امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 287619
۳۸۸
۱
۰
نسخه چاپی

نان زیاد مصرف می کنید؛ با 7 نشانه منفی آن را بفهمید

نان پر مصرف ترین ماده غذایی در جهان است و دلایل آن نیز بسیار ساده می باشد. با این حال نان نیز با مصرف زیاد اثرات منفی خود را بر بدن انسان می گذارد. به خواندن ادامه دهید تا ۷ مورد از نگران‌کننده‌ترین نشانه‌ها که به شما هشدار می دهد مصرف نان شما باید کاهش یابد را بدانید.

نان زیاد مصرف می کنید؛ با 7 نشانه منفی آن را بفهمید

1. دچار یبوست می شوید

افرادی که تحمل گلوتن را ندارند یا از بیماری سلیاک رنج می برند اما از آن بی اطلاع هستند ممکن است دائما احساس نفخ کنند. نه تنها این، بلکه آنها بیشتر مواقع مشکل یبوست دارند.

ممکن است نسبت به گلوتن عدم تحمل نداشته باشید اما هنگام مصرف گندم و سایر غلات حساسیت بالایی دارید. بهترین کار در این مورد این است که یک سری آزمایشات را با پزشک خود انجام دهید تا بتوانید ببینید که آیا گلوتن به شما آسیب می رساند یا خیر.

به یاد داشته باشید که تقریباً در همه کشورها، حدود 0.5٪ -1٪ از جمعیت به بیماری سلیاک مبتلا هستند. این بدان معنی است که حتی اگر از آن رنج می برید، جایگزین های زیادی وجود دارد که می توانید از آنها لذت ببرید.

نان زیاد مصرف می کنید؛ با 7 نشانه منفی آن را بفهمید

2. گرسنه تر می شوید

غلات تصفیه شده مانند نان سفید، برنج سفید، چوب شور و کراکر کالری بالایی دارند و نحوه کار آنها این است که به دلیل محتوای قندی که دارند شما را به خوردن بیشتر وادار می کنند. به همین دلیل است که وقتی احساس غم و اندوه یا استرس مضاعف می کنید، به سراغ آنها می روید که برای لحظه ای حال شما را بهتر کنند.

نان زیاد مصرف می کنید؛ با 7 نشانه منفی آن را بفهمید

3. سطح کلسترول شما در حال افزایش است

نان معمولی شما که در فر پخته می شود ممکن است مسئول افزایش کلسترول شما نباشد، اما محصولات پخته شده از فروشگاه ها مسئول هستند. محصولاتی مانند کروسان، رول کره و انواع نان های بسته بندی شده دارای چربی ترانس بالایی هستند. این محصولات حاوی مقدار زیادی کره و تخم مرغ هستند که در صورت مصرف منظم می توانند کلسترول شما را افزایش دهند.

همچنین اکثر محصولات حاوی گلوتن در همان دسته مضر قرار می گیرند. این محصولات متفاوت هستند و می توانند شامل کلوچه ها و کیک های بسته بندی شده، دونات ها و بیشتر غذاهای سرخ شده تجاری باشند. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که همیشه بسته بندی را بررسی کنید تا ببینید آیا مواد روغنی در آن وجود دارد یا خیر.

نان زیاد مصرف می کنید؛ با 7 نشانه منفی آن را بفهمید

4. ممکن است جوش های بیش از حد زیادی داشته باشید

بار دیگر، غلات تصفیه شده مقصر مشکل دیگری هستند که ممکن است با آن مواجه شوید. غذاهایی مانند ماکارونی، برنج سفید، رشته فرنگی، غلات و همه چیزهایی که با آرد سفید درست می شوند می توانند باعث ایجاد جوش در پوست شما شوند. همانطور که یک مطالعه نشان داد، افرادی که بیش از حد کربوهیدرات های تصفیه شده مصرف می کردند، 30 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به آکنه بودند. این عمدتا به این دلیل است که این محصولات حاوی قند بالایی هستند، چیزی که سطح انسولین شما را افزایش می دهد.

در پاسخ به این افزایش، هورمون های آندروژن فعال تر می شوند و آکنه ایجاد می شود. به نظر می‌رسد افرادی که قند زیادی مصرف نمی‌کنند، مشکلات کوچک‌تری با جوش‌ها و آکنه دارند.

نان زیاد مصرف می کنید؛ با 7 نشانه منفی آن را بفهمید

5. بعد از غذا به شدت خواب آلود می شوید

هنگامی که در رژیم غذایی روزانه خود بیش از حد نان مصرف می کنید، مقادیر زیادی انسولین در جریان خون شما ترشح می شود. انسولین به تریپتوفان کمک می کند تا بیش از آنچه می خواهید در خون شما باقی بماند. تریپتوفان یک اسید آمینه است که به تولید سروتونین و ملاتونین، 2 انتقال دهنده عصبی که به تثبیت خلق و خوی شما کمک می کند. آنها همچنین خواب را تقویت و به تنظیم چرخه خواب و بیداری کمک می کنند.

به همین دلیل است که ممکن است بعد از خوردن یک وعده غذایی پر از غلات تصفیه شده احساس خواب آلودگی و آرامش بیشتری داشته باشید. بنابراین شاید نیاز باشد در انتخاب رژیم غذایی خود تجدید نظر کنید اگر باید بعد از غذا به سر کار خود بازگردید.

نان زیاد مصرف می کنید؛ با 7 نشانه منفی آن را بفهمید

6. فشار خون شما در حال افزایش است

نان در اشکال مختلف آن عمدتاً در مصرف زیاد نمک مقصر است. یک تکه نان ساده می تواند تا 230 میلی گرم نمک داشته باشد که 15 درصد از حداکثر مجاز روزانه است. یک ساندویچ ساده دو برابر این مقدار خواهد داشت. غذاهای بسیار فرآوری شده مانند پیتزا، رول نان و ساندویچ میزان سدیم را حتی بیشتر می کنند. نتیجه مصرف زیاد سدیم افزایش فشار خون است که برای بسیاری از افراد مبتلا به بیماری قلبی و سکته مقصر است.

نان زیاد مصرف می کنید؛ با 7 نشانه منفی آن را بفهمید

7. خلق و خوی شما ممکن است فراز و نشیب داشته باشد

نان به دلیل داشتن قند زیاد، توانایی ایجاد اوج گیری های  خلقی زیادی را دارد، اما این بالا رفتن ها با شکستگی همراه است.

یک مطالعه نشان داده است که اگر غلات تصفیه شده به درستی هضم نشوند، ترکیبات آنها می تواند به مغز فرد برسد و باعث ایجاد انواعی از مشکلات روانی شود. شواهدی وجود دارد که افرادی که به گندم حساس هستند بیشتر مستعد ابتلا به اسکیزوفرنی، اختلال دوقطبی، افسردگی و اضطراب هستند. و بسیاری از افرادی که رژیم غذایی بدون گندم و لبنیات را شروع کردند، بهبود قابل توجهی در سلامت روان خود مشاهده کردند.

آیا هیچ یک از علائم بالا را در خود تشخیص می دهید؟ اگر چنین است، آیا فکر می کنید مصرف نان شما مسئول آنهاست؟

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید