امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۶ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278450
۹۲۷
۱
۰
نسخه چاپی

مصرف الکل در دوران بارداری بی نهایت خطرناک است

مصرف الکل در بارداری دارای عوارض جدی و خطرناکی برای جنین است. مصرف مشروبات الکلی حتی به میزان خیلی کم هم ممکن است هم جنین و هم مادر باردار را در معرض خطرات جبران ناپذیری قرار دهد.

مصرف الکل در دوران بارداری

مصرف الکل در دوران بارداری

مصرف الکل در بارداری دارای عوارض جدی و خطرناکی برای جنین است. مصرف مشروبات الکلی حتی به میزان خیلی کم هم ممکن است هم جنین و هم مادر باردار را در معرض خطرات جبران ناپذیری قرار دهد.

مصرف الکل در بارداری می تواند با خطراتی مانند وزن کم نوزاد هنگام تولد، سندرم جنین الکلی، زایمان زودرس و یا سقط جنین همراه باشد. بنابراین در حال حاضر بهترین راه برای پیشگیری از ایجاد عوارض الکل در مادران باردار، عدم مصرف مشروبات الکلی است.

هنگام مصرف الکل در بارداری، الکل از طریق بند ناف به جنین منتقل می شود. کبد جنین یکی از آخرین اعضایی است که رشد می کند و تا مراحل پایانی بارداری، رشد آن ادامه می یابد. در نتیجه جنین نمی تواند الکل را پردازش و تصفیه کند و از این رو مصرف الکل در بارداری می تواند سبب ایجاد ناهنجاری جنین شود. مصرف الکل به خصوص در سه ماه اول بارداری می تواند ناهنجاری جنین ایجاد کند، هر چند که مصرف مشروبات الکلی پس از سه ماه اول بارداری نیز می تواند بر روی نوزاد متولد شده تاثیر داشته باشد.

عوارض مصرف الکل در دوران بارداری

روش هایی که الکل می تواند بر کودک متولد نشده تأثیر بگذارد، متفاوت است، اما خطرات سلامتی می تواند شامل عوارض کوتاه مدت و طولانی مدت باشد. اگرچه برخی از اثرات خطرناک قرار گرفتن در معرض الکل در رحم در نوزادان به سرعت قابل شناسایی هستند، اما سایر عوارض سلامتی ممکن است سالها طول بکشد. ویزیت های منظم اطفال، سلامت کودک را تضمین می کند تا کودک بتواند رشد و مهارت های حرکتی لازم را به دست آورد.

سقط جنین

یکی از مهمترین عواملی که بر سقط جنین و میزان زایمان تأثیر می گذارد، مصرف الکل در دوران بارداری است. سقط جنین زمانی است که جنین در 20 هفته اول بارداری از بین می رود و سقط جنین و زایمان زودرس می توانند در طی ماه ها، درد و رنج زیادی را برای مادر ایجاد کنند. برای کاهش احتمال سقط جنین، مادر باید از مصرف الکل خودداری کند و در حین بارداری از مراقبت های مناسب قبل از زایمان را رعایت کند.

زایمان زودرس

مصرف الکل به طور قابل توجهی، شانس زایمان زودرس را افزایش می دهد. زایمان زودرس هنگام، تولد نوزاد قبل از رسیدن مادر به 37 هفته بارداری اتفاق می افتد. نه تنها زایمان زودرس جنین را در معرض خطر زیادی قرار می دهد، بلکه می توانند کشنده باشند. حتی اگر کودک از بدو تولد زودرس زنده بماند، ممکن است تاخیرهای رشد در زندگی را تجربه کند. بسیاری اوقات، کودکی که زودرس متولد می شود، طی چند سال اول نیاز به مراقبت و مراقبت پزشکی بیشتری دارد.

اختلالات طیف الکل جنین (FASDs)

هنگامی که یک زن در حین بارداری الکل مصرف می کند، کودک خود را در معرض خطر ابتلا به تعدادی از مشکلات جسمی و رفتاری قرار می دهد. این شرایط، معروف به FASDs است که غیرقابل تحمل می باشد و می تواند اثرات مادام العمر داشته باشد. چندین مورد متداول که با FASD ایجاد می شود، اختلال در مهارت های شناختی، عدم توانایی در کنترل احساسات، مشکل در برقراری ارتباط و انجام کارهای روزمره است. از آنجا که FASD بر مغز تأثیر می گذارد، کودکان نیز ممکن است از اختلالات سلامت روان رنج ببرند.

كودكان مبتلا به FASD ممكن است ويژگيها و رفتارهاي زير را داشته باشند:

• وزن کم بدن

• حافظه ضعیف

• اندازه سر کوچک

• رفتار بیش فعالی

• مشکل در تمرکز

• هماهنگی ضعیف

• تأخیر گفتار و زبان

• قد کوتاهتر از متوسط

• ناتوانی های یادگیری

• بینایی یا مشکلات شنوایی

• مشکلات قلب، کلیه یا استخوانها

• ناتوانی ذهنی یا ضریب هوشی پایین

• استدلال و مهارت های قضاوت ضعیف

مشکل در یادگیری (مخصوصاً با ریاضی)

• خواب و مشکلات مکیدن به عنوان یک کودک

• ویژگی های غیرطبیعی صورت مانند یک لبه صاف بین بینی و لب فوقانی

نقائص هنگام تولد

نوشیدن الکل در دوران بارداری یکی از دلایل اصلی نقایص هنگام تولد است. اغلب اوقات، نقص تولد در سه ماهه اول شکل می گیرد و بر نحوه ظاهر یا عملکرد بدن کودک تأثیر می گذارد. نقایص هنگام تولد می تواند شامل مشکلات قلبی، شکاف لب، اسپینا بیفیدا و سندرم داون باشد. در حالی که برخی از نقایص هنگام تولد با جراحی یا دارو قابل درمان است، مدیریت برخی دیگر آنها دشوارتر است و می تواند بر سلامت کودک در بزرگسالی تأثیر بگذارد. شیوه زندگی بدون الکل، بهترین روش برای جلوگیری از نقایص هنگام تولد و سایر پیامدهای مضر در دوران بارداری است. زنانی که به قبل از بارداری به صورت هفتگی الکل می نوشند، 50 درصد بیشتر در هنگام بارداری احتمال مصرف الکل را دارند.

مصرف الکل در دوران بارداری

خطرات مصرف الکل در دوران شیردهی

مصرف سنگین الکل حتی پس از زایمان یک زن ممکن است بر کودک تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، مصرف الکل در شیردهی خطرناک است. مشابه نحوه انتقال الکل از جریان خون زن به بند ناف و جفت، می تواند از شیر مادر نیز عبور کند. تصور غلط رایج این است که پمپاژ و ریختن شیر مادر به سرعت بخشیدن به روند از بین بردن الکل از بدن یک زن کمک می کند. در حقیقت، تنها یک نوشیدنی چند ساعت طول می کشد تا کاملاً از بدن دفع شود.

در کودکانی که از طریق شیر مادر در معرض الکل قرار دارند خطر افزایش تاخیر در پیشرفت مهارت حرکتی و سایر شرایط بهداشتی وجود دارد. برای جلوگیری از بروز عوارض احتمالی پس از تولد، یک زن باید در مورد مراقبت از یک نوزاد با یک روان شناس یا پزشک مشورت کند.

نحوه تشخیص مصرف الکل در دوران بارداری

اعضای خانواده و دوستان معمولاً اولین افرادی هستند، که مصرف الکل افراد را تشخیص می دهد. برخی از زنان ممکن است در هنگام بارداری از مصرف الکل خود احساس شرمندگی یا درماندگی کنند. حتی برخی از مصرف کنندگان سعی دارند نوشیدن خود را پنهان کنند. اما مصرف الکل با  با کمک یک مشاور در زمینه الکل قابل ترک است. در حین درمان، افراد می توانند نگرانی های خود را در مورد الگوی نوشیدن زن و تأثیر آنها بر کودک متولد نشده ابراز کنند.

شایع ترین علائم جدی ناشی از رفتارهای خطرناک مصرف الکل در بارداری، عبارتند از:

پرخاشگری و انجام رفتارهای خطرناک

• فاصله گرفتن از عزیزان و زندگی در انزوا

• فراموش کردن مسئولیت ها و وظایف روزانه در خانه یا محل کار

• توجیه کردن اینکه مقادیر اندک الکل بر بارداری تأثیر نمی گذارد.

• جلوگیری از مراقبت های قبل از تولد مانند عدم مراجعه به پزشک و عدم مصرف مواد مغذی

در بسیاری از مناطق، قرارهای پزشک قبل از تولد شامل غربالگری سوء مصرف مواد نیز می شوند. در طی این غربالگری، کادر پزشکی به دنبال هرگونه علائم هشدار دهنده مواد مخدر و الکل هستند. در صورت مشکوک بودن مصرف الکل، مراجعه به درمان اغلب انجام می شود.

راه های اجتناب مصرف الکل در بارداری

شاید تصور پرهیز از مصرف الکل به صورت کامل در دوران بارداری، برای بسیاری از زنان دشوار باشد. بسیاری از خانم ها به محض آگاهی از بارداری و یا در مرحله اقدام به بارداری، مصرف الکل را ترک می نمایند اما بعضی دیگر از خانم ها در مراحل اولیه بارداری، از مصرف الکل اجتناب می کنند. این افراد نباید نگران باشند، زیرا ممکن است الکل تاثیر کمتری بر روی جنین آن ها داشته باشد. نکات زیر به مادران کمک می کند تا از مصرف الکل در بارداری خودداری نمایند:

• مشروبات الکلی باید با نوشیدنی های دیگر از قبیل آب میوه و آب جایگزین شوند

• خانم ها بهتر است از حضور در مکان هایی که در آن ها الکل مصرف می شود، خودداری نمایند

• در محل زندگی خانم، نباید الکل وجود داشته باشد

• مادر باردار باید به خانواده و نزدیکان خود بگوید که در دوران بارداری الکل نمی نوشد و در صورت لزوم از آن ها کمک بخواهد

در صورتی که خانم باردار برای قطع مصرف الکل در بارداری نیاز به کمک داشته باشد، می تواند در این مورد با پزشک خود مشورت کرده یا به کلینیک های ترک الکل مراجعه نماید.

مصرف الکل در دوران بارداری

راهکارهایی برای ترک مصرف الکل در دوران بارداری

برنامه های بیشماری برای درمان الکل وجود دارد که برای کمک به زنان باردار در ترک الکل کمک می کنند. ترک الکل هر چه زودتر انجام بگیرد، احتمال بارداری بدون مشکلات و عوارض و تولد نوزاد سالم بیشتر می شود.

روند درمانی توصیه شده برای ترک الکل اغلب بسته به مدت زمان مصرف و میزان آن بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر اختلال در مصرف الکل زن (AUD) جزئی باشد، پزشک ممکن است او را به یک مرکز درمانی سرپایی ارجاع دهد. با این حال، مراقبت های پزشکی و بستری شدن در بیمارستان معمولاً برای موارد شدیدتر از مصرف الکل مورد نیاز است. این برنامه ها به ارائه دهندگان درمان اجازه می دهد تا مادر و نوزاد را از نزدیک در طول سم زدایی و سایر مراحل بهبودی تحت نظر داشته باشند.

  • منبع
  • مام
  • پزشکت

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید