امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276572
۱۰۱۶
۱
۰
نسخه چاپی
Chenopodium quinoa willd

خواص بی نظیر کینوا | کینوا بخورید تا از بیمار شدن پیشگیری کنید

خواص بی نظیر کینوا | کینوا بخورید تا از بیمار شدن پیشگیری کنید

کینوا چیست؟

کینوا یکی از محبوب ترین انواع دانه های گیاهی خوراکی است که مقادیر بالای پروتئین دارد و به عنوان یکی از بهترین و غنی ترین منابع گیاهی و طبیعی پروتئین برای گیاهخواران و غیرگیاهخواران در نظر گرفته می شود.

کینوا برای اینکه تنها گیاهی است که می‌تواند پروتئین کامل بدن را تامین کند و تمامی آمینواسید‌های مورد نیاز برای حفظ تعادل سلامتی بدن را فراهم آورد بسیار مشهور است.

پروتئین، منیزیم، فیبر، پتاسیم، آهن، کلسیم، فسفر، ویتامین‌های گروه ب، ویتامین E و آنتی اکسیدان‌ها از جمله موادی هستند که به وفور در دانه‌های این گیاه وجود دارند.

کینوا یکی از معدود گیاهان خوراکی است که همه ۹ آمینو اسید ضروری بدن را دارد. برنج اینکا و خاویار گیاهی از جمله نام‌های دیگر این دانه است.

ویژگی های کینوا

۱- یک پروتئین کامل است و جزو معدود گیاهان خوراکی است که تمامی آمینواسیدهای ضروری بدن را دارد.

۲- به صورت طبیعی بدون گلوتن است. از این رو گزینه بسیار مناسب برای رژیم غذایی افراد مبتلا به بیماری سلیاک و عدم تحمل گلوتن محسوب می شود.

۳- مقدار بالای فیبر غذایی دارد. از این رو مصرف آن می تواند به پیشگیری از پرخوری و اضافه وزن و همچنین کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا و دیابت کمک کند.

۴- سرشار از ریبوفلاوین، منیزیوم و منگنز است که می تواند تاثیرات مثبتی بر سلامتی داشته باشد.

۵- سرشار از آنتی اکسیدان ‌های گیاهی است که مزایای بسیاری بر سلامتی انسان از جمله کاهش خطر ابتلا به سرطان دارد.

خواص بی نظیر کینوا | کینوا بخورید تا از بیمار شدن پیشگیری کنید

انواع کینوا و خواص آن

گیاه کینوا در رنگ های مختلفی وجود دارد که عبارتند از:

- سفید
- قرمز
- سیاه

کینوا سفید: کینوا سفید که کمی به زرد متمایل است را به نام کینوا طلایی هم می‌شناسند. این دانه‌ها ظریف‌تر و سبک‌تر از بقیه رنگ‌ها هستند و بعد از پخت نرم‌تر می‌شوند.

کینوا قرمز: کینوا قرمز بعد از پخت به رنگ قهوه‌ای دیده می‌شود و کمی شیرین‌تر است. این دانه‌های قرمز که بعد از پخت بافت خود را بیشتر حفظ می‌کند، برای تهیه سالاد مناسب‌تر هستند.

کینوا سیاه: کینوا سیاه هم از دانه‌های سفید شیرین‌تر است و بعد از پخت هم به همین رنگ دیده می‌شود.

فواید کینوا

این گیاه گلوتن ندارد و به همین دلیل به افرادی که به دنبال غذاهای بدون گلوتن هستند، پیشنهاد می‌شود. گلوتن نام پروتئینی است که در گندم، جو و چاودار یافت می‌شود و برخی از افراد به آن حساسیت دارند.

پروتئین بالا و کالری کم باعث شده است این گیاه در بین ورزشکاران ارزش زیادی پیدا کند. این گیاه به دلیل فیبر بالا باعث سیری طولانی مدت می‌شود. یکی از مهم‌ترین خواص دانه کینوا این است که می‌تواند انرژی مورد نیاز بدن را هم تأمین کند.

کینوا سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین B1، ویتامین B2، ویتامین B3، ویتامین B6، فولات، ویتامین E، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، منگنر، فسفر، آهن، روی، اسید های چرب امگا 3، فیبر و پروتئین است.

خواص بی نظیر کینوا | کینوا بخورید تا از بیمار شدن پیشگیری کنید

کینوا و پیشگیری از بیماری ها

دیابت و قند خون

کینوا یک دانه کامل است و دانه های کامل برای دیابت بسیار عالی هستند؛ کینوا به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد به کنترل سطح قند خون در بدن کمک می کند.

تحقیقات نشان می دهد که کینوا به دلیل شاخص گلیسمی پایین و کربوهیدرات های پیچیده و پروتئین بالایی که دارد، می تواند باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ شود.

لاغری و کاهش وزن

مقادیر بالای فیبر موجود در کینوا به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن افراد می شود.

کینوا حاوی مقادیر بالای پروتئین است که باعث کاهش اشتها و افزایش متابولیسم بدن شده و به این ترتیب به کاهش وزن کمک می کند.

همچنین مقادیر بالای فیبر موجود در کینوا به پاک سازی و سم زدایی روده ها کمک کرده و با دفع چربی های اضافه، باعث لاغری و کاهش چربی شکم می شود. منگنز موجود در کینوا با اثر بر روی آنزیم های گوارشی به بهبود هضم غذا کمک کرده و باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

خواص بی نظیر کینوا | کینوا بخورید تا از بیمار شدن پیشگیری کنید

تیروئید

متخصصان تغذیه معتقدند که دانه های کامل مانند کینوا از بهترین مواد غذایی برای بهبود فعالیت غده ی تیروئید و درمان کم کاری تیروئید هستند.

سلامت قلب

منیزیم موجود در کینوا با کاهش فشار خون بالا، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد. مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در کینوا به کاهش استرس اکسیداتیو در بدن کمک کرده و باعث سلامت قلب می شود. فیبر موجود در کینوا با کاهش کلسترول خون، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و آترواسکلروزیس را کاهش می دهد.

دستگاه گوارش

فیبر موجود در کینوا به بهبود هضم غذا کمک کرده و باعث سلامتی دستگاه گوارش می شود. گلوتامیک اسید موجود در کینوا در معده به گلوتامین تبدیل شده و به سلامت مخاط معده کمک می کند.

پوکی استخوان

گفته می ­شود که منیزیم و پتاسیم دو ماده معدنی مهم در جلوگیری از پوکی استخوان هستند. خبر خوش اینکه کینوا یک منبع غنی از منیزیم و پتاسیم بوده و مصرف 1 پیمانه از آن برای تامین 30 درصد پتاسیم بدن کافیست. بنابراین برای جلوگیری از پوکی استخوان کینوا مصرف کنید.

محافظت از پوست

از دیگر خواص و کاربرد کینوا می­توان به اثرات حفاظتی آن بر روی پوست اشاره کرد. روی یکی از مهمترین مواد معدنی برای مقابله با اثرات نامطلوب اشعه ماورا بنفش است. کسانی که کمبود روی دارند، سریعتر از افراد دیگر دچار بیماری­های پوستی، سرطان پوست و حتی پیری پوست می شوند. روی موجود در کینوا سبب می­شود که این گیاه یک محافظت کننده مناسب پوست از عوارض اشعه فرابنفش و از بین بردن زخمها باشد.

پیشگیری از سرطان

مقادیر قایل توجه فلاونوئید های کوئرستین و کائمفرول موجود در کینوا، خطر ابتلا به سرطان و تومور به ویژه سرطان ریه و لوسمی را کاهش می دهد. مقادیر بالای فیبر موجود در کینوا به درمان یبوست و سندروم روده تحریک پذیر کمک کرده و احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد

خواص بی نظیر کینوا | کینوا بخورید تا از بیمار شدن پیشگیری کنید

کلسترول

وقتی صحبت از بیماری‌های قلبی عروقی است کینوا خواص خود را بیشتر آشکار می‌کند. این دانه‌های پرخاصیت نه تنها از رگ‌ها محافظت می‌کنند بلکه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را نیز کاهش می‌دهند. به خاطر اینکه سرشار از فیبر هستند.

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که فیبرهای محلول در آب ژلی تشکیل می‌دهند که اجازه نمی‌دهند کلسترول جذب روده شود. علاوه بر این زمانی که میزان کلسترول کاهش پیدا می‌کند رگ‌ها تمیزتر و بازتر می‌شوند و قلب در سلامت بالایی قرار می‌گیرد. محققان دانشگاه هاروارد معتقدند اگر روزانه ۲۵ گرم غلات مصرف شود، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی به میزان ۱۵ درصد کاهش می‌یابد.

ضد پیری

کینوا حاوی مواد معدنی فوق‌العاده‌ای با خواص آنتی‌اکسیدانی است مانند منگنز و مس و غیره. علاوه بر این باید بدانید که این دانه‌ها باعث فعال کردن آنزیمی می‌شوند که به بدن کمک می‌کند تا با رادیکال‌های آزاد مقابله کند. رادیکال‌های آزاد به دلیل عواملی مانند استرس، آلودگی، غذاهای نامناسب و غیره وارد بدن شده و باعث پیری سلول‌ها می‌شوند. با مصرف کینوا شما صاحب صلاحی مطمئن در برابر پیری خواهید شد.

نوزادان و کودکان

مقادیر بالای ویتامین ها به ویژه ویتامین های B موجود در کینوا باعث افزایش انرژی نوزادان و کودکان می شود. مقادیر بالای مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، پتاسیم، سدیم، منیزیم، روی و فسفر موجود در کینوا به بهبود رشد نوزادان و کودکان کمک می کند.

فیبر موجود در کینوا به بهبود هضم غذا کمک کرده و یبوست در نوزادان و کودکان را درمان می کند. کربوهیدرات موجود در کینوا باعث افزایش انرژی بدن و بهبود یادگیری در نوزادان و کودکان می شود.

جنین و بارداری

ویتامین های B به ویژه فولات موجود در کینوا خطر ابتلا به نقایص عصبی جنین در دوران بارداری را کاهش می دهد. مقادیر بالای فیبر موجود در کینوا به پیشگیری و درمان یبوست در زنان باردار کمک می کند. منیزیم و پتاسیم موجود در کینوا باعث کاهش فشار خون بالا در دوران بارداری می شود.

درمان کم خونی

کینوا مقادیر بالای آهن دارد که با افزایش گلبول های قرمز خون به درمان کم خونی یا آنمی کمک می کند. همچنین ریبوفلاوین موجود در کینوا برای تولید هموگلوبین که بخشی از گلبول های قرمز خون می باشد، ضروری است.

سلیاک

سلیاک نوعی بیماری ارثی گوارشی است که در افراد مبتلا با مصرف گلوتن ( پروتئینی که در گندم، جو وچاودار وجود دارد)  التهاب روده ایجاد شده و جذب مواد غذایی به درستی انجام نمی گیرد. در این بیماران مصرف غلات حاوی گلوتن­ باعث ایجاد عدم تحمل و آلرژی می ­شود.

کینوا فاقد گلوتن است، بنابراین مصرف آن در افراد مبتلا به این بیماری بلامانع بوده و می ­تواند پروتئین لازم را برای آنها تامین کند. برای تنظیم رژیم غذایی بدون گلوتن و استفاده از کینوا می توانید از دکتر تغذیه کمک بگیرید.

  • منبع
  • پزشکا
  • دیجی کالا
  • دانشگاه علوم پزشکی استان فارس
  • دکتر مرادی

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید