امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 272533
۲۷۳۷
۱
۰
نسخه چاپی
chlamydia

عفونت کلامیدیا تراکوماتیس | علائم و راه های درمان کلامیدیا

کلامیدیا (chlamydia) نوعی عفونت است که هم زنان و هم مردان را مبتلا می کند و به راحتی در طی تماس جنسی مقعدی، واژینال یا دهانی منتقل می شود. باکتری این بیماری در پیشاب، منی و ترشحات واژن وجود دارد و شایع ترین عفونت مقاربت جنسی است. کلامیدیا می تواند آلت تناسلی مردان، واژن، ، دهانه رحم، مقعد، مجاری ادراری، گلو و حتی چشم ها را درگیر بیماری کند

عفونت کلامیدیا تراکوماتیس | علائم و راه های درمان کلامیدیا

تعریف عفونت کلامیدیا

کلامیدیا (chlamydia) نوعی عفونت است که هم زنان و هم مردان را مبتلا می کند و به راحتی در طی تماس جنسی مقعدی، واژینال یا دهانی منتقل می شود. باکتری این بیماری در پیشاب، منی و ترشحات واژن وجود دارد و شایع ترین عفونت مقاربت جنسی است. کلامیدیا می تواند آلت تناسلی مردان، واژن، دهانه رحم، مقعد، مجاری ادراری، گلو و حتی چشم ها را درگیر بیماری کند.

کلامیدیا یکی از شایعترین بیماری های مقاربتی محسوب می شود. عفونت کلامیدیا به راحتی گسترش می یابد، زیرا که اغلب علائم خاصی ندارد و ممکن است به صورت نادانسته به همسر و یا شریک جنسی منتقل شود. در واقع در حدود 75% عفونت های کلامیدیا در زنان بدون علامت و 50% عفونت کلامیدیا در مردان بدون علامت هستند.

تا زمانی که علائم عفونت کلامیدیا بروز نکند، گفتن این نکته که آیا شما به کلامیدیا دچار هستید یا خیر کار چندان آسانی نیست. اما هنگامی که این عفونت رخ بدهد، علائم بیماری یک تا سه هفته بعد از رابطه جنسی بروز می کند.

عوامل موثر در ابتلا به کلامیدیا

اگرچه مردان و زنان هر دو مستعد ابتلا به عفونت کلامیدیا هستند اما احتمال ابتلا در زنان بالاتر است. درصد این نوع عفونت در زنان جوان بسیار شایع‌تر است که این موضوع احتمالا به خاطر سلول های نابالغ دهانه رحم آنهاست که موجب استعداد ابتلای بیشتر به عفونت می‌شود. با این حال سن بالا هم محافظی در برابر این عفونت‌ نیست.

لازم به ذکر است که ابتلا به عفونت‌های منتقله جنسی در کسانی که با چندین نفر ارتباط جنسی برقرار می‌کنند محتمل تر است.

این مطلب به حدی اهمیت دارد که سازمان جهانی کنترل و پیشگیری عفونت، به تمام بانوان فعال از نظر رابطه جنسی با سن ۲۵ سال و یا کمتر و یا زنان مسن تری که شرکای جنسی متعدد و یا جدیدی دارند توصیه می‌کند که سالانه از نظر عفونت های کلامیدیایی مورد چکاپ قرار گیرند.
از عوامل مستعد کننده دیگر می‌توان به سابقه ابتلای قبلی به عفونت های جنسی و وجود این گونه عفونت ها در بدن را نام برد. عفونت های مقاربت جنسی با کاهش مقاومت بدن، شما را مستعد ابتلا به عفونت کلامیدیایی می کنند.

هرگونه آزار جنسی می تواند شما را در معرض ابتلا به کلامیدیا و یا هر عفونت منتقله جنسی دیگر قرار دهد. اگر مجبور به هرگونه رابطه جنسی، حتی رابطه جنسی دهانی شده اید یعنی مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اید، باید فورا تحت بررسی از نظر عفونت های جنسی قرار گیرید.

عفونت کلامیدیا تراکوماتیس | علائم و راه های درمان کلامیدیا

علائم کلامیدیا در زنان

- ترشحات غیر طبیعی از واژن که ممکن است بوی بدی نیز داشته باشد.

- خونریزی بین قاعدگی ها

- دوره های قاعدگی دردناک

- شکم درد همراه با تب

- درد در هنگام رابطه جنسی

- خارش و سوزش در داخل و یا اطراف واژن

- ادرار دردناک

عفونت کلامیدیا تراکوماتیس | علائم و راه های درمان کلامیدیا

علائم کلامیدیا در مردان

- ترشح مقدار کمی مایع روشن و یا کدر از نوک آلت تناسلی مردانه

- ادرار دردناک

- خارش و سوزش در اطراف نوک آلت تناسلی (مجرای خروجی آلت تناسلی)

- درد و ورم در اطراف بیضه ها

عفونت کلامیدیا تراکوماتیس | علائم و راه های درمان کلامیدیا

چگونگی تشخیص کلامیدیا

براى انجام آزمايش كلاميديا كافيست در ظرفى كه ازمايشگاه به شما مى دهد، ادرار كنيد.

گاهى اوقات نيز پزشك با استفاده از وسيله اى مانند گوش پاك كن از بخش هاى واژن، دهانه رحم، مجارى خروجى ادرارى و يا مقعد نمونه بردارى مى كند. این نمونه ها برای بررسى باکتری های کلامیدیا مورد آزمایش قرار مى گيرند.

پزشک ممکن است در طی معاینه، علائم کلامیدیا مانند ترشحات دهانه رحم را نیز مشاهده کند.

کلامیدیا می تواند مانند سایر بیماری های مقاربتى از جمله سوزاک به نظر برسد، بنابراین ممکن است پزشک دستور انجام چند آزمايش ديگر را نيز بدهد.

ممكن است فكر انجام اين آزمايش ها براى شما آزار دهنده باشد، ولى توصيه پزشك فقط براى اطمينان خاطر بيشتر است و نيازى به دلواپسى نيست.

توصيه براى انجام تمام آزمايش هاى مقاربتى نشان دهنده حس مسئوليت پذيرى و قابليت پزشك شما است.

عفونت کلامیدیا تراکوماتیس | علائم و راه های درمان کلامیدیا

درمان کلامیدیا

خوشبختانه این عفونت به آسانی قابل درمان است. به علت ماهیت باکتریایی آن، آنتی‌بیوتیک‌ها انتخاب اول درمان هستند.

آزیترومایسین یکی از انواع آنتی بیوتیک هایی است که معمولا به صورت تک دوز و با دوز بالا تجویز می شود، اگرچه گاها همین مقدار دوز در پنج روز تقسیم می‌شود.

درمان با داکسی سیکلین نیز نمونه‌ای دیگر است که دو بار در روز به مدت یک هفته مورد استفاده قرار میگیرد. البته پزشک شما ممکن است از انواع دیگر آنتی بیوتیک استفاده کند. باید بدانید پیروی از دستور پزشک معالج و اتمام دوره درمانی توسط شما تا پاکسازی کامل عامل عفونی بسیار پر اهمیت است. این دوره ی درمانی

ممکن است حتی با داروهای تک دوز تا دو هفته طول بکشد.

توجه کنید که طی مدت درمان از رابطه جنسی پرهیز کنید. حتی اگر عفونت کلامیدیا به طور کامل حذف شود در صورت تماس با فرد آلوده دوباره ممکن است به آن مبتلا شوید. به محض شک به عفونت کلامیدیا و مراجعه سریع به پزشک، با احتمال بسیار بالایی عفونت حذف و عارضه ای به جای نخواهد گذاشت. اگرچه که در صورت

عدم درمان یا تاخیر در شروع درمان، احتمال ایجاد مشکلات جدی بسیار بالاست.

بعد از سپری کردن دوره های درمانی، انجام مجدد آزمایش ها برای اطمینان از برطرف شدن کامل عفونت الزامیست. این حالت در صورتی که هنوز مطمئن نیستید که شریک جنسی شما به طور کامل درمان شده است اهمیت بیشتری پیدا می کند. تا زمانی که به طور کامل از درمان هر دو (شما و شریک جنسیتان) مطمئن نشده اید، رابطه جنسی نداشته باشید.

خطرات کلامیدیا

- خطرات عفونت کلامیدیا در زنان

"بیماری التهاب لگن" که باعث آسیب به رحم، دهانه رحم و تخمدان ها می شود از عوارض بیماری کلامیدیا درمان نشده است. این بیماری بسیار دردناک است و تکمیل درمان نیازمند بستری در بیمارستان می باشد. نازایی عارضه ای دیگر است که در صورت عدم درمان، به علت آسیب به لوله های رحم ممکن است اتفاق بیفتد. همچنین زنان مبتلا به کلامیدیا ممکن است عفونت را به نوزادان خود حین تولد انتقال دهند که موجب عفونت چشمی و ریوی در نوزادان می شود.

- خطرات کلامیدیا در مردان

مردان نیز در صورت عدم درمان کلامیدیا دچار عوارض زیادی می شوند. اپیدیدیم که در واقع لوله ای است که بیضه ها را در جای خود نگه می‌دارد ممکن است دچار التهاب شود و موجب درد زیادی شود. این عفونت همچنین ممکن است به غده پروستات برسد و موجب تب، رابطه جنسی دردناک و کمر درد شود. اینها تنها برخی از عوارض شایع عفونت درمان نشده کلامیدیا است که به اهمیت درمان اشاره دارد. با درمان به موقع احتمال بروز عوارض طولانی مدت به حداقل خواهد رسید.

پیشگیری از کلامیدیا

اولین گام پیشگیری از کلامیدیا، داشتن رابطه جنسی سالم و دوری از افراد مشکوک به بیماریهای مقاربتی یا STD است. شما همیشه باید هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید.

جداٌ از برقراری رابطه با شرکای جنسی متعدد پرهیز کنید. زیرا آلوده بودن هریک از آنها به عفونت می تواند منجر به ایجاد عفونت در شما شود.

همچنین اکیدا توصیه می شود، هر دو نفر در رابطه آزمایش بیماری های مقاربتی را انجام دهند تا از نبود بیماری ها در شریک جنسی خود اطمینان حاصل کنند.

  • منبع
  • شفاجو
  • دکتر قوامی
  • دکتر ذاکرین

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید