امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276621
۱۶۳۱
۲
۰
نسخه چاپی

رفتارهای پر خطر جنسی در نوجوانی را باید حل کرد نه پنهان

اولین تحریکات جنسی و تجربیات ذهنی در دوره‌ی نوجوانی شروع می‌شود و بنابراین روابط خانوادگی و اجتماعی و فردی نارکارآمد و اختلالات سیستم و محیط زیست یک نوجوان منجر به افزایش رفتارهای پرخطر جنسی می‌شود

رفتارهای پر خطر جنسی در نوجوانی را باید حل کرد نه پنهان

رفتارهای پر خطر جنسی در نوجوانی

رشد سریع و نابهنگام جسمانی در دوره نوجوانی که البته با رشد اجتماعی-شناختی مناسب همراه نیست و نیز بالاتر بودن ویژگی‌هایی همانند هیجان‌خواهی و خطرپذیری در این دوره نسبت به دوره‌های دیگر عمر، می‌تواند شرایط و زمینه‌های درگیرشدن نوجوانان در رفتارهای پرخطر گوناگون و رنگین را فراهم کند.

رابطه‌ی جنسی حفاظت‌نشده، کشیدن قلیان و سیگار، تنبیه در بیرون و داخل خانه، و تجربه مصرف بی‌رویه الکل به‌ترتیب همه‌گیرترین رفتارهای پرخطر در میان نوجوانان هستند؛ و البته عوامل گوناگونی مثل عوامل اجتماعی و فردی در خلق و گسترش این گونه رفتارها در نوجوانان نقش دارند و قضیه، این نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق است.

از نظر فروید روانشناس معروف دوره‌ی نوجوانی با طغیان های بلوغ جنسی و افزایش شدید انرژی همراه است و  لذت‌جويى نقشی مهمی در زندگی دارد .همین ویژگی، پیامدهایی برای نوجوانان به همراه دارد.  دوره نوجوانی و طغیان های بلوغ جنسی، افزایش شدید انرژی نوجوان را به همراه دارد که در صورت عدم ارضا، موجب بروز مشکلات فردی می‎شود.

اولین تحریکات جنسی و تجربیات ذهنی در دوره‌ی نوجوانی شروع می‌شود و بنابراین روابط خانوادگی و اجتماعی  و فردی نارکارآمد و اختلالات سیستم و محیط زیست یک نوجوان منجر به افزایش رفتارهای پرخطر جنسی می‌شود.

وجود انواع رسانه‌ها و فناوری‌های ارتباطی و زندگی در عصر اطلاعات باعث شده که امکان و سرعت دستیابی جوانان به انواع و اشکال مختلف اطلاعات جنسی و فیلم های پورنوگرافی تسهیل و تسریع گردد، این قابلیت فنی عملاً موجب آن شده که جوانان بتوانند به‌آسانی انواع مطالب و تصاویر جنسی را بازیابی و مورد بهره‌برداری شخصی قرار دهند.

افزایش محرک‌های جنسی و ارائه اطلاعات انحرافی، لزوم اطلاع‌رسانی صحیح در این زمینه را بیش‌ازپیش ضروری می‌کند چنانچه از این موضوع غفلت شود ممکن است نوجوانان از روش‌های آلوده و آسیب‌زا استفاده کنند.

انواع رفتار جنسی ناسالم و رفتارهای جنسی پرخطر

تعریف رفتار پر خطر جنسی عبارتست از هر گونه تماس جنسی که در آن فرد از سلامت خود یا شریک جنسی خود ‌آگاه نباشد. که عبارتند از:

• داشتن شرکای جنسی متعدد

• تماس‌های جنسی نامعمول (تماس مقعدی و دهانی)

• متوسل شدن به خشونت در زمان تماس جنسی

• مصرف الکل، مواد مخدر و یا روانگردان قبل از برقراری تماس جنسی

• تماس جنسی محافظت نشده (عدم استفاده از کاندوم)

آسیب های نوجوانان از رفتارهای پر خطر جنسی

آسیب‌هایی که نوجوانان ممکن است به دلیل عدم توجه و غفلت نسبت به تربیت جنسی به آن دچار شوند، شامل آزار جنسی، مشکلات در هویت جنسی، نگرانی در مورد وضعیت بلوغ، خود ارضایی، کنجکاوی‌های گسترده جنسی و قرار گرفتن در معرض اطلاعات نادرست و نامعتبر، مشکلات رابطه‌ای با جنس مقابل، بارداری، بیماری‌های آمیزشی و ایدز، گذر نادرست از این مرحله و رسیدن به مرحله ازدواج و انتخاب نادرست و مشکلات زناشویی، اختلالات جنسی و مشکلات تحصیلی است.

راه هایی مقابله با رفتارهای پر خطر جنسی نوجوانان

با توجه به علل رفتارهای جنسی پرخطر می‌توان از نقش عوامل روانشناختی همانند پائین بودن اعتماد بنفس، اختلالات اضطرابی و افسردگی در افراد به عنوان عوامل زمینه‌ساز این رفتارها نام برد و بر این اساس راهکار کاهش این رفتارها، پرداختن به مسائل و مشکلات روانشناختی نوجوانان دانش آموز است که داشتن کنترل‌های مناسب از سوی خانواده و نیز آموزهای مناسب جنسی به کودکان و نوجوانان نیز، از دیگر راهکارهای کاهش این رفتارهاست.

صحبت با نوجوانتان برای کمک به او در ایجاد نگرش سالم نسبت به رابطه جنسی و یادگیری رفتارهای جنسی بسیار مهم است. بحث آزادانه در مورد رابطه جنسی با نوجوان نیز به شما این امکان را می دهد تا اطلاعات دقیقی را به آن ها ارائه دهید. وقتی در مورد رابطه جنسی با نوجوان خود صحبت می کنید، روی واقعیت ها تمرکز کنید.

سعی کنید در موارد زیر اطلاعات لازم را به فرزندان خود بدهید:

- تجاوز به عنف

- فشار همسالان

- بیماری های مقاربتی

- مقاربت جنسی و بارداری

- باروری و راه های پیشگیری از بارداری

- توضیح ساختاری و تولید مثل در مردان و زنان

- انواع رفتارهای جنسی، از جمله رابطه جنسی دهانی و خودارضایی

- جنبه های جسمی و عاطفی رابطه جنسی، از جمله تفاوت بین زن و مرد

- گرایش جنسی از جمله دگر جنس گرایی، هم جنس گرایی و دوجنس گرایی

- نحوه انتخاب لباس و روش های تحریک کننده مانند خال کوبی و آرایش های نامناسب

  • منبع
  • دانشگاه علوم پزشکی مازندران
  • کامش یار
  • خبرآنلاین
  • ایسنا
  • افق سلامت
  • پزشکت

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید