امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277285
۱۱۱۶
۱
۰
نسخه چاپی

دوران بارداری | دوران بارداری و بایدها و نباید های ضروری آن

دوران بارداری و اضافه شدن یک عضو جدید به خانواده تغییری بزرگ در زندگی است. قبل از آن که بخواهید دردانه‌های خود را به دنیا بیاورید باید این را بدانید که شما مسئول سلامت، رشد و پرورش فرزندتان هم خواهید بود.

بایدها و نباید های دوران بارداری

دوران بارداری

زنان باردار اغلب با این جملات مواجه می شوند که این را باید بخوری! آن را نباید بخوری! این کار را باید بکنی! آن کار را نباید بکنی! زنان باردار با طیفی از باید ها و نباید ها مواجه اند که بخاطر سپردن همه آنها، دشوار است. در ادامه لیستی از بایدها در دوران بارداری تهیه شده است و در این مقاله لیستی از نباید ها در دوران بارداری عنوان شده است.

بایدهای دوران بارداری

1. مصرف مولتی ویتامین

یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی بهترین راه برای تأمین تمام مواد مغذی سالم مورد نیاز بدن برای حمایت از یک کودک در حال رشد است. ممکن است رژیم غذایی سالم به تنهایی برای بارداری کافی نباشد و نیاز به مولتی ویتامین داشته باشید.

ویتامین‌های دوران بارداری حاوی مقادیر بیشتری از برخی مواد مغذی مورد نیاز مادران در دوزهای بالاتر هستند، مانند:

• اسید فولیک

• کلسیم

• آهن

این ویتامین‌ها به رشد جنین کمک کرده و از نقایص مادرزادی جلوگیری می‌کنند. پزشک متخصص زنان و زایمان می‌تواند در انتخاب مولتی ویتامین مناسب به شما کمک کند.

یک مولتی ویتامین معمولاً شامل DHA ، EPA یا هر دو خواهد بود. این‌ها چربی‌های امگا ۳ هستند که برای رشد مناسب مغز کودک بسیار مهم است.

با این حال بیش از یک دوز مولتی ویتامین مصرف نکنید؛ زیرا زیاده‌روی در مصرف برخی ویتامین‌ها می‌تواند برای کودک مضر باشد.

2. خواب کافی

تغییر سطح هورمون‌ها، انتظار برای تولد بچه و اضطراب می‌تواند خواب را در طی ۹ ماه بارداری مختل کند. بارداری به خصوص در سه ماهه آخر طاقت‌فرسا است و شما به خواب کافی احتیاج خواهید داشت.

در صورت احساس خستگی بلافاصله استراحت کنید. ساعت‌های خواب را تنظیم کرده و طبق برنامه پیش بروید.

هر شب ۷-۹ ساعت خواب را هدف قرار دهید. خستگی نشانه آن است که بدن شما به استراحت بیشتری نیاز دارد، بنابراین در حد امکان به خود استراحت بدهید.

3. ورزش

آن روزهایی که زنان باردار از انجام دادن کوچک‌ترین کارها اجتناب می‌کردند گذشته است: ما اکنون می‌دانیم که ورزش حین بارداری برای مادر و نوزاد مفید است.

در حقیقت ورزش منظم ممکن است به مقابله با مشکلات شایع دوران بارداری کمک کند، از جمله:  

• بی‌خوابی

• درد عضلانی

• افزایش بیش از حد وزن

• مشکلات خلقی

اگر قبل از بارداری مرتباً ورزش می‌کردید، این کار را ادامه دهید. با دکتر زنان و زایمان راجع به تغیرات در برنامه روزانه خود، به خصوص در سه ماهه دوم و سوم، مشورت کنید.

اگر از قبل ورزش نمی کردید، از پزشک خود بخواهید که تمرینات تناسب اندام را در برنامه روزانه شما بگنجاند. برنامه‌ای که برای شما و کودک در حال رشد ایمن و راحت باشد.

4. خوردن غذای دریایی

غذاهای دریایی دارای ویتامین و مواد معدنی بسیاری مثل اسیدهای چرب امگا ۳، روی، آهن و… هستند که تمامی این مواد برای سلامت مادر و جنین اهمیت بسیاری دارند. با این حال یادآوری می‌شود که مصرف غذای دریایی خام نیز می‌تواند مشکلات بسیاری را به وجود آورد.

غذاهای دریایی خام می‌توانند حاوی باکتری‌ها، ویروس‌ها و حتی مقادیر زیادی جیوه باشند، به همین دلیل باید آنها را به خوبی و به طور کامل پخت. برخی از ماهی‌هایی که در آنها مقادیر زیادی جیوه وجود دارد عبارت‌اند از کوسه، اره ماهی و ماهی خال خالی.

مصرف غذاهای دریایی در زنان باردار باید به مقدار کنترل شده‌ای انجام گیرد تا غلظت مواد معدنی وارد شده به بدن، تناسب داشته باشد. به همین دلیل از مصرف بیش از حد این مواد غذایی در دوران بارداری جلوگیری کنید.

5. رابطه جنسی برقرار کنید

رابطه جنسی در دوران بارداری خوب است، به شرطی که عامل پیچیده‌ای مانند جفت سر راهی یا نوع دیگری از بارداری پرخطر نداشته باشید.

رابطه جنسی با همسرتان درست تا زمانی که کیسه آب شما پاره شود، امکان دارد. اگر ناراحتی دارید بهتر است موقعیت‌های جدیدی را امتحان کنید. اگر در مورد ایمنی رابطه جنسی در دوران بارداری سوالی دارید با پزشک خود صحبت کنید.

6. تمرین یوگا

شما باید از بیکرام یوگا یا یوگای داغ اجتناب کنید، اما سایر روش‌های یوگا خوب هستند. کلاس‌های یوگای قبل از تولد با تمرینات ملایم را که برای مادران آینده طراحی شده است، دنبال کنید. مربیان کلاس‌های یوگا از بایدها و نبایدهای دوران بارداری به خوبی آگاه هستند.

اگر قبل از بارداری یوگا انجام نمی‌دادید، قبل از ثبت نام در کلاس با پزشک خود صحبت کنید تا از خطرات و مشکلات احتمالی آگاه شوید.

7. دریافت واکسن آنفولانزا

بهتر است زنان در زمان حاملگی واکسن آنفلوانزا بزنند به شرطی که موارد منع مصرف طبق گفته سازنده نداشته باشید.

این واکسن حاوی ویروس زنده نیست. شما از طریق این واکسن به آنفولانزا مبتلا نخواهید شد. ابتلا به این بیماری در افراد باردار نسبت به بقیه افراد هم سن و سال خطر عوارض بیشتری دارد.

این واکسن از شما و همچنین جنین در حال رشد محافظت می‌کند.

8. مراجعه به دندانپزشک

ده‌ها سال باور بر این بود که باید از مراجعه به مطب دندانپزشکی اجتناب کرد، زیرا تصور می‌شد پاک شدن دهان ممکن است باعث گسترش باکتری و ایجاد عفونت شود. حالا می‌دانیم که واقعیت چیز دیگری است.

کالج متخصصین زنان و زایمان در آمریکا توصیه می‌کند که مادران باردار ارزیابی معمول بهداشت دهان و دندان را حین بارداری داشته باشند. حتماً به دندانپزشک خود بگویید که باردار هستید.

9. استفاده از کمربند ایمنی

همیشه از کمربند ایمنی استفاده نمائید، قسمت پایینی کمربند باید از زیر شکم و روی استخوان لگن رد شود و قسمت بالا یا شانه کمربند باید بین سینه ها و به سمت شکم باشد. از نحوه صحیح بستن کمربند ایمنی اطمینان حاصل کنید.

10. اضافه وزن هوشمندانه

به اندازه کافی و مناسب وزن اضافه کنید، افزایش وزن بیش از حد در طول بارداری عوارض آن را افزایش می دهد. همچنین بعد از زایمان، کم کردن وزن اضافی دشوارتر خواهد بود. حتما با پزشک متخصص زنان و زایمان خود مشورت نمائید تا بدانید چه مقدار افزایش وزن برای شما مناسب است.

دوران بارداری

نبایدهای دوران بارداری

1. سیگار نکشید

به طور کلی می‌توان گفت که احتمال کمبود وزن نوزادان تازه متولد شده‌ای که مادرانشان در دوران بارداری سیگار می‌کشیدند، زیاد است و همین مسئله نیز آنها را در معرض خطرات بسیاری در زمینه ناتوانی‌های حافظه و یادگیری قرار می‌دهد. علاوه بر این از آنجایی که اعتیاد به نیکوتین در بدن این نوزادان وجود دارد، احتمال آن که در سنین نوجوانی و جوانی به سمت کشیدن سیگار گرایش پیدا کنند نیز بسیار بالا است.

2.  دوری از رنگ

هیچ راهی برای اندازه گیری سمیت قرار گرفتن در معرض رنگ وجود ندارد و از این رو توصیه ها بر احتمال سمیت آن استوار هستند. سمیت رنگ به حلال ها و مواد شیمیایی موجود در رنگ و همچنین میزان قرار گرفتن در برابر آن بستگی دارد. بر همین اساس، بانوان باردار باید به صورت جدی از قرار گرفتن در برابر بخارهای برخاسته از رنگ پرهیز کنند.

3. گوشت خام نخورید

مصرف گوشت و تخم مرغ خام می‌تواند باعث ابتلا به بیماری‌های مواد غذایی نظیر لیستریوز و توکسوپلاسموز شود. علاوه بر این احتمال ابتلا به مسمومیت غذایی نیز وجود خواهد داشت. مشکلات ناشی از این مواد غذایی می‌تواند باعث بروز بیماری‌های جدی و تهدید کننده‌ای شود، بنابراین به خانم‌های باردار توصیه می‌شود از مصرف گوشت و تخم مرغ خام دوری کنند. این مواد غذایی می‌توانند باعث ابتلا به نقص‌های شدید بارداری و حتی سقط جنین شوند. پس توصیه این است که در زمان بارداری از کامل پخته شدن تمام تخم مرغ و گوشت‌هایی که مصرف می‌کنید، اطمینان خاطر حاصل کنید.

4. از مصرف گوشت‌های آماده خودداری کنید

گوشت‌های آماده مثل هات داگ، سوسیس، ماهی سالمون دودی و دیگر خوراکی‌های مشابه می‌تواند باعث بروز بیماری‌هایی مثل لیستریوز و توکسوپلاسموز در زنان باردار شود. به همین دلیل بهتر است از روند پخت گوشت‌هایی که مصرف می‌کنید با خبر باشید و آنها را به خوبی و به طور کامل بپزید. توصیه این است که مواد غذایی مصرفی خود را قبل از مصرف به طور کامل بشویید و سپس بپزید. در کنار این موضوع باید به اهمیت مصرف پنیر و شیر پاستوریزه (نه خام) در دوران بارداری نیز اشاره کرد.

5. کنار گذاشتن کفش های پاشنه بلند

در دوران بارداری پوشیدن کفش هایی با پاشنه سه اینچی و کمتر توصیه می شود و باید در این مدت تا حد امکان از کفش های پاشنه بلند، به ویژه آنهایی که دارای پاشنه هایی نازک هستند، دوری کنید. با رشد جنین مرکز ثقل شما تغییر می کند و راه رفتن با کفش های پاشنه بلند دشوار می شود.

6.  پرهیز از برخورد با مدفوع گربه

اگر در خانه خود از گربه نگهداری می کنید و مجبور به تمیز کردن محل مدفوع آن هستید، بهتر است از دستکش استفاده کرده و سپس دست های خود را به خوبی بشویید. مدفوع گربه می تواند حاوی توکسوپلاسموز باشد که یک بیماری انگلی است. در شرایطی که احتمال ابتلا به این بیماری در نتیجه مصرف گوشت خام یا باغبانی بیشتر است، توصیه می شود ظرف مدفوع گربه را فرد دیگری تمیز کند.

7. اجتناب از مصرف الکل

الکل حین حاملگی می‌تواند رشد کودک را بسیار تحت تأثیر قرار دهد. امکان تولد نوزادی مبتلا به سندرم جنین الکل (FAS) در افراد بارداری که الکل مصرف می‌کنند، بیشتر است.

علائم FAS شامل:

• وزن کم هنگام تولد

• ناتوانی های یادگیری

• مشکلات رفتاری

• الگوهای عقب ماندگی رشدی و تکاملی

حتی مقدار کم الکل نیز مشکل‌زاست. به نظر می‌رسد هیچ سطح ایمنی از مصرف الکل در بارداری وجود ندارد.

اگر در حین بارداری به قطع مصرف مشروبات الکلی نیاز دارید، در اسرع وقت با پزشک خود تماس بگیرید. هرچه زودتر اقدام کنید، احتمال سلامتی کودک شما بیشتر است.

8. پرهیز از نشستن و ایستادن برای مدت طولانی

طی دوران بارداری، باقی ماندن در یک موقعیت مشابه برای طولانی مدت، نشسته یا ایستاده، می تواند مشکل ساز باشد. این شرایط می تواند انواع مختلف مشکلات از جمله تورم مچ پا و مشکلات وریدی را به همراه داشته باشد.

9. اجتناب از حمام داغ

از حمام داغ اجتناب کنید همچنین از سونا و وان آب داغ استفاده نکنید. دمای بالا می تواند برای جنین شما خطرناک باشد و ممکن است منجر به غش کردن شما شود.

10. عدم استفاده از محصولات بهداشتی زنانه معطر

از محصولات بهداشتی زنانه معطر استفاده نکنید. زنان باردار باید از مصرف اسپری های معطر و دستمال های بهداشتی واژن اجتناب نمایند. این محصولات می تواند ناحیه واژن را تحریک کرده و بروز عفونت دستگاه ادراری و عفونت های قارچی را افزایش دهد.

11. عدم استفاده از دوش واژینال

از دوش واژن استفاده نکنید زیرا ممکن است ناحیه واژن تحریک شده و هوا وارد مجرای زایمان شده و احتمال عفونت افزایش یابد.

12. هر آن چه که می خوانید را باور نکنید

ممکن است در فضای مجازی، کتاب ها، و مجلات با اطلاعات متناقضی مواجه شوید. معقول و منطقی باشید، به غرایز خود اطمینان کنید، و به خاطر داشته باشید حفظ جانب احتیاط هرگز ایده بدی نیست. اگر در مورد مساله ای دچار تردید هستید با پزشک خود مشورت کنید.

13. غذای آماده نخورید

گوشت‌های خوراکی (از جمله هات‌داگ‌، سوسیس، ماهی قزل آلا دودی و سایر گوشت‌های فرآوری شده) می‌توانند موجب بیماری‌های غذایی مانند لیستریوز و توکسوپلاسموز شوند.

گوشت‌هایی که قطعه‌قطعه شده‌اند سطح بسیار بیشتری برای رشد باکتری دارند. برای کاهش خطر، باید از پخت کامل این پروتئین‌های فرآوری شده اطمینان حاصل کرد.

همچنین خوردن شیر و پنیر پاستوریزه (نه خام) بسیار مهم است. برای از بین بردن باکتری‌های مضر همیشه محصولات مصرفی را با آب کافی بشویید.

14. اجتناب از مصرف لبنیات ​​غیر پاستوریزه

کلسیم برای نوزادان در حال رشد بسیار مهم است، اما مادران باید مراقب کلسیم دریافتی خود از لبنیات باشند.

شیر خام به دلیل غیر پاستوریزه بودن برای دوران بارداری توصیه نمی‌شود. این بدان معنی است که برای از بین بردن باکتری‌های بیماری‌زا، گرم نشده‌اند.

شیر خام ممکن است حاوی باکتری لیستریا باشد. مصرف آن منجر به بیماری، سقط جنین یا حتی عواقب کشنده می‌شود.

15. مقدار زیاد کافئین مصرف نکنید

کافئین می‌تواند در جفت حرکت کند و ضربان قلب جنین را افزایش دهد. بر اساس مطالعات انجام شده اخیر، زنان می‌توانند با خیال راحت یک فنجان قهوه رقیق یا نسکافه را در طول روز مصرف کنند، ولی از قهوه‌های غلیظ خودداری کنید. البته به طور کلی توصیه می‌شود تا حد ممکن از مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار دوری کنید.

  • منبع
  • درمانکده
  • دیجی کالا
  • عصرایران

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید