امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277841
۹۵۶
۱
۰
نسخه چاپی

هومیوپاتی | کدام بیماری‌ها با هومیوپاتی قابل‌ درمان هستند؟

هومیوپاتی | کدام بیماری‌ها با هومیوپاتی قابل‌ درمان هستند؟

هومیوپاتی

هومیوپاتی چگونه کار می‌کند؟

در هومیوپاتی، پزشک دوز بسیار کمی از ماده‌ی دارویی را به بیمار می‌دهد و با این کار، سیستم ایمنی طبیعی بدن او را فعال می‌کند.

پزشکانی که از این روش بهره می‌گیرند، هومیوپات نامیده می‌شوند. براساس طب هومیوپاتی، هر بیماری یک ویژگی ذهنی و یک ویژگی عاطفی دارد. به‌همین‌دلیل، پزشک افزون بر علائم جسمی، از احوال ذهنی و عاطفی شما هم می‌پرسد. همچنین با توجه به ویژگی‌های فردی و وضعیت عمومی، شما را معاینه خواهد کرد.

پس از آن، روش درمانی مناسب و دارو‌های موردنیاز هر بیمار را به‌شکلی اختصاصی و جداگانه درنظر می‌گیرد. دارو‌های تجویزی باید بیشترین هماهنگی را با علائمِ دیده‌شده در بیمار داشته باشند. به‌همین‌دلیل، روی برچسب دارو‌های هومیوپاتی (که در فروشگاه‌های موادغذایی و بهداشتی عرضه می‌شوند) علائم خاصی که این دارو‌ها به‌منظور درمان آن‌ها تهیه شده‌اند، به‌طورکامل نوشته می‌شود.

دارو‌های هومیوپاتی را چگونه تهیه می‌کنند؟

در تهیه‌ی دارو‌های هومیوپاتی، معمولا از گیاهان، مواد معدنی و فرآورده‌های حیوانی استفاده می‌کنند. معمول‌ترین دارو‌هایی که در این روش مصرف می‌شوند، پیچک سمّی، آرسنیک سفید، زنبورِ له‌شده و گیاهی به‌نام آرنیکا است.

برای نمونه، پیاز باعث ریزش اشک از چشم شما می‌شود. به‌همین دلیل از آن به‌عنوان یک داروی هومیوپاتی برای درمان آلرژی‌ها استفاده می‌شود.

برای تهیه‌ی این داروها، پزشک مواد اولیه را کاملا خُرد می‌کند؛ سپس آن‌ها را در الکل یا آب می‌ریزد و محلول را به‌شدت تکان می‌دهد تا رقیق شود. در این فرایند طولانی که به بالقوه‌سازی (Potentization) موسوم است، ماده‌ی اولیه کاملا تضعیف می‌شود. پزشکان بر این باورند که این فرایند خاصیت شفابخشیِ ماده‌ی موردنظر را آزاد می‌کند؛ بنابراین هرچه دارو رقیق‌تر باشد، دُز آن پایین‌تر است و درنتیجه اثربخشی آن بیشتر است. درواقع، بسیاری از این دارو‌ها آن‌قدر رقیق می‌شوند که دیگر اثری از مولکول‌های ماده‌ی اصلی در آن‌ها وجود ندارد.

همچنین محصولاتی که به‌شکل قرص یا حبه عرضه می‌شوند، ابتدا دارو را برپایه‌ی قند‌هایی مانند لاکتوز و ساکاروز تهیه می‌کنند و سپس محلول هومیوپاتی را با آن ترکیب می‌کنند.

دارو‌های هومیوپاتیِ بدون نسخه را می‌توانید از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های موادغذایی و بهداشتی خریداری کنید. دُز و کیفیت این محصولات به کارخانه‌ی سازنده‌ی دارو بستگی دارد. دارو می‌تواند به‌شکل حبه، قطره (مایع)، کرِم، ژل و قرص باشد.

کدام بیماری‌ها با هومیوپاتی قابل‌ درمان هستند؟

پزشکان از این روش برای درمان بیماری‌های گوناگون ازجمله بیماری‌های مزمن بهره می‌گیرند. برخی از این بیماری‌ها عبارت‌اند از:

برخی موارد جزئی‌تر مانند کبودی، خراشیدگی سطحی، دندان درد، سردرد، تهوع، سرفه و سرماخوردگی را هم می‌توان با هومیوپاتی درمان کرد.

توجه داشته باشید که از هومیوپاتی برای درمان بیماری‌هایی که تهدیدی جدی برای سلامتی هستند، مانند آسم، سرطان و بیماری‌های قلبی یا در موارد اورژانسی استفاده نکنید. همچنین این درمان، به‌هیچ‌عنوان جایگزینی برای واکسن نیست. برخی از محصولات هومیوپاتی به‌نام نوسود‌ها (Nosodes) به‌عنوان جایگزین واکسن‌ها به‌فروش می‌رسند؛ اما هنوز پژوهش کافی برای اثبات اثربخشی آن‌ها وجود ندارد.

  • منبع
  • تابناک با تو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید