امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276331
۷۸۲۸
۷
۰
نسخه چاپی

تقویت ناخن | 27 مورد روش گیاهی و خانگی برای تقویت ناخن

ناخن علاوه بر این که وضعیت سلامتی شما را نشان می دهد، زیبایی را به دست های شما اضافه می کنند.

تقویت ناخن

تقویت ناخن‌ ها برای داشتن ناخن‌هایی سالم و زیبا بسیار مهم است. گاهی عادت‌های غلط در سبک زندگی باعث می‌شود که ناخن‌های ما در معرض آسیب‌های مختلفی قرار بگیرند و زیبایی و سلامت خود را از دست بدهند.

تقویت ناخن‌ ها

 ضعیف بودن ناخن، به دلایلی از جمله استفاده‌ی طولانی‌مدت از لاک ناخن، افزایش سن، پُرکاری یا کم کاری تیروئید، پسوریازیس، بیماری‌های ریوی، اگزما، کم‌خونی، عفونت قارچی و … رخ می‌دهد. دلیل شکنندگی و ضعف ناخن هرچه باشد، همیشه باعث ناراحتی‌ است چون به‌راحتی ترک می‌خورد و می‌شکند.

27 روش گیاهی و خانگی برای تقویت ناخن ها

1. روغن ویتامین E

معمولا علت ضعیف شدن ناخن‌ها کمبود رطوبت یا خشکی است. برای اینکه ناخن‌هایتان مرطوب بمانند، می‌توانید از روغن ویتامین E کمک بگیرید. روغن ویتامین E، ناخن را تغذیه و تقویت می‌کند. برای این کار، روغن ویتامین E را از کپسول آن خارج کنید، به ناخن‌هایتان بزنید و به‌آرامی و با حوصله ماساژ بدهید تا جریان خون در آنها افزایش پیدا کند. این کار را به‌مدت دو تا سه هفته و هر روز انجام بدهید تا نتیجه‌ی مطلوب را ببینید. می‌توانید کپسول ویتامین E را به‌صورت خوراکی هم مصرف کنید.

2. روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت ناخن های شکننده است چون حاوی چربی اشباع است، ناخن‌ها را مرطوب می‌کند و درنتیجه از عفونت آنها پیشگیری می‌کند. می‌توانید روغن نارگیل ولرم را مستقیما به ناخن‌هایتان بمالید و ۵ دقیقه به‌آرامی ماساژ بدهید. این کار باعث بهبود جریان خون در ناخن می‌شود. این کار را دو تا سه‌بار در روز انجام بدهید.

همچنین می‌توانید چند قطره آبلیمو را به یک چهارم فنجان روغن نارگیل ولرم اضافه کنید و ناخن‌هایتان را قبل از خواب به‌مدت ۱۰ دقیقه در آن قرار بدهید. در طول شب دستکش بپوشید. این راهکار را به‌طور مرتب در پیش بگیرید تا ناخن‌هایتان سالم‌تر و قوی‌تر شوند.

3. سرکه سیب

سرکه‌ سیب هم یک درمان مؤثر دیگر برای ناخن‌های ضعیف است. سرکه‌ سیب دارای مواد مغذی زیادی همچون آهن، کلسیم، ویتامین‌ها، پتاسیم، منیزیم و غیره است که استیک اسید و اسید مالیک نیز دارد که برای پیشگیری از عفونت ناخن سودمند است. به میزان برابر، آب و سرکه‌ سیب خام و تصفیه‌نشده را با هم ترکیب کنید و ناخن‌ها را به‌مدت چند دقیقه در آن قرار بدهید و سپس کوتیکول‌های ناخن را به‌آرامی عقب بزنید. (کوتیکول یا پوستک، همان پوست نازکی است که در ابتدای رویش ناخن وجود دارد.)

4. روغن زیتون

روغن زیتون یکی از بهترین مواد طبیعی برای تقویت و رشد سریع ناخن می باشد، روغن زیتون حاوی ویتامین E می باشد که ناخن های شما را تقویت کرده و آن ها را مرطوب نگه می دارد. علاوه بر این گردش خون را بهبود بخشیده و ناخن های آسیب دیده را ترمیم می کند.

روغن زیتون را گرم کنید و قبل از رفتن به رختخواب آن را به ناخن ها بمالید، به آرامی به مدت 5 دقیقه ماساژ دهید.

در روشی دیگر ناخن های خود را به مدت 15 تا 30 دقیقه در روغن زیتون گرم فرو کنید تا رشد ناخن را تقویت کند.

از این روش ها هر روز استفاده کنید تا نتیجه دلخواه را به دست آورید.

5. روغن بادام تلخ و شیرین

روغن بادام در دو نوع تلخ و شیرین یکی از روش های خانگی برای تقویت ناخن به صورت طبیعی مفید می باشد. روغن بادام یک منبع غنی از ویتامین E است که علاوه بر رطوبت رسانی به ناخن ها از ترک خوردن و خشک شدن آن ها جلوگیری می کند.

مقداری روغن بادام را بر روی دست بریزید و آن را بر روی ناخن ها و دست ماساژ دهید و بگذارید تا روغن به خوبی جذب شود.

این روش را برای دو هفته هر روز تکرار کنید تا نتیجه بگیرید.

6. وازلین

وازلین می تواند باعث تقویت ناخن های دست و پا شده و ناخن های شما را سفت و محکم کند.

دست ها را با آب و صابون بشویید مقداری وازلین را بر روی ناخن ها و کل دست ماساژ دهید، بگذارید 3 تا 5 دقیقه بماند و سپس با آب و صابون بشویید.

7. نمک دریا

نمک دریا برای تقویت ناخن بسیار مفید است و ناخن‌هایتان را براق و آنها را تقویت می‌کند. در یک کاسه‌ی کوچک، آب گرم بریزید و ۲ قاشق غذاخوری نمک دریا به آن اضافه کنید، ۲ قطره روغن کندر، ۲ قطره روغن جوانه‌ی گندم، ۲ قطره آبلیمو و ۲ قطره روغن مر حجازی هم به آن بیفزایید. ناخن‌هایتان را به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در این ترکیب قرار بدهید و سپس با آب گرم آبکشی کنید. بعد از خشک کردن، از مرطوب‌کننده استفاده کنید. این شیوه را دو تا سه‌بار در هفته به‌کار ببرید تا زمانی که بهبودی را ببینید.

8. آب پرتغال و روغن زیتون

آب پرتقال، سیر، و روغن زیتون را ترکیب کنید و یک لوسیون طبیعی برای ناخن های خود بسازید . این لوسیون را روی ناخن هایتان قرار دهید تا سبب تقویت رشد ناخن هایتان شود.

9. آب لیمو ترش

آبلیمو به تقویت و درخشان کردن‌ ناخن کمک می‌کند. ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون را با یک قاشق غذاخوری آبلیمو ترکیب و آن را گرم کنید، تا حدی که دست‌تان نسوزد. با استفاده از یک تکه پنبه، آن را به ناخن‌ها بمالید و در طول شب دستکش بپوشید.

می‌توانید آبلیموی تازه را با مقدار مساوی روغن آرگان ترکیب کنید و ناخن‌ها را به‌مدت ۲۰ دقیقه در آن قرار بدهید. هر دو راهکار پیشنهادشده را به‌مدت ۲ تا ۳ هفته و هر روز انجام بدهید.

10. آب پرتقال

آب پرتقال یکی دیگر از مواد طبیعی که می تواند باعث تقویت و رشد سریع ناخن شود. آب پرتقال دارای ویتامین C و اسید فولیک است که برای رشد ناخن ضروری هستند.

ناخن های خود را به مدت 10 دقیقه در آب پرتقال تازه فرو کنید و سپس آنها را با آب گرم بشویید و کرم مرطوب کننده بر روی آن ها بمالید.

این روش را یک بار در روز انجام دهید تا نتایج دلخواه را به دست آورید.

11. سیر

اگر سیر را بر روی ناخن های خود بمالید می تواند باعث رشد سریع ناخن شود.

یک حبه سیر تازه را بر روی ناخن های خود ماساژ دهید و بگذارید یک ساعت بر روی ناخن بماند، سپس ناخن ها را با آب بشویید و لیموترش تازه را بر روی ناخن ها بمالید.

12. زرده‌ی تخم‌مرغ

اگر ناخن‌هایتان به دلیل خشکی، شکننده شده‌اند، زرده‌ی تخم‌مرغ می‌تواند بهترین درمان باشد. زرده‌ی تخم‌مرغ را با شیر ترکیب کنید و چند دقیقه ناخن‌های خود را با آن ماساژ بدهید و سپس با آب بشویید. زرده‌ی تخم‌مرغ، رطوبت موردنیاز ناخن را تأمین می‌کند.

13. روغن سبزیجات

اگر ناخن‌هایتان زیاد در معرض آب هستند و زیاد دست‌هایتان را خیس می‌کنید، هر نوع روغن سبزیجاتی که در دسترس دارید برای تقویت ناخن های‌ شما مناسب است. روغن را با تکه‌ای پنبه به ناخن‌هایتان بزنید و ۵ دقیقه ماساژ بدهید. این کار را روزی ۳ تا ۴ بار انجام بدهید.

14. گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی سرشار از بیوتین (ویتامین B۷) است که ناخن‌ها را ضخیم‌تر و محکم‌تر می‌کند. در یک کاسه، دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را با نصف فنجان آب گوجه‌فرنگی مخلوط کنید و به‌مدت ۱۰ دقیقه ناخن‌هایتان را در آن قرار بدهید. این کار را هر روز انجام بدهید.

15. کره‌ی شیا یا شی باتر

کره‌ی شیا یک مرطوب‌‌کننده‌ی فوق‌العاده است. کره‌ی طبیعی شیا را ۲۰ دقیقه به ناخن و کوتیکول بمالید تا تغذیه شوند و قوی و محکم بمانند. همچنین کره‌ی شیا می‌تواند کوتیکول و آسیب‌دیدگی‌های ناخن را ترمیم کند.

نکته: این راهکار را قبل از کارهایی مثل مانیکور، لاک زدن و … انجام بدهید.

16. روغن کتان

روغن کتان حاوی ریزمغذی‌هایی همچون ویتامین B، پتاسیم و اسیدهای چرب امگا۳ است که برای سلامت ناخن ضروری است. می‌توانید روغن کتان را مستقیما روی ناخن‌ بمالید و چند دقیقه ماساژ بدهید. قبل از خواب این کار را انجام بدهید و دستکش بپوشید.

می‌توانید روغن کتان را در رژیم غذایی‌تان هم مصرف کنید. مثلا به اسموتی یا غلات صبحانه‌تان ۲ قاشق غذاخوری روغن کتان اضافه کنید.

17. گیاه دم اسب

گیاه شناسان یونانی می گویند که گیاه دم اسب یک گیاه موثر برای رشد ناخن ها می باشد، گیاه دم اسب یک منبع کلسیم، سیلیس و سایر مواد معدنی مفید برای تقویت ناخن می باشد.

3/4 قاشق چای خوری گیاه دم اسب را به 2 فنجان آب جوش اضافه کنید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند سپس ناخن های خود را ب مدت 20 دقیقه در این محلول فر وکنید.

این روش را حداقل چهار بار در هفته تکرار کنید.

18. جوش شیرین

جوش شیرین می تواند ناخن ها را سفت و محکم کند.

یک قاشق جوش شیرین را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و ناخن ها را چند دقیقه در این محلول قرار دهید سپس ناخن ها را خشک کرده و با کرم مرطوب کننده آن ها را ماساژ دهید.

19. روغن کرچک

روغن کرچک نه‌تنها برای محکم کردن ناخن مفید است، بلکه با عفونت‌های قارچی نیز مبارزه می‌کند. چند قطره روغن نعناع را با مقداری روغن کرچک مخلوط و نمک اپسوم به آن اضافه کنید. انگشت‌هایتان را به‌مدت ۱۰ دقیقه در این ترکیب غوطه‌ور کنید و سپس با آب بشویید.

20. روغن درخت چای

روغن درخت چای می‌تواند شکنندگی‌ ناخن ناشی از عفونت قارچی را درمان کند. چند قطره روغن درخت چای را به نصف یک کپسول محتوی روغن ویتامین E اضافه کنید، آن را به ناخن‌ها بمالید و چند دقیقه ماساژ بدهید. حدود نیم‌ساعت صبر کنید و بعد از آبکشی با آب ولرم و خشک کردن، مرطوب‌کننده بزنید. این کار را یک ماه و هر روز دوبار انجام بدهید.

تقویت ناخن

21. حنا

حنا می تواند باعث تقویت و رشد ناخن ها شود.

مقداری پودر حنا را در آب خیس کنید و بگذارید یک روز بماند، با استفاده از چوب پنبه حنا را بر روی ناخن ها بمالید و بگذارید 15 تا 30 دقیقه بماند سپس بشویید و بر روی ناخن ها کرم مرطوب کننده بمالید.

ممکن است حنا با تغییر رنگ ناخن ها شود اما باعث تقویت و رسد سریع ناخن ها هم می شود.

22. شیر

شیر به دلیل وجود ویتامین ها و مواد معدنی می تواند به تقویت و رشد سریع ناخن کمک کند.

مقداری شیر را گرم کنید و ناخن ها را برای 10 دقیقه در آن فرو کنید سپس با آب گرم بشویید این کار رنگ ناخن ها را روشن تر کرده و آن ها را تقویت می کند.

23. نعناع و بابونه

این ترکیب گیاهی می‌تواند ناخن‌هایتان را تغذیه و آنها را معطر و خوشبو کند. یک قاشق چای‌خوری چای بابونه و یک قاشق چای‌خوری چای نعناع را به یک فنجان آب جوش اضافه و ۲ ساعت صبر کنید تا خیس بخورد و سپس از صافی رد کنید. حالا یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون و ۲ قاشق غذاخوری آرد گندم به این ترکیب اضافه کنید. تمام مواد را به‌خوبی مخلوط کنید و خمیر حاصل را روی ناخن‌ها بمالید. پس از یک ساعت آبکشی کنید. این شیوه را یک یا دوبار در هفته به‌کار ببرید.

24. چای سبز

چای سبز آنتی‌اکسیدان‌هایی دارد که در سلامتی و تقویت ناخن مؤثر است. در یک فنجان آب جوش، چند برگ چای سبز بریزید و کمی صبر کنید تا خیس بخورد. بعد از خنک شدن، ناخن‌ها را به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آن قرار بدهید. این کار را دوبار در هفته تکرار کنید.

می‌توانید ۲ قاشق چای‌خوری چای سبز را با چند قطره روغن جوانه‌ی گندم و کمی نمک مخلوط کنید و ناخن‌ها را ۵ دقیقه در آن قرار بدهید و سپس با یک دستمال خشک، تمیزشان کنید. این شیوه را دوبار در هفته به‌کار ببرید.

یک راه دیگر هم این است که چند قطره عصاره‌ی چای سبز را با روغن نارگیل یا ژل آلوئه‌ورا ترکیب کنید و یک یا دوبار در هفته ناخن‌هایتان را با آن ماساژ بدهید.

25. چای گزنه

چای گزنه از شکنندگی ناخن ناشی از کمبود سیلیکا پیشگیری می‌کند. ۲ تا ۳ قاشق چای‌خوری برگ خشک گزنه را با یک فنجان آب جوش ترکیب کنید و روی آن را بپوشانید تا ۱۰ دقیقه دم بکشد. بعد از صاف کردن، کمی عسل به آن اضافه کنید و بنوشید. تا مدتی هر روز این کار را انجام بدهید.

26. روغن هسته‌ی انگور

روغن هسته‌ی انگور می‌تواند ناخن‌های ضعیف‌تان را مرطوب نگه‌دارد و ترک‌خوردگی‌های آن را درمان کند. روغن هسته‌ی انگور را به ناخن و کوتیکول بمالید. روزی دوبار و به‌مدت چند هفته این کار را تکرار کنید.

27. تقویت و رشد سریع ناخن با تغذیه

در بسیاری موارد تغذیه می تواند باعث تقویت و رشد ناخن شود. مواد غذایی حاوی بیوتین و کلسیم مانند بادام برای درمان ناخن شکننده و خشک و رشد ناخن مفید هستند.

مواد غذایی حاوی آهن و پروتئین مانند عدس و لوبیا و سبزیجات سبز مانند اسفناج، کلم بروکلی و کاهو به شما کمک می کند تا ناخن های سالم و زیبا و سفت و محکم داشته باشید.

تقویت ناخن

مواد مغذی و ضروری برای ناخن ها

1. بیوتین

بیوتین یکی از ویتامین‌های گروه ب است که به عنوان ویتامین B7، کوآنزیم R و ویتامین H شناخته می شود.

این ویتامین رشد سلول‌های سالم را تقویت می‌کند و در متابولیسم اسیدهای آمینه‌ی سازنده‌ی پروتئین که برای رشد و تقویت ناخن ضروری هستند کمک می‌کند.

بیوتین بیشتر در گوشت اندام‌ها مانند کبد متمرکز است، اما در زرده ی تخم مرغ، لبنیات، مخمرها، ماهی سالمون، آووکادو، سیب زمینی شیرین، آجیل، دانه‌ها و حتی گل کلم نیز وجود دارد.

2. ویتامین های دیگر گروه B

ویتامین B12 در جذب آهن و همچنین رشد گلبول های قرمز نقش دارد. آهن و B12 هر دو برای محکم و سالم نگه داشتن ناخن ها ضروری هستند. همچنین وجود فولات یا ویتامین B9 با کمک به شکل گیری گلبول های قرمز و رشد سلول های جدید برای رشد و سلامت ناخن‌ها مهم است.

فولات را می‌توان در سبزیجات سبز تیره، مرکبات، لوبیا، نخود فرنگی، عدس ، آجیل ، دانه ها و آووکادو یافت. اگرچه در سایر غذاها و نوشیدنی ها نیز مقداری از آن وجود دارد اما بیش از هر چیزدر منابع پروتئین حیوانی مانند: گوشت قرمز، گوشت پرندگان، انواع ماهی، تخم مرغ و لبنیات یافت می شود.

3. آهن

آهن مرکز گلبول های قرمز است که اکسیژن را به اعضا و سلول‌های بدن از جمله ناخن‌های شما منتقل می کند.

بدن شما آهن موجود در غذاهای حیوانی مانند: گوشت گاو، مرغ، ماهی و تخم مرغ را بهتر از آهن موجود در غذاهای گیاهی مانند: سبزیجات با برگ سبز تیره، بادام زمینی، دانه‌ها، لوبیا و سایر غذاهای غنی شده جذب می کند.

4. منیزیم

منیزیم نوعی ماده ی معدنی است که در بیش از ۳۰۰ واکنش در بدن شما دخیل است، از جمله سنتز پروتئین که برای رشد و تقویت ناخن لازم است. پشته‌های عمودی در ناخن‌های شما ممکن است نشانه‌ی کمبود منیزیم باشد.

غلات کامل، به طور خاص گندم کامل، منبع غنی منیزیم اند. منابع خوبی برای این عنصر در سبزیجات با برگ سبز تیره و همچنین کینوآ، بادام، بادام هندی، بادام زمینی، لوبیای ادمام و لوبیای سیاه نیز موجود است.

5. پروتئین

ناخن ها در درجه ی اول از ساختاری فیبری به نام کراتین ساخته می شوند.

این همان چیزی است که به ناخن ها استحکام و مقاومت می بخشد و همچنین از ناخن های شما در برابر آسیب و فشار محافظت می کند. جالب است بدانید کراتینی که مشاهده می کنید در واقع مرده است. ناخن ها توسط سلول های مرده ای شکل می گیرند که که با فشار تولید سلول های جدید از پایین ناخن نمایان می شوند.

جذب مقدار کافی پروتئین از طریق رژیم غذایی برای تولید بیشتر کراتین و در نتیجه تقویت ناخن ها ضروری است؛ بنابراین مصرف کم پروتئین ممکن است باعث ضعف ناخن ها شود. پروتئین را می توان از منابع پروتئین حیوانی مانند: گوشت قرمز، گوشت پرندگان، ماهی، تخم مرغ، لبنیات و همچنین غذاهای گیاهی مانند سویا، حبوبات، لوبیا، عدس، آجیل، دانه ها و غلات کامل دریافت کرد.

6. اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا ۳ می توانند به مرطوب ماندن ناخن های شما کمک کند و ظاهری براق به آن ها ببخشند.

ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا، ماهی سالمون، ماهی تن و ساردین در صدر جدول مواد حاوی امگا ۳ قرار دارند علاوه بر این در گردو، سویا، تخم مرغ، دانه چیا، تخم کتان، ماهی و روغن تخم کتان نیز این ماده وجود دارد.

7. ویتامین سی

ویتامین C برای تولید کلاژن بسیار ضروری است، پروتئینی که به بسیاری از بافت‌ها شکل، استحکام و یکپارچگی می‌بخشد و پایه‌ی اصلی ناخن‌ها، مو و دندان است.

کمبود ویتامین C می تواند منجر به شکننده شدن ناخن‌ها و همچنین کند شدن رشد ناخن ها شود. در حالی که به نظر می رسد تنها میوه هایی مانند: پرتقال، توت فرنگی و کیوی بهترین منابع ویتامین C می باشند، اما فلفل دلمه ای، سبزیجات سبز و گوجه فرنگی نیز به مقدار زیادی حاوی این ماده ی مغذی اند.

8. فلز روی یا زینک

روی برای واکنش‌های زیادی در بدن شما از جمله رشد و تقسیم سلول‌ها لازم است.

ناخن‌ها از نوعی سلول ساخته شده‌اند که به سرعت رشد می‌کند و تقسیم می‌شود. به همین دلیل، تأمین پایدار زینک برای رشد و تقویت ناخن ها لازم است. زینک نیز در منابع پروتئین حیوانی، سویا، نخود، لوبیای سیاه، آجیل‌هایی مانند بادام و بادام هندی و دانه‌ها یافت می‌شوند.

  • منبع
  • چطور
  • کوکا
  • لافارر

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید