امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276401
۱۵۰۱
۱
۰
نسخه چاپی

ویتامین ث | 42 خواص ویتامین C

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است، که در بدن انسان ساخته نمی شود و لذا یک ماده غذایی ضروری برای بدن به حساب می آید.

ویتامین C

ویتامین C ویتامینی محلول در آب است که نقش مهمی در حفظ سلامتی بدن برعهده دارد و مانند یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند.

ویتامین C

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است، که در بدن انسان ساخته نمی شود و لذا یک ماده غذایی ضروری برای بدن به حساب می آید. میزان مورد نیاز روزانه آن بسته به سن افراد از ۴۰ تا ۱۲۰ میلی گرم متفاوت است و این نیاز در زمان حاملگی و شیردهی افزایش می یابد. افراد سیگاری به روزانه ۳۵ میلی گرم ویتامین C بیشتر از افراد معمولی نیاز دارند.

42 خواص ویتامین C

1. درمان سرماخوردگی

مقدار ویتامین ث دریافتی در فصل زمستان باید بیشتر باشد. ویتامین ث نشان داده است که بر روی مقابله با سرماخوردگی تاثیرگذار است.

ویتامین C تولید و کارکرد طیف گسترده ای از سلول های ایمنی را تحریک می کندو از تبدیل شدن این سلول ها به رادیکال آزاد و آسیب رساندن به سلول های سالم جلوگیری می کند. ویتامین C سبب افزایش مولکولی به نام اینترفرون می شود که از فعالیت ضد ویروسی قوی بهره می برد.

این ویتامین به طور ویژه در ارتقای سیستم ایمنی در مقابل بیماری های تنفسی، مفید است. زمانی که بدن تحت استرس واقع است، ممکن است نتواند به خوبی با سرماخوردگی مقابله کند. از این رو مصرف بیشتر ویتامین ث در زمستان توصیه می شود. سرماخوردگی معمولی در میان جمعیت رایج است. علت آن می تواند به خاطر تغییرات فصلی یا تمرینات شدید باشد. تحقیقات نشان داده اند که مکمل ویتامین ث در حین تمرین مداوم می تواند مقاومت بدن را در مقابل سرماخوردگی بهبود دهد. مصرف منظم ویتامین C احتمال بروز سرماخوردگی را نصف می کند و مدت زمان بیماری را حداقل هشت درصد کاهش می دهد.

2. بهبود سلامت پوست و کلاژن‌سازی

مطالعه‌ی جامعِ انجام‌شده‌ای بر روی بیش از ۴۰۰۰ زن در سن ۴۰ تا ۷۴ نشان می‌دهد، زنانی که ویتامین C بیشتری دریافت می‌کنند، احتمال بروز چین‌وچروک و خشکی پوست‌ آنها کاهش پیدا می‌کند، زیرا این ویتامین می‌تواند به‌طور طبیعی سرعت فرایند پیری پوست را کاهش دهد. از ویتامین C برای تولید پروتئین مهمی که در ساخت پوست به‌کار می‌رود، تاندون‌ها، رباط‌ها و رگ‌های خونی استفاده می‌شود. این ویتامین به بهبود زخم نیز کمک می‌کند.

علاوه‌براین شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از ویتامین C در کرم‌های پوستی می‌تواند باعث کاهش مدت زمان قرمزی پوست در روند‌های درمان پوست مانند برطرف کردن چروک یا زخم شود. حفظ سلامت پوست با استفاده از یک رژیم غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از سرطان پوست است.

3. پیشگیری از بیماری های قلبی – عروقی و سکته قلبی و سکته مغزی

ویتامین C همچنین نقش مهمی در پیشگیری از بیماری های قلبی – عروقی و سکته های قلبی و مغزی ایفا می نماید. ویتامین C با اثر آنتی اکسیدان خود جلوی آسیب به دیواره شریان ها و تصلب شرایین (آترواسکلروز) را می گیرد. ویتامین ث همچنین باعث بهبود ترشح ماده ای طبیعی از دیواره رگها می شود که در گشاد کردن رگها و کاهش فشار خون نقش مهمی دارد.

4. بهبود جای زخم و سوختگی‌ها

شواهد اولیه نشان می‌دهد که ویتامین C می‌تواند باعث تسریع در بهبود زخم شود و نیاز بیماران دچار سوختگی‌های شدید را به تهویه هوا کاهش ‌دهد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ویتامین C به درمان جای زخم ناشی از سوختگی کمک می‌کنند.

مقدار بالای این ویتامین، سبب کاهش نشت مویرگی (خارج شدن پلاسمای خون از درون رگ به بافت‌های اطراف) می‌شود که بعد از سوختگی ایجاد می‌شود. همچنین از آنجاکه ویتامین سی به رشد بافت پوست جدید کمک می‌کند، به شکل حیرت‌ انگیزی برای درمان زخم و سوختگی مفید است.

5. درمان آفتاب‌سوختگی

خواص آنتی‌اکسیدانی این ویتامین، نقش مهمی در ترکیب کلاژن بازی کرده و به درمان آفتاب‌سوختگی کمک می‌کند. مصرف ویتامین C خوراکی یا مصرف موضعی ویتامین C می‌تواند به بهبود بیماری‌ها کمک کند. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که ویتامین C تنها باید به عنوان یک ماده افزودنی به کرم ضد آفتاب استفاده شود و نه به عنوان یک جایگزین برای آن.

علاوه بر کرم ضد آفتاب طیف گسترده که از آسیب مضرات نور خورشید جلوگیری می‌کند، ویتامین C هم باعث کاهش اثرات اریتما ناشی از اشعه ماوراءبنفش UVB می‌شود. اریتما قرمزی سطح پوست است به صورتی که معمولا مویرگ‌های خونی سطحی در اثر آسیب یا حساس شدن گشاد می‌شوند.

6. تقویت ناخن

ویتامین C نقشی موثر در تولید کلاژن توسط بدن دارد. کلاژن پروتئینی است که به حمایت از تاندون ها، مفاصل، رگ های خونی و پوستمان کمک می کند. تولید کلاژن کمک می کند ناخن هایتان از داخل و بیرون قوی شوند.

7. بهبود جذب مواد معدنی

برای اینکه بدن‌تان مواد غذایی مورد نیازش را دریافت کند و عملکرد مناسبی داشته باشد، سیستم گوارش شما باید این مواد را از غذا‌هایی که می‌خورید یا مکمل‌های مصرفی‌تان دریافت کند تا آن‌ها در جریان خون جذب شوند. سپس سلول‌های شما این ویتامین‌ها و مواد معدنی را جذب می‌کنند و به بدن‌تان کمک می‌کنند تا تورم را کاهش دهد و باعث بهبود بیماری‌ها شود. جذب ویتامین C‍ می‌تواند باعث افزایش میزان آهنی شود که بدن بزرگسالان و کودکان دریافت می‌کند.

8. کمک به درمان اگزما

یک روش مناسب برای درمان اگزما، ترکیب ویتامین C و زینک است. اگر به اگزما مبتلا هستید، مصرف ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین C و ۱۵ میلی‌گرم زینک به صورت روزانه می‌تواند مکمل درمانی مناسبی برای شما باشد.

9. بلند کردن موها

اگر سعی در بلند کردن موهای خود دارید این ویتامین و چگونگی تاثیر آن روی تولید کلاژن نقش مهمی در تحریک فولیکول های مو دارد که رشدشان را بهتر می کند. تامین ویتامین های بدن نیز برای جذب آهن بسیار ضروری است تا موهایی قوی و سالم داشته باشیم.

با استفاده از ترکیب یک مشت توت فرنگی سرشار از ویتامین C، یک قاشق غذا خوری عسل و یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل موهای خود را تقویت کنید. کافی است این ترکیب را ۱۵ دقیقه روی موهایتان نگه دارید.

10. کاهش خطر ابتلا به نقرس

ویتامین C باعث کاهش خطر ابتلا به نقرس می‌شود که نوعی آماس مفصلی دردناک است. در این بیماری شصت پا به دلیل افزایش اسیداوریک و شکل‌گیری کریستال در مفصل، سفت، متورم و دردناک می‌شود.

مطالعه‌‌ای طولانی‌مدت بر روی مردان بالای ۴۰ سال که روزانه بین ۱۰۰۰ تا ۱۴۹۹ میلی‌گرم ویتامین C دریافت کرده‌اند، نشان داده است که خطر ابتلا به نقرس در این افراد ۳۱٪ کاهش پیدا کرده است. در این مطالعه افرادی که در روز بیشتر از ۱۵۰۰ میلی‌گرم ویتامین C دریافت می‌کنند، نصف افراد دیگری که مکمل دریافت نمی‌کنند، در معرض خطر ابتلا به نقرس قرار دارند.

ویتامین C

11. کاهش کم آبی بدن

افرادی که فشار خون بالایی دارند، در ریسک بالاتری نسبت به بیماری های قلبی عروقی قرار دارند. ایجاد تغییر در رژیم غذایی جهت تنظیم سطح فشار خون ضروری است. ویتامین ث نقش کلیدی در کنترل فشار خون بازی می کند. مطالعات نشان داده اند که ویتامین ث هم چنین به بیماران با فشار خون بالای مزمن، کمک کرده است تا زودتر بهبود یابند.

12. التیام آب مروارید

طی چندین مطالعه اثبات شده است که ویتامین ث می تواند احتمال پیشرفت آب مروارید را کاهش دهد. این مطالعات بر روی زمین بالای 50 سال متمرکز بوده اند و نشان دادند که مصرف طولانی مدت این ویتامین می تواند احتمال آب مرواریدمربوط به سنین بالا را کاهش دهد. مقدار مصرف باید مستمر و البته برای زنان و مردان متفاوت باشد.

13. ظاهر و بدنی سرشار

از انرژی کمبود آهن منجر به خستگی و ضعف می شود و از آنجا که ویتامین C با چگونگی دریافت آهن توسط بدنمان در ارتباط است. دریافت مقدار کافی از این ماده مغذی به بهبود سطح انرژی کمک می کند.

14. کمک به ساخت کلاژن

ویتامین سی یکی از اجزای مورد نیاز برای ساخت هیدوکسیپرولین و هیدروکسی‌لایزین است. بدن ما به این ترکیبات شیمیایی برای پیوند مولکول‌هایی که کلاژن تولید می‌کنند، نیاز دارد. ترکیبات مذکور همچنین خاصیت ارتجاعی و سفتی پوست را بالا می‌برد. کمبود کلاژن باعث کدر و مرده به نظر رسیدن پوست می‌شود. کلاژن از پایه باعث جوانی مجدد پوست می‌شود و چین و چروک و علائم پیری را کاهش می‌دهد.

15. محافظت در برابر تغییر رنگ پوست

ویتامین C از DNA در مقابل واکنش‌های فتوشیمیایی محافظت می‌کند که می‌توانند منجر به ایجاد تومور، تغییر رنگ پوست و انواع مختلف سرطان پوست می‌شوند. این ویتامین همچنین تولید دیمر پیریمیدین را مهار می‌کند که علت اصلی ایجاد ملانوما در انسان است. علاوه بر این، ویتامین سی به کم‌رنگ شدن کک و مک‌ها و نشانه‌های پیری پوست، جوان‌سازی، لطافت و روشنی پوست کمک می‌کند.

16. مبارزه با رادیکال‌های آزاد

ویتامین C یکی از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که می‌تواند جلوی آسیب‌های ناشی از مولکول‌های خطرناک که رادیکال‌های آزاد نامیده‌ می‌شوند و نیز مواد شیمیایی خطرناک و آلودگی‌هایی مانند دود سیگار را بگیرد.

رادیکال‌های آزاد می‌توانند در بدن ساخته شوند و در بروز بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و ورم مفاصل نقش دارند. هنگامی‌که بدن‌تان غذا را تجزیه می‌کند یا زمانی‌که در معرض دود سیگار، تنباکو یا تشعشع قرار می‌گیرید، رادیکال‌های آزاد تولید می‌شوند.

17. بهبود بافت پوست

عروق خونی کوچکی زیر پوست وجود دارند که اکسیژن و مواد مغذی لازم برای حفظ سلامت پوست را حمل می‌کنند. بدون مواد مغذی کافی، پوست خشک و خشن خواهد شد. کلاژن باعث تقویت ساختارهای رگ‌های خونی و این عروق خونی کوچک زیر پوست می‌شود. بر این اساس، کرم‌های حاوی ویتامین C باعث بهبود ظاهر و بافت پوست می‌شوند.

از سوی دیگر، ویتامین سی باعث افزایش ساخت الاستین می‌شود. الاستین سبب ایجاد ضخامت، خاصیت ارتجاعی، محافظت و ترمیم سلول‌های پوستی می‌شود. سفتی پوست به حفظ رطوبت، افزایش گردش سلول‌های پوست و پر شدن و صاف شدن سطح پوست کمک می‌کند.

18. مبارزه با سرطان

مصرف بسیار بالای میوه و سبزیجات تازه با کاهش احتمال ابتلا به سرطان کاملا مرتبط است. این خوراکی ها بخش ضروری از رژیم غذایی هستند. شما اطمینان خواهی یافت که همه مواد معدنی و ویتامین ها به خصوص ویتامین ث را از آنها دریافت خواهی کرد. مطالعات نشان داده اند که افزایش مصرف ویتامین ث می تواند احتمال ابتلا به سرطان های، ریه، حنجره، دهان، روده بزرگ، گلو و معده را کاهش دهد.

19. قدرت آنتی اکسیدانی ویتامین c

استرس اکسیداتیو و رادیکال های آزاد سلول هایی بی ثبات در بدن هستند که به سلول های سالم آسیب رسانده و سبب بیماری هایی مانند سرطان می شوند.ویتامین C آنتی اکسیدان اصلی در جریان خون است که همه بافت های بدن را تغذیه می کند.

ویتامین C هنگام مواجهه با این سلول های ناپایدار، یک الکترون در اختیار آنها قرار می دهد تا از حالت رادیکال خارج شده و به صورت عادی در آیند. قدرت آنتی اکسیدانی ویتامین C از DNA، RNA، کربوهیدارت ها، پروتئین ها، و چربی ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند و به این طریق آنها می توانند دوباره عملکردهای سوخت و ساز را آغاز کنند.

20.  بهبود سیستم ایمنی تحت فشار

تحقیق تازه‌ای نشان داده است که مصرف ویتامین C می‌تواند به افرادی که سیستم ایمنی‌شان به‌خاطر فشارهای روحی و روانی ضعیف شده است کمک کند. با توجه به این واقعیت که فشار روحی به یکی از شرایط رایج در زندگی ما تبدیل شده است، مصرف کافی ویتامین C می‌تواند به‌عنوان ابزاری ایده‌آل برای سلامت کلی‌مان درنظر گرفته شود.

ویتامین C

21. بهبود عملکرد فیزیکی

ممکن است مصرف بیشتر ویتامین C در رژیم غذایی‌تان باعث بهبود عملکرد فیزیکی و تقویت ماهیچه‌هایتان شود. این موضوع به‌ویژه در افراد مُسن صادق است. مصرف مکمل‌های دارای ویتامین C می‌تواند باعث افزایش جذب اکسیژن هنگام انجام تمرینات ورزشی شود. برخی از مطالعات نشان داده است این ویتامین می‌تواند باعث کاهش فشار خون نیز شود.

پیش از ورزش‌های سنگین مانند ماراتن، مصرف ویتامین C ممکن است از عفونت‌های تنفسی فوقانی که گاهی‌وقت‌ها پس از این نوع ورزش‌ها ایجاد می‌شود جلوگیری کند. این ویتامین همچنین می‌تواند عملکرد ریه‌ها و مجاری تنفسی شما را بهبود بخشد.

مشخص شده است که مصرف ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین C در هر روز ممکن است تولید هیستامین‌ها را که باعث تحریک افراد مبتلا به آسم می‌شود کاهش دهد؛ به‌این‌ترتیب به بهبود علائم آسم کمک می‌کند.

22. کاهش لکه‌های پوستی

لکه‌های پوست ممکن است به دلیل جای جوش یا دیگر آسیب‌های پوستی ایجاد شوند. پس از بهبود زخم، ممکن است رنگ پوست قسمت بهبود یافته نسبت به سایر قسمت‌های پوست شما تیره‌تر شود. ویتامین سی با در هم‌ شکستن فرآیند رنگی شدن سلول‌های پوست، به مقابله با آن پرداخته و از بیشتر شدن آن پیشگیری می‌کند.

23. پرهیز از اسکوروی

اسکوروی بیماری مهلکی است که اگر درمان نشود می تواند به مرگ منجر شود. این بیماری با فقدان ویتامین ث ارتباط مستقیمی دارد. اگر شخصی ویتامین ث کم یا اینکه اصلا ویتامین ث مصرف نکند، ممکن است به اسکوروی مبتلا شود. این بیماری منجر به احساس ضعف، خستگی مفرط، موهای فرفری و درد اندام ها می شود.

همچنین در بخش سلامت نمناک گفته ایم که مواردی بوده است که این بیماری منجر به خونریزی، کاهش در تعداد گلبول های قرمز خون و بیماری های لثه شده است و اگر درمان نشود علائم آن می تواند تشدید شود. حتی بیمار می تواند به علت خونریزی یا عفونت بمیرد. درمان این بیماری بسیار ساده است. مکمل های ویتامین ث در تعداد هفته های کمی می تواند به طور کامل این بیماری را درمان کند. این بیماری همچنین می تواند در موارد معدودی بر روی بیماران روانی نیز تاثیر بگذارد.

24. جلوگیری از آلزایمر

محل امیدوار کننده ی دیگری که ویتامین ث از خود نتایجی را نشان داده است، در ممانعت از ابتلا به آلزایمر است. مطالعات نشان داده اند که سطح ویتامین ث در بین بیماران آلزایمری از سایرین کمتر است. تفاوتی بین افرادی که مقداری ویتامین ث مصرف کرده اند وجود دارد.

مطالعات دریافته اند که رادیکال های آزاد مسئول این آسیب هستند. مکمل های ویتامین ث می تواند کاملت به دوری از بیماری آلزایمر کمک کند.

25. کاهش ابتلا به عفونت دستگاه ادراری

عفونت دستگاه ادراری تجربه ای است که برای هر کسی بهترین خواهد بود تا از آن دور بماند. عفونت دستگاه ادراری بیماری رایجی است که توسط بسیاری از افراد تجربه شده است. ویتامین ث می تواند از موارد این بیماری جلوگیری کند. پزشکان معمولا نوشیدن آب مرکبات را با مقدار زیادی از ویتامین ث برای بیماران مبتلا به این بیماری تجویز می کنند. این ویتامین رشد باکتری که علت به وجود آمدن این بیماری است را مهار می کند.

26. کنترل آکنه

یکی از خواص ویتامین C کاهش التهاب است. ویتامین سی باکتری‌های پوست شما را بدون هیچ‌گونه آسیبی به پوست سالم اطراف آن، از بین می‌برد. با مصرف ویتامین C به منظور درمان آکنه، التهاب و قرمزی کاهش می‌یابد و تظاهرات آکنه سریع‌تر از بین می‌رود.

27. افزایش تراکم استخوان

کاهش تراکم استخوان مشکل رایجی است که در بزرگسالی دیده می شود. این مورد در زنان مسن بیشتر است. کاهش تراکم استخوان می تواند به شکستن و پوکی استخوان بینجامد. پوکی استخوان ناشی از بالا رفتن سن، برای افرادی که از این مشکل رنج می برند، می تواند با مکمل های ویتامین ث درمان شود.

28. بهبود خلق و خو

بیمارانی که از افسردگی و دیگر اختلالات روحی رنج می برند، توصیه می شوند تا ویتامین ث بیشتری مصرف کنند. مصرف این ویتامین به تنظیم تعادل روحی و عاطفی کمک می کند. مطالعات اثبات کرده اند که بیماران بستری شده ای که روزی دو بار از مکمل های ویتامین ث استفاده می کنند، بهبود قابل توجهی در نوسانات روحی خود داشته اند.

29. بهبود جریان خون

ویتامین سی با کمک به حفظ انعطاف‌پذیری شریان‌ها و کاهش فشار خون، موجب بهبود جریان خون در کل بدن شما از جمله پوست‌تان می‌شود. آنچه که پوست نیاز دارد یک جریان خون کافی و مناسب است تا تغذیه سلول‌ها، حمل اکسیژن‌، رسیدن هورمون‌های مورد نیاز و حذف آلودگی‌ها و مواد جانبی به خوبی فراهم شود.

30. محافظت در مقابل عفونت‌های پوستی

ویتامین C دارای قابلیت بهبود زخم است و هنگامی که به مقدار کافی به پوست برسد، از پوست شما در مقابل بثورات پوستی و عفونت‌ها محافظت می‌کند. همچنین مصرف ویتامین C با پایین آوردن سطح هیستامین در جریان خون با آلرژن‌هایی مقابله می‌کند که باعث بروز جوش‌های پوستی می‌شوند. هیستامین باعث بروز نشانه‌های حساسیت مانند آبریزش از چشم و قرمزی پوست می‌شود.

ویتامین C

31. کنترل آسم

آسکوربیک اسید به کاهش علائم آسم کمک می کند. این ویتامین به حفاظت از بدن در مقابل اثرات زیان بار آلودگی بر روی بدن، کمک می کند، که این آلودگی ها اغلب در نتیجه علائمی شبیه آسم دارند.

32. درمان پوکی استخوان

ویتامین ث می تواند به جلوگیری از دردهای آرتروزی کمک کند، اما مقدار زیادی از آن ممکن است به نحوی شرایط را بدتر کند به همین خاطر حفظ تعادل نکته کلیدی است. مصرف مقدار مناسب از ویتامین ث به جلوگیری از آرتروزهای التهابی کمک کرده و سلامتی مفاصل را در پوکی استخوان تثبیت می کند.

33. موهای قوی و سالم

مو از پروتئین کراتین ساخته شده و به طور دائم از سمت ریشه که درون فولیکول است، رشد می‌کند. ویتامین C کلاژن مورد نیاز برای ادامه رشد را به فولیکول‌های موی شما می‌دهد. همچنین ویتامین C به مو کمک می‌کند تا با جذب آهن، قوی‌تر شود.

34. جلوگیری از ریزش مو

ویتامین c یک ویتامین محلول در آب است و به همین دلیل، برخلاف ویتامین‌های محلول در چربی، نمی‌تواند درون بدن ذخیره شود. بنابراین، برای بهره‌مندی از فواید ویتامین C باید مصرف آن را به صورت منظم در برنامه غذایی خود قرار دهید. کلاژن تولیدشده کمک می‌کند تا موی شما به پوست سرتان محکم متصل بماند.

35. کاهش خشکی مو و موخوره

گاهی اوقات، خشکی مو و موخوره می‌تواند نشانه کمبود ویتامین سی باشد. این موضوع نه تنها ناخوشایند است بلکه می‌تواند سرعت ریزش مو را بیشتر کند. برای جلوگیری از این روند، توصیه می‌شود روزانه به مقدار ۷۵ تا ۹۰ میلی‌گرم ویتامین C مصرف کنید.

36. برطرف کردن شوره سر

فولیکول‌های مو اغلب به دلیل شوره، خشکی و پوسته‌پوسته شدن پوست کف سر مسدود می‌شوند. این اتفاق می‌تواند باعث صدمه به فولیکول‌های مو شود و رشد آن را مهار کند. ویتامین C به مبارزه با باکتری‌های پوست کف سر کمک می‌کند. ویتامین C شوره سر را برطرف کرده، به خلاص شدن از فولیکول‌های آسیب‌دیده کمک می‌کند و سبب رشد موهای جدید می‌شود.

37. برای کنترل دیابت

یکی از دلایل اصلی برای ابتلا به دیابت همانطور که در مطالعات مختلف یافته شده است؛ چگونگی کاهش سطح ویتامین ث است. پیش از این هم در سلامت نمناک و در بحث بررسی ویتامین ث گفته شد که مکمل های به علت روش خاص خود در کنترل دیابت مفید هستند، که در این روش به تولید انسولین و گلوکز کمک می کنند.

38. درمان فشار خون دوران بارداری

ویتامین ث به درمان فشار خون دوران بارداری کمک کند. گرچه مطالعات اضافی مورد نیاز است. حتی سطح اکسیداتیو نیز می تواند مسئول ایجاد چنین وضعیتی باشد و از آنجا که ویتامین ث می تواند سطح اکسیداتیو را کاهش دهد پس همچنین می تواند به جلوگیری از این شرایط کمک کند.

39. تثبیت سلامتی لثه ها

کمبود ویتامین ث هم چنین می تواند باعث بیماری های دندانی مانند التهاب و ورم لثه شود. به همین علت است که کاهش میزان ویتامین ث می تواند لایه های پوششی را تضعیف و به راحتی مویرگ ها را از بین ببرد. در حقیقت یکی از علائم اولیه کمبود ویتامین ث، خونریزی لثه ها است و این ویتامین مسئول سلامتی دندان ها و لثه ها می باشد.

40. جلوگیری از سفیدی زودرس مو

ویتامین C نه تنها باعث کاهش ریزش مو می‌شود بلکه با جلوگیری از سفیدی زودرس، به حفظ رنگ طبیعی مو کمک می‌کند. درواقع، یکی از دلایل سفیدی و ضعیف شدن مو رادیکال‌های آزاد هستند. طبق تحقیقات انجام شده، ویتامین سی یک آنتی اکسیدان قوی است که از مو در برابر این رادیکال ها محافظت می‌کند.

ویتامین C

41. کاهش خشکی دهان

منابع محکمی می گویند که ویتامین ث به جلوگیری و حتی درمان دهان خشک کمک می کند. گرچه شواهد محدودی در این زمینه وجود دارند.

42. کاهش لکه های دور چشم

سرم های ویتامین ث به نحوی فرمول بندی شده اند که برای پوست مفید هستند و جهت دور چشم کاملا بی خطر می باشند. قبلا هم در بخش سلامت پوست و موی نمناک گفتیم که خطوط نازک دور چشم می توانند از خاصیت کلاژن سازی ویتامین ث بهره مند شوند. سرم ویتامین ث ی تواند حلقه تاریک دور چشم را کمتر کند و رطوبت پوست را در این قسمت افزایش دهد.

  • منبع
  • دکتر کرمانی
  • چطور
  • نمناک
  • لافارر

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید