امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276142
۱۳۸۷۱
۲
۲
نسخه چاپی

ساس چیست؟ | علائم نیش ساس | عوارض گزش ساس | نشانه های آلودگی به ساس | درمان گزش ساس

ساس چیست؟ | علائم نیش ساس | عوارض گزش ساس | نشانه های آلودگی به ساس | درمان گزش ساس

حشره ساس، این حشره‌ی خون‌خوار و مزاحم، با وجود جثه‌ی ریز بسیار قدرتمند است! این حشره ممکن است به هر خانه‌ای هجوم بیاورد و معمولا از بین بردن آن کار دشواری است.

ساس چیست؟

ساس ها موجودات ریز و بیضی شکلی هستند که از طریق خون انسان ها و دیگر حیوانات خون گرم تغذیه می کنند. ساس ها در طول روز در داخل یا اطراف تخت ها و شکاف های موجود در صندلی ها، کاناپه ها، پرده ها، فرش ها، کمدها و حتی در ترک دیوارها و کف و پشت کاغذ دیواری پنهان می شوند.

از ساس به عنوان یکی از خونخوارترین حشرات نام می برند که که پس از گزش بدن و مکیدن خون فرد، افزون بر بروز علایم پوستی، عوارضی مانند افسردگی، کم خونی و طپش قلب و حتی اختلال در دید در او ایجاد کند.

ساس ها آفاتی هستند که می توانند در هر جایی از خانه زندگی کنند. بیشترین میزان آلودگی به ساس مربوط به تخت خواب ها می باشد. این موجودات ممکن است روی تشک، فنر های تختخواب یا حتی بدنه تخت زندگی کنند.

این حشرات معمولاً در طول شب، وعده غذای خود یعنی خون را از طریق گاز گرفتن بدن میزبان دریافت می کنند اما در صورت گرسنگی شدید، در طول روز نیز در اتاق های تاریک به فعالیت و یافتن میزبان مناسب خود می پردازند.

بیشترین زمان فعالیت ساس ها مربوط به ساعات انتهایی شب است. در نتیجه زمانی که فردی بر روی مبل یا تختخواب خوابیده است، ساس ها ممکن است فعالیت خود را آغاز کرده و شروع به گزش پوست فرد کنند. محل های شایع که ساس ها می گزند شامل صورت، گردن، دست ها و بازوها می شود.

ساس‌ها معمولاً از خون موجودات خونگرم تغذیه می کنند. از جمله مهم ترین این موجودات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- انسان ها
- خرگوش ها
- خفاش ها
- طیور

این آفات اغلب از طریق تخت و رختخواب، خرید مبلمان دست دوم و مانند آن به خانه شما راه می یابند. وجود ساس در وسایل دست دوم باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد.

لازم است بدانید که ساس ها پرواز نمی کنند. یک ساس بالغ اندازه ای حدود 5 تا 7 میلی متر دارد.

علائم نیش ساس

این خون‌آشام‌های کوچک به طرز شگفت‌انگیزی بدون بیدار کردن طعمه‌های خود از بدن‌ آن‌ها تغذیه می‌کنند. نیش ناخوشایند آن‌ها به هیچ وجه احساس نمی‌شود، زیرا آن‌ها به همراه داروی ضد انعقاد که برای جریان‌ یافتن خون در حین مکیدن به بدن میزبان تزریق می‌کنند، یک ماده بی‌حس‌ کننده نیز وارد بدن آن‌ها می‌کنند. اولین علامت نیش‌ زدن ساس‌ ممکن است جای نیش‌های خارش‌دار و قرمز روی پوست (معمولاً روی بازوها یا شانه‌ها) باشد؛ ‌محل گزش ساس‌ها معمولاً به صورت ردیفی روی پوست مشاهده می‌شود.

عوارض گزش ساس

فرد معمولاً گزش واقعی ساس را احساس نمی کند. اما پس از آن، محل نیش زدگی احساس خارش می کند. گزش ساس مانند برجستگی های کوچک قرمز (شبیه گزش پشه) است و گاهی اوقات می تواند به صورت خط قرمز روی بدن اتفاق بیفتد.

وقتی ساس ها از خون شما تغذیه می­ کنند می­ توانند علائم پوستی از حساسیت پوستی خفیف، بدون علامت تا شدید ایجاد کنند. افسردگی، اضطراب و اختلال در خواب را می­ توان به عنوان اثرات ذهنی که این حشرات برای شما ایجاد می ­کنند در نظر گرفت. فراموش نکنیم ساس های تختخواب به طور طبیعی ناقل هیچیک از بیماری های انسانی نبوده ولی افراد حساس در اثر گزش ساس ممکن است دچار عوارض پوستی و واکنش های آلرژیک بر اثر تزریق ماده ضد انعقاد خونی که در هنگام تغذیه به بدن تزریق می­ کنندریال شوند.

اولین تماس با ساس ممکن است همراه با واکنش های جزیی و یا حتی واکنش های پوستی باشد، ولی تکرار گزش و تماس های بعدی ممکن است واکنش های تاخیری شدید و قابل توجهی را در فرد ایجاد کند. هر چند ادامه چنین وضعیتی باعث مصونیت در فرد خواهد شد. اما تماس های طولانی و تعداد گزش های زیاد ممکن است عوارضی مانند کم خونی در کودکان، طپش قلب و حتی اختلال در دید در فرد ایجاد کند.

نشانه های آلودگی به ساس

باید به دنبال تخم ها، مدفوع مشکی و باقی مانده های پوست ریزی ساس ها بر روی تخت یا حاشیه های تخت بگردید. گاهی اوقات با بو کردن تخت ممکن است متوجه بوی شیرین و تندی شوید که نشانه وجود ساس است. البته برای جستجو به دنبال این حشره بهتر است مبل و حتی کاغذ دیواری منزل هم نگاهی بیاندازید.

به خاطر داشته باشید که یافتن این نشانه ها فقط تأییدی بر وجود ساس ها است. ولی زنده و فعال بودن آن ها را تأیید نمی کند. تنها با دیدن ساس های زنده می توانید آلودگی یک محل را تأیید کنید. گاهی اوقات برای تشخیص و نابودن کردن ساس بهتر است از شرکت های کنترل آفات کمک بگیرید.

برخی معتقدند که یک اتاق کثیف می تواند ساس هایی را به ارمغان می آورد ، اما این درست نیست. ساس ها به شرط داشتن غذا می توانند در هر جایی زندگی کنند. اگر اتاقی به هم ریخته باشد ، این فضا به آنها کمک می کند تا پنهان شوند. اما بهم ریختگی اتاق سبب جذب این حشرات نیم شود .

ساس ها معمولاً در مکانهایی که میزان گردش مسافران و مهمانان زیاد است مانند هتلها ، بیمارستانها یا خانه های سالمندان دیده می شوند.

اما می توان آنها را در بسیاری از مکان های دیگر مانند وسایل حمل و نقل عمومی ، آپارتمان ها و خوابگاهها یافت. این حشرات می توانند با لباس، اثاثیه و چمدان از مکانی به مکان دیگر سفر می کنند.

ساس چیست؟ | علائم نیش ساس | عوارض گزش ساس | نشانه های آلودگی به ساس | درمان گزش ساس

درمان گزش ساس

به طور کلی برای بهبود گزش ساس ها نیاز به درمان خاصی وجود ندارد. در صورتی که خارش بیش از حد بوده یا بدن فرد دچار واکنش های حساسیتی نسبت به نیش ساس شود، می توان از آنتی هستامین های خوراکی یا استروئید های موضعی برای کاهش علائم و بهبود این واکنش ها استفاده کرد. در صورت عفونت باکتریایی محل گزش نیز ممکن است پزشک آنتی بیوتیک برای بیمار تجویز کند.

اگر فکر می کنید شخصی در خانواده شما توسط ساس گزیده شده است ، محل گزش را با آب و صابون بشویید.

لوسیون کالامین ، کرم ضد خارش یا کمپرس خنک می تواند به رفع خارش کمک کند.

به بچه ها بگویید که محل نیش ساس را با خارش زخم نکنند زیرا انجام این کار می تواند باعث عفونت پوستی مانند زرد زخم و به ندرت آبسه شود. در صورت بروز عفونت ، پزشک برای درمان ممکن است آنتی بیوتیک تجویز می کند.

همچنین استفاده از روغن ارگانو یا پونه کوهی در تسکین خارش ناشی از گزش ساس ها بسیار موثر است.

جلوگیری از ساس

اگر خانه شما ساس دارد، احساس خیلی بدی نداشته باشید. آلودگی اماکن به ساس معمولی و عادی است. این نکات می تواند به شما کمک کند:

خانه خود را تمیز و مرتب نگه دارید تا ساس ها مکانی برای پنهان شدن نداشته باشند.
هفته ای یک بار ملافه ها را عوض کنید و مرتباً کف اتاق و سطوح را جاروبرقی بزنید .
اگر ساس پیدا کردید ، همه ملافه ها ، لباس ها و رخت خواب را در آب داغ بشویید و در محیط گرم خشک کنید.

برای کمک به جلوگیری از ورود حشرات به ملافه های خود ، از روکش تشکی با عنوان “ضد حساسیت” یا “تشک ضد گرد و غبار” استفاده کنید تا در صورت وجود ساس ها را راحت تر ببینید.

البته بهتر است در صورت اطمینان از ساس در منزل از همان ابتدا از متخصصان دفع و کشتن حشرات و آفات کمک بگیرید. به خاطر داشته باشید که ساس می تواند بدون غذا حدود یک سال زنده بماند. حتی تمام قسمت ها و اتاق های منزل را آلوده کند.

برای پاکسازی خانه می توانید از حشره کش ها نیز استفاده کنید. قسمت هایی که احتمال می دهید ساس از آنجا عبور کند را سمپاشی کنید. البته از آن جایی که نمی توان بر روی تخت و تشک سم ریخت، بهتر است برای رفع ساس آن ها را به کلی تعویض کنید. یا از کاور ضد ساس بر روی تشک ها استفاده کنید.

  • منبع
  • سلامت اول
  • پزشکت
  • ایرنا

۲ دیدگاه

 
de
محیا | ۱ سال پیش
ساس ونمی،بینم ولی جای گزش نیشش همیشه رو دستم هست چیکارکنم
۰
۰
 
 
ir
فرید | ۱ سال پیش
سلام خدایی من دیگه کم آوردم در مقابل ساس کلا باید از قم کوچ کنم هیچ راهی نداره که از شرش خلاص شد سم‌پاشی هم. میکنی بعد از ی مدت دوباره میان
۰
۰
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید