امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276657
۳۲۱۱
۵
۰
نسخه چاپی

سیگارهای الکترونیکی یا ویپ | باورهای غلط درباره سیگارهای الکترونیکی

سیگارهای الکترونیکی یا ویپ | باورهای غلط درباره سیگارهای الکترونیکی

سیگار الکترونیکی یا ویپ چیست؟

سیگار الکترونیکی وسیله‌ای است که استعمال دخانیات را شبیه‌سازی می‌کند. این وسیله که ظاهری شبیه به سیگار دارد، به واسطه تولید بخاراتی که بو و طعم شبیه به سیگار دارند، حس کشیدن سیگار را به مصرف‌کننده القا می‌کند.

کشیدن سیگار الکترونیکی یا وِیپ شبیه به کشیدن سیگار معمولی است. ویپ دستگاهی است که با باتری کار می‌کند و دودی از ذرات را تولید می‌کند که شبیه بخار آب است، اما در واقع حاوی نیکوتین، اسانس و بیش از سی نوع ماده شیمیایی دیگر است. فرد این بخار ذرات را استنشاق می‌کند و تمام این مواد وارد ریه‌هایش می‌شود، سپس نیکوتین و مواد شیمیایی دیگر از ریه‌ها وارد جریان خون می‌شود.

مایع سیگار الکترونیکی یا ویپ چیست؟

مایع ویپ معمولاً حاوی پروپیلن گلیکول، گلیسیرین گیاهی، اسانس‌های مختلف و نیکوتین (اختیاری) است.

پروپیلن گلیکول احساسی را در گلو ایجاد می‌کند که مانند احساس زمان سیگار کشیدن است.
بالاتر بودن غلظت نسبی گلیسیرین گیاهی موجب تولید بخار بیشتری می‌شود.
اسانس‌های مختلف با توجه به ذائقه مصرف‌کنندگان به مایع ویپ اضافه می‌شود.
نیکوتین اختیاری است و در غلظت‌های مختلف به کار برده می‌شود.

سیگار الکترونیکی چگونه کار می­‌کنند؟

1- فرد استفاده کننده از دهانه ­ی شبیه سیگار نفس می­ کشد.
2- جریان هوا، حسگر روشن­ کننده ­ی اتومایزر – گرم­ کننده­ایی که باتری قابل شارژ دارد- را راه ­اندازی می­ کند.
3- گرم­ کننده، نیکوتین مایع درون یک پوکه کوچک را بخار می­ کند و هم­زمان لامپی را نیز در انتهای سیگار الکترونیکی روشن می­ کند.
4- دود گاز داغ­شده، مثل سیگار تنباکو، به ریه ­ها می­ رسد.
5- هنگامی که فرد استفاده کننده نفس را بیرون می­ دهد، ابری از بخار PEG (دود قابل تماشا که آن هم به درون پوکه می­ رود) به سرعت پراکنده می شود.

امتیازات ادعا شده درباره سیگار الکترونیکی

1- هیچ تنباکویی در ترکیبات وجود ندارد. به علاوه فرد استفاده کننده نیکوتین سنتز شده را بدون هیچ خاکستری تنفس می­ کند.
2- دود تولید نمی­ کنند، بنابراین شاید در محیطی که سیگار کشیدن در آن آزاد است، استفاده شود.
3- از میزان مسائل ثانوی دود برای سلامتی می­ کاهد.
4- مایع درون پوکه عمدتا از نیکوتین مصنوعی، تنباکو، اسانس، پروپیلن گلیکول (PEG)، طعم­ دهنده­ ها تشکیل شده است. سیگارهای تنباکوی رایج حاوی ۴۰۰۰ محصول شیمیایی و ۴۳ ماده­  سرطان­زا، به همراه نیکوتین و PEG هستند.

سیگارهای الکترونیکی یا ویپ | باورهای غلط درباره سیگارهای الکترونیکی

عوارض سیگار الکترونیکی (ویپ) چیست؟

یکی از مهمترین مضرات و عوارض سیگار الکترونیکی این است که مایع نیکوتین مورد استفاده در ویپ سمی است و بلعیدن آن یا تماس آن با پوست یا چشم‌ها خطرناک است. تماس با این مایع سمی یا بلع آن عوارضی مانند سرخی پوست، حالت تهوع و استفراغ را به دنبال دارد. عوارض استفاده از سیگار الکترونیکی و اجزای آن بر کودکان به اثبات رسیده است و نباید در حضور کودکان کشیده شود.

نیکوتین موجود در مایع یک ویپ معمولی معادل ۲۰ سیگار است. استنشاق مقدار زیادی نیکوتین باعث تشنج و صرع می‌شود. گزارش‌هایی در خصوص تشنج جوانان پس از کشیدن سیگار الکترونیکی داده شده است.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، دود حاصل از سیگارهای الکترونیکی صرفاً بخار آب نیست، بلکه حاوی نیکوتین و ذرات معلقی است که انتشار آن در محیط‌های بسته می‌تواند به سلامت افراد آسیب وارد کند.

زنان باردار، سالمندان، کودکان و نوجوانان، آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه در برابر دود سیگارهای الکترونیکی هستند.

خطرات نیکوتین

در اینجا بعضی بیماری­ های مرتبط با آن آمده است:

- انقباض عروق، که پمپاژ خون را برای قلب سخت­ تر می ­کند
- سرعت بخشیدن به بیماری عروق کرونری
- وقایع ایسکمیک قلبی (محدودیت خون ­رسانی به بافت ­ها)
- افزایش فشارخون
- سکته
- بیماری زخم معده
- برگشت مواد به مری (ترش کردن)
- روند کند التیام بدن
- کلسترول زیاد

عوارض سیگارهای الکترونیکی برای کودکان

سازمان بهداشت جهانی از ابتدای سال 2014 میلادی به بررسی مدارک و شواهد موجود در رابطه با مضرات و پیامدهای استفاده از سیگار الکترونیکی پرداخته است.

طبق گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری آمریکا، نیکوتین مایع موجود در سیگار الکترونیکی برای کودکان بسیار مضر است و باعث مسمومیت آنان می‌شود.

طبق آخرین گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری آمریکا CDC، پنجاه و يك درصد از تماس‌های تلفنی مراکز کنترل مسمومیت در ایالت‌های مختلف آمریکا بین سال‌های 2010 تا فوریه 2014، بدلیل مسمومیت کودکان زیر پنج سالی بوده است که در معرض دود سیگار الکترونیکی قرار گرفته‌اند.

مدیر (CDC) در مصاحبه مطبوعاتی خود گفته است که استفاده از این محصول در سراسر دنیا رو به افزایش است و متاسفانه این محصولات با رایحه شکلات و میوه‌های مختلف عرضه می‌شوند که برای کودکان جذاب است.

در ادامه این بیانات آمده است که بدن کودکان در برابر سیگار الکترونیکی هیچ مصونیتی ندارد و باعث مسمومیت می‌شود.

نیکوتین مایع موجود در سیگار الکترونیکی از طریق چشم و پوست کودکان جذب می‌شود و عوارض جانبی مانند استفراغ، حالت تهوع، بیش فعالی، احساس گرگرفتگی، سرگیجه، تپش قلب و سوزش چشم در این کودکان مشاهده شده است.

سیگارهای الکترونیکی یا ویپ | باورهای غلط درباره سیگارهای الکترونیکی

باورهای غلط درباره ویپ یا سیگار الکترونیکی

۱. کشیدن سیگار الکترونیکی به ترک سیگار کمک می‌کند!

سازمان غذا و داروی امریکا ایمنی ویپ و مؤثر بودن آن در ترک سیگار را تأیید نمی‌کند. نتایج یک مطالعه حکایت از آن دارد که کشیدن سیگار الکترونیکی برای ترک سیگار مؤثرتر از دیگر درمان‌های جایگزینی نیکوتین بوده است. اما اکثر افراد کشیدن ویپ را پس از ترک سیگار ادامه دادند و در نتیجه همچنان نیکوتین و مواد شیمیایی خطرناک دیگری را وارد بدن خود کردند. همچنین بر اساس نتایج این مطالعه، کشیدن ویپ احتمال روی آوردن نوجوانان به سیگار را افزایش می‌دهد.

۲. کشیدن سیگار الکترونیکی ایمن‌تر از کشیدن سیگار است!

سیگار حاوی مواد سمی، فلزهای سمی و مواد سرطان‌زا یا کارسینوژن‌هایی است که در هر پک وارد بدن می‌شود. به علاوه مصرف‌کنندگان ویپ مواد شیمیایی خطرناک دیگری مانند استون را که به عنوان حلال ویپ به کار برده می‌شود، استنشاق می‌کنند؛ استون پوست و چشم‌ها را تحریک می‌کند. دیگر مواد شیمیایی موجود در ویپ نیز می‌تواند به مرور زمان منجر به ابتلا به سرطان شود.

۳. از کشیدن ویپ، بخار آب بدون خطر تولید می‌شود!

هر چند واژۀ “بخار” معمولاً به کار برده می‌شود، ویپ بخار آب تولید نمی‌کند. ویپ مه آئروسل (Aerosol) تولید می‌کند که بر خلاف بخار آب حاوی ذرات بسیار ریزی است که وارد ریه‌ها می‌شود.

۴. دود ویپ برای دیگران مضر نیست!

استنشاق دود سیگار برای اطرافیان فرد سیگاری خطرناک است. به علاوه دود سیگاری که بر روی البسه و مبلمان می‌نشیند، بدبو است و برای بیماران مبتلا به عارضه‌های تنفسی خطرناک است. بخار ناشی از کشیدن ویپ مانند دود سیگار بدبو نیست، اما حاوی مواد شیمیایی و ترکیباتی است که هوای فضای سربسته را آلوده می‌کند. حتی اگر بوی بخار ویپ را احساس نکنید، ذرات موجود در بخار آن بر روی سطوح و گرد وغبار می‌نشیند و ممکن است همراه با نفس عمیق وارد ریه‌ها شود یا جذب پوست شود.

۵. ترک ویپ آسان است!

نیکوتین موجود در مایع یک ویپ معمولی، ۲۰ برابر بیشتر از نیکوتین سیگار است. کشیدن ویپ باعث می‌شود که مغز انتظار دریافت نیکوتین بیشتری را داشته باشد و در نتیجه میل به کشیدن ویپ قوی‌تر شود. مغز نوجوانان در برابر اثرات نیکوتین بسیار آسیب‌پذیر است. با این توصیف ترک ویپ سخت‌تر است و احتمال سیگاری شدن نوجوانان را افزایش می‌دهد.

سیگارهای الکترونیکی یا ویپ | باورهای غلط درباره سیگارهای الکترونیکی

واقعیت‌هایی که باید قبل از مصرف سیگار الکترونیکی یا ویپ بدانید

۱. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که کشیدن ویپ برای سلامت قلب و ریه‌ها مضر است

نیکوتین چیست؟ نیکوتین ماده اصلی موجود در سیگار معمولی و سیگار الکترونیکی است که قدرت اعتیادآوری بالایی دارد. نیکوتین باعث می‌شود که میل شدیدی به سیگار کشیدن احساس کنید و اگر این ولع شدید را نادیده بگیرید و نیکوتین دریافت نکنید، دچار علائم آزاردهنده خواهید شد. به علاوه نیکوتین ماده‌ای سمی است. نیکوتین فشار خون و آدرنالین را بالا می‌برد، در نتیجه ضربان قلب بیشتر می‌شود و احتمال حمله قلبی افزایش پیدا می‌کند.

آیا کشیدن ویپ واقعاً برای‌تان مضر است؟ اطلاعات‌مان درباره ویپ هنوز کامل نیست، برای مثال نمی‌دانیم که تمام مواد شیمیایی تشکیل دهنده بخار ویپ چیست و این بخار در بلندمدت چه اثری بر سلامتی دارد. در هر حال لازم است بدانید که سیگار الکترونیکی می‌تواند برای سلامتی‌تان خطرناک باشد. داده‌های جدید حکایت از آن دارد که کشیدن سیگار الکترونیکی می‌تواند موجب ابتلا به بیماری ریوی مزمن و آسم شود و بین استعمال هر دو نوع سیگار الکترونیکی و سیگار معمولی و ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی ارتباط وجود دارد.

۲. سیگار الکترونیکی دقیقاً به اندازه سیگار معمولی اعتیادآور است

هم سیگار الکترونیکی و هم سیگار معمولی حاوی نیکوتین، یعنی ماده‌ای است که بر اساس پژوهش‌های انجام شده می‌تواند به اندازه هروئین و کوکائین اعتیادآور باشد. ویژگی بدتر سیگار الکترونیکی این است که بسیاری از مصرف‌کنندگان سیگار الکترونیکی نیکوتین بیشتری را نسبت به زمان استعمال دخانیات دریافت می‌کنند؛ مصرف‌کنندگان می‌توانند پوکه‌های بسیار قوی که حاوی غلظت بالاتری از نیکوتین است، خریداری کنند یا ولتاژ ویپ را افزایش دهند تا نیکوتین بیشتری مصرف کنند.

۳. سیگار الکترونیکی بهترین روش برای ترک سیگار نیست

هر چند تولیدکنندگان سیگار الکترونیکی در تبلیغات فریبنده خود مدعی هستند که سیگار الکترونیکی، دستگاه جایگزین سیگار یا بهترین ابزار برای ترک سیگار است، اما سازمان غذا و دارو استفاده از این دستگاه را برای ترک سیگار تأیید نکرده است. نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد، اکثر افرادی که می‌خواستند به کمک ویپ مصرف نیکوتین را ترک کنند، در نهایت نه تنها کشیدن سیگار معمولی را ترک نکردند، بلکه به کشیدن ویپ نیز عادت کردند.

  • منبع
  • درمانکده
  • تابناک
  • کلینیک دکتر جوادی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید