امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279240
۹۳۶
۱
۰
نسخه چاپی

چرا من همیشه گرسنه ام؟! 17 دلیلی که همیشه احساس گرسنگی می کنیم

17 دلیل گرسنگی مداوم

17 دلیل گرسنگی مداوم

گرسنگی راهی است که بدن به فرد می گوید به غذا نیاز دارد. پس از خوردن غذای کافی، گرسنگی معمولاً به طور موقت از بین می رود.

با این حال، گاهی اوقات ممکن است فرد احساس کند که همیشه گرسنه است. آنها ممکن است متوجه شوند که بعد از غذا خوردن احساس سیری نمی کنند یا میل به خوردن در طول روز ادامه دارد.

ممکن است فرد بتواند با ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی یا سبک زندگی، گرسنگی خود را کاهش دهد. با این حال، گرسنگی مداوم همچنین می تواند نشانه ای از برخی شرایط پزشکی باشد که ممکن است نیاز به درمان داشته باشند.

در این مقاله، 17 دلیل احتمالی گرسنگی دائمی را شرح می دهیم.

1. رژیم گرفتن

افرادی که از یک رژیم غذایی با کالری محدود پیروی می کنند ممکن است تمام یا بیشتر اوقات احساس گرسنگی کنند. مصرف کالری کمتر از آنچه بدن می سوزاند می تواند باعث شود بدن هورمونی به نام گرلین تولید کند.

برخی از گرلین به عنوان "هورمون گرسنگی" یاد می کنند زیرا معده زمانی که بدن به غذای بیشتری نیاز دارد آن را آزاد می کند.

یک رژیم غذایی کم کالری می تواند تولید گرلین را افزایش دهد و باعث گرسنگی شود، حتی پس از اینکه فرد تازه غذا خورده باشد.

2. رژیم غذایی با قند بالا

بسیاری از محصولات غذایی و نوشیدنی ها قند اضافه دارند و ممکن است اشتهای فرد را افزایش دهد.

یک بررسی در سال 2015 نشان می دهد که خوردن بیش از حد قند، به ویژه فروکتوز، می تواند به افزایش اشتها منجر شود. یک رژیم غذایی با فروکتوز بالا ممکن است باعث شود بدن گرلین بیشتری تولید کند و بر فعالیت در مناطق خاصی از مغز تأثیر بگذارد تا فرد کمتر احساس سیری کند.

همچنین تحقیقات انجام شده در سال 2017 نشان داد که مصرف مکمل فروکتوز میزان تخلیه معده را در شرکت کنندگان در مطالعه افزایش می دهد.

3. رژیم غذایی کم پروتئین

برخی تحقیقات نشان داده اند که خوردن پروتئین بیشتر، می تواند به فرد کمک کند کمتر احساس گرسنگی کند. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2015 در چین تأثیر رژیم غذایی با پروتئین بالا را در 156 نوجوان مبتلا به چاقی بررسی کرد.

محققان شرکت کنندگان را به طور تصادفی به مدت 3 ماه هر روز یک صبحانه با پروتئین بالا یا کم پروتئین مصرف کردند. هر دو صبحانه کالری یکسانی داشتند.

این مطالعه نشان داد که در مقایسه با صبحانه کم پروتئین، یک صبحانه با پروتئین بالا باعث کاهش مصرف غذای ناهار و افزایش کاهش وزن و سیری در شرکت کنندگان شد.

در ایالات متحده، انجمن غذا و تغذیه توصیه می کند که مردان بالغ 56 گرم (گرم) پروتئین در روز و زنان بالغ 46 گرم پروتئین مصرف کنند.

خوردن مقداری پروتئین با هر وعده غذایی یا میان وعده، به جای یکباره، ممکن است به ثابت نگه داشتن اشتها در طول روز کمک کند.

4. کم آبی بدن

هیدراتاسیون مناسب برای سلامتی ضروری است. برخی شواهد همچنین نشان می دهد که نوشیدن آب می تواند به فرد کمک کند احساس سیری کند.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2014 با منبع معتبر تأثیر مصرف بیش از حد آب را در زنان دارای اضافه وزن بررسی کرد.

محققان از شرکت کنندگان خواستند هر روز 30 دقیقه قبل از خوردن صبحانه، ناهار و شام 0.5 لیتر آب بنوشند. پس از 8 هفته، زنان کاهش وزن داشتند و کاهش اشتها را گزارش کردند.

5. رژیم غذایی کم فیبر

فیبر غذایی علاوه بر اینکه برای هضم سالم و جلوگیری از یبوست مهم است، ممکن است در کنترل گرسنگی نیز نقش داشته باشد.

یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که افرادی که مکمل فیبر پسیلیوم مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که دارونما مصرف می‌کنند، گرسنگی کمتری را بین وعده‌های غذایی تجربه می‌کنند.

مطالعه دیگری در سال 2015 یافته های مشابهی را در افرادی که مکمل فیبر مالتودکسترین مصرف می کردند گزارش کرد.

منبع مورد اعتماد هیئت غذا و تغذیه توصیه می کند که:

• مردان 19 تا 50 ساله روزانه 38 گرم فیبر می خورند

• زنان 19 تا 50 ساله روزانه 25 گرم فیبر می خورند

17 دلیل گرسنگی مداوم

6. اختلال در خواب

نداشتن خواب کافی می تواند تعادل هورمونی طبیعی بدن را مختل کند، که ممکن است احساس گرسنگی را در برخی افراد افزایش دهد.

منبع معتبر تحقیقات، اختلال خواب را با طیف وسیعی از بیماری‌ها، از جمله چاقی و دیابت مرتبط می‌داند.

یک مطالعه کوچک در سال 2016 نشان داد که مردانی که خواب خود را محدود می کنند سطوح گرلین بالاتری داشتند و بیشتر از افرادی که به طور معمول می خوابیدند غذا می خوردند.

7. کسالت و بی حوصلگی

برخی افراد ممکن است بی حوصلگی را با گرسنگی اشتباه بگیرند و باعث شود بیشتر غذا بخورند.

یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که احساس بی حوصلگی می تواند فرد را به دنبال رفتارهای پاداش دهنده مانند غذا خوردن وادار کند.

8. رژیم غذایی پر نمک

بر اساس منبع مورد اعتماد انجمن قلب آمریکا (AHA)، یک فرد متوسط در ایالات متحده روزانه بیش از 3400 میلی گرم سدیم مصرف می کند که بیشتر آن از غذاهای فرآوری شده تامین می شود.

AHA توصیه می کند که افراد نباید بیش از 2300 میلی گرم سدیم در روز مصرف کنند، اما در حالت ایده آل، بیشتر بزرگسالان باید کمتر از 1500 میلی گرم در روز مصرف کنند.

با این حال، غذاهای شور ممکن است بر سلامت قلب تأثیر بگذارند. برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف زیاد نمک ممکن است باعث شود فرد بیشتر غذا بخورد.

به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2016 با حضور 48 فرد بزرگسال سالم نشان داد که شرکت کنندگانی که یک وعده غذایی پر نمک مصرف می کردند، نسبت به افرادی که یک وعده غذایی کم نمک مصرف می کردند، غذای بیشتری خوردند.

9. یائسگی

برخی تحقیقات نشان می دهد که زنان در هنگام یائسگی در معرض خطر افزایش وزن هستند. این ممکن است به دلیل تعدادی از عوامل از جمله تغییرات هورمونی باشد.

بر اساس یک منبع معتبر در سال 2017، کاهش هورمون های استروژن در دوران یائسگی ممکن است منجر به افزایش اشتها شود.

10. داروها

برخی از داروها می توانند بر متابولیسم بدن و سیگنال های گرسنگی تأثیر بگذارند. برخی از داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد روان پریشی و کورتیکواستروئیدها ممکن است باعث شوند فرد احساس گرسنگی بیشتری نسبت به حالت عادی داشته باشد.

افرادی که پس از مصرف یک داروی جدید افزایش وزن قابل توجهی را تجربه می کنند ممکن است بخواهند با پزشک خود صحبت کنند. آنها می توانند در مورد استراتژی های مقابله ای توصیه کنند یا ممکن است تغییر دوز یا تغییر به یک داروی جایگزین را توصیه کنند.

قطع ناگهانی دارو می تواند عوارض جانبی ناخواسته ای ایجاد کند، بنابراین مهم است که ابتدا در مورد قطع دارو با پزشک صحبت کنید.

11. مقاومت به لپتین

لپتین هورمونی است که به مغز می گوید چه زمانی معده پر است. سطح لپتین معمولاً پس از خوردن یک وعده غذایی افزایش می یابد.

مقاومت به لپتین وضعیتی است که در آن بدن به درستی به لپتین پاسخ نمی دهد. این ممکن است باعث شود که فرد بعد از خوردن غذا احساس سیری نکند. بسیاری از افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند، مقاومت به لپتین ایجاد می کنند که می تواند باعث شود بیشتر اوقات احساس گرسنگی کنند.

17 دلیل گرسنگی مداوم

12. استرس

منبع معتبر پژوهشی همچنین استرس عاطفی را با مشکلات کنترل اشتها مرتبط کرده است. یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که افرادی که به دلیل مسائل زناشویی دچار استرس می‌شوند نسبت به افرادی که در ازدواج‌های باثبات‌تر هستند، سطوح بالاتری از گرلین و رژیم غذایی با کیفیت پایین‌تری داشتند.

13. شیرین کننده های مصنوعی

تولید کنندگان شیرین کننده های مصنوعی را به طیف وسیعی از محصولات از جمله نوشابه های رژیمی و غذاهای بدون قند یا کم قند اضافه می کنند. استفاده از این جایگزین های قند می تواند به کاهش مصرف کلی شکر کمک کند.

با این حال، برخی از مطالعات حیوانی نشان می دهد که شیرین کننده های مصنوعی ممکن است اشتها را افزایش دهند. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که رژیم غذایی شیرین شده با سوکرالوز، یک شیرین کننده مصنوعی محبوب، باعث افزایش گرسنگی در مگس های میوه می شود.

14. مصرف الکل

نوشیدن مشروبات الکلی باعث می شود فرد احساس گرسنگی کند.

تحقیقات انجام شده در سال 2017 نشان می دهد که ارتباط بین الکل و پرخوری ممکن است به دلیل تأثیری باشد که الکل بر سیگنال های گرسنگی در مغز دارد.

در مطالعه‌ای در سال 2015 که شامل 35 زن بود، محققان گزارش دادند که مصرف الکل قبل از غذا باعث می‌شود شرکت‌کنندگان نسبت به عطر و طعم غذا حساس‌تر شوند و آنها را بیشتر بخورند.

15. تغذیه با شیر مادر

زنانی که شیر می دهند برای تولید شیر به کالری اضافی نیاز دارند که ممکن است باعث افزایش اشتهای آنها شود.

کالج آمریکایی متخصصین زنان و زایمان توصیه می کند که زنان شیردهی 450 تا 500 کالری اضافی در روز مصرف کنند.

16. تیروئید پرکار

تیروئید غده کوچکی است که در جلوی گردن قرار دارد. هورمون هایی تولید می کند که متابولیسم و نحوه استفاده بدن از انرژی را کنترل می کنند.

پرکاری تیروئید یا پرکاری تیروئید می تواند باعث طیف وسیعی از علائم از جمله افزایش گرسنگی شود.

سایر علائم پرکاری تیروئید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• گردن متورم

• کاهش وزن

• احساس گرما

اسهال

• تحریک پذیری، عصبی بودن و نوسانات خلقی

خستگی

بیش فعالی

تکرر ادرار

پزشک معمولاً با معاینه فیزیکی و آزمایش خون می تواند پرکاری تیروئید را تشخیص دهد. گزینه های درمانی شامل داروها، درمان با ید رادیواکتیو و جراحی تیروئید است.

17. دیابت نوع 2

گرسنگی مداوم می تواند از علائم دیابت نوع 2 باشد. بدون درمان، دیابت باعث می شود که گلوکز در خون باقی بماند به جای رفتن به سلول ها، که از گلوکز به عنوان منبع انرژی استفاده می کنند. این باعث می شود فرد احساس خستگی و گرسنگی کند.

سایر علائم دیابت نوع 2 می تواند شامل موارد زیر باشد:

• افزایش تشنگی

• تکرر ادرار

• مشکلات بینایی

• بهبود آهسته تر بریدگی ها و زخم ها

• کاهش وزن غیر قابل توضیح

افرادی که علائم دیابت نوع 2 دارند باید برای ارزیابی به پزشک مراجعه کنند. پزشک اغلب با یک آزمایش خون ساده می تواند دیابت را تشخیص دهد. گزینه های درمانی شامل داروها و تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی است.

17 دلیل گرسنگی مداوم

خلاصه

ممکن است فرد به دلایلی همیشه احساس گرسنگی کند. آنها ممکن است بتوانند این گرسنگی را با ایجاد تغییرات غذایی مانند:

• از جمله پروتئین و فیبر بیشتر

• خوردن شکر و نمک کمتر

• نوشیدن آب بیشتر

• محدود کردن غذاهای فرآوری شده یا سرخ شده

• مصرف کمتر الکل

افزایش گرسنگی می تواند از عوارض جانبی برخی داروها باشد. با این حال، می تواند نشان دهنده یک وضعیت سلامتی مانند پرکاری تیروئید، استرس یا دیابت نوع 2 باشد.

افرادی که احساس گرسنگی مداوم یا کاهش وزن غیرقابل توجیه را تجربه می کنند ممکن است بخواهند به پزشک مراجعه کنند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید