امروز: چهارشنبه, ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277237
۳۳۵۱
۳
۰
نسخه چاپی

چه افرادی نباید قهوه بخورند | مضرات قهوه برای زنان و مردان

چه افرادی نباید قهوه بخورند | مضرات قهوه برای زنان و مردان

چه افرادی نباید قهوه بخورند؟

هرچند قهوه فوایدی برای سلامتی دارد، اما دلایل زیادی هم وجود دارد که متقاعدتان کند گاهی شاید بهتر باشد قهوه ننوشید.  اگر هر یک از شرایط زیر را دارید بهتر است یا قید نوشیدن قهوه را بزنید و یا این که در مصرف آن احتیاط کرده و مقدارش را کاهش دهید:

اگر استرس دارید

به طور کلی از آنجایی که کافئین قهوه علائم استرس، دلهره، تنش و اضطراب را تشدید می‌کند، مصرف بیش از دو فنجان آن در روز توصیه نمی‌شود. اگر استرسی و مضطرب هستید، باید بیشتر مراقب باشید.

در زندگی ماشینی امروزی دوری از استرس امری جداناپذیر است و برای همه ما پیش آمده که در برخی از شرایط تحت استرس قرار بگیریم. در چنین شرایطی بدن برای ادامه فعالیت و دفاع از خود آدرنالین ترشح می‌کند. هر چه بیشتر تحت استرس باشید بدن به ترشح بیشتر آدرنالین روی می‌آورد و در این زمان است که تمایل شما به خوردن مواد قندی و نشاسته‌ای هم بیشتر می‌شود. از این رو توصیه می‌شود که در چنین شرایطی علاوه بر اینکه حواستان به میزان کالری‌هایی که دریافت می‌کنید باشد، استرس خود را هم با کمک تکنیک‌های آرامش‌بخش کاهش دهید.

در ضمن اگر جزو کسانی هستید که بسیار تحت استرس قرار می‌گیرید پیشنهاد می‌شود از مصرف مواد غذایی حاوی کافئین مثل کولاها، شکلات و چای، قهوه و دارو‌های حاوی این ماده، اجتناب کنید چراکه می‌تواند استرس را تشدید کند و هم منجر به بروز سردرد نیز شود.

اگر مشکلات معده دارید

قهوه به میزان قابل توجهی اسیدی می باشد. درنتیجه افرادی که دارای مشکلات معده یا گوارش، رفلاکس معده، سوزش معده، زخم معده، … هستند باید از مصرف قهوه پرهیز کنند. یا به مقدار خیلی کم مصرف کنند. زیرا اسید موجود در قهوه باعث افزایش تحریکات در معده و سیستم گوارشی می شود.

اگر کم‌خون هستید

ضمن بد نیست بدانید کافئین، این ماده محرک، حتی می‌تواند جذب آهن دریافتی را کاهش داده و منجر به ایجاد کم‌خونی ناشی از فقر آهن نیز شود.

اگر باردار هستید

نتایج برخی تحقیقات نشان داده است کافئین قهوه در زنان باردار موجب رشد ناقص جنین، سقط یا زایمان زودرس می‌شود.

اگر در دوران شیردهی به سر می‌برید

به طور کلی از آنجایی که کافئین قهوه علائم استرس، دلهره، تنش و اضطراب را تشدید می‌کند، مصرف بیش از دو فنجان آن در روز توصیه نمی‌شود

کافئین قهوه می‌تواند از طریق شیر مادر به شیرخوار منتقل شود و نوشیدن بیش از یک فنجان آن موجب بروز بی خوابی، تحریک پذیری، امتناع از شیر خوردن و عصبی شدن شیرخوار شود.

از طرفی، چون کبد نوزاد به اندازه کافی رشد نیافته و آنزیم‌های خاص را ندارد، کافئین مدت زیادتری برای تجزیه شدن در بدن نوزاد می‌ماند و عوارض بیشتری را به جا می‌گذارد.

اگر مشکلات خواب دارید

همانطور که همه می دانند خوردن قهوه راهی است برای بیدار ماندن و دوری از خوابیدن. حال اگر خواب باکیفیتی ندارید، یا دچار اختلالات خوابی هستید، باید در زمان خوردن قهوه دقت کنید. اما به همه افراد توصیه می شود معمولا بعد از ساعت ۶ عصر قهوه ننوشند.

اگر تپش قلب دارید

همچنین کسانی که مبتلا به پرفشاری خون و تپش قلب هستند هم باید در مصرف کافئین احتیاط کنند. زیرا مصرف قهوه شرایطشان را سخت‌تر می‌کند.

چه افرادی نباید قهوه بخورند | مضرات قهوه برای زنان و مردان

مضرات مصرف قهوه برای زنان

تحقیقات نشان داده است اثر مصرف قهوه در بدن زنان و مردان می‎تواند متفاوت باشد و برخی از محققان مصرف قهوه را برای زنان به دلایل زیر منع می‎کنند.

کافئین باعث تشکیل کیست در سینه و تخمدان‎ها می‎شود

کافئین می‎تواند احتمال سرطان خوش‎خیم سینه را افزایش دهد. مشخص شده است مصرف کافئین از سوی زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، فیبروم، اندومتریوز، کیست‎های تخم‎دانی و سینه‎های فیبروکیستیک خطری برای تولید کیست بیشتر است.

در سایر افراد مبتلا به حساسیت هورمونی، ممکن است قهوه باعث تشکیل کیست نشود ولی سیستم بدن را آشفته خواهد کرد.

ژن‎های بدن تصمیم می‎گیرند که آیا فرد می‎تواند کافئین را به صورت امن متابولیزه کند یا نه؟

کافئین توسط کبد و با استفاده از آنزیم CYP1A2 تجزیه می‎شود. توانایی زنان در تولید این آنزیم توسط ژن CYP1A2 تنظیم می‎شود. اگر این ژن جهش داشته باشد، مشخص می‌کند که کبد چطور کافئین را تجزیه و از بدن دفع خواهد کرد.

براساس تغییرات ژنی، بدن انسان این آنزیم را به مقدار کم یا زیاد تولید خواهد کرد و تحقیقات نشان داده است تنها در 10 درصد جمعیت مردم جهان مقدار تولید آنزیم زیاد است.

تحقیقاتی در سال 2006 نشان داده است اگر سرعت متابولیسم در بدن شما آهسته باشد،حتی مصرف 2 فنجان قهوه یا بیشتر از آن، در روز شما را در معرض حمله قلبی قرار می‎دهد. با توجه به این که بیماری قلبی در حال شیوع میان زنان است، ظاهرا زنان باید در مصرف قهوه تعادل را رعایت کنند.

کافئین نرخ ناباروری را افزایش می‎دهد

علت این ادعا به نتیجه تحقیقات مختلف بر می‎گردد که به تعدادی از آن‎ها اشاره می‎کنیم:

- مصرف 3 فنجان قهوه در روز برای زنان باردار خطر سقط جنین را تا 74 درصد افزایش می‎دهد.
- کافئین با افزایش سطح هورمون کورتیزل فرآیند تخمک‎گذاری را آشفته می‎کند.
- کافئین باعث خروج ویتامین‎های حیاتی و مواد معدنی مورد نیاز برای تخمک‎گذاری و باروری سالم می‎شود.

چه افرادی نباید قهوه بخورند | مضرات قهوه برای زنان و مردان

مضرات قهوه برای مردان

مصرف قهوه برای مردان نیز با هشدارهایی همراه است که به تعدادی از آن‎ها اشاره می‎کنیم.

کافئین و BPH

مصرف قهوه در مردانی که مبتلا به هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات هستند می‎تواند اثرات مخربی در پی داشته باشد چون کافئین می‎تواند یک مثانه بیش از حد فعال را تحریک کند که نتیجه آن افزایش تکرر ادرار و حتی بی‌اختیاری فوری ادرار است.

در واقع کافئین سرعت تولید ادرار را بالا می‎برد در نتیجه مثانه زودتر پر می‎شود. علاوه بر این کافئین حساسیت و انقباض مثانه را افزایش می‎دهد.

قهوه از یک نظر دیگر روی سلامت پروستات تاثیر می‎گذارد یعنی آزرده‎ کردن مثانه چون کافئین یک تیوگزانتین است، یک خانواده از ترکیبات شیمیایی که شامل تئوبرومین و تئوفیلین می‎شود و مورد دوم هم مثانه را آزرده می‎کند.

کاهش قدرت باروری

تحقیقات دانشمندان نشان داده است مصرف بیش از سه فنجان قهوه در روز از سوی مردان می‎تواند قدرت باروری آن‎ها را کاهش دهد. به گفته آن‎ها این کار نه تنها مقدار کافئین زیادی وارد بدن می‎کند بلکه به اسپرم‎های مردان و قدرت باروری آن‎ها آسیب می‎رساند.

فواید و مضرات قهوه به همین چند موردی که اشاره کردم خلاصه نمی‌شود، این ماده فایده‌های بسیار دارد و زیان‌های آن هم بیشتر به نحوه مصرف قهوه مربوط است. به طور کلی حفظ تعادل در همه زندگی باعث سلامتی می‌شود، طبیعتا اگر در مصرف قهوه هم تعادل را پس ذهنمان داشته باشیم مشکل خاصی پیش نخواهد آمد.

اگر می‌خواهید یک فنجان قهوه به رژیم غذایی روزانه‌تان اضافه کنید، پیشنهاد می‌کنم وضعیت سلامتی‌تان را در نظر داشته باشید و طبق آن تصمیم بگیرید.

  • منبع
  • خبرگزاری صدا و سیما
  • قهوه دات کام
  • کافی مافی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید