امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276407
۶۸۰۶
۱۲
۰
نسخه چاپی

کتک کاری مردان در زندگی زناشویی | علت دست بزن داشتن مردان چیست؟

کتک کاری مردان در زندگی زناشویی | علت دست بزن داشتن مردان چیست؟

کتک زدن مردان در زندگی زناشویی

کتک زدن همسر عموماً به عنوان یکی از اشکال همسرآزاری مطرح می شود و رفتاری است که بر اساس آمار بیشتر در مردان دیده می شود. مسلماً زندگی با مردی که همسر خود را کتک می زند بسیار سخت و طاقت فرساست.

کم نیستند زنانی که از پرخاشگری‌های شوهران خود و کتک خوردن‌های گاه و بیگاه گلایه دارند و چه بسا اغلب زنان در دادگاه خانواده اصلی‌ترین علت طلاق خود از شوهرشان را کتک خوردن بیان می‌کنند.

وقتی گفته می‌شود مردی دست بزن دارد و همسرش را کتک می‌زند یعنی این فرد برای رسیدن به خواسته‌های خود به زور و پرخاشگری متوسل شده تا حرف خود را به کرسی بنشاند.

این افراد قادر به خودکنترلی نبوده و در هنگام عصبانیت توانایی درست فکر کردن را از دست داده و دست به انجام کارهایی می‌زنند که در حالت عادی آن‌ها را انجام نمی‌دهند.

شوهری که دست بزن دارد عشق، احترام و صمیمیت را در زندگی مشترک نابود می کند و زنی که از شوهرش کتک می خورد و مورد توهین، تهدید و تحقیر همسرش قرار می گیرد، هرگز نمی تواند او را به چشم پشتیبان و تکیه‌گاه زندگیش ببیند. اما دلیل دست بزن داشتن برخی از مردان چیست ؟

علت دست بزن داشتن مردان

به طور کلی علت اصلی دست بزن داشتن مرد را در موارد زیر می توان خلاصه کرد:

اعمال قدرت و کنترلگری

مردی که دست بزن دارد، می خواهد قدرتش را با کتک زدن به شریک زندگی اش ثابت کند و او را تحت کنترل داشته باشد. دست بزن پیدا کردن مرد در زندگی زناشویی علامت مرگ هم دردی، همدلی، مهربانی و عشق در این رابطه است.

عدم توانایی کنترل خشم

برخی از مردان به طور کلی به علت اینکه مهارت کنترل خشم در هنگام عصبانیت را ندارند دست به خشونت و کتک کاری می زنند.

مردان عصبی و پرخاشگر تلاشی در جهت برقراری ارتباط موثر با طرف مقابل نمی کنند و به ناسالم ترین روش ممکن  یعنی خشونت ناراحتی و نارضایتی خود را نسبت به مسائل ابراز می کنند.

تربیت اشتباه در دوران کودکی

مردانی که دست بزن دارند، معمولا افرادی هستند که خودشان نیز در دوران کودکی مورد خشونت و آزار جسمی والدین قرار گرفته اند و در واقع می توان گفت این افراد خشم فروخورده ای از گذشته به همراه دارند یا اینکه به طور کلی در خانواده ای تربیت شده اند که خشونت و کتک کاری در آن عادی بوده است. به خصوص در خانواده هایی که پدر از کتک زدن و خشونت برای اعمال قدرت استفاده می کند و در مشاجرات دست روی همسرش بلند می کند، احتمال اینکه پسر خانواده این رفتار را الگو قرار دهد و در آینده با همسرش چنین برخوردی داشته باشد بسیار زیاد است. در واقع تربیت اشتباه در دوران کودکی یکی از دلایل اصلی دست بزن داشتن برخی از مردان است.

مشکلات روان پریشی و اختلالات شخصیتی

افرادی که دچار بیماری روحی مانند اختلال شخصیت مرزی، سادیسم و اختلال پارانوئید (شخصیت شکاک) هستند نیز ممکن است رفتار غیر طبیعی مانند خشونت نسبت به همسرشان داشته باشند. برخی از این افراد حتی همسرشان را بسیار دوست دارند اما به سبب افکار بیمار گونه ای که دارند او را آزار می دهند. برای مثال ممکن است شخص دچار اختلال روانی برای سنجش میزان محبت همسرش به او آسیب بزند. یا اینکه بدون دلیل موجهی به وفاداری او شک کند و دست به خشونت بزند.

اعتیاد و سوء مصرف مواد

در بسیاری از موارد رفتار خشونت آمیز نسبت به همسر در اثر اعتیاد شوهر و سوء مصرف مواد مخدر است. افرادی که قرص های روان گردان مصرف می کند و یا به مواد مخدر یا مشروبات الکلی اعتیاد دارند، به شدت مستعد رفتار خشونت آمیز هستند. افراد معتاد چه در زمان نشئه بودن و چه به خاطر عوارض مصرف مواد، کنترل کافی بر احساسات و رفتار خود ندارند. بسیاری از این مردان نسبت به همسرشان دچار توهمات منفی می شوند و بر اساس همین توهمات بدون اساس، دست به خشونت نسبت به او می زنند.

مردسالاری

یکی دیگر از دلایل کتک کاری مردان با همسرشان اعتقاد به مردسالاری است که در آن هر عمل یا حرفی خلاف نظر مرد با کتک خوردن مجازات می شود.

عدم اعتماد به نفس

شخصیت نابالغ و اعتماد به نفس پایین از دیگر علل اعمال خشونت علیه خانواده است.

راهکارهایی برای رفتار با مردی که کتک می زند

آرامشتان را حفظ کنید

هنگامی که جو متشنج است و خون جلوی چشمان شوهرتان را گرفته است، با او جر و بحث نکنید. چون با این کارتان فقط آتش دعوا را شعله ور تر می کنید، شوهرتان را عصبانی تر می کنید و خودتان را در معرض خشونت و تهدید های او قرار می دهید. فقط زمانی با شوهرتان بحث کنید که اوضاع آرام شده باشد، او به دلیل عصبانیت های افسار گسیخته اش نادم و پشیمان شده باشد و در امنیت باشید.

مورد خشونت واقع شدن را نپذیرید

ساکت ماندن و ظلم را در سکوت تحمل کردن هیچ کمکی به بهبود وضعیتتان نمی کند. به خودتان بگویید، حق هیچ کس نیست که در ترس با عشقش زندگی کند. شما شایسته ی بهتر از این ها هستید و کتک خوردن حقتان نیست، بپذیرید که هیچ اشتباهی انجام نداده اید که مستحق این رنج ها و کتک ها باشید. سوء استفاده به هر نوعی اشتباه است و اگر مورد ظلم و سوءاستفاده ی شوهرتان قرار گرفته اید، اولین گام برای آزاد شدن و داشتن یک زندگی جدید این است که قبول کنید، در زندگیتان نیاز به تغییر دارید.

به مکانی بروید که در امان باشید

قبل از هر کاری لازم است که به فکر خودتان باشید و از خودتان مراقبت کنید. اگر فکر می کنید که شوهرتان از هیچ کاری رویگردان نیست و خشونت او حد و مرزی ندارد، این خانه ی خطرناک را به سرعت ترک کنید. شاید لازم باشد که مدتی، حداقل یک ماه یا بیشتر، دور از شوهرتان زندگی کنید تا امنیتتان حفظ شود.

اگر شوهرتان دست بزن دارد و به تازگی درگیری شدیدی داشته اید لازم است این نکته بسیار مهم را در نظر داشته باشید:

وقتی شوهرتان را ترک می‌ کنید یا به او اعلام می‌ کنید که قصد دارید از او جدا شوید، خودتان را در معرض خطری جدی قرار می‌ دهید. شوهرتان این جدایی را علامت خیانت و طرد شدن تلقی می‌ کند. او درک نمی‌ کند که این کار را از روی ترس و برای حفظ جان خودتان و فرزندانتان انجام می‌ دهید، از نظر او شما زن خائن و بی‌ وفایی هستید که مستحق شدید ترین مجازات‌ ها هستید.

متاسفانه گاهی زنانی که مورد خشونت همسرشان واقع شده اند، اجازه خروج از خانه را ندارند و یا می ترسند در صورت اقدام به ترک کردن محل خودشان یا فرزندانشان مجددا مورد آزار قرار گیرند. در این موارد لازم است بدون اینکه شوهرتان اطلاع پیدا کند و در زمانی که او حضور ندارد خانه را ترک کنید و به مکان امن پناه ببرید، یا با شماره تلفن 123 برای درخواست کمک از اورژانس اجتماعی و خانه امن زنان خشونت دیده یا شماره 110 برای درخواست کمک از پلیس تماس بگیرید.

کمک و راهنمایی بگیرید

در چنین شرایطی بیشتر از هر زمان دیگری به حمایت خانواده، دوستان و نزدیکانتان نیاز دارید. نزدیکانتان می‌ توانند مایه‌ ی دلگرمی و سنگ صبورتان باشند، پناهتان بدهند، از نظر مالی از شما حمایت کنند و به روش‌ های مختلف کمکتان کنند. همچنین آنها می‌ توانند امنیتتان را در شرایط خطرناک فراهم کنند.

با دوستان مورد اعتمادتان مشورت کنید، و از بستگانتان راهنمایی بگیرید. در هر حال هیچ کاری را نباید بدون فکر و بدون مشورت انجام دهید. اگر هنوز هم به این زندگی علاقه دارید و می‌ خواهید آن را نجات دهید، باید بدانید که هر دو نفرتان به کمک نیاز دارید.

حقوق قانونی خود را بشناسید

قوانینی برای حمایت از زنان وضع شده است، برای مثال با استناد به حکم محدودیت همسرتان نمی‌ تواند به شما نزدیک شود. همچنین قوانینی در ارتباط با حضانت فرزندان، املاک و امور مالی وجود دارد که باید از آنها آگاهی داشته باشید تا در صورت لزوم بتوانید از آنها استفاده کنید.

برای آینده تصمیم گیری کنید

بعد از اینکه به یک آرامش نسبی رسیدید، لازم است یک تصمیم گیری مهم داشته باشید. درمورد اینکه رابطه تان قابل بازسازی هست یا خیر خوب فکر کنید. اگر می خواهید مجددا مورد خشونت و کتک خوردن از سوی شوهرتان واقع نشوید دو راه در پیش دارید : طلاق یا تغییر کردن طرف مقابل و بازسازی مجدد رابطه.

آیا مردی که دست بزن دارد تغییر می کند؟

بسیاری از مردانی که دست بزن دارند، تشخیص نمی‌ دهند یا قبول ندارند که رفتارشان مشکل دارد. گام اول برای تغییر کردن این است که شوهرتان رفتار اشتباهش را تشخیص دهد، این اشتباه را قبول کند و از صمیم قلب مایل به تغییر باشد. درست است که این تغییر زمان بر است  و به شهامت فراوان و کمک و حمایت نیاز دارد، اما غیرممکن نیست. اگر شوهرتان دست بزن دارد و زندگی مشترکتان آکنده از خشونت است، این شرایط باید تغییر کند.

حال اینکه طرف مقابل همان طور که به شما قول داده است رفتارش را تغییر خواهد داد، یا اینکه در صورت بازگشت مجدد شما به زندگی مشترک مجددا دست به خشونت و کتک کاری می زند به عوامل متعددی وابسته است. اما به طور کلی نشانه های زیر نمایان گر آن است که به احتمال زیاد امیدی به تغییر کردن شوهر شما نیست و در آینده نیز در هنگام اختلاف و دعوا دست رویتان بلند خواهد کرد:

- شوهرتان اجازه نمی‌ دهد که از مشاور ازدواج کمک بگیرید.
- او اصرار دارد که یک فرصت دوباره به او بدهید.
- شوهرتان سعی می‌ کند دیگران را مقصر نشان دهد و دیگران را به خاطر رفتار خشونت‌آمیزش سرزنش می‌ کند.
- او ادعا می‌ کند که این شما هستید که رفتار توهین‌ آمیز و تهاجمی دارید.
- شوهرتان سعی می‌ کند که همدردی شما و دیگران را جلب کند.
- او توقع دارد که در ازاء تلاش هایش برای تغییر رفتار، لطفی در حقش بکنید.
- شوهرتان خشونت هایش را کمتر می‌ کند و رفتار خشن و شدید قبلی را انکار می‌ کند.
- او شما را برای گرفتن تصمیم‌ های حیاتی زندگی تحت فشار می‌ گذارد.
- دائماً باید به او یادآوری کنید که تحت درمان است و باید مراقب رفتارش باشد.

  • منبع
  • سیمیاروم
  • رادیو عشق
  • باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید