امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278763
۸۷۶
۱
۰
نسخه چاپی

10 علت اصلی مرگ در جهان | آیا می دانید بیشترین مرگ در جهان چه دلایلی دارد؟!

هر ساله حدود 57 میلیون نفر در سراسر جهان جان خود را از دست می دهند. بیش از نیمی از این موارد، ناشی از 10 علت اصلی مرگ و میر بودند. برخی از این علل ناشی از بیماری های کشنده و برخی دیگر از علل طبیعی هستند.

علت اصلی مرگ در جهان

10 علت اصلی مرگ در جهان

1. بیماری ایسکمیک قلبی: 8.76 میلیون مرگ در سال

ایسکمی زمانی اتفاق می‌افتد که شریان‌ها به دلیل تجمع چربی در دیواره‌های داخلی‌شان باریک می‌شوند، که جریان خون را به قلب کاهش می‌دهد و اکسیژن را از دست می‌دهد. اشکال خفیف ایسکمی شامل آنژین صدری یا درد در قفسه سینه و شدیدترین حالت آن حمله قلبی است.

2. سکته مغزی: 6.24 میلیون مرگ در سال

سکته مغزی زمانی اتفاق می افتد که خون رسانی به مغز توسط یک لخته خون قطع شود. زمان در مواجهه قربانی با سکته بسیار مهم است، زیرا سلول‌های مغز در عرض چند دقیقه شروع به مردن می‌کنند، و اگر درمان نشود، مرگ به سرعت بعد از آن اتفاق می‌افتد.

سکته مغزی

3. عفونت های تنفسی تحتانی: 3.19 میلیون مرگ در سال

عفونت های دستگاه تنفسی تحتانی شامل طیف وسیعی از بیماری ها مانند ذات الریه، برونشیت و اِدم است. علائم شامل تب، مشکل در تنفس و خستگی است. این عفونت ها برای افراد مسن یا کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، خطرات زیادی ایجاد می کند.

عفونت های تنفسی تحتانی

4. بیماری مزمن انسدادی ریه: 3.17 میلیون مرگ در سال

بیماری انسداد مزمن ریه می تواند در اثر مصرف سیگار ایجاد یا تشدید شود. این بیماری که دو شکل اصلی آن برونشیت مزمن و آمفیزم است، تنفس عمیق را دشوار می کند و می تواند منجر به ضعیف شدن ریه ها و در نهایت مرگ شود.

بیماری مزمن انسدادی ریه

5. سرطان ریه: 1.69 میلیون مرگ در سال

استعمال دخانیات چندین خطر برای سلامتی دارد که برخی از جدی ترین آنها سرطان نای، برونش و ریه است که پنجمین علت مرگ و میر در سراسر جهان است. افراد غیر سیگاری نیز ممکن است از سرطان ریه رنج ببرند، اما این خطرات برای افراد سیگاری بسیار بیشتر است.

سرطان ریه

6. دیابت ملیتوس: 1.59 میلیون مرگ در سال

یک اختلال متابولیک که بر توانایی بدن برای جذب و استفاده از انرژی موجود در غذا تأثیر می گذارد، دیابت منجر به نوسانات سطح قند خون می شود، کسانی که از آن رنج می برند در معرض خطر هیپرگلیسمی و همچنین مشکلات جدی تری مانند سکته مغزی و نارسایی قلبی هستند.

دیابت ملیتوس

7. بیماری آلزایمر: 1.54 میلیون مرگ در سال

در حالی که بسیاری آلزایمر را به عنوان یک بیماری کشنده تلقی نمی کنند، اما از طریق عوارضی مانند لخته شدن خون و عفونت، خطرات زیادی را به همراه دارد. آلزایمر باعث ایجاد رسوبات غیرطبیعی پروتئین در مغز می شود که می تواند منجر به مشکلات جدی شود.

بیماری آلزایمر

8. بیماری اسهالی: 1.39 میلیون مرگ در سال

اسهال باعث دفع سریع و مکرر مواد زائد از بدن می شود که منجر به کم آبی شدید و در کشورهای فقیر اغلب مرگ می شود. تخمین زده می شود که روزانه 2195 کودک بر اثر اسهال جان خود را از دست می دهند که بیشتر از مجموع مرگ ناشی از ایدز، مالاریا و سرخک است.

بیماری اسهالی

9. سل: 1.37 میلیون مرگ در سال

این بیماری عفونی که ریه ها را هدف قرار می دهد از زمان های بسیار قدیم مردم را مبتلا کرده و بسیار مسری است. تخمین زده می شود که تا یک سوم جمعیت جهان، عمدتاً در کشورهای در حال توسعه، مبتلا به سل هستند.

سل

10. تصادفات رانندگی: 1.34 میلیون مرگ در سال

تصادفات اتومبیل یک مشکل فراگیر است و علل آن از خطای راننده گرفته تا آب و هوای بد و خرابی مکانیکی متغیر است. هر ساله بیش از یک میلیون مرگ ناشی از ترافیک در سراسر جهان رخ می دهد. این نرخ ها در کشورهای کم درآمد بسیار بالاتر است.

تصادفات رانندگی

  • منبع
  • حقوق نیوز

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید