امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276608
۱۸۷۹
۱
۰
نسخه چاپی

سیر | 40 خواص بی نظیر سیر را به خاطر بوی آن از دست ندهید

سیر، به طور گسترده به عنوان طعم دهنده در غذا استفاده می‌شود، اما همچنین در طول تاریخ باستان و مدرن به عنوان دارویی مورد استفاده قرار گرفته است.

سیر

سیر گیاهی است علفی و دائمی که ساقه آن تا ارتفاع ۴۰ سانتیمتر نیز می‌رسد و دارای غشاهای نازک و ظریف برنگ خاکستری مایل به سفید می‌باشد. سیر سرشار از فولیک اسید، ویتامین C، کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم و مقدار کمی روی و ویتامین‌های B۲، B۱ و B۳ است.

سیر و خواص آن

سیر از اعضای نزدیک پیاز و بومی آسیای میانه است. یک گل سیر حاوی چندین حبه است و هر حبه با یک پوست نرم و شفاف پوشانده شده است. سیر بیش از ۳۰۰۰ سال است که به عنوان یک چاشنی خوش طعم و عطر به مواد غذایی اضافه و همچنین به عنوان یک داروی سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لوئی پاستور، دانشمندی که پاستوریزاسیون را کشف کرد، از اوایل سال ۱۸۵۸ از خواص ضد باکتریایی این گیاه استفاده می‌کرد.

ارزش غذایی سیر

در حقیقت ۱۰۰ گرم سیر حاوی موارد زیر است:

• ویتامین A ،B1 ،B2 ،B3 ،B5 ، B6 و C

• ۶ گرم پروتئین

• ۳ گرم فیبر

• ۳۷۹ میلی گرم پتاسیم

• ۳۸ میلی گرم کلسیم

• لوتئین و زاگزانتین

• مقادیر کمتر فسفر، سدیم، مس و آهن

40 خواص باور نکردنی سیر

1. درمان سرماخوردگی

گفته می‌شود سیر به‌عنوان یک مکمل در بالا بردن عملکرد دستگاه ایمنی مؤثر است.

یک پژوهش بزرگ ۱۲ هفته‌ای نشان داد مصرف روزانه‌ی سیر به‌عنوان مکمل غذایی، تعداد گزارش‌های سرماخوردگی کسانی را که سیر مصرف کرده‌ بودند، در مقایسه با گروه کنترل پژوهش، ۶۳ درصد کاهش داد. همچنین مدت مشاهده‌ی علائم سرماخوردگی به‌طور متوسط در گروه کنترل پژوهش ۵ روز بود، اما در گروه مصرف‌کنندگان سیر به ۱.۵ روز رسید و کاهشی ۷۰ درصدی داشت.

پژوهش دیگری نشان داده‌است دوز بالای عصاره‌ی سیر (۲.۵۶ گرم در روز) می‌تواند تعداد روزهای ابتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا را ۶۱ درصد کاهش دهد.

2. کاهش سطح کلسترول

سیر خام یک منبع غنی از ترکیبات آلیسین است که به طور موثری از اکسیداسیون کلسترول LDL (بد) جلوگیری می‌کند. همه کسانی که سطح کلسترول خون آنها بالاست می‌بایست سیر را در رژیم غذایی روزانه‌ی خود قرار دهند.

3. تقویت سلامت قلب

خوردن سیر خام به طور منظم باعث جلوگیری از ترومبو آمبولی می‌شود. این بدان معنی است که سیر باعث کاهش ایجاد لخته در خون می‌شود و همچنین جریان خون را بهتر می‌کند. ترکیبات موجود در سیر همچنین دارای اثر محافظتی در مقابل بیماری‌های نظیر آترواسکلروز/هیپرلیپودی/ترومبوز/فشار خون بالا و... را دارد.

مصرف روزانه سیر در رژیم غذایی مفید است اما مقدار و همچنین زمان مصرف سیر باید حتما در نظر گرفته شود و همچنین به اثرات تداخلی احتمالی آن با داروهای عمومی نیز باید توجه کرد.

4. کاهش فشار خون

بیماری های قلبی عروقی مانند حمله قلبی و سکته قلبی بزرگ‌ترین قاتل‌های دنیا هستند. فشار خون بالا یا همان هایپرتنشن، یکی از مهم‌ترین عوامل این بیماری‌هاست. پژوهش‌های انسانی نشان داده‌ است، سیر به‌عنوان یک مکمل غذایی تأثیر چشمگیری در کاهش فشار خون افراد مبتلا به فشار خون بالا دارد.

در یک پژوهش، عصاره‌ی سیر در دوز ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ میلی‌گرم در یک دوره‌ی ۲۴ هفته‌ای به اندازه‌ی داروی آتنولول در کاهش فشار خون مؤثر بود. دوز سیر به‌عنوان مکمل غذایی باید نسبتا بالا باشد تا اثرات مطلوب داشته‌ باشد. میزان آلیسین مورد نیاز بدن حدودا برابر با ۴ حبه‌سیر در روز است.

5. جلوگیری از مسمومیت با فلزات سنگین

دوز‌های بالا سیر ممکن است از آسیب اندام ناشی از فلزات سنگین جلوگیری کند. ترکیبات گوگرد موجود در این گیاه به طور چشمگیری سطح سرب در خون را کاهش می‌دهد. آن‌ها همچنین از علائم سمی که با سر درد و افزایش فشار خون ظاهر می‌شوند، جلوگیری می‌کند و همچنین به جذب بهتر آهن و روی در خون کمک می‌کنند. گزارش سال ۲۰۱۲ منتشر شده در فارماکولوژی و سم شناسی پایه و بالینی نشان می‌دهد که سیر در کاهش غلظت سرب در بافت خون بسیار مؤثر است.

6. مبارزه با آلزایمر و زوال عقل

خواص ضد التهابی سیر خام و وجود مقادیر قابل توجهی از آنتی اکسیدان در آن باعث جلوگیری از بیماری‌های نوروژنتیکی مانند آلزایمر و فراموشی (Dementia) می‌شود.

7. خواص ضدسرطانی

سیر به ویژه اگر به طور خام مصرف شود، خطر ابتلا به سرطان‌های گوارشی از جمله سرطان معده، روده بزرگ و مری و سرطان‌هایی چون سرطان پروستات، تخمدان و رحم را کاهش می‌دهد. سیر منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌تواند دلیلی برای خاصیت ضدسرطانی آن باشد. این گیاه همچنین با افزایش ظرفیت و توانایی بدن در ساخت برخی از آنتی اکسیدان‌های خاص به مهار رشد سلول‌های سرطانی کمک می‌کند.

تحقیقات انجام شده بر روی نمونه‌های حیوانی و سلول‌ها همچنین از نقش سیر در افزایش میزان اثربخشی درمان‌های سرطان حکایت دارد.

پژوهشگران در مطالعه‌ای که بر روی رژیم غذایی بیش از ۲۰ هزار نفر انجام شد، به ارتباط میان مصرف مقادیر بالای سیر و کاهش خطر ابتلا به سرطان معده پی بردند.  

مطالعه دیگری که بر روی ۶ هزار بیمار انجام شد نیز نشان داد که خوردن سیر خام حداقل ۲ بار در هفته خطر ابتلا به سرطان ریه را حدود ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.

8. افزایش سلامت استخوان

گیاهانی مانند سیر و پیاز ممکن است، بر میزان استروژن در زنان و یائسگی تأثیر بگذارد و خطر ابتلا به آرتروز را کاهش دهد. آنها همچنین ممکن است، پوکی استخوان را به حداقل برسانند و سلامت کلی استخوان را در آقایان و خانم‌ها بهبود بخشند.

9. تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن بسیار پیچیده است و وظایفی چون مبارزه با میکروب‌های ناخواسته، تنظیم التهاب و غیره را برعهده دارد. سیر به روش‌های مختلفی به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

این گیاه همچنین از خواص آنتی اکسیدانی فراوانی نیز برخوردار است. این آنتی اکسیدان‌ها واکنش سیستم ایمنی را تقویت کرده و التهاب را در بدن کاهش می‌دهند.

سیر به علاوه اثر ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد انگلی نیز دارد. این گیاه به میکروبیوم‌های مفید روده آسیب نمی‌زند اما به بدن در مبارزه با باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌های مضر موجود در دستگاه گوارش کمک می‌کند.

مصرف سیر همچنین با کمک به دفع رادیکال‌های آزاد خطرناک از آسیب ناشی از التهاب در بدن جلوگیری می‌کند.

10. کمک به داشتن عمر طولانی‌تر

اساسا اثبات خواص سیر روی طول عمر انسان‌ها امکان‌پذیر نیست، اما با توجه به اثرات مفید آن روی عوامل خطرزای مهم مانند فشار خون، منطقی است که سیر کمک‌تان می‌کند طول عمر بیش‌تری داشته‌ باشید. همچنین این واقعیت که سیر می‌تواند با بیماری‌های عفونی مبارزه کند، یکی دیگر از خواص سیر است. این بیماری‌ها علت‌های شایع مرگ هستند؛ به‌ویژه در افراد مسن یا آدم‌هایی که دچار نقص سیستم ایمنی هستند.

خواص سیر

11. کمک به هضم غذا

اضافه کردن روزانه‌ی حبه‌های سیر به رژیم غذایی می‌تواند موجب کاهش مشکلات گوارشی شما شود حتی ورم معده یا ناراحتی مرتبت با آن ممکن است با استفاده از این گیاه کاهش پیدا کند همچنین مصرف روزانه‌ی سیر در کاهش بیماری‌های روده مانند: دسیتروژن/اسهال/وکولیت نقش موثری دارد.

اما تاثیر سیر در از بین بردن کرم‌ های روده فوق‌العاده است علاوه بر آن سیر بر باکتری‌های مفید در روده تاثیری ندارد و همین عمل نه تنها عملکرد سیستم هضم را بهبود می‌بخشد بلکه باعث کاهش گاز معده نیز می‌شود.

12. مراقبت از چشم

سیر‌ها سرشار از مواد مغذی مانند سلنیوم، کوئرستین و ویتامین C. هستند که همگی برای سلامت چشم مفید هستند و از عفونت و التهاب چشم پیشگیری می‌کنند.

13. بهبود عملکرد ورزشی

سیر یکی از «ابتدایی‌ترین ماده‌ها» برای ارتقای عملکرد بوده‌ است. این گیاه از دیرباز در فرهنگ‌های باستانی برای کاهش خستگی مفرط و بهبود توان کار کارگران استفاده می‌شده‌ است. از همه مهم‌تر، در یونان باستان بین ورزشکاران المپیک توزیع می‌شده‌ است. پژوهشی روی جوندگان نشان داده‌ است، سیر به عملکرد ورزشی کمک می‌کند، اما تعداد پژوهش‌های انسانی انجام‌شده در این زمینه خیلی کم است.

در یکی از پژوهش‌ها، میزان ضربان قلب افرادی که بیماری قلبی داشتند و به‌مدت ۶ هفته روغن سیر مصرف کرده‌ بودند، ۱۲ درصد کاهش داشت و توان ورزش‌شان بهبود یافت. بااین‌حال، در پژوهشی که روی ۹ دوچرخه‌سوار رقیب انجام شد، هیچ شواهدی از فواید سیر روی عملکرد مشاهده نشد. پژوهش‌های دیگر حاکی از آن است که خستگی مفرط ناشی از ورزش، ممکن است با مصرف سیر کاهش بیابد.

14. از بین بردن عفونت‌ها

مواد حاوی گوگرد از جمله آلیسین موجود در سیر خواص ضدباکتریایی دارند. این مواد در مقابله با برخی از گونه باکتری‌ های مضر مقاوم در برابر دارو از جمله استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) و برخی از گونه‌های ای کولی ( E. Coli) مؤثر هستند.

در مطالعات بالینی انجام شده، سیر در درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری و همچنین واژینوز باکتریایی موثر واقع شد.

سیر خواص ضدویروسی نیز دارد. مصرف این گیاه می‌تواند تعداد دفعات ابتلا به سرماخوردگی و دوره این بیماری را کاهش دهد، البته برای تایید این فرضیه به شواهد و مدارک بیشتر نیاز است.

در حوزه مطالعات سلولی نیز سیر در مقابله با کاندیدا اثرات ضد قارچی دارد. کاندیدا قارچی است که می‌تواند در سراسر دستگاه گوارش از دهان گرفته تا روده بزرگ، بیماری ایجاد کند. علاوه بر عفونت‌های ناشی از کاندیدا، براساس یافته‌های به دست آمده از آزمایشات بالینی، این گیاه می‌تواند به مبارزه با عفونت‌های ژﯾﺎردﯾﺎ نیز کمک کند.

15. جلوگیری از آکنه

سیر به همراه سایر خوراک‌هایی مانند عسل، خامه و زردچوبه به عنوان داروی خانگی برای زخم‌های آکنه و حتی جلوگیری از بروز آکنه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه یک ماده پاک کننده موثر پوست و یک ماده آنتی بیوتیکی است که به برطرف کردن چندین بیماری پوستی از جمله بثورات پوستی، پسوریازیس، زخم‌های سرد (تبخال) و تاول کمک می‌کند. علاوه بر این، همچنین در سنتز سلول، محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش و تأخیر در پیری موثر است.

16. محافظت از کبد

مصرف طولانی‌مدت و زیاد نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند به کبد آسیب بزند و سلامت آن را با خطر مواجه کند. دانشمندان دانشگاه شاندونگ چین دریافته‌اند «دی‌آلیل دی‌سولفید» که جزو ترکیبات گوگرددار آلی موجود در سیر است، می‌تواند در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از مصرف اتانول از بدن محافظت بکند. درنتیجه این ترکیب می‌تواند از آسیب‌های کبدی ناشی از مصرف الکل جلوگیری کند.

17. پیشگیری از آرتروز مفصل لگن

براساس مطالعه‌ای که تیم مشترکی از دانشگاه کینگز لندن و دانشگاه آنگلیای شرقی انگلستان انجام دادند زنانی که در رژیم غذایی مقدار زیادی «آلیوم» مصرف می‌کنند، کمتر از دیگران به آرتروز مبتلا می‌شوند. آلیوم در سیر، تره فرنگی، موسیر و پیاز به فراوانی یافت می‌شود. نویسندگان این مطالعه معتقدند نتایج حاصل از این مطالعه نشان می‌دهد سیر نه‌تنها می‌تواند در پیشگیری از آرتروز مؤثر باشد، بلکه به درمان آن نیز کمک می‌کند.

در یک مطالعه‌ی درازمدت که در آن بیش از ۱۰۰۰ زن دوقلوی سالم شرکت کردند، مشاهده شد آنهایی که عادات تغذیه ای سالم مانند مصرف زیاد میوه‌ها و سبزیجات (خصوصا گیاهان محتوی آلیوم) دارند، کمتر از دیگران به آرتروز مفصل لگن زودرس مبتلا می‌شوند.

18. حفظ سلامت مو و پوست

سیر اثرات ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی فراوانی دارد، اثراتی که به حفظ سلامت پوست و محافظت از پوست در برابر پیری زودرس کمک می‌کنند.

سیر همچنین می‌تواند علائم بیماری پسوریازیس را تخفیف داده، به بهبود زخم کمک کند و آسیب‌های پوستی ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب را کاهش دهد.

این گیاه همچنین می‌تواند از بروز سرطان پوست نیز پیشگیری کرده و به کاهش خطر ابتلا به عفونت پوستی خطرناک معروف به استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین (MRSA) کمک کند.

نقش سیر در کمک به رشد و سلامت موها نیز قابل توجه است. درمان نوعی از ریزش مو که آلوپسی نام دارد، کار دشواری است. در یک آزمایش بالینی، استفاده از ژل موضعی سیر در کنار درمان‌های استاندارد به رشد مو در بیماران مبتلا به این نوع از ریزش مو کمک کرد.

19. خاصیت بالای آنتی‌بیوتیکی

دی‌آلیل دی‌سولفید در مبارزه با «کامپیلوباکتر» ۱۰۰ برابر مؤثرتر از ۲ آنتی بیوتیک معروف است. کمپیلوباکترها باکتری‌هایی هستند که به‌وفور در محیط و غذایمان یافت می‌شوند و سیر می‌تواند در برابر آنها، از ما محافظت بکند.

20. کنترل آسم

خوردن چند حبه سیر آب پز یک درمان هومیوپاتی موثر برای کاهش علائم آسم محسوب می‌شود. یکی دیگر از راهکار‌های پیشنهادی، نوشیدن یک لیوان شیر با سه حبه سیر آب پز هر شب قبل از خواب است. این درمان می‌تواند علائم بیماران آسم را تسکین دهد. حملات آسم ممکن است با خوردن چند حبه سیر خرد شده با سرکه مالت کنترل شود. با این حال، توصیه می‌شود قبل از امتحان کردن این روش‌های درمانی در خانه با یک متخصص مشورت کنید.

خواص سیر

21. کاهش وزن

سال‌ها است که از سیر به عنوان درمانی برای کاهش وزن استفاده می‌شود. در نمونه‌های حیوانی، بیان ژن‌هایی که در چربی سوزی نقش دارند، کاهش می‌یابد، که منجر به تشکیل سلول‌های چربی می‌شود. این گیاه ترموژنز را افزایش می‌دهد، که به سوزاندن چربی و کاهش سطح کلسترول LDL (بد) کمک می‌کند. این تحقیق پیامد‌های مثبتی در کاهش چاقی در انسان دارد.

22. تسکین درد گوش

سیر به دلیل خاصیت ضد ویروسی و ضد قارچی می‌تواند در نقش آنتی بیوتیکی موثر برای درمان درمان دردهای گوش و عفونت‌های آن باشد.

23. افزایش قوای جنسی

سیر یک ماده‌ی موثر در افزایش قوای جنسی محسوب می‌شود و تاثیر آن بر هر دو گروه زنان و مردان به اثبات رسیده است. وقتی در افرادی که تمایلی به فعالیت های جنسی ندارند، مصرف سیر باعث کاهش ناراحتی‌های عبی ناشی از خستگی می‌شود.

24. درمان عفونت دستگاه ادراری و عفونت‌های کلیه

سیر مانع از رشد aeruginosa که یک پاتوژن‌ مسئول در عفونت‌های مجاری ادراری (UTI) و عفونت‌های کلیه‌ای است می‌شود. علاوه بر این عصاره‌ی سیر تازه در جلوگیری از رشد عفونت‌های واژینیت و e.coli استفاده می‌شود.

25. جلوگیری از ریزش مو

سیر در جلوگیری از و همچنین کمک به رشد مجدد آن نقش مهمی دارد. استفاده‌ی منظم از ژل سیر یا روغن نارگیل مخلوط با عصاره‌ی سیر می‌تواند در درمان آلوپسی (Alopecia) موثر باشد.

26. درمان عفونت‌های ناشی از مخمرها

در مطالعات آزمایشگاهی عصاره‌ی سیر تازه توانست مانع از رشد مخمر کاندیدا بشود. کاندیدا شایع‌ترین عامل بروز عفونت‌های ناشی از مخمرهاست. آلیسین موجود در سیر با نابودی چربی‌های موجود در سطح خارجی مخمرها مانع از رشد آنها می‌شود.

27.  پیشگیری از پوسیدگی دندان و درمان عفونت‌های دهان

باکتری‌ها باعث تشکیل پلاک دندان و درنهایت پوسیدگی دندان می‌شوند. سیر با خاصیت ضدمیکروبی‌اش در نابودی این باکتری‌ها مؤثر است. همچنین سیر عفونت‌های دهانی مانند پیوره (بیماری بافت‌های اطراف دندان)، برفک دهان و زخم‌های ناشی از دندان مصنوعی را درمان می‌کند. از سیر می‌توان همراه با آنتی‌بیوتیک‌های دیگر برای درمان باکتری‌های مقاوم به داروهای مختلف استفاده کرد. آلیسین موجود در سیر مانع از فعالیت آنزیم‌های گوگردداری می‌شود که باکتری‌ها برای بقا به آنها نیاز دارند.

28. کمک به درمان عفونت‌های ناشی از HIV

در یک مطالعه‌ی سلولی دی‌آلیل دی‌سولفید موجود در سیر توانست سلول‌های دستگاه ایمنی آلوده به ویروس HIV را از بین ببرد یا مانع از رشد آنها بشود. همچنین دی‌آلیل دی‌سولفید با کاهش تولید پروتئین‌های مؤثر در همانندسازی HIV، مانع از همانندسازی این ویروس‌ها شد.

آجوئن موجود در عصاره‌ی سیر از ترکیب‌شدن سلول‌های سالم موجود در خون با سلول‌های آلوده به HIV جلوگیری می‌کند و مانع از همانندسازی ویروس HIV در سلول‌های آلوده می‌شود. آجوئن می‌تواند با غیرفعال‌کردن اینتگرین (پروتئینی که موجب ترکیب‌شدن سلول‌های خونی با هم می‌شود) مانع از ترکیب‌شدن سلول‌های خونی موجود در خون بشود.

29. جلوگیری از زخم معده

ترکیبات ضد باکتریایی موجود در این گیاه می‌تواند انگل معده را که سبب ایجاد زخم معده می‌شود را از بین ببرد.

30. اثر آنتی باکتریال و ضد انگلی

عصاره‌ی سیر به درمان عفونت‌های ناشی از هلیکو باکترپیلوری کمک می‌کند، درمان دردناشی از گزش، خارش، قارچ پای ورزشکاران و از بین بردن کرم‌های حلقوی و انگل‌ها از دیگر خواص درمانی سیر است.

31. درمان زخم‌های‌خفیف و بریدگی‌ها

به طور سنتی سیر در درمان زخم‌های سطحی مورد استفاده قرار می‌گرفته به این صورت که قطعه‌ایی از یک حبه سیر را بر روی محل زخم قرار داده و سپس پانسمان کنید، می‌ببینید که زخم و درد در مدت کوتاهی برطرف می‌شود.

32. کمک به درمان عفونت‌های روده‌ای ناشی از انگل‌ها

سیر می‌تواند عفونت‌های ناشی از انگل‌های روده‌ای مانند ژیاردیاز و کرم‌های نواری را در موش‌ها درمان بکند. آلیسین موجود در سیر می‌تواند با جلوگیری از ساخت چربی در انگل‌ها توانایی تحرک، جذب غذا و تولیدمثل را در آنها مختل بکند.

همچنین سیر به عملکرد دستگاه ایمنی کمک کرده و با افزایش فعالیت گلبول‌های سفید، مکانیسم دفاعی بدن را در برابر عفونت‌های انگلی تقویت می‌کند.

33. کمک به درمان آلرژی

عصاره‌ی سیر می‌تواند از بروز واکنش‌های آلرژیک در موش‌ها جلوگیری بکند. اِتیل استات موجود در عصاره‌ی سیر می‌تواند پروتئین FceRI دستگاه ایمنی را به‌طور مستقیم متوقف بکند. این پروتئین با آزادکردن عوامل التهابی با بروز واکنش‌های آلرژیک ارتباط مستقیمی دارد. عصاره‌ی سیر با مهار آزادشدن هیستامین می‌تواند از بروز واکنش‌های آلرژیک جلوگیری بکند.

34. محافظت از پوست در برابر پرتوهای فرابنفش

سیر با تحریک سلول‌های ایمنی، در مراقبت از پوست در برابر اثرات مخرب پرتوهای فرابنفش مؤثر است. زمانی‌که فرد در معرض پرتوهای فرابنفش قرار بگیرد، یوروکانیک اسید موجود در پوست تغییر کرده و عملکرد دستگاه ایمنی را متوقف می‌کند. عصاره‌ی سیر با کاهش غلظت یوروکانیک اسید در موش‌ها از کاهش فعالیت دستگاه ایمنی جلوگیری کرد.

35. خاصیت ضدپیری

درمان موضعی درازمدت با عصاره‌ی سیر می‌تواند خاصیت ضدپیری داشته باشد. زیرا سیر موجب افزایش رشد و طول عمر سلول‌های پوست می‌شود. افرادی که سیر مصرف می‌کنند، نسبت به سایرین سلول‌های پوست سالم‌تری دارند.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سیر از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کنند. همچنین سیر با خاصیت آنتی‌اکسیدانی‌اش موجب رشد سلول‌ها و به تأخیر انداختن پیری می‌شود.

خواص سیر

36. کمک به درمان ضایعات پوستی

سیر می‌تواند ضایعات پوستی مانند پسوریازیس و اگزما را درمان بکند. فعال‌شدن ترکیبی به‌نام NF-kB با بروز ضایعات پوستی در ارتباط است. این ترکیب توسط رادیکال‌های آزاد، عوامل سرطان‌زا و پرتو فرابنفش فعال شده و موجب بروز التهابات می‌شود.

اس‌آلیل سیستئین موجود در سیر با مهار رادیکال‌های آزاد و کاهش استرس اکسیداتیو در مدل سلولی و مطالعات انسانی، از فعالیت NF-kB جلوگیری می‌کند.

37. کمک به درمان دیابت

دیابت در اثر ژنتیک، چاقی، کلسترول بالا، فشار خون بالا یا قند خون بالا بروز می‌کند. مقاومت به انسولین زمانی اتفاق می‌افتد که دیگر بدن‌ نتواند نسبت به انسولین واکنش بدهد. این امر موجب افزایش سطح قند خون و افزایش خطر ابتلا به دیابت می‌شود.

سیر مقاومت‌به‌انسولین، قند خون و کلسترول را در بیماران دیابتی کاهش می‌دهد. سیر با کاهش فعالیت آنزیم‌های فسفاتاز و آمینوترانسفراز مؤثر در انتقال گلوکز به کبد موجب کاهش قند خون در موش‌ها شد.

همچنین سیر مانع از فعالیت آنزیمی می‌شود که داروی CYP2E1 را در کبد تجزیه کرده و از این طریق نیز مقاومت به انسولین را کاهش می‌دهد. این آنزیم درنهایت می‌تواند با افزایش استرس اکسیداتیو عملکرد انسولین را مختل بکند.

38. خواص محافظت کننده عصبی

خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی سیر خام ممکن است به پیشگیری از بیماری‌های عصبی کمک کند.

39. کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

مصرف مقادیر بالای سیر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. در پژوهشی که بر روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شد، سیر کهنه سخت شدن شریان‌ها و رسوب کلسترول و چربی در دیواره عروق را در این موش‌ها کاهش داد.

سیر همچنین با کاهش کلسترول، کلسیفیکاسیون شریانی (تجمع کلسیم در عروق)، فشار خون و لخته شدن بیش از حد خون، به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند.

پزشکی باستانی هند قرن‌هاست که استفاده از سیر را برای درمان بیماری‌های قلبی و آرتریت تجویز می‌کند.

محققان در مطالعاتی که بر روی انسان انجام دادند به اثرات مثبت مصرف سیر در جلوگیری از لخته شدن بیش از حد خون پی بردند. لخته شدن بیش از حد خون در اغلب موارد، عامل بروز حملات قلبی و سکته مغزی است.

در این پژوهش، سیر همچنین تولید ترومبوکسان که از عوامل لخته شدن خون است و چربی‌های اکسیده شده (محصولات لیپوکسیژناز) که در پلاکت‌ها تشکیل می‌شوند را نیز کاهش داد.

40. طعم بی‌نهایت لذیذ و استفاده‌ی آسان

مورد آخر جزو خواص سیر برای سلامتی نیست، اما باز هم مهم است. این واقعیت است که گنجاندن سیر در رژیم غذایی فعلی‌تان بسیار آسان است و (طعم بی‌نظیری به غذا می‌دهد).

سیر تکمیل‌کننده‌ی طعم بیش‌تر خوراک‌های لذیذ، به‌ویژه سوپ‌ها و سس‌ها است. هم‌چنین طعم قوی سیر می‌تواند دستور پخت غذاهای بی‌مزه را متحول کند. سیر در اشکال مختلف موجود است، از حبه‌ی کامل و سس‌های یک‌دست گرفته تا پودر و مکمل‌هایی مانند عصاره و روغن سیر.

مضرات سیر و موانع مصرف سیر

مادران شیرده در خوردن سیر زیاده روی نکنند زیرا سبب تغییر مزه شیر آنها شده و ممکن است نوزاد از خوردن شیر صرف نظر کند.

زیاده روی در مصرف سیر باعث سرگیجه، کاهش فشار خون، آلرژی (حساسیت)، و در موارد نادر منجر به خونریزی می شود.

ظاهرا سیر تاثیری بر متابولیسم داروها ندارد، اما بیمارانی که از داروهای ضد انعقاد خون مثل آسپرین استفاده می کنند، باید در مصرف سیر احتیاط کنند، زیرا سیر مانع از انعقاد خون می شود. ‏از این رو افرادی که جراحی می کنند، باید 7 تا 10 روز پیش از جراحی از خوردن سیر خودداری کنند، زیرا زمان خونریزی را ‏طولانی تر می کند. ‏

زنان آبستن یا شیرده بهتر است از‎ ‎سیر استفاده نکنند. ‎

بعضی از افراد از روغن بدست آمده از سیر برای درمان عفونت های قارچی، زگیل ها و میخچه استفاده می نمایند. هرچند تحقیقات علمی نشان می دهد که سیر می تواند قادر به درمان عفونت های قارچی از قبیل پای ورزشکاران می باشد، اما کارایی روغن سیر بر روی زگیل ها و میخچه ثابت نشده است.

مصرف سیر در باردرای زمانیکه در مقادیر درست مصرف شود، عموما بی خطر می باشد. سیر عموما زمانیکه در مقادیر درمانی مصرف می شود، در دوران باردرای پر خطر می باشد.

زمانیکه سیر بر روی پوست استفاده می گردد، عموما می تواند خطرناک باشد. سیر می تواند باعث آسیب دیدن پوست به شکل سوختگی شود.

مصرف سیر خوراکی برای عموم مردم مطمئن و ایمن می باشد. سیر می تواند باعث بوی بد دهان، احساس سوزش در دهان و یا معده، سوزش معده، بادشکم، تهوع و استفراغ، بوی بد بدن و اسهال شود. این عوارض جانبی عموما در مصرف سیر خام بیشتر می باشد. همچنین سیر می تواند خطر خونریزی را نیز افزایش دهد. آسم و سایر واکنش های آلرژیکی نیز در افرادی که سیر مصرف می کنند ممکن می باشد.

  • منبع
  • چطور
  • خبرگزاری برنا
  • زوم لایف
  • ایرنا
  • خبرگزاری صدا و سیما

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید