد خون با سویا

مصرف دانه های سویا باعث کاهش قابل توجه فشار خون شده و نه تنها کل مقدار کلسترول خون را بطور قابل توجهی کاهش می دهد بلکه مقدار کلسترول خوب ( HDL) را افزایش می دهد. این مساله مهم است زیرا کلسترول بویژه کلسترول بد LDL، بر روی دیواره رگ های خونی رسوب کرده و پلاک های سختی تشکیل می دهد. اگر این پلاک ها رشد کنند و یا بشکنند می توانند باعث حملات قلبی شوند.

کلسترول HDL در سرتاسر بدن حرکت کرده و کلسترول های رسوب کننده در دیواره رگ ها را جمع آوری کرده و به کبد جهت خروج از بدن منتقل می نماید.یکی از روش های ممانعت از ابتلا به بیماری های قلبی کاهش مقدار LDLو افزایش مقدار HDLمی باشد که دانه های سویا هر دو کار را باهم انجام می دهند.

محققین بیان داشتند که جذب روزانه حداقل 20 گرم از پروتئین سویا به مدت 5 هفته ، در کاهش خطر بیماری های قلبی در افراد میانسال که بیشتر در معرض خطر می باشند بسیار موثر است. علاوه بر این ، دانه های سویا حاوی مقادیر خوبی فیبر هستند که خوردن آنها باعث می شود فیبر به چربی و کلسترول غذا متصل شده و مقدار کمتری از آن جذب شود. همچنین فیبر دانه های سویا به نمک های صفراوی متصل شده و آنها را از بدن خارج می کند.

از آنجا که کبد کلسترول را به نمک های صفراوی تبدیل می کند خروج آنها بوسیله فیبر، کبد را مجبور به استفاده از کلسترول بیشتر برای تشکیل نمک های صفراوی کرده و لذا کل کلسترول خون را کاهش می یابد.

همچنین بیان شد که پروتئین های سویا احتمالا بخاطر داشتن اسید های چرب ضروری امگا 3 می تواند از تجمع پلاکت ها که باعث تشکیل لخته های خونی می شوند جلوگیری کند. همچنین پروتئین سویا با افزایش مقدار نیتریک اکسید خون از سخت شدن دیواره رگ ها ممانعت می کند.

پیشگیری از ابتلا به آلزایمر

آلزایمر یک بیماری می باشد که در سنین بالا به سراغ افراد می رود. لسیتین یک ماده حیاتی برای مغز بوده و برای بهبود عملکرد سیستم عصبی مغز موثر است.

رژیم لاغری و کاهش وزن

شیر سویا از دانه های سویا گرفته می شود و به نسبت شیرهای دیگر دارای قند کمتری می باشد. شیر سویا دارای ۸۰ کالری است. اسیدهای جرب تک غیراشباع موجود در شیر می تواند مانع جذب چربی در روده شود و به کاهش وزن کمک می کند.

پیشگیری از بیماری های قلبی

پروتئین سویا باعث کاهش سطح کلسترول بد بدن می شود. این امر باعث می شود تا بیماری های قلبی در بدن کاهش پیدا کند. اگر می خواهید قلب سالم داشته باشید بهتر است از پروتئین سویا در رژیم غذایی خود استفاده کنید. این کار باعث می شود تا به مرور کلسترول بد خون شما کاهش پیدا کنید. اگر می خواهید گردش خون بدن خود را تنظیم کنید بهتر است از سویا استفاده کنید.

سلامت زنان در دوران یائسگی با سویا

بررسی های انجام شده در سال 2004 در آمریکای شمالی نشان داد که غذاهای سویایی می توانند فواید ویژه ای برای قلب و استخوان های زنانی که نزدیک به دوران یائسگی قرار دارند، داشته باشند.

نتایج این مطالعات نشان داد که تعامل مفیدی بین ایزوفلاون های ( ترکیبات استروژنی ضعیف ) سویا و استروژن بدن انسان در کاهش کلسترول و افزایش جرم استخوان وجود دارد و اینکه اگر زنان سویا را قبل از دوران یائسگی بطور منظم مصرف کنند، در سلامتی آنها پس از یائسگی مفید است. همچنین بیان داشتند از آنجا که ترکیب استروژن- سویا باعث بهبود کلسترول و استخوان می شود، می تواند اثر مثبتی هم بر روی سایر مناطق بدن که تحت تاثیر استروژن قرار دارند مثل مغز داشته باشد.

لازم است بدانید خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی بعد از دوران یائسگی در زنان بیشتر می شود، زیرا مقدار فاکتور های موثر در این زمینه مثل هموسیستئین و آهن در این دوران افزایش می یابد.

مصرف پروتئین سویا توسط زنان به دلیل داشتن فیتات طبیعی که قابلیت اتصال به مواد معدنی دارد باعث کاهش قابل توجه مقدار هموسیستئین و آهن شده و لذا ابتلا به بیماری های قلبی کاهش می یابد.

یکی از کاربرد های عمومی تر دانه های سویا تاثیر بر علائم دوران یائسگی است. ایزوفلاون های سویا مانند استروژن های خیلی ضعیف در بدن عمل می کنند. این فیتو استروژن ها به گیرنده های استروژنی متصل شده و تحریک کافی برای کمک به حذف بعضی از علائم ناراحت کننده ای که در اثر کاهش مقدار استروژن طبیعی اتفاق می افتد ایجاد می کنند.

تحقیقات نشان داده که زنانی که از غذا های سویایی استفاده می کنند به مقدار قابل توجهی کمتر از گرگرفتگی دوران یائسگی شکایت دارند. همچنین بررسی ها کاهش قابل توجهی را نه تنها در علائم دوران یائسگی مانند تپش قلب، احساس افسردگی و خستگی بلکه همچنین در کاهش چربی بدن بویژه چربی شکمی در اثر مصرف سویا نشان داد و این خبر خوشی برای خانم هاست زیرا چربی شکمی ارتباط خیلی نزدیکی با بیماری های قلبی دارد.

تحقیقات نشان می دهد که ایزوفلاون های سویا می توانند در سال های بعد از یائسگی به زنانی که دارای مقدار کمتر مواد معدنی استخوان هستند ، کمک کنند تا از شکستگی لگن در امان بمانند.

تقویت قابلیت ارتجاعی پوست

پروتئین به ساخت عضله کمک می کند ، همچنین پروتئین برای ترمیم سلول های آسیب دیده مفید است. اگر می خواهید قابلیت ارتجاعی پوست بدن خود را افزایش دهید بهتر است از پروتئین استفاده کنید که در سویا وجود دارد.

سلامت قوه شنوایی

دانه های سویا دارای آهن و روی می باشد ، این امر باعث انبساط مویرگ ها و نرم کردن سلول های قرمز خون می شود. اگر می خواهید در سنین بالا شنوایی خود را از دست ندهید بهتر است از سویا استفاده کنید.

افزایش انرژی بدن

پروتئین سویا دارای اسید آمینه مختلف می باشد که در شیر سویا یافت می شود. بدن می تواند این اسید آمینه را به انرژی تبدیل کند. پروتئین موجود در دانه سویا می تواند باعث تحریک غشاء مغزی شود. این دانه باعث افزایش کارایی و یادگیری می شود. دانه های سویا باعث درمان افسردگی می شود. اگر می خواهید از افسردگی در امان باشید سویا مصرف کنید.

تثبیت قند خون در مقادیر مجاز با سویا

شرایط دیگری که در آن دانه های سویا می توانند بسیار مفید باشند دیابت ها بویژه نوع 2 آن هستند.پروتئین سویا برای بیماران دیابتی که با منابع حیوانی پروتئین مشکل دارند عالی است. پروتئین و فیبر موجود در دانه های سویا می تواند از مقدار بالای قند خون ممانعت کرده و به حفظ آن در زیر حد کنترلی کمک کند. البته تمام این کارها باید زیر نظر پزشک انجام شود.

بیماران دیابتی بسیار مستعد ابتلا به بیماری های قلبی و سخت شدن دیواره رگ ها هستند. حفظ مقدار کلسترول در حد پایین با دانه های سویا می تواند مفید باشد. همچنین در بیماران دیابتی مقدار تری گلیسرید ها افزایش می یابد که مصرف سویا در کاهش آن بسیار موثر است

سویا | تمام آنچه درباره خواص سویا باید بدانید!

پیشگیری از بیماری های کلیوی با سویا

محققین بیان داشتند که وجود مقدار بالای اسیدآمینه آرژنین در دانه سویا باعث بهبود جریان خون در کلیه و بنابراین عملکرد آن می شود.

پیشگیری از وقوع سرطان روده با سویا

ماده حفاظت کننده در برابر سرطان ، اسفنگولیپید ها هستند ( یک نوع لیپید یا چربی که در بدن در تشکیل بافت عصبی بکار می روند ).اسفنگولیپید سویا ، گلوکوزیل سرامید نامیده می شود که با تاثیر بر 96 ژن مختلف در سلول هایی که تشکیل دهنده آستر روده هستند باعث کاهش تولید 2 فاکتور مرتبط با شروع و انتشار سرطان در آن ناحیه می شوند.

پیشگیری از وقوع سرطان پروستات با سویا

شیوع سرطان پستان در آسیایی ها خیلی کمتر از جمعیت های غربی است و غذا های سویایی می تواند دلیل مهم آن باشد.مصرف غذاهای سویایی بدلیل داشتن ایزوفلاون ها بطور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان پروستات را بویژه در مردان بالای 60  سال کاهش می دهد.

پیشگیری از وقوع سرطان کولون با سویا

فیبر موجود در دانه های سویا می تواند به سموم عامل سرطان متصل شده و آنها را از بدن خارج نماید.بنابراین آنها دیگر نمی توانند به سلول های کولون آسیب برسانند.به همین دلیل است که در مناطقی که دانه سویا بطور منظم خورده می شود میزان سرطان کولون و همچنین برخی سرطان های دیگر مثل سرطان سینه کمتر است.مطالعات نشان دادند که سرطان کولون می تواند یک سرطان وابسته به هورمون باشد و سویا نه تنها می تواند به ممانعت از وقوع آنها کمک کندبلکه می تواند اثر خیلی مثبتی بر تعداد و اندازه تومورهایی داشته باشد که قبلا تشکیل شدند.

خواص سویا در بارداری

در زمان بارداری سویا مصرف کنید ، سویا برای زنان باردار موثر است. شیر سویای غنی شده سرشار از ویتامین دی می باشد. ویتامین دی برای تقویت استخوان های مادر و کودک ضروری است. شما علاوه بر قرار گرفتن در نور آفتاب می توانند شیر سویا مصرف کنند که حاوی ویتامین دی می باشد. اگر نمی توانید به میزان کافی در معرض نور خورشید قرار بگیرید بهتر است از شیر سویا مصرف کنید.

درمان مو خوره

مو خوره در زنان به یک کابوس تبدیل شده است ، چرا که اگر موهای شما بلند باشد مو خوره می تواند موهای شما را خراب کند. سویا به دلیل خواصی که دارد باعث ترمیم و محافظت از بافت ها شده و مشکل مو خوره را درمان می کند.

پیشگیری از وقوع سرطان جداره رحم با سویا

به دو دلیل، سویا به ممانعت از ابتلا به سرطان جداره رحم کمک می کند:

1) دانـه های سـویا حاوی ایـزوفـلاون هـا هستند که اگرچه قدرت آنها 1000 بار کمتر از استروژن بدن است

می توانند به گیرنده های استروژنی در بدن متصل شده و استروژن های انسان را بلوکه کرده و اثر استروژنی ضعیف تری ایجاد کنند.

2) علاوه بر این ، غذاهای سویایی با حداقل فرآوری ، غنی از فیبر رژیمی هستند که مقدار استروژن را کاهش می دهند.

مطالعات انجام گرفته نشان می‌دهد که سرطان سینه ، پروستات و روده کوچک در آمریکا که به میزان کمتری از فرآورده های سویا استفاده می شود بیشتر شایع است. در مطالعات آزمایشگاهی انجام شده مشخص شده که ایزوفلاونها می توانند در قابلیت رشد یک سلول سرطانی اختلال ایجاد نمایند. همچنین فرآورده های سویا می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهند. یک تئوری آزمایش شده بیان می کند که ایزو فلاون ها چربی خون را پایین نگه می دارند .

آزمایش های بالینی نشان داده اند افرادی که پروتئین گیاهی مصرف می کنند، در مقایسه با پروتئین حیوانی، میزان کلسترول خون کمتری دارند اهمیت این یافته چنان است که سازمان غذا و دارو اخیرأ اعلام کرده که پروتئین گیاهی برای سلامت قلب مفید است. اگر محصولی در هر وعده مصرفی حداقل 25/6 گرم پروتئین گیاهی داشته باشد و دارای چربی و کلسترول پایینی باشد، تولید کنندگان آن می توانند ادعا کنند که احتمال بیماریهای قلبی را کاهش می دهد مشروط بر اینکه فرد حداقل 25 گرم پروتئین گیاهی در روز مصرف نماید.

همچنین نقش احتمالی فرآورده های سویا در جلوگیری از پوکی استخوان مورد بررسی قرار گرفته است. ایزو فلاونها و مشتقات سویا که یپری فلاون نامیده می شوند وقتی به مراه کلسیم و ویتامین D مصرف شوند محتوای مواد معدنی استخوان را در زنان یائسه بالا می برند.

احتمالأ ایزو فلاون ها به رفع عوارض قبل از یائسگی و زمان یائسگی مثل گر گرفتگی در زمان یائسگی کمک می کنند. بویژه در کشورهایی که مصرف دانه های سویا زیاد است، عوارض یائسگی کمتر گزارش شده است. فرآورده های سویا مطمئناً به این مرحله از زندگی خانمها کمک خواهند کرد. در حالیکه هنوز جا برای تحقیقات بیشتر وجود دارد بهتر است که پیشنهاد کنیم که هر فرد برای سلامت خود روزانه از دانه های سویا و فرآورده های آن استفاده کند.

مرطوب کننده موهای سر

داشتن موهای درخشان آرزوی هر شخصی می باشد ، شما برای داشتن موهای مرطوب و درخشان نیاز به مواد طبیعی دارید. کمبود پروتئین در بدن باعث آسیب به موها می شود. به همین خاطر می توانید سویا را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

تقویت و افزایش عضلات

اگر می خواهید ورزش های سنگین انجام دهید بهتر است از سویا در رژیم غذایی خود استفاده کنید ، چرا که باعث افزایش توده عضلانی در شما می شود. ریبوفلاوین برای بازتامین انرژی در بدن موثر است. شما برای ساخت عضله به پروتئین نیاز دارید که در سویا به وفور یافت می شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

سویا سرشار از پروتئین می باشد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و خستگی را می کاهد. دانه های سویا را به عنوان یک مکمل پروتئینی می توانید مصرف کنید. چرا که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

خواص ضد سرطانی

مواد شیمیایی گیاهی موجود در سویا باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان و پروستات می شود. ژنیستئین می تواند باعث جلوگیری از رشد سلول های سرطانی در بدن شود. اگر می خواهید از بدن خود در برابر بیماری های مختلف نظیر سرطان محافظت کنید بهتر است روزانه شیر سویا مصرف کنید.

کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه

سویا باعث می شود تا خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان یائسه و بعد از دوران یائسگی کاهش پیدا کند. مصرف منظم سویا کمبود استروژن در بدن بانوان را جبران می کند.

پیشگیری از پوکی استخوان

پوکی استخوان یک نوع بیماری می باشد که به دلیل افزایش سن ایجاد می شود. در سویا فیتواستروژن وجود دارد که باعث جذب بیشتر کلسیم در بدن شود ، این امر باعث جلوگیری از زوال توده استخوان ها می شود.

می دانیم که زن ها بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند ، اگر می خواهید جذب کلسیم در بدن خود را افزایش دهید بهتر است از دانه های سویا استفاده کنید. این امر مانع از تحلیل رفتن تراکم استخوانی می شود. برای بهره مندی بیشتر از خواص سویا بهتر است شیر سویا مصرف کنید.

سویا | تمام آنچه درباره خواص سویا باید بدانید!

کاهش تولید تری گلیسیرید

چربی های تک و چربی های اشباع شده برای حفظ کلسترول خون مفید است و باعث کاهش تولید تری گلیسیرید می شود. این امر باعت بهینه سازی سیستم قلبی شده و از عروق حفاظت می کند.

تقویت و محافظت از سیستم عصبی

سویا باعث تقویت سیستم عصبی شده و از آن محافظت می کند. سویا سرشار از ویتامین های گروه ب به ویژه ب کمپلکس است. همچنین ریبوفلاوین و ویتامین ب ۱۲ در سویا وجود دارد.

افزایش هوش و سلامت مغز

سویا دارای لسیتین می باشد که یک ماده مغذی بوده و برای مغز مفید است. دانه های سویا می تواند از بیماری آلزایمر جلوگیری کند. دانه های سویا دارای استرول گیاهی بوده و برای عملکرد سلول های عصبی مغز موثر است.

سلامت استخوان ها و دندان ها

کلسیم موجود در سویا باعث توسعه استخوان ها می شود. مردان نیز ممکن است از ضعف استخوان ها رنج ببرند. اگر می خواهید سلامت استخوان و دندان های خود را حفظ کنید بهتر است از سویا در رژیم غذایی خود مصرف کنید ، شیر سویا دارای مواد معدنی مختلف می باشد که باعث جلوگیری از پوکی استخوان و صدمه به دندان ها می شود.

درمان کم خونی

سویا سرشار از آهن و کلسیم بوده و با کم خونی مبارزه می کند. یکی از دلایل کم خونی پایین بودن گلبول های قرمز خون بوده که اکسیژن به میزان کافی دریافت نمی کند. آهن باعث بهبود عملکرد گلبول های قرمز می شود.

بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن

یکی از فایده های سویا تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت استخوان ها می باشد. سویا دارای پروتئین بوده و می تواند برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن موثر باشد. سویا می تواند به عنوان یک ماده غذایی موثر برای سیستم ایمنی بدن باشد.

یکدست شدن رنگ پوست

مصرف سویا باعث یک دست شدن رنگ پوست می شود. مصرف منظم سویا باعث می شود تا از تجمع رنگ دانه های ناشی از تغییرات هورمونی که در معرض نور خورشید قرار می گیرد جلوگیری کند.

سویا دارای ویتامین ای ، اسید های چرب و لسیتین می باشد که برای سلامت پوست مفید می باشد. سویا را می توانید به صورت موضعی مصرف کنید ، چرا که دارای آنتی اکسیدان های مختلف می باشد و به ترمیم سلول های پوستی کمک می کند.

کاهش سردرد های میگرنی

دانه های سویا دارای منیزیم می باشد که به کاهش سردرد های میگرنی کمک می کند. اگر مستعد سردردهای میگرنی هستید دانه های سویا را در رژیم خود قرار دهید.

کاهش فشار خون بالا

کسانی که فشار خون بالا دارند ، تمایل به مصرف بیشتر سدیم و پتاسیم دارند. غذاهای سرشار از پتاسیم می تواند باعث دفع سدیم از بدن شود. اگر می خواهید فشار خون بالای بدن خود را کاهش دهید از دانه های سویا در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

مرطوب کننده طبیعی پوست

هیدراته بودن پوست یکی از مسائل مهم در زمینه سلامت پوست می باشد. دانه های سویا برای پوست مانند یک مرطوب کننده عمل می کند و برای خلاصی از خشکی پوست مفید است. اگر پوست شما چرب می باشد می توانید از دانه های سویا برای رفع چربی پوست استفاده کنید.

پیشگیری از افسردگی و بهبود خلق و خو

فولات به وفور در دانه های سویا یافت می شود ، این امر به تولید سروتونین کمک می کند. سروتونین برای رهایی از افسردگی و بهبود خلق و خو موثر است.

درمان دیابت نوع ۲

دانه های سویا برای درمان دیابت موثر است. این دانه ها می تواند از طریق افزایش سنتز گیرنده های انسولین ، مقاومت انسولین را کاهش دهد. مصرف سویا به راحتی می تواند دیابت نوع دوم را کنترل کند و سلامت بدن را تضمین کند. سویا می تواند سوخت و ساز بدن را زیاد کرده و از مشکلات قندخون جلوگیری کند.

کاهش علائم پیری پوست

دانه های سویا می تواند علائم پیری پوست را کاهش دهد ، تغییر رنگ پوست ، چین و چروک پوست و نقطه های سیاه پوست توسط مصرف سویا کاهش پیدا می کند. زمانی که سن بالا می رود پوست بدن شروع به از دست دادن استروژن می کند. استروژن هورمون حیاتی برای قابلیت ارتجاعی پوست می باشد. استروژن گیاهی موجود در دانه های سویا باعث تولید استروژن بیشتر بد بدن و کاهش چین و چروک پوست می شود.

خواص سویا برای جنین

دانه های سویا دارای منبع عالی از ویتامین های گروه ب ، سی و ای می باشد. این تخم سرشار از کلسیم ، منگنز ، فسفر و منیزیم است. ویتامین کا موجود در این دانه به تولید سلول های خونی بیشتر کمک می کند و برای رشد جنین موثر است. زنان باردار می توانند از این دانه برای رشد استفاده کنند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری آرتریت

سویا سرشار از اسیدهای چرب امگا سه و فولات بوده که این امر از بیماری آرتریت جلوگیری می کند.

سلامت و تقویت ناخن ها

اگر دارای ناخن های شکننده هستید می توانید از دانه های سویا استفاده کنید. شما سویا را به مدت ۶ ماه در رژیم غذایی خود قرار دهید تا ناخن های شما تقویت شود. دانه های سویا باعث مرطوب کردن ناخن و درمان عفونت های قارچی می شود.

خاصیت ضدالتهابی

دانه های سویا دارای خاصیت ضدالتهابی می باشد. بیماران مبتلا به آرتریت و دیگر مشکلات التهابی می توانند از سویا برای درمان بیماری های تنفسی استفاده کنند.

  • منبع
  • پارسی طب
  • عصر ایران
  • دانشگاه علوم پزشکی کاشان

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید