امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276311
۳۲۹۶
۱
۰
نسخه چاپی
جینسینگ (Ginseng)

جینسینگ | با مصرف جینسینگ احساس جوانی کنید! | 30 خواص شگفت انگیز جینسینگ

جینسینگ به چندین گونه‌ی مختلف از گیاهان کوتاه، با روند رشد آهسته و ریشه‌ی گوشتی اطلاق می‌شود. این گیاه خواص درمانی فراوانی دارد د و یکی از محبوب‌ترین داروهای گیاهی به‌شمار می‌رود.

جینسینگ

جینسینگ نوعی گیاه دارویی با ریشه‌های گوشتی است که مصرف آن بیش از هرجا درمیان مردم شرق آسیا نظیر چین، کره و تایلند کاربرد دارد.

جینسینگ

جینسینگ (ginseng) گیاهی چندساله از خانواده عشقه و از جنس پاناکس (Panax) است که به دلیل خاصیت شفا بخش و آداپتوژن خود بسیار محبوب طب سنتی و نوین است. مهمترین قسمت جینسینگ ریشه بزرگ و گوشتی به طول دو تا سه اینچ است که پس از سپری شدن چهار سال از عمر گیاه قابل‌برداشت است.

این گیاه بر اساس نوع برداشت، به 3 دسته تقسیم بندی می‌شود: جینسینگ تازه، سفید و قرمز. جینسینگ تازه قبل از 4 سال، جینسینگ سفید بین 4 تا 6 سال و نوع قرمز آن پس از گذشت 6 سال از کاشت، برداشت می‌شود.

جنسینگ حاوی دو ترکیب مهم جینسنوئیدها و جینتونین است. بیشتر خواص جینسینگ به علت وجود این دو ترکیب تغذیه‌ای می‌باشد که برای سلامت بدن مفید است.

30 مورد از فواید فوق العاده جینسینگ

1. افزایش انرژی

پلی‌ساکارید و الیگوپپتیدهای موجود در جینسینگ آمریکایی به کاهش استرس اکسیداتیو و خستگی، افزایش فعالیت بدنی و انرژی به‌خصوص در بیماران مبتلا به سرطان کمک می‌کند.

جینسینگ می‌تواند در تحریک فعالیت ذهنی و بدنی افرادی که دچار ضعف و خستگی هستند نیز مؤثر باشد. نتیجه‌ی یکی از تحقیقات نشان می‌دهند که جینسینگ می‌تواند علائم خستگی را در بیماران مبتلا به سرطان کاهش دهد. البته، خاصیت انرژی‌بخشی جینسینگ تنها در افرادی دیده شده است که تحت روش‌‌های درمانی دیگری هستند. این ریشه‌ی گیاهی در افرادی که درمان‌ سرطان را به پایان رسانده‌اند، تأثیر چشمگیری نداشته است.

2. بهبود توانایی شناختی

در سنین بالاتر، توانایی شناختی و فعالیت عصبی افراد با مشکلاتی مواجه می‌شود، جینسینگ این توانایی‌ها را تحریک می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این ریشه‌ی پرخاصیت از تجمع پلاک‌ها و رادیکال‌های آزاد در مغز جلوگیری می‌کنند، درنتیجه می‌تواند مانع از ابتلا به زوال عقل، آلزایمر و سایر اختلالات شناختی شود.

جینسینگ همچنین می‌‌تواند فرایند تفکر و ادراک را تقویت کند. تحقیقاتی که نتایج آن در «Cochrane Library» منتشر شده است، دقت و صحت این ادعا را مورد بررسی قرار داده‌اند.

مطالعات نشان داده‌اند که جینسینگ برای ابعاد شناختی، رفتاری و کیفی زندگی مفید است. البته، نویسندگان این تحقیقات هشدار داده‌اند که بررسی‌های سیستماتیک، به نتیجه‌ی قانع‌کننده‌ای در زمینه‌ی اثربخشی خاصیت تقویت شناختی جینسینگ نرسیده‌اند. محققان معتقدند که برای اثبات این خاصیت باید آزمایش‌ها و بررسی‌های بیشتری انجام شود.

مطالعات دیگری که در مجله‌ی «Dairy Science» منتشر شدند، به موضوع ترکیب جینسینگ آمریکایی با غذا پرداخته‌اند. محققان نوعی شیر غنی‌شده با جینسینگ را به منظور تقویت عملکرد شناختی تهیه کرده‌اند. با‌این‌حال، هنوز نمی‌توان به‌صورت قطعی اعلام کرد که ترکیب جینسینگ با محصولات خوراکی تأثیری بر بعد شناختی داشته باشد.

3. اثر ضدالتهابی

جنسینگ خواص آنتی­‌اکسیدانی و ضدالتهابی زیادی دارد. بعضی مطالعات نشان می‌دهد که عصاره جینسینگ که شامل ترکیبات جینسنوئیدها و جینتونین است، التهاب را مهار کرده و ظرفیت آنتی­اکسیدانی سلول‌ها را افزایش می‌دهد.

به عنوان مثال یک مطالعه نشان داد که مصرف عصاره جینسینگ قرمز کره‌ای، التهاب را در افراد مبتلا به اگزمای پوستی کاهش می‌دهد. همچنین، دیده شده است که مصرف این داروی گیاهی می‌تواند سطح فاکتورهای التهابی پس از ورزش را نیز کاهش دهد و در بهبود عملکرد ورزشکاران موثر باشد.

4. درمان بیش فعالی

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که جینسینگ قرمز در بهبود اختلال بیش فعالی-کم توجهی و افزایش قدرت یادگیری موثر هستند. نکته بسیار حائز اهمیت اینجاست که بیش فعالی نوعی مشکل در سطح برانگیختگی مغز است و درمان با گیاهان دارویی به تنهایی برای از بین بردن علائم آن کافی نمی‌باشد. اگر احساس می‌کنید فرزندتان تحرکات بیش از حدی دارد یا نمی‌تواند به طور مداوم بر تکالیفش تمرکز کند، برای ارزیابی بهتر این مسئله به یک متخصص در حوزه سلامت روان مراجعه نمایید.

اکثر کودکانی که دچار بیش فعالی هستند به درمان دارویی و درمان‌های روان شناختی نظیر رفتار درمانی نیاز دارند. هم چنین روش‌های نوینی نظیر نوروفیدبک که به واسطه تحریک امواج مغزی انجام می‌شود، می‌تواند تاثیر بسزایی در بهبودی فرزندتان داشته باشد. در نتیجه لازم است اطلاعات خود را در این زمینه به روز کرده و از روش‌های نوین برای درمان بیش فعالی کمک بگیرید. به خاطر داشته باشید که استفاده از گیاهان دارویی نظیر جنسینگ تنها می‌تواند مکملی برای سایر درمان‌ها باشد.

5. کاهش استرس

جینسینگ آسیایی اثرات مختلفی بر سیستم عصبی بدن دارد که از بین آنها می‌توان به تقویت روحیه و افزایش سطح انرژی اشاره کرد. علاوه‌بر این، آداپتوژن‌های موجود در جینسینگ قادر به تغییر سطح هورمون‌های بدن هستند که در کاهش و درمان استرس مزمن مؤثر است.

6. کنترل سطح قند خون

بدون در نظر گرفتن اینکه به بیماری دیابت مبتلا هستید یا خیر، اگر از ریشه گیاه جینسینگ به مدت هشت هفته استفاده کنید، سطح قند خون در بدن شما پایین آمده و مقداری از چربی اضافی را از دست خواهید داد. جینسنوسیدهای موجود در این گیاه، باعث افزایش جذب گلوکز و پایین آمدن میزان رسوب این ماده می شوند. در کنار این ویژگی، این ماده باعث سوختن چربی ها و در نتیجه لاغر شدن بدن می شود.

به طور خاص، عصاره دانه جینسینگ برای کاهش وزن بسیار موثر و مفید است. همچنین، عصاره سرکه جینسینگ یا جینسام، با تقویت متابولیسم به کاهش وزن شما بسیار کمک می کند.

7. بهبود سیستم گوارش

روده های شما دارای میکروارگانیسم های سالمی است که عمل هضم غذا را ساده تر می کنند. اما در افراد چاق، میکروب های موجود در روده، مسیر جذب و ذخیره چربی را هموار می کنند. این موضوع باعث ذخیره مداوم چربی شده و روند کاهش وزن را باز هم دشوارتر می سازد. این شکل از چاقی را می توان با مصرف عصاره جینسینگ قرمز یا سیاه که میکروفلور روده را در مسیر کاهش وزن قرار می دهند، درمان کرد. به علاوه، جینسینگ سفید یا عصاره آن باعث تاخیر در جذب چربی در بدن شده و دفع آن را تسهیل می کند.

8. جوان سازی پوست صورت

جینسنگ حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هاست که به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و با رفع چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

9. درمان لکه های پوستی

برخی مطالعات نشان داده که استفاده موضعی از چای جینسینگ لکه های تیره پوستی را از بین برده و پوست شما را شفاف تر و درخشان تر می کند.

10. آکنه و جوش صورت

مصرف منظم جینسینگ به بهبود گردش خون در پوست صورت کمک کرده و به همین دلیل یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان آکنه و جوش صورت شناخته می شود.

جینسینگ

11. درمان اختلالات جنسی در آقایان

جینسنوسید موجود در جینسینگ برزیلی، اکسیدنیتریک را از سلول‌‌های لایه‌ی درون رگی آزاد می‌کند. این امر به آرام‌سازی و انقباض عروق خونی در بافت‌های تناسلی کمک می‌نماید؛ درنتیجه موجب درمان اختلالات جنسی در مردان می‌شود. علاوه‌بر این، ریشه‌ی جینسینگ می‌تواند ترشح هورمون تستوسترون را در مردان تقویت کند.

نتیجه‌ی تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۲ در کره انجام شد، نشان می‌دهد که ۶۰ درصد از مردانی که از جینسینگ استفاده می‌کردند، شاهد بهبود در علائم بیماری خود بودند. نتیجه‌ی این تحقیقات که در مجله‌ی انگلیسی «Clinical Pharmacology» به چاپ رسیده است، از خاصیت جینسینگ قرمز در درمان اختلال عملکرد جنسی خبر داده است.

البته تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شده است. در بررسی اثربخشی جینسینگ قرمز برای درمان اختلال جنسی در آقایان، مشخص شد که تعداد آزمایش‌ها، اندازه‌ی نمونه و کیفیت روش‌های تجربی برای اثبات مزایای درمانی مداوم، چندان رضایت‌بخش نیست. درنتیجه، برای اثبات این خاصیت نیز باید تحقیقات و بررسی‌های بیشتری انجام شود.

12. لاغری و کاهش وزن

به عنوان یک داروی طبیعی برای کاهش وزن و رفع چاقی جینسینگ یکی از بهترین گزینه های شماست. مصرف جینسینگ و بخصوص نوشیدن چای آن، باعث کاهش طبیعی و تدریجی وزن شما می شود.

دمنوش جینسینگ به شدت بر روی روند کاهش وزن شما اثرگذار بوده و آن را ساده می کند. نوشیدنی جینسینگ برای لاغری، سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد که این موضوع، از ذخیره شدن چربی در بدن و در نتیجه چاق شدن، جلوگیری می کند. دمنوش جینسینگ انرژی مورد نیاز بدن شما را تامین کرده و آن را در حالت فعال نگه می دارد. به علاوه، جینسینگ گلوکز و قند خون را تحت کنترل درمی آورد. اگر سطح گلوکز در بدن پایین تر باشد، آنگاه بدن چربی کمتری ذخیره خواهد کرد.

13. رفع مشکلات دوران قاعدگی در خانم ها

جینسینگ در کاهش دردهای قاعدگی زنان بسیار موثر است. این باور وجود دارد که وجود این خاصیت در جینسینگ با تاثیرات آرام بخشی و تسکین دهندگی آن در ارتباط است که به نوبه خود باعث کاهش بروز اسپاسم در دوران قاعدگی می شوند. مصرف دمنوش جینسینگ در دوران قاعدگی، دردهای مرتبط با آن را به شکل چشم گیری کاهش می دهد. همچنین جینسینگ در رفع علائم پیش از قاعدگی، که بعضی از خانم ها را به شدت آزار می دهد، بسیار مفید است. این گیاه، خلق و خو را متعادل کرده و جدای از کاهش دردهای قاعدگی، سطح انرژی خانم ها را در این دوران بالا می برد.

14. درمان سرطان

جینسینگ با مهار کردن چرخه رشد تومور، مانع بزرگتر شدن آن می گردد. محققان به این نتیجه رسیده اند که جینسنوسیدهای موجود در گیاه جینسینگ، می توانند سلول های سرطانی در پروستات، رحم و ریه را، بیشتر از انواع دیگر سرطان، مهار کنند. همچنین مشاهده شده است که مصرف جینسینگ پس از تشخیص سرطان پستان در خانم ها، می تواند شانس زنده ماندن آنها را افزایش دهد.

15. تقویت و افزایش رشد مو

جینسینگ به افزایش جریان خون در پوست سر کمک کرده و با تقویت فولیکول های مو باعث افزایش رشد مو می شود.

16. درمان ریزش مو

جینسینگ گردش خون و همچنین جذب اکسیژن توسط خون را بهبود بخشیده و با تقویت فولیکول ها از ریزش مو جلوگیری می کند.

17. درمان آنفلونزا

تحقیقات نشان می دهد که جینسینگ به دلیل خواص ضد ویروسی و ضد التهابی قوی که دارد به پاک سازی دستگاه تنفسی کمک کرده و برای پیشگیری و درمان آنفلونزا مفید است.

18. تقویت سیستم ایمنی

خواص آنتی‌اکسیدان، ضدآلرژی و ضدمیکروبی جینسینگ دربرابر انواع مختلفی از عفونت‌های میکروبی و باکتریایی همچون مکانیسمی دفاعی عمل می‌کند. درحقیقت، این ریشه‌‌ی گیاهی می‌تواند تأثیر واکسن‌ بیماری‌هایی مثل آنفولانزا، ویروس هپاتیت نوع سی، ویروس سین‌سیشیال تنفسی و عفونت روتاویروس را چند برابر کند. پس برای تقویت سیستم ایمنی خود از جینسینگ استفاده کنید.

19. کاهش خستگی

جینسینگ سیبری دارای خواص ضدخستگی و تقویت انرژی است. این گیاه به کاهش درد که یکی از اصلی‌ترین علائم فیبرومیالژیا (سندرم درد اسکلتی عضلانی) به‌شمار می‌رود، کمک می‌کند. جینسینگ همچنین به کاهش التهاب و تثبیت تأثیر سیتوکین‌های التهابی که بعد از شیمی‌درمانی در کودکان ایجاد می‌شود، کمک می‌کند.

20. کاهش فشار خون بالا

فشار خون بالا یا پرفشاری خون، یک عارضه بسیار جدی بوده و باعث بیماری های خطرناکی مانند نارسایی کلیه در فرد می شود. برای جلوگیری از چنین موقعیت ها و عوارض خطرناکی، مصرف جینسینگ به عنوان یک داروی طبیعی و موثر عمل می کند.

21. بهبود عملکرد ریه

جینسینگ دارای یک توانایی منحصر به فرد در بهبود عملکرد ریه هاست. این گیاه، با کاهش چشمگیری باکتری های ریه ها، از ابتلای آنها به فیبروز کیستیک، که یک اختلال ریوی بسیار شایع است، پیشگیری می کند.

22. جلوگیری از روند پیری

کاهش روند پیری یکی از دلایلی است که جینسینگ را در سراسر جهان، به یکی از ارزشمندترین گیاهان تبدیل کرده است. خواص آنتی‌اکسیدان این گیاه، مانع از تأثیر منفی رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود؛ این رادیکال‌ها می‌توانند آسیب‌های سلولی را به همراه داشته باشند.

23. تقویت سلامت قلب

مطالعات مقدماتی نشان داده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در جینسینگ می‌توانند از آسیب‌های میوکاردیال و سایر بیماری‌های مزمن قلبی جلوگیری کنند.

24. کاهش کلسترول

نتیجه‌ی مطالعات مقدماتی نشان می‌دهند که جینسینگ قرمز چینی در کاهش سطح سرمی کلسترول نقش دارد.

25. قویت حافظه

جینسینگ برای تقویت حافظه و بهبود توانایی های شناختی مفید می باشد، همچنین آنتی اکسیدان های موجود در جینسینگ از ابتلا به زوال عقل و آلزایمر پیشگیری می کند.

26. بدنسازی

تحقیقات نشان داده که جینسینگ می تواند به عنوان یک مکمل گیاهی برای افزایش ظرفیت جسمی و روانی در ورزشکاران و بدنسازان استفاده شود.

جینسینگ می تواند انرژی شما را در طول تمرینات بدنسازی افزایش داده و باعث افزایش عضله سازی بدن شود.

27. ام اس (مالتیپل اسکلروزیس)

مطالعات نشان داده که مصرف جینسینگ خستگی ناشی از بیماری مالتیپل اسکلروزیس یا ام اس را درمان می کند.

28. درمان درد مزمن بدن

جینسینگ دارای خواص آرام بخش و ضد درد طبیعی بوده و به درمان سریع درد مزمن بدن کمک می کند.

29. سم زدایی خون

جینسینگ دارای خاصیت دیورتیک است و با بهبود عملکرد کبد به عنوان یکی از بهترین دارو های گیاهی برای پاک سازی و سم زدایی خون شناخته می شود.

30. رفع بوی بد دهان

تحقیقات اولیه نشان داده که مصرف روزانه جینسینگ قرمز به مدت 10 هفته به دلیل خواص ضد میکروبی که دارد به کاهش باکتری های عامل بوی بد دهان کمک کرده و آن را درمان می کند.

  عوارض جانبی جینسینگ

جینسینگ ادویه‌‌ای بسیار قدرتمند است که می‌تواند واکنش‌های منفی مختلفی را در بدن ایجاد کند. البته تمامی عوارض جانبی این گیاه شناخته نشده‌اند. مصرف جینسینگ بی‌خطر است؛ با‌این‌حال می‌تواند عوارض زیر را به همراه داشته باشد:

خشکی دهان، سردرد، سرگیجه، تاری دید

• ناراحتی معده، اسهال

• واکنش‌های آلرژیک، واکنش‌های پوستی

• افزایش ضربان قلب، فشار خون بالا

• حالت عصبی، بی‌خوابی و در موارد جدی‌تر، بی‌قراری و توهم

• اِدِم یا احتباس آب (ناشی از تجمع آب در سیستم گردش خون)

• تداخل در عملکرد داروها (داروهای دیابت، ضدافسردگی، مورفین، محرک‌ها و غیره)

• مصرف بیش از اندازه‌ی جینسینگ می‌تواند به سندروم سوءمصرف جینسینگ منجر شود. این سندروم ممکن است مشکلاتی نظیر حساسیت سینه، خونریزی دستگاه تناسلی، مسمومیت کبدی، افزایش فشار خون، تشنج، حمله‌‌ی ناگهانی بیماری و سمیت تناسلی را به همراه داشته باشد.

نکته: مصرف این ریشه‌ی گیاهی به زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود. این احتمال وجود دارد که برخی از زنان دچار تورم سینه و خونریزی واژن شوند.

لازم‌به‌ذکر است که همه‌ چیز باید به اندازه مصرف شود؛ بنابراین توصیه می‌شود که مصرف این گیاه را بیش از سه ماه ادامه ندهید. قبل از مصرف خوراکی یا موضعی این گیاه حتما با پزشک مشورت کنید.

موارد منع مصرف جینسینگ

مصرف جینسینگ با برخی از داروها تداخل دارد و در صورت مصرف، به پزشک خود اطلاع دهید.

• داروهای ضد افسردگی

• داروهای قلبی

• داروهای رقیق کننده خون

• مورفین

• کافئین

طریقه مصرف جینسینگ

جینسینگ را به صورت چای و دمنوش استفاده می کنند.

امروزه قرص و کپسول جینسینگ به بازار عرضه شده و برای افرادی که بوی آن را دوست ندارند مناسب می باشد.

پودر، عصاره و روغن جینسینگ را برای تهیه انواع ماسک و محصولات زیبایی پوست و مو به کار می برند. همچنین پودر جینسینگ را می توان برای تهیه انواع آبمیوه و اسموتی های انرژی زا استفاده کرد.

طرز تهیه چای جینسینگ

مواد لازم:

• ریشه جینسینگ

• آب جوش

• ادویه های معطر (دارچین، هل و زنجبیل) – اختیاری

نحوه درست کردن:

یک قاشق چای خوری ریشه جینسینگ خرد شده را به همراه ادویه های معطر در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید 5 دقیقه بماند تا دم بکشد. دمنوش جینسینگ آماده است می توانید از عسل برای شیرین کردن آن استفاده کرده و بنوشید.

روش دیگری که برای تهیه چای جینسینگ پیشنهاد شده، این است که یک قاشق چای خوری ریشه جینسینگ خرد شده را در یک قوی حاوی آب جوش بریزید و بگذارید به مدت 15 تا 20 دقیقه بجوشد تا عصاره آن در بیاید.

مقدار مجاز مصرف روزانه جینسینگ

با مشورت پزشک

• حداکثر مقدار مصرف جینسینگ در روز حدود 200 تا 600 میلی گرم توصیه شده است

• برای دیابت نوع 2، 200 میلی گرم در روز

• برای اختلال نعوظ، 900 میلی گرم سه بار در روز

• برای استرس، افسردگی و خستگی، 1 گرم جینسنگ در روز

انواع جینسینگ

گونه‌ی واقعی گیاه جینسینگ همان گونه‌ای است که در آمریکا و آسیا یافت می‌شود و در آن جینسنوسید فعال وجود دارد. بااین‌حال گیاهان دیگری نیز وجود دارند که از خانواده‌ی جینسینگ محسوب می‌شوند و خواص مشابهی دارند.

• جینسینگ آسیایی (جینسینگ Panax): این گونه‌ی گیاهی به‌عنوان جینسنگ قرمز کره‌‌ای یا جینسنگ جنوب چین شناخته می‌شود.

جینسینگ آسیایی

• جینسینگ آمریکایی (Panax quinquefolius): این گیاه در مقایسه با جینسینگ آسیایی، ملایم‌تر است اما خواص درمانی فراوانی دارد.

• جینسینگ سیبری (Eleutherococcus senticocus): این گیاه حاوی مقادیر زیادی از الوتروسید است که خواصی مشابه با جینسنوسید دارد.

• جینسینگ هندی (Withania somnifera): این گیاه با نام اشواگاندا شناخته می‌شود که کاربردهای فراوانی در طب سنتی هندی یعنی آیورودا دارد.

جینسینگ هندی

• جینسینگ برزیلی (Pfaffia paniculata): این گونه‌ی گیاهی با نام ریشه‌ی سوما شناخته می‌شود.

  • منبع
  • چطور
  • فیت شیپ
  • هنر زندگی
  • ایران عسل
  • کوکا

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید