امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 278276
۱۲۶۴
۱
۰
نسخه چاپی

آیا می دانید سقط جنین عمدی چه آسیب هایی شدیدی به سلامت زنان می زند؟

پیش از اینکه تصمیم به سقط جنین بگیرید باید بدانید چه اتفاق‌هایی ممکن است در بدنتان بیفتد و وضعیت سلامت آینده‌تان چگونه خواهد بود. ریسک‌ها و عوارض‌ جانبی سقط جنین عمدی بر اساس شیوه‌ی سقط جنین و سن بارداری متفاوت است

آیا می دانید سقط جنین عمدی چه آسیب هایی شدیدی به زنان می زند؟

عوارض خطرناک سقط جنین بر سلامت زنان

پیش از اینکه تصمیم به سقط جنین بگیرید باید بدانید چه اتفاق‌هایی ممکن است در بدنتان بیفتد و وضعیت سلامت آینده‌تان چگونه خواهد بود. ریسک‌ها و عوارض‌ جانبی سقط جنین عمدی بر اساس شیوه‌ی سقط جنین و سن بارداری متفاوت است.

اما سقط جنین چه با مصرف قرص باشد و چه با عمل جراحی، عوارض جانبی خواهد داشت. این عوارض شامل شکم درد و گرفتگی، حالت تهوع، استفراغ و اسهال می‌شود. ضمنا سقط جنین، ریسک پیامدهای قابل توجهی مانند خون‌ریزی و عفونت و آسیب به اندام‌ها را نیز به دنبال دارد.

عوارض جسمی سقط جنین عمدی

عوارض جدی‌ سقط جنین عمدی می‌توانند بر سلامت جسمی زنان شامل موارد زیر شوند:

. خونریزی زیاد

. عفونت

. سقط جنین ناقص

. آسیب دهانه رحم

. زخم دیواره‌ی رحم

. سوراخ شدن رحم

. آسیب به اندام‌های داخلی

. مرگ

اثرات روحی و روانی سقط جنین

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند سقط جنین با آسیب به سلامت جسم و روان مرتبط است. در مورد بعضی از خانم‌ها، این هیجانات منفی می‌توانند بسیار قوی باشند و ممکن است در عرض چند روز یا بعد از چند سال رخ بدهند. این واکنش روحی و روانی، نوعی اختلال استرس پس از ضایعه است که احتمالا علائم زیر را دارد:

. اختلالات خوردن

. مشکلاتی در رابطه زناشویی و خانوادگی

. احساس گناه

. افسردگی

. یادآوری صحنه‌های سقط جنین

. افکار خودکشی

. رو آوردن به مواد مخدر و الکل

عوارض جسمی سقط جنین عمدی

عوارض بلندمدت سقط جنین بر سلامت زنان

ضعیف شدن دهانه رحم

سقط جنین عمدی باعث ضعیف شدن دهانه رحم شده و این مسئله ریسک زایمان زودرس را در بارداری بعدی افزایش می‌دهد.

مطالعات نشان می‌دهند یک سقط جنین عمدی، ریسک زایمان زودرس بارداری بعدی را 25 تا 27 درصد افزایش می‌دهد.

زنانی که سقط جنین عمدی می‌کنند، بیشتر از دو برابر سایرین ممکن است در بارداری بعدی نوزادی کمتر از 26 هفته به دنیا بیاورند.

سرطان سینه

مطالعات نشان می‌دهند سقط جنین عمدی ریسک ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد. طبق آماری در سال 2013، زنانی که سابقه‌ی سقط جنین عمدی داشتند، 44 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه بودند. سقط جنین عمدی معمولا در اولین تجربه‌ی بارداری است.

لازم به یادآوری است که اولین بارداری کامل یک زن، تاثیرمحافظت‌کنندگی دارد و باعث می‌شود سلول‌های سینه بالغ شوند و در نتیجه ریسک سرطان سینه کاهش یابد. آمار نشان می‌دهد زنانی که سابقه‌ی بارداری و زایمان دارند، ریسک ابتلایشان به سرطان سینه کاهش قابل توجهی می‌یابد و این ریسک به ازای هر بارداری کامل، 14 درصد کمتر می‌شود.

بیماری‌های مقاربتی و بیماری التهابی لگن

حضور کلامیدیا در کانال دهانه رحم در زمان سقط جنین عمدی در زنانی که علامتی ندارند، ریسک التهاب لگن (PID) را افزایش می‌دهد. در میان بیمارانی که در زمان سقط جنین، عفونت کلامیدیایی دارند، 23 درصد در عرض چهار هفته دچار التهاب لگن می‌شوند. التهاب لگن می‌تواند عواقب جدی داشته باشد از جمله ناباروری، بارداری خارج از رحم، تشکیل آبسه و درد مزمن لگن.

ناباروری و مشکلاتی در زایمان

عوارضی که  ناشی از سقط جنین عمدی می‌باشند، مانند عفونت و آسیب رحم، می‌توانند منجر به ناباروری شده و خطراتی در زایمان آینده ایجاد نمایند.

این ریسک‌ها در زنانی که از نظر پارگی رحم، های‌ریسک محسوب می‌شوند، IUD دارند، فشار خون بالای کنترل نشده دارند، دیابت دارند یا دچار بیماری قلبی یا مشکلی در عروق هستند، بیماری کبدی یا کلیوی و یا ریوی دارند، داروی رقیق‌کننده‌ی خون یا استروئید مصرف می‌کنند و یا سیگاری هستند بسیار بیشتر است.

سقط جنین در سه ماهه اول بارداری به‌وسیله‌ی کورتاژ می‌تواند موجب سندرم آشرمن شود که ریسک سقط جنین ناخواسته در سه ماهه وسط بارداری بعدی و پایین بودن وزن نوازد هنگام تولد را افزایش می‌دهد.

اختلال در رابطه جنسی

بعضی از خانم‌ها بعد از سقط جنین عمدی به اختلالات جنسی دچار می‌شوند. موارد زیر اغلب با سقط جنین در مرحله اول بارداری مرتبط هستند:

. افزایش خشکی واژینال

. کاهش میل جنسی

. عدم توانایی در رسیدن به ارگاسم

. دخول دردناک

  • منبع
  • تبیان

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید