امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 274931
۱۲۲۴۸۰
۱۴۷
۸
نسخه چاپی
opium sap

عوارض مصرف شیره تریاک یا شیره مطبوخ به روش خوراکی و کشیدنی

شیره تریاک با جوشاندن و صاف کردن ترکیب تریاک و تریاک سوخته به دست می‌آید. به علت وجود میزان کدئین و مورفین بیشتر در این ماده، اثرات شیره تریاک نسبت به خود تریاک با شدت بیشتری تجربه می‌شوند، اما از نظر زمانی این تأثیرات کوتاه‌تر هستند. این ماده به صورت تدخینی (کشیدنی) و خوراکی مصرف می‌شود

عوارض مصرف شیره تریاک یا شیره مطبوخ به روش خوراکی و کشیدنی

              شیره تریاک یا شیره مطبوخ               

شیره تریاک با جوشاندن و صاف کردن ترکیب تریاک و تریاک سوخته به دست می‌آید. به علت وجود میزان کدئین و مورفین بیشتر در این ماده، اثرات شیره تریاک نسبت به خود تریاک با شدت بیشتری تجربه می‌شوند، اما از نظر زمانی این تأثیرات کوتاه‌تر هستند. این ماده به صورت تدخینی (کشیدنی) و خوراکی مصرف می‌شود.

شیره حالت خماری بعد از مصرف را زودتر از سایر مواد نشان می‌دهد و اعتیاد بیشتری نیز ایجاد می‌کند. روش خوراکی گاهی توسط افرادی استفاده می‌شود که قصد پنهان کردن مصرف شیره را از خانواده خود دارند. مصرف کنندگان شیره برای از بین رفتن آثار مصرف، بر خلاف تریاک از مواد غذایی با طبع سرد استفاده می‌کنند.

روش مصرف شیره تریاک یا شیره مطبوخ

شیره تریاک را به روش های زیر مصرف می کنند:

تدخین و کشیدن: که به آن سیخ و سنگ و سنجاق و نگاری هم گفته می شود، نگاری یک ابزار برای کشیدن شیره است که به چپق شباهت دارد.

خوراکی: که به دو صورت قرص مانند یا حبه ای و روش دوم خوردن آن حل کردن آن در مایعات است.

عوارض مصرف شیره تریاک به روش خوراکی

مصرف شیره هم مانند مصرف تریاک در فرد مصرف کننده وابستگی و اعتیاد ایجاد می کند و به دنبال آن باعث می شود که سلامتی فرد مصرف کننده به خطر بیافتد.

کسی که شیره را به روش خوراکی مصرف می کند کم کم به شدت لاغر می شود و مجاری تنفسی، کبد و دندان های او خراب می شود و میل جنسی او کاهش می یابد. همچنین ممکن است که باعث تشنج و خفگی در زمان خواب شود.

بعضی از افراد معتقدند که تریاک و شیره تریاک برای کاهش قند خون افراد دیابتی موثر هستند ولی این یک تصور اشتباه است، شیره تریاک و تریاک نه تنها به کاهش قند خون شما کمک نمی کنند، بلکه باعث می شوند که لوزالمعده شما دیگر انسولین ترشح نکند و از طرفی مصرف شیره و تریاک باعث تنگ شدن عروق قلبی می شود و به این صورت خطر سکته قلبی در فرد مصرف کننده افزایش پیدا می کند.

خوردن تریاک یکی از روش های مصرف سنگین تریاک به حساب می آید. و تقریبا مصرف خوراکی شیره تریاک را یک مرحله بعد از استفاده به روش کشیدنی یا تدخینی می دانند. بیشتر افرادی که شیره تریاک یا تریاک را به روش خوراکی استفاده می کنند می خواهند که مصرف خود را از خانواده پنهان کنند.

یکی از آسیب های شدید مصرف شیره تریاک به روش خوراکی این است که دستگاه گوارشی فرد در این روش به شدت آسیب می بیند. از طرفی احتمال مسمومیت در این روش مصرفی بسیار بالاتر از روش تدخینی یا کشیدنی است، چون در بعضی از موارد برای سنگین تر شدن و جلای ظاهری شیره از سرب در آن استفاده می کنند و این باعث می شود که احتمال مسمومیت بالاتر برود.

عوارض مصرف شیره تریاک به روش کشیدنی یا تدخینی

عوارض، اثرات و ترک اعتیاد شیره تریاک تا حد زیادی مانند تریاک است، تنها تفاوت آن این است که شیره تریاک قوی تر و به همین ترتیب وابستگی به آن بیشتر و در نتیجه ترک اعتیاد آن سخت تر می باشد.

عوارض مصرف شیره تریاک به روش تدخینی یا همان دود کردن و کشیدن

1- عوامل مغزی مانند بی خوابی های شبانه و خواب آلودگی همیشگی

2- کم شدن علایق و انگیزه

3- کاهش مسئولیت پذیری

4- بی توجهی به تحصیلات و شغل و خانواده

5- ناشناخته ماندن بیماری های خطرناک به دلیل مسکن بودن شیره تریاک

6- ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

7- بهم ریختن سیستم جنسی (کاهش میل جنسی، کاهش قدرت و توان جنسی بهم خوردن دوران قاعدگی در زنان)

8- از دست رفتن زیبایی و تیره شدن پوست، خارج شدید تیره شدن لب ها و کهیر

9- عفونت ریه، ناراحتی های تنفسی و تنگی نفس

10- تهوع استفراغ، کم کار شدن روده های کوچک و بزرگ، یبوست مزمن، بی اشتها شدن، کم شدن وزن و تغذیه نامناسب.

ترک اعتیاد به شیره تریاک

برای ترک اعتیاد به شیره روش های متنوعی وجود دارد که به اختصار به مرور بعضی از آن ها می پردازیم. شیره تریاک 12 تا 21 روز خماری دارد. افرادی که موفق می شوند این دوره را با موفقیت پشت سر بگذارند با احتمال بسیار کمتری بازگشت را تجربه می کنند.

اهمیت خانواده در ترک اعتیاد بسیار زیاد بوده و در صورت همکاری آن ها نتایج بهتری حاصل می شود. در این شرایط خانواده فرد معتاد نیز در روند درمان بهتر است قرار گیرند، مشاوره خانواده از جمله روش هایی است که به کار برده می شود.

روش سنتی

در روش سنتی فرد معتاد به شیره مصرف خود را به مرور زمان کاهش می دهد. دوز مصرف خود را در بازه زمانی های مشخص کم می کند و به مرور میزان مصرف را به صفر می رساند.

یکی از مهم ترین دلایل عدم موفقیت در این روش آن است که فرد در شرایطی خاص مانند زمان عصبانیت با فریب خود مصرف را بیشتر می کند. با این کار روش ترک شکست می خورد و دوباره میزان مصرف فرد بالا می رود.

ترک ناگهانی

گاهی فرد معتاد به صورت ناگهانی پس از تصمیم به ترک مصرف شیره تریاک را قطع می کند. این روش معمولا تا مدت کوتاهی جواب می دهد اما بازگشت بسیار بالایی دارد و فقط افراد کمی موفق به ترک دائم به کمک این روش می شوند.

سم زدایی UROD

این روش با استفاده از داروهایی بسیار قوی اجرا می گردد، گاهی باعث بیهوشی بسیاری از افرادی می شود که برای ترک اقدام می کنند. این داروها بیشتر در افرادی استفاده می شود که تحمل خماری برای آن ها بسیار دشوار است. با مصرف این دارو علائم ترک و سختی خماری کشیدن کاهش پیدا می کند.

  • منبع
  • ترک اعتیاد نگین
  • هنر زندگی

۸ دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید