امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279022
۱۰۷۵
۱
۰
نسخه چاپی

5 بیماری رایج دهان و نحوه درمان آنها

5 بیماری رایج دهان و نحوه درمان آنها

سازمان بهداشت جهانی (WHO) گزارش می دهد که تخمین زده می شود که 3.5 میلیارد نفر در سراسر جهان بیماری های دهان و دندان را تجربه می کنند. این مقدار کمی کمتر از نیمی از جمعیت جهان است.

خبر خوب این است که شما می توانید از اکثر بیماری های شایع دهان در خانواده خود پیشگیری کنید. این بیماری ها شامل حفره های دندانی، بیماری لثه، بیماری های عفونی دهان و سرطان دهان است. صدمات دهانی هر چند به خودی خود یک بیماری نیست، قابل پیشگیری هستند، زیرا بیشتر ناشی از شرایط ناامن، تصادفات و بیماری اجتماعی خشونت هستند.

اگر نتوانید از آنها پیشگیری کنید، بیشتر بیماری‌ها و آسیب‌های دهان را می‌توان با موفقیت درمان کرد، به خصوص اگر زود تشخیص داده شوند.

حفره های دندانی

حقایق: بر اساس مطالعه موسسه سنجش و ارزیابی سلامت منتشر شده در مجله پزشکی The Lancet، حفره های دندانی که به عنوان پوسیدگی نیز شناخته می شود، "شایع ترین وضعیت سلامت" در افراد دارای دندان های دائمی نامیده می شود.

حفره های دندانی معمولاً زمانی ایجاد می شوند که این فرآیند دو مرحله ای اتفاق می افتد و منجر به پوسیدگی می شود:

  • حفره روی دندان ها ایجاد می شود.
  • باکتری های موجود در حفره یا پلاک با شکر ترکیب می شوند و اسید تخریب کننده مینای دندان تولید می کنند.

درمان: اگر شما یا متخصص دندانپزشکی به اندازه کافی زود متوجه حفره شوید، ممکن است بتوانید پوسیدگی را با فلوراید تراپی معکوس کنید. در غیر این صورت، حفره های دندان باید پر شوند.

با این حال، اگر پوسیدگی دندان شما آنقدر بد شود که پرکردن آن کمکی نمی کند دندانپزشک شما ممکن است دندان شما را با روکش دندان بپوشاند یا دندان را خارج کند. و اگر پوسیدگی وارد پالپ دندان شما شود یک کانال ریشه ممکن است درست باشد. باز هم، تشخیص زودهنگام می تواند از بدتر شدن پوسیدگی دندان جلوگیری کند.

بیماری لثه

حقایق: مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) گزارش می دهد که چندین شکل از بیماری لثه - که بیماری پریودنتال نیز نامیده می شود - تقریباً نیمی از بزرگسالان 30 ساله و بالاتر را تحت تأثیر قرار می دهد. شدت آن از تورم خفیف لثه تا خونریزی لثه تا از دست دادن کامل دندان متغیر است.

بیشتر بیماری های لثه در این مراحل ایجاد می شوند:

1. ایجاد پلاک و جرم بر روی دندان های شما که منجر به التهاب لثه می شود.

2. التهاب لثه باعث تحریک بافت های نرم در امتداد خط لثه می شود که با افزایش باکتری ها به تدریج بدتر می شود و در نتیجه پریودنتیت ایجاد می شود.

3. پریودنتیت زمانی اتفاق می‌افتد که لثه‌ها از دندان‌ها جدا می‌شوند. این می تواند منجر به عفونت بیشتر لثه شود که نیاز به درمان آنتی بیوتیکی، جراحی یا کشیدن دندان دارد.

درمان: بیماری لثه در مرحله ژنژیویت، مانند حفره ها، در صورت تشخیص زودهنگام قابل برگشت است. اگر نمی توان آن را معکوس کرد، متخصص دندانپزشک شما ممکن است برنامه ریزی برای پلانینگ و جرم گیری ریشه، یک درمان حرفه ای تمیز کردن عمیق برای از بین بردن تمام پلاک ها از دهان شما انجام دهد. همانطور که اشاره شد، ممکن است برای شما آنتی بیوتیک نیز تجویز شود. برای پریودنتیت پیشرفته، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.

بیماری های عفونی

حقایق: شناخته شده ترین بیماری های عفونی دهان تبخال دهان است که ممکن است آن را تبخال یا تاول تب نامید. ویروس هرپس دهانی که از نظر بالینی به عنوان ویروس هرپس سیمپلکس 1 (HSV-1) شناخته می شود، اغلب در کودکان 6 ماهه تا 5 ساله ظاهر می شود.

هنگامی که HSV-1 وارد سیستم کودکان شود، آنها ویروس را در طول زندگی خود حمل خواهند کرد. تخمین زده می شود که 50 تا 80 درصد بزرگسالان با تبخال دهان زندگی می کنند - در مرحله غیرفعال یا فعال .

اگر بزرگسالان در کودکی به ویروس مبتلا نشوند، بزرگسالان بدون HSV-1 ممکن است از طریق تماس مستقیم با کودکان یا بزرگسالانی که شیوع بیماری را تجربه می کنند، به تبخال دهان مبتلا شوند. فقط مراقب بوسه هایت باش.

افرادی که HIV مثبت هستند بیشتر مستعد ابتلا به عفونت های باکتریایی، قارچی و ویروسی هستند. این عفونت ها اغلب باعث ایجاد ضایعات روی لب ها، زیر زبان و در بافت های نرم داخل گونه می شوند. ضایعات می توانند ناراحت کننده یا دردناک باشند و می توانند باعث خشکی دهان و مشکلات بلع شوند.

درمان: پس از اولین مبارزه با تبخال دهان، بدن شما آنتی بادی هایی برای مبارزه با ویروس و اثرات آن می سازد. بنابراین، شیوع HSV-1 بعدی شما ممکن است به این شدت نباشد، یا ویروس خاموش بماند.

با این حال، اگر مراحل اولیه شیوع تبخال دهان را تجربه می کنید، مصرف داروهای ضد ویروسی می تواند از گسترش کامل تبخال جلوگیری کند. شما می توانید با حفظ سلامت عاطفی و جسمی، شعله ور شدن را به حداقل برسانید.

برای عفونت های مرتبط با HIV، درمان بسته به شرایط خاص متفاوت است.

سرطان های دهان

حقایق: طبق گزارش بنیاد سرطان دهان، در ایالات متحده، سالانه نزدیک به 53000 نفر مبتلا به سرطان دهان یا گلو تشخیص داده می شوند. سرطان دهان معمولاً زبان، لوزه ها، لثه ها و اوروفارنکس (بخش گلو در پشت دهان) را درگیر می کند.

از آنجایی که سرطان های مختلف دهان اغلب علائم و نشانه های واضحی را در مراحل اولیه خود ایجاد نمی کنند، چکاپ های منظم دندانپزشکی مهمترین روش تشخیص آنهاست. متخصص دندانپزشکی شما همچنین می تواند در معاینه شما را از نظر سرطان دهان غربال کند، به خصوص اگر هر یک از علائم زیر را داشته باشید:

  • زخم دهان یا لب که خوب نمی شود
  • یک توده در دهان شما
  • یک لکه قرمز یا سفید در دهان شما
  • لق شدن دندان ها
  • بلع دردناک، درد مداوم دهان یا درد گوش

در صورت استفاده از محصولات تنباکو، احتمال ابتلا به سرطان دهان بیشتر است.

درمان: بسته به نوع سرطان دهان و مرحله سرطان در هنگام تشخیص، درمان می تواند شامل ترکیبی از جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی باشد.

تروما ناشی از آسیب دهان

حقایق: WHO گزارش می دهد که تقریباً 20 درصد افراد در طول زندگی خود ضربه به دندان های خود را تجربه می کنند. ترومای آسیب دهانی می تواند به دلیل شرایط ناامن، رفتارهای مخاطره آمیز، تصادفات و خشونت رخ دهد.

آسیب های ورزشی عامل بسیاری از آسیب های دهانی است. اقدامات پیشگیرانه، مانند پوشیدن محافظ دهان و کلاه ایمنی، می تواند احتمال آسیب دیدگی دهان در ورزش را کاهش دهد.

درمان: در صورت آسیب غیرمنتظره، مراقبت های پزشکی را در اسرع وقت دریافت کنید. اگر به سرعت عمل کنید، دندانی که کنده شده است قابل تعویض است.

برخی از آسیب‌ها نیاز به درمان دارند که شامل چندین عمل جراحی است و می‌تواند پرهزینه باشد. برخی ممکن است تا حدی آسیب زا باشند که برای کل صورت یا سلامت روانی شما عوارض ایجاد کنند.

مراقبت از دهان فقط دندان‌های شما را محکم نگه نمی‌دارد، بلکه به حفظ سلامت دهان شما نیز کمک می‌کند. برخی از بیماری های دهان با رعایت بهداشت روزانه خوب دهان، برنامه ریزی منظم غربالگری های دندانی و اجتناب از برخی رفتارها قابل پیشگیری هستند.

سایر بیماری‌های دهان می‌توانند ناشی از مصرف تنباکو، رژیم‌های غذایی ناسالم (مخصوصاً آنهایی که قند بالایی دارند)، خشونت و سایر شیوه‌های زندگی که باعث آسیب می‌شوند، باشد. توجه به مراقبت از دهان و دانستن اینکه چه چیزی می تواند در نتیجه مراقبت ناکافی از دهان باشد می تواند بر سلامت عمومی شما تأثیر مثبت بگذارد.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید