امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 279296
۹۰۸
۱
۰
نسخه چاپی

8 فواید چای ترش (هیبیسکوس) که نمی دانستید!

چای ترش یک چای گیاهی است که از خیساندن قسمت هایی از گیاه هیبیسکوس در آب جوش تهیه می شود.

چای ترش

چای ترش و خواص آن

چای ترش یک چای گیاهی است که از خیساندن قسمت هایی از گیاه هیبیسکوس در آب جوش تهیه می شود.

طعمی شبیه به کرن بری دارد و می توان آن را هم به صورت گرم و هم سرد میل کرد.

صدها گونه هیبیسکوس وجود دارد که بر اساس مکان و آب و هوای آنها متفاوت است، اما هیبیسکوس سابداریفا بیشتر برای تهیه چای ترش استفاده می شود.

تحقیقات طیف وسیعی از مزایای سلامتی مرتبط با نوشیدن چای ترش را کشف کرده است که نشان می دهد ممکن است فشار خون را کاهش دهد، با باکتری ها مبارزه کند و حتی به کاهش وزن کمک کند.

این مقاله به بررسی 8 فایده نوشیدن چای ترش می پردازد.

1. سرشار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که به مبارزه با ترکیباتی به نام رادیکال های آزاد که باعث آسیب به سلول های شما می شوند کمک می کنند.

چای ترش سرشار از آنتی اکسیدان های قوی است و بنابراین ممکن است از آسیب و بیماری ناشی از تجمع رادیکال های آزاد جلوگیری کند.

در یک مطالعه روی موش‌ها، عصاره هیبیسکوس باعث افزایش تعداد آنزیم‌های آنتی اکسیدانی و کاهش اثرات مضر رادیکال‌های آزاد تا 92 درصد شد.

مطالعه دیگری بر روی موش‌ها یافته‌های مشابهی داشت و نشان داد که بخش‌هایی از گیاه هیبیسکوس، مانند برگ‌ها، دارای خواص آنتی‌اکسیدانی قوی هستند.

با این حال، به خاطر داشته باشید که این مطالعات حیوانی بودند که از دوزهای متمرکز عصاره هیبیسکوس استفاده کردند. مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه چگونه آنتی اکسیدان های موجود در چای هیبیسکوس ممکن است بر انسان تأثیر بگذارد، مورد نیاز است.

2. ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند

یکی از تاثیرگذارترین و شناخته شده ترین فواید چای ترش این است که ممکن است فشار خون را کاهش دهد.

با گذشت زمان، فشار خون بالا می تواند فشار بیشتری بر قلب وارد کند و باعث ضعیف شدن آن شود. فشار خون بالا همچنین با افزایش خطر بیماری قلبی مرتبط است.

چندین مطالعه نشان داده اند که چای ترش ممکن است فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را کاهش دهد.

در یک مطالعه، به 65 فرد مبتلا به فشار خون بالا چای ترش یا دارونما داده شد. پس از شش هفته، افرادی که چای ترش می نوشیدند، در مقایسه با دارونما، کاهش قابل توجهی در فشار خون سیستولیک داشتند.

به طور مشابه، مروری بر پنج مطالعه در سال 2015 نشان داد که چای ترش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را به ترتیب به طور متوسط ​​7.58 میلی‌متر جیوه و 3.53 میلی‌متر جیوه کاهش می‌دهد.

در حالی که چای ترش ممکن است راهی ایمن و طبیعی برای کمک به کاهش فشار خون باشد، اما برای کسانی که هیدروکلروتیازید، نوعی دیورتیک که برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود، مصرف می کنند، توصیه نمی شود، زیرا ممکن است با دارو تداخل داشته باشد.

3. ممکن است به کاهش سطح چربی خون کمک کند

علاوه بر کاهش فشار خون، برخی مطالعات نشان داده اند که چای ترش ممکن است به کاهش سطح چربی خون کمک کند، که یکی دیگر از عوامل خطر برای بیماری قلبی است.

در یک مطالعه، به 60 فرد مبتلا به دیابت، چای ترش یا چای سیاه داده شد. پس از یک ماه، کسانی که چای ترش مصرف کردند، کلسترول HDL "خوب" را افزایش دادند و کلسترول تام، کلسترول "بد" LDL و تری گلیسیرید را کاهش دادند.

مطالعه دیگری در افراد مبتلا به سندرم متابولیک نشان داد که مصرف 100 میلی گرم عصاره هیبیسکوس در روز با کاهش کلسترول تام و افزایش کلسترول HDL "خوب" مرتبط است.

با این حال، مطالعات دیگر نتایج متناقضی در مورد اثرات چای هیبیسکوس بر کلسترول خون ارائه کرده اند.

در واقع، مروری بر شش مطالعه شامل 474 شرکت‌کننده به این نتیجه رسید که چای هیبیسکوس به طور قابل‌توجهی سطح کلسترول یا تری گلیسیرید خون را کاهش نمی‌دهد.

علاوه بر این، بسیاری از مطالعات نشان می دهد که چای ترش بر میزان چربی خون، به بیماران مبتلا به بیماری های خاص مانند سندرم متابولیک و دیابت محدود شده است.

برای تعیین اثرات بالقوه آن بر روی جمعیت عمومی، مطالعات گسترده تری برای بررسی اثرات چای ترش بر سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون مورد نیاز است.

4. ممکن است سلامت کبد را تقویت کند

از تولید پروتئین گرفته تا ترشح صفرا تا تجزیه چربی، کبد شما برای سلامت کلی شما ضروری است.

جالب توجه است، مطالعات نشان داده‌اند که هیبیسکوس ممکن است سلامت کبد را تقویت کرده و به کارآمد نگه داشتن آن کمک کند.

یک مطالعه روی 19 فرد دارای اضافه وزن نشان داد که مصرف عصاره هیبیسکوس به مدت 12 هفته استئاتوز کبد را بهبود می بخشد. این وضعیت با تجمع چربی در کبد مشخص می شود که می تواند منجر به نارسایی کبد شود.

یک مطالعه روی همستر همچنین خواص محافظت از کبد عصاره هیبیسکوس را نشان داد و نشان داد که درمان با عصاره هیبیسکوس نشانگرهای آسیب کبدی را کاهش می دهد.

مطالعه حیوانی دیگری گزارش داد که دادن عصاره هیبیسکوس به موش‌ها غلظت چندین آنزیم سم‌زدایی دارو را در کبد تا 65 درصد افزایش داد.

با این حال، همه این مطالعات اثرات عصاره هیبیسکوس را به جای چای هیبیسکوس ارزیابی کردند. تحقیقات بیشتری برای دانستن اینکه چگونه چای ترش بر سلامت کبد در انسان تأثیر می گذارد، مورد نیاز است.

چای ترش

5. می تواند باعث کاهش وزن شود

چندین مطالعه نشان می دهد که چای ترش ممکن است با کاهش وزن مرتبط باشد و از چاقی محافظت کند.

یک مطالعه به 36 شرکت کننده دارای اضافه وزن یا عصاره هیبیسکوس یا دارونما داد. پس از 12 هفته، عصاره هیبیسکوس وزن بدن، چربی بدن، شاخص توده بدن و نسبت لگن به کمر را کاهش داد.

یک مطالعه حیوانی یافته‌های مشابهی داشت و گزارش داد که دادن عصاره هیبیسکوس به موش‌های چاق به مدت 60 روز منجر به کاهش وزن بدن شد.

تحقیقات کنونی محدود به مطالعات با استفاده از دوزهای متمرکز عصاره هیبیسکوس است. مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه چگونه چای ترش ممکن است بر کاهش وزن در انسان تأثیر بگذارد، مورد نیاز است.

6. حاوی ترکیباتی است که ممکن است به پیشگیری از سرطان کمک کند

هیبیسکوس سرشار از پلی فنول است، این ترکیبات دارای خواص ضد سرطانی قوی هستند.

مطالعات لوله آزمایش نتایج قابل توجهی در مورد تأثیر بالقوه عصاره هیبیسکوس بر سلول های سرطانی یافته است.

در یک مطالعه لوله آزمایشی، عصاره هیبیسکوس رشد سلولی را مختل کرد و تهاجمی سرطان سلول های دهان و پلاسما را کاهش داد.

مطالعه دیگری در لوله آزمایش گزارش داد که عصاره برگ هیبیسکوس از گسترش سلول های سرطانی پروستات انسانی جلوگیری می کند.

همچنین نشان داده شده است که عصاره هیبیسکوس سلول های سرطانی معده را تا 52 درصد در سایر مطالعات لوله آزمایش مهار می کند.

به خاطر داشته باشید که اینها مطالعات لوله آزمایشی با استفاده از مقادیر بالای عصاره هیبیسکوس بودند. برای ارزیابی تأثیر چای ترش بر سرطان، تحقیقات در انسان مورد نیاز است.

7. می تواند به مبارزه با باکتری ها کمک کند

باکتری ها میکروارگانیسم های تک سلولی هستند که می توانند باعث عفونت های مختلفی شوند، از برونشیت گرفته تا ذات الریه و عفونت های مجاری ادراری.

علاوه بر داشتن خواص آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی، برخی از مطالعات لوله آزمایش نشان داده اند که هیبیسکوس می تواند به مبارزه با عفونت های باکتریایی کمک کند.

در واقع، یک مطالعه لوله آزمایشی نشان داد که عصاره هیبیسکوس از فعالیت باکتری E. coli که می‌تواند علائمی مانند گرفتگی عضلات، گاز و اسهال ایجاد کند، مهار می‌کند.

مطالعه دیگری در لوله آزمایش نشان داد که این عصاره با هشت سویه باکتری مبارزه می کند و به اندازه برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان عفونت های باکتریایی موثر است.

با این حال، هیچ مطالعه انسانی در مورد اثرات ضد باکتریایی چای ترش بررسی نشده است.

8. خوش طعم و آسان برای درست کردن

جدا از فواید فراوانی که برای سلامتی دارد، چای ترش خوشمزه است و به راحتی در خانه تهیه می شود.

کافی است گل های خشک شده هیبیسکوس را به قوری اضافه کنید و روی آن ها آب جوش بریزید. بگذارید پنج دقیقه دم بکشد، سپس صاف کنید، در صورت تمایل آن را شیرین کنید و نوش جان کنید.

چای ترش را می توان به صورت گرم یا سرد مصرف کرد و طعمی شبیه به کرن بری دارد.

به همین دلیل، اغلب آن را با عسل شیرین می کنند یا با فشار آب لیمو طعم دار می کنند تا ترشی آن را متعادل کند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید