امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279381
۹۴۸
۱
۰
نسخه چاپی

12 راه برای حرکت بیشتر در زندگی روزمره

فواید شنا کردن

شاید شنیده باشید که کارشناسان به بزرگسالان توصیه می کنند هر هفته 150 دقیقه فعالیت متوسط یا 75 دقیقه فعالیت شدید داشته باشند. شنا یک راه عالی برای کار کردن کل بدن و سیستم قلبی عروقی است. یک ساعت شنا تقریباً به اندازه دویدن کالری می سوزاند، بدون اینکه هیچ تاثیری روی استخوان ها و مفاصل شما داشته باشد.

شنا چهارمین فعالیت محبوب است. اما چرا دقیقا؟ مزایای زیادی وجود دارد که می توانید از شنا کردن منظم به دست آورید. برای آشنایی با فواید شنا و نحوه گنجاندن شنا در روال خود، ادامه مطلب را بخوانید.

12 فواید شنا کردن

1. تمام بدن شما کار می کند

یکی از بزرگترین مزایای شنا این است که واقعاً تمام بدن شما را از سر تا پا کار می کند. شنا کردن:

• ضربان قلب شما را بدون استرس به بدن شما افزایش می دهد

• عضلات را تقویت می کند

• قدرت می سازد

• استقامت ایجاد می کند

سکته‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید برای تنوع بخشیدن به تمرین شنای خود از آنها استفاده کنید، از جمله:

• کرال سینه

• کرال پشت

• سکته پهلو

• پروانه

• سبک آزاد

هر کدام روی گروه‌های ماهیچه‌ای مختلف تمرکز می‌کنند و آب مقاومت ملایمی ایجاد می‌کند.

2. باطن شما هم کار می کند

در حالی که عضلات شما تمرین خوبی دارند، سیستم قلبی عروقی شما نیز همینطور است. شنا قلب و ریه های شما را قوی می کند. شنا برای شما آنقدر خوب است که حتی ممکن است خطر مرگ شما را کاهش دهد. برخی مطالعات دیگر نشان داده اند که شنا ممکن است به کاهش فشار خون و کنترل قند خون کمک کند.

3. برای افراد مبتلا به جراحات، آرتریت و سایر شرایط مناسب است

شنا می تواند یک گزینه ورزشی ایمن برای افرادی باشد که دارای موارد زیر هستند:

آرتروز

• صدمه

• ناتوانی

• مسائل دیگری که تمرینات با ضربه بالا را دشوار می کند

شنا حتی ممکن است به کاهش برخی از دردها یا بهبود بهبودی پس از آسیب کمک کند. یک مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به استئوآرتریت کاهش قابل توجهی در درد و سفتی مفاصل گزارش کردند و پس از شرکت در فعالیت‌هایی مانند شنا و دوچرخه‌سواری، محدودیت‌های فیزیکی کمتری را تجربه کردند.

حتی جالب‌تر از آن، تفاوت چندانی بین این دو گروه وجود نداشت. بنابراین، به نظر می‌رسد که شنا مزایای مشابه تمرین‌های زمینی را دارد. اگر می‌خواهید فعالیت‌های آبی غیر شنا انجام دهید، این روش‌های آبی را برای افراد مبتلا به آرتریت امتحان کنید.

4. گزینه خوبی برای افراد مبتلا به آسم

محیط مرطوب استخرهای سرپوشیده، شنا را به یک فعالیت عالی برای افراد مبتلا به آسم تبدیل می کند. نه تنها این، بلکه تمرینات تنفسی مرتبط با این ورزش، مانند حبس نفس، ممکن است به شما کمک کند ظرفیت ریه خود را افزایش دهید و کنترل تنفس خود را به دست آورید.

برخی از مطالعات نشان می دهد که شنا ممکن است خطر ابتلا به آسم را به دلیل مواد شیمیایی مورد استفاده برای درمان استخر افزایش دهد. در صورت ابتلا به آسم با پزشک خود در مورد خطرات احتمالی شنا صحبت کنید و در صورت امکان به دنبال استخری باشید که به جای کلر از آب نمک استفاده می کند.

5. برای افراد مبتلا به ام اس نیز مفید است

افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) نیز ممکن است شنا را مفید بدانند. آب اندام ها را شناور می کند و به حمایت از آنها در حین ورزش کمک می کند. آب نیز مقاومت ملایمی ایجاد می کند.

در یک مطالعه منبع معتبر، یک برنامه شنای 20 هفته ای منجر به کاهش قابل توجه درد در افراد مبتلا به ام اس شد. این افراد همچنین با علائمی مانند خستگی، افسردگی و ناتوانی بهبود یافتند. درباره آب درمانی برای ام اس بیشتر بدانید.

6. راهی مناسب یرای سوزاندن کالری

شنا یک راه کارآمد برای سوزاندن کالری است. یک فرد 160 پوندی در حالی که با سرعت کم یا متوسط شنا می کند تقریباً 423 کالری در ساعت می سوزاند. همین فرد ممکن است تا ۷۱۵ کالری در ساعت با سرعت بیشتر شنا بسوزاند. یک فرد 200 پوندی که همین فعالیت ها را انجام می دهد بین 528 تا 892 کالری در ساعت می سوزاند. یک فرد 240 پوندی ممکن است بین 632 تا 1068 بسوزد.

برای مقایسه این اعداد با سایر فعالیت‌های کم‌تأثیر رایج، همان فرد 160 پوندی تنها حدود 314 کالری را با سرعت 3.5 مایل در ساعت به مدت 60 دقیقه می سوزاند. یوگا ممکن است فقط 183 کالری در ساعت بسوزاند. و مربی بیضوی ممکن است فقط 365 کالری در آن ساعت بسوزاند.

فواید شنا کردن

7. خواب شما را بهبود می بخشد

شنا ممکن است این قدرت را داشته باشد که به شما کمک کند در شب بهتر بخوابید. در مطالعه‌ای بر روی افراد مسن مبتلا به بی‌خوابی، شرکت‌کنندگان افزایش کیفیت زندگی و خواب را پس از انجام تمرینات هوازی منظم گزارش کردند.

نزدیک به 50 درصد از افراد مسن، سطحی از بی خوابی را تجربه می کنند، بنابراین این خبر بسیار خوبی است. این مطالعه بر روی همه انواع تمرینات هوازی، از جمله ویدیوهای بیضوی، دوچرخه، استخر و ورزش متمرکز بود.

شنا برای طیف وسیعی از افرادی که با مسائل فیزیکی سروکار دارند که باعث می‌شود سایر ورزش‌ها مانند دویدن جذابیت کمتری داشته باشند، قابل دسترسی است. این می تواند شنا را به انتخاب خوبی برای افراد مسن تر تبدیل کند که به دنبال بهبود خواب خود هستند.

8. خلق و خوی شما را تقویت می کند

محققان گروه کوچکی از افراد مبتلا به زوال عقل را ارزیابی کردند و پس از شرکت در یک برنامه 12 هفته ای آبزیان، بهبودی در خلق و خوی خود مشاهده کردند. شنا و تمرینات آبی فقط از نظر روانی برای افراد مبتلا به زوال عقل مفید نیستند. نشان داده شده است که ورزش باعث تقویت خلق و خوی افراد دیگر نیز می شود.

9. به مدیریت استرس کمک می کند

محققان گروهی از شناگران را بلافاصله قبل و بعد از شنا در YMCA در شهر نیو تایپه، تایوان مورد بررسی قرار دادند. از 101 نفر مورد بررسی، 44 نفر گزارش دادند که افسرده خفیف و احساس استرس مرتبط با زندگی سریع داشتند. پس از شنا، تعداد افرادی که هنوز احساس استرس داشتند به هشت نفر کاهش یافت.

در حالی که باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود، محققان به این نتیجه رسیدند که شنا یک راه بالقوه قدرتمند برای کاهش سریع استرس است.

10. ایمن در دوران بارداری

زنان باردار و نوزادانشان نیز می توانند از شنا کردن پاداش های شگفت انگیزی دریافت کنند. در یک مطالعه بر روی حیوانات، نشان داده شد که شنای یک موش مادر رشد مغز را در فرزندانش تغییر می دهد. حتی ممکن است از نوزادان در برابر نوعی مشکل عصبی به نام هیپوکسی-ایسکمی محافظت کند، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. جدای از فواید بالقوه برای کودک، شنا فعالیتی است که در هر سه سه ماهه قابل انجام است.

مطالعه دیگری که منبع معتبری است نشان نمی‌دهد که شنا کردن در استخرهای کلردار در دوران بارداری هیچ اثر نامطلوبی را نشان نمی‌دهد. در واقع، زنان بارداری که در اوایل تا اواسط بارداری شنا می کردند، خطر زایمان زودرس و نقایص مادرزادی کمتری داشتند.

به خاطر داشته باشید که در حالی که شنا به طور کلی در دوران بارداری ایمن در نظر گرفته می شود، برخی از زنان ممکن است به دلیل عوارض بارداری محدودیت فعالیت داشته باشند. قبل از شروع هر برنامه ورزشی جدید در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید و اگر عوارضی دارید، در مورد فعالیت هایی که بی خطر هستند سوال کنید.

11. برای بچه ها نیز عالی است

کودکان روزانه به حداقل 60 دقیقه ورزش هوازی نیاز دارند. نیازی هم نیست که مثل یک کار طاقت فرسا باشد. شنا یک فعالیت سرگرم کننده است و لزوماً مانند تمرین رسمی نیست.

فرزند شما می تواند یا کلاس های شنای ساختاریافته را انجام دهد یا بخشی از یک تیم شنا باشد. زمان شنای بدون ساختار یکی دیگر از گزینه های محکم برای حرکت دادن بچه ها است.

12. مقرون به صرفه

شنا ممکن است یک گزینه ورزشی مقرون به صرفه در مقایسه با برخی دیگر مانند دوچرخه سواری باشد. بسیاری از استخرها نرخ های معقولی را برای پیوستن ارائه می دهند. برخی از مدارس دولتی و سایر مراکز ساعت شنا را به صورت رایگان یا با توجه به درآمد شما برای ترازو کشویی ارائه می دهند.

اگر هنوز در مورد هزینه های پیوستن به یک استخر نگران هستید، با کارفرما یا بیمه درمانی خود مشورت کنید. برخی برای پیوستن به یک برنامه تناسب اندام بازپرداخت می کنند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید