امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278404
۱۰۳۶
۱
۰
نسخه چاپی

رایج‌ترین اختلالات روانی که هر فردی باید بشناسد

بسیاری از وضعیت های مختلف وجود دارند که به عنوان بیماری های روانی شناخته می شوند در این مقاله رایج ترین اختلالات روانی توضیح داده شده است

مهمترین اختلالات روانی

مهمترین اختلالات روانی

بسیاری از وضعیت های مختلف وجود دارند که به عنوان بیماری های روانی شناخته می شوند. انواع رایج تر عبارتند از:

اختلالات اضطرابی

افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی به اشیا یا موقعیت های خاصی با ترس و ترس و همچنین با علائم فیزیکی اضطراب یا وحشت مانند ضربان قلب سریع و عرق کردن پاسخ می دهند.

اختلال اضطرابی در صورتی که پاسخ فرد برای موقعیت مناسب نباشد، فرد نتواند پاسخ را کنترل کند یا اگر اضطراب، عملکرد طبیعی را مختل کند، تشخیص داده می شود.

اختلالات خلقی

اختلالات خلقی که اختلالات عاطفی نیز نامیده می شوند، شامل احساس غم و اندوه مداوم یا دوره هایی از احساس شادی بیش از حد یا نوساناتی از شادی شدید تا اندوه شدید است. شایع ترین اختلالات خلقی عبارتند از افسردگی ، اختلال دوقطبی و اختلال سیکلوتیمیک.

اختلالات روان پریشی

اختلالات روان پریشی شامل آگاهی و تفکر مخدوش است. دو مورد از شایع ترین علائم اختلالات روان پریشی توهمات (تجربه تصاویر یا صداهایی که واقعی نیستند) و وهم که باورهای ثابت غلطی هستند که فرد بیمار آنها را درست می پذیرد با وجود شواهد خلاف آن.

اسکیزوفرنی نمونه ای از اختلال روان پریشی است.

اختلالات خوردن

اختلالات خوردن شامل احساسات، نگرش ها و رفتارهای شدید درباره وزن و غذا است. بی اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی و اختلال پرخوری شایع ترین اختلالات خوردن هستند.

کنترل ضربه و اختلالات اعتیاد

افراد مبتلا به اختلالات کنترل ضربه نمی توانند در برابر خواسته ها یا تکانه ها برای انجام اعمالی که می تواند برای خود یا دیگران مضر باشد مقاومت کنند. پایرومانیا (شروع آتش سوزی)، کلپتومانیا (سرقت) و قمار اجباری نمونه هایی از اختلالات کنترل ضربه هستند.

الکل و مواد مخدر شایع ترین اعتیاد هستند. اغلب افراد مبتلا به این اختلالات چنان با موضوعات اعتیاد خود درگیر می شوند که مسئولیت ها و روابط را نادیده می گیرند.

اختلالات شخصیتی

افراد دارای اختلالات شخصیت دارای ویژگی های شخصیتی شدید و انعطاف ناپذیری هستند که برای فرد ناراحت کننده است و یا باعث ایجاد مشکل در کار، مدرسه یا روابط اجتماعی می شود.

علاوه بر این الگوهای فکری و رفتاری فرد به طور قابل توجهی با انتظارات جامعه متفاوت است و آنقدر سفت و سخت است که عملکرد طبیعی فرد را مختل می کند.

به عنوان مثال می توان به اختلال شخصیت ضداجتماعی، اختلال شخصیت وسواسی، اختلال شخصیت هیستریونی، اختلال شخصیت اسکیزوئید و اختلال شخصیت پارانوئید اشاره کرد.

اختلال وسواس فکری-عملی (OCD)

افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی OCD گرفتار افکار یا ترس های دائمی هستند که باعث می شود تشریفات یا روال خاصی را انجام دهند. افکار مزاحم را وسواس می نامند و تشریفات را اجبار می نامند. به عنوان مثال فردی با ترس بی دلیل از میکروب ها که دائماً دست های خود را می شوید.

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

اختلال استرس پس از سانحه PTSD شرایطی است که می تواند به دنبال یک حادثه آسیب زا و یا وحشتناک مانند حمله جنسی یا جسمی ، مرگ غیر منتظره یکی از عزیزان یا یک بلای طبیعی ایجاد شود. افراد مبتلا به PTSD اغلب افکار و خاطرات ماندگار و ترسناکی از این رویداد دارند و از نظر احساسی بی حس هستند.

سندرم های پاسخ به استرس (که قبلاً اختلالات سازگاری نامیده می شد):

سندرم های پاسخ به استرس زمانی رخ می دهد که فرد در واکنش به یک رویداد یا موقعیت استرس زا علائم احساسی یا رفتاری را نشان می دهد. عوامل استرس زا ممکن است شامل بلایای طبیعی مانند زلزله یا گردباد شود. حوادث یا بحران ها، مانند تصادف رانندگی یا تشخیص بیماری یا مشکلات بین فردی مانند طلاق، مرگ یکی از عزیزان، از دست دادن شغل یا مشکلی در مصرف مواد.

سندرم های پاسخ به استرس معمولاً ظرف سه ماه از وقوع رویداد یا موقعیت شروع می شود و ظرف شش ماه پس از توقف یا حذف عامل استرس زا پایان می یابد.

اختلالات تجزیه ای

افراد مبتلا به این اختلالات دچار اختلالات شدید یا تغییراتی در حافظه ، هوشیاری ، هویت و آگاهی عمومی از خود و محیط اطراف خود می شوند. این اختلالات معمولاً با استرس شدید همراه است که ممکن است نتیجه رویدادهای آسیب زا، تصادفات یا بلایایی باشد که ممکن است توسط فرد تجربه شود یا شاهد آن باشد. قبلاً به اختلال هویت تجزیه ای اختلال شخصیت چندگانه یا شخصیت تقسیم شده گفته می شد.

اختلالات ساختگی

اختلالات ساختگی شرایطی هستند که در آنها فرد آگاهانه و عمداً علائم جسمی و/یا احساسی را ایجاد می کند یا از آن شکایت می کند تا او را در نقش یک بیمار یا فردی که به کمک نیاز دارد قرار دهد.

اختلالات جنسی و جنسیتی

اینها شامل اختلالاتی است که بر میل جنسی، عملکرد و رفتار تأثیر می گذارد. اختلال عملکرد جنسی، اختلال هویت جنسیتی و پارافیلیا نمونه هایی از اختلالات جنسی و جنسیتی هستند.

اختلالات علائم جسمانی

فردی با اختلال علائم جسمانی که قبلاً به عنوان اختلال روانی یا اختلال جسمانی شناخته می شد، علائم جسمی یک بیماری یا درد را با میزان پریشانی بیش از حد و نامتناسب بروز می دهد، صرف نظر از اینکه آیا پزشک می تواند علت پزشکی علائم را پیدا کند یا نه.

اختلالات تیک

افراد مبتلا به اختلال تیک صداها را ایجاد می کنند یا حرکات بدن بدون هدف را نشان می دهند که سریع  ناگهانی و/یا غیرقابل کنترل تکرار می شوند. (صداهایی که به طور غیر ارادی ایجاد می شوند تیک های صوتی نامیده می شوند.) سندرم تورت نمونه ای از اختلال تیک است.

سایر بیماری ها یا شرایط از جمله مشکلات مختلف مربوط به خواب و بسیاری از انواع زوال عقل از جمله بیماری آلزایمر گاهی به عنوان بیماری های روانی طبقه بندی می شوند زیرا مغز را درگیر می کنند.

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید