امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276690
۸۸۶
۱
۰
نسخه چاپی

نخ دندان | چرا باید نخ دندان را همراه با مسواک فراموش نکنید؟

نخ دندان | چرا باید نخ دندان را همراه با مسواک فراموش نکنید؟

چرا باید از نخ دندان استفاده کنیم؟

متخصصان دندانپزشکی بر این عقیده هستند که مسواک زدن تنها میتواند 65 درصد از سطوح دهان و دندان را تمیز کند. زیرا مسواک اصولا فقط  میتواند سطوح در دسترس دندان را تمیز کند و قادر نیست لابلای دندان ها را از شر باکتری ها و پلاک در امان نگاه دارد.

برای از بین بردن ذرات ریز غذایی و همچنین پلاک تشکیل شده در بین دندان ها ما باید حتما از نخ دندان استفاده کنیم. از فواید نخ دندان میتوان به قدرت مانور بالا در لابلای دندان ها و کمک به پاک کردن این نواحی اشاره کرد. به عبارتی آن 35 درصد باقی مانده که مسواک قادر به تمیز کردن آن نیست تنها با نخ دندان تمیز میشود.

برای نظافت دقیق دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی آنها و سلامتی لثه ها، نخ دندان موثرترین وسیله است. نخ دندان نه تنها خورده های غذا را از لابلای دندانها پاک می کند، رسوبات حاصل از مواد معدنی و شمیایی بزاق دهان و غذاها را نیز از بین می برد. در سنین نوجوانی و جوانی، این سطوح بین دندانی است که بیشتر در معرض پوسیدگی قرار می گیرند. اغراق نیست اگر بگوییم که در این سنین، استفاده از نخ دندان اهمیت بیشتری دارد.

از سوی دیگر، به ‌علت تماس و اتصال سطوح جانبی دندان‌ها، پوسیدگی این نواحی خیلی زودتر بوجود می آیند و تا مدت‌ها هم از نظر مخفی مانده و دیده نمی‌شود . همچنین به‌ دلیل فاصله کم مغز دندان تا سطوح جانبی، پوسیدگی این نواحی خیلی زود به پالپ (مغز دندان) و عصب دندان سرایت می‌کند و تولید درد و ناراحتی می کند.

همچنین مطالعات دانشمندان محقق بهداشت دهان و دندان نشان داده که در بسیاری موارد،  بیماری لثه  از ناحیه های مخفی بین دندانها شروع می شود. با استفاده از نخ دندان می توانید نه تنها دندانها و لثۀ سالمی داشته باشید، می توانید از بوی نامطبوع دهان نیز جلوگیری کنید.

به جرات می گوییم که اهمیت استفاده از نخ‌ دندان از مسواک زدن هم بیشتر است .  

تحقیقات زیادی نیز تا‌کنون در ارتباط با فواید نخ دندان و اثر آن در سلامتی عمومی بدن انجام گرفته است که نتایج آن بسیار شگفت انگیز است. از جملۀ این تحقیقات ثابت کرده است از آنجایی که تامین بهداشت و دندانها و لثه مانع ورود انواع باکتریهای مضر به جریان خون است، بروز بیماریهای قلبی را نیز پیشگیری می‌کند.

پروفسور هوارد جنکینسون که طی چند سال اخیر تحقیقات مفصلی را در این باره انجام داده، با اشاره به نتایج تحقیقات خود می  گوید: حتی هنگامی که فرد از قدرت بدنی و سلامت کامل برخوردار است، توجه‌ نکردن به سلامت و بهداشت دهان و دندان می‌تواند زمینۀ ابتلا به بیماری‌های قلبی را برای او فراهم کند. پزشکان فرانسوی معتقدند کسانی که از درد لثه و دهان رنج می‌برند، بیشتر از دیگران دچار بسته‌ شدن رگهای خونی می شوند .

محققان در هر کجای دنیا با بررسی افراد مختلف سعی کرده اند به ارتباط بیماری لثه و بیماری قلبی او پی ببرند. پزشکان اذعان داشته اند که تجمع بقایای غذا در میان دندان‌ها باعث بروز بیماری و حساسیت لثه می‌شود. عدم‌ استفاده از مسواک و نخ‌ دندان روز به روز لثه را ضعیف تر و حساس‌ تر می‌کند و بر اثر این کیفیت، فرد به بیماری قلبی مبتلا می‌شود.

نتیجه بر اینست که با صرف چند دقیقه وقت در روز برای استفاده از نخ دندان و مسواک برای تمیز نگه داشتن دهان و دندانتان می توانید به حفظ سلامتی عمومی خود کمک جامعی بکنید و از بسیاری از بیمارهای ناخواسته جلوگیری کنید.

نخ دندان | چرا باید نخ دندان را همراه با مسواک فراموش نکنید؟

5 مزیت نخ دندان کشیدن

برای درک بهتر کار نخ دندان در ادامه به بررسی دست کم 5 فایده ثابت شده و قابل توجه نخ دندان خواهیم پرداخت.

 1. از بروز بیماری لثه پیشگیری میکند

بررسی‌های انجام شده درباره این موضوع نشان می‌دهد استفاده از نخ دندان در کنار مسواک زدن منظم، احتمال خونریزی لثه‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

مهمترین علت ایجاد بیمای لثه بهداشت ضعیف دهان و دندان است. در نتیجه عدم رسیدگی به بهداشت دهان و دندان، پلاک دندان میتواند به خط لثه نفوذ کرده و باعث تحریک بافت آن میشود. اگر پلاک رشد کرده و سخت شود میتواند به زیر لثه رفته و باعث بروز بیماری های مربوط به لثه مانند جنجویت و بیماری پریودنتال شود. اما یکی از فواید نخ دندان پیشگیری از بروز این بیماری ها است. چگونه؟

نخ دندان کشیدن میتواند به از بین بردن پلاک ها در بدو تشکیل کمک کند و فرصت برای پیشروی در بافت لثه را از آن ها میگیرد. کسانی که به طور منظم علاوه  بر مسواک زدن نخ دندان هم می کشند به ندرت با بیماری لثه مواجه میشوند.

2. از بد بو شدن دهان جلوگیری میکند

مسواک زدن نمیتواند به تنهایی تضمین کننده بهداشت دهان و دندان باشد. اما نخ دندان مکمل بسیار شایسته و قوی برای مسواک در این خصوص است. از دیگر فواید نخ دندان ، کمک به از بین بردن بوی بد دهان است. از آنجا که یکی از علل بوی بد دهان ذرات ریز مواد غذایی در داخل دهان و فعالیت باکتری ها است، اگر این ذرات از بین نروند، میتوانند بوی بدی در داخل دهان ایجاد کنند.

خوشبختانه نخ دندان به  راحتی آب خوردن این ذرات ریز را از بین برده و تا حد زیادی باعث کاهش بوی بد دهان میشود. این امر مخصوصا زمانی که تحت درمان ارتودنسی هستید بسیار مهم است زیرا با وجود دستگاه های ارتودنسی ثابت یا حتی متحرک تمیز کردن دندان ها دشوارتر است. در خصوص ایمپلنت دندان نیز همین موضوع صادق است.

3. به کنترل دیابت کمک می کند

نخ دندان کشیدن میتواند به طور مستقیم تاثیر مثبتی روی کنترل دیابت در افراد دیابتی داشته باشد. از بین بردن ذرات ریز مواد غذایی و باکتری های بد داخل دهان باعث میشود که این باکتری ها با این وجود دیگر نمیتوانند وارد جریان خون شوند. کاهش ورود باکتری به داخل خون میتواند نقش موثری در کنترل سطح قند خون  داشته باشد. هم بزرگسالان و هم کودکانی که دیابت دارند باید روزانه دست کم 1 بار از نخ دندان استفاده کنند تا از فواید نخ  دندان در کنترل دیابت بهره ببرند.

4. می تواند خطر ابتلا به بیماری های تنفسی را کاهش دهد

باکتری ها با مصرف مواد غذایی در داخل دهان شما میتوانند به سیستم تنفسی منتقل شود. این موضوع به طور بالقوه می تواند منجر به بروز بیماری های تنفسی مانند برونشیت، عفونت های سینوسی و حتی ذات الریه شود.  اما باز هم به صورت مشابه، نخ دندان کشیدن می تواند ذرات اضافی مواد غذایی و باکتری هایی که روی آنها تولید می شود را از بین ببرد و از بروز این نوع بیماری ها جلوگیری کند. پس پیشگیری از بروز بیماری های تنفسی را نیز به لیست فواید نخ دندان اضافه کنید.

5. می تواند از بروز بیماری های قلبی جلوگیری کند

به طور مشابه، این کار، علاوه بر بیماری های تنفسی میتواند از بیماری های قلبی نیز جلوگیری کند. ورود باکتری به جریان خون میتواند علاوه بر بخش های حساس دیگر بدن مستقیما به سیستم قلب و عروق نیز آسیب وارد کند.

این موضوع به ویژه در مردان شایع تر است. از آنجایی که مردان کمتر  به  بهداشت دهان و دندان خود میرسند احتمالا تهاجم باکتری های مضر به داخل خونشان بیشتر است و اغلب با افزایش سن و پشت گوش انداختن اصول بهداشتی دهان و دندان به این بیماری ها مبتلا خواهند شد.

استفاده نامناسب از نخ دندان

در صورت استفاده نامناسب از نخ دندان، امکان دارد به مرور به لثه‌ها آسیب وارد شود و اگر اصول استفاده از آن را رعایت نکنیم ممکن است سلامتی لثه‌ها مورد تهدید واقع شود.

  • منبع
  • خبرآنلاین
  • کلینیک تخصص دندانپزشکی ایده آل
  • نخ دندان ارکید
  • دکتر کاظمی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید