امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۳ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276971
۶۹۷۱
۳
۰
نسخه چاپی

لکه بینی در زنان | 28 مورد از دلایل لکه بینی در خانم ها

خونریزی یا لکه بینی بین دوره‌های منظم ماهانه می‌تواند برای شما نگران کننده باشد. وقتی این اتفاق بیفتد، ممکن است فقط یک یا دو لکه خون روی لباس زیر یا دستمال توالت خود مشاهده کنید، یا ممکن است به گونه‌ای خونریزی داشته باشید که انگار دوره پریودی خود را آغاز کرده‌اید.

لکه بینی در زنان

لکه بینی در زنان

خونریزی بین دو دوره قاعدگی، که لکه بینی نامیده می شود، مشکل رایجی است. تقریبا تمام زنان در یک دوره از زندگی خود، با چنین مشکلی روبرو می شوند.

لکه بینی قبل از شروع قاعدگی، اغلب نگران کننده نیست. هرچند در برخی موارد، ممکن است نشانه مشکلات تناسلی و یا حتی یک بیماری کشنده باشد.

تفاوت لکه بینی و پریود

لکه بینی به هر خونریزی از واژن (خونریزی واژینال) گفته می‌شود که دلیل آن چرخه قاعدگی ماهانه خانم‌ها نیست. برخی از خانم‌ها، خونریزی اندک و کمرنگ قبل و بعد از پریود را نیز لکه بینی میگویند.

بعضی از خانم‌ها مراقب شروع و پایان سیکل‌های قاعدگی خود هستند و می‌دانند چه چیزی برای بدنشان طبیعی است، به این معنی که آن‌ها معمولاً می‌توانند تفاوت بین لکه بینی و خونریزی منظم را می‌دانند.

خونریزی قاعدگی تقریباً در هر ۲۸ روز در زنان غیر باردار رخ می‌دهد. هر ماه، پوشش داخل دیواره‌ی رحم غلیظ می‌شود تا برای بارداری آماده شود. اگر حاملگی در زن حاصل نشود، رحم این پوشش روی دیواره‌ی خود را بیرون ریخته و باعث ایجاد یک دوره ماهانه می‌شود.

خونریزی قاعدگی

• یک برنامه منظم: در حالی که مدت زمان بین پریودها در بین زنان متفاوت است، اکثر خانم‌ها هر ماه دوره‌هایی را تقریباً در یک زمان مشخص تجربه می‌کنند.

• یک الگوی خونریزی قابل پیش بینی: خونریزی قاعدگی هر زن از الگوی مشخصی برای خود پیروی می‌کند. برای بسیاری از خانم‌ها، یک سیکل ماهانه با لکه بینی شروع می‌شود، برای یکی یا دو روز خونریزی سنگین‌تر می‌شود و سپس به تدریج سبک‌تر می‌شود و با لکه بینی پایان می‌یابد.

• مدت زمان بدون خونریزی: برخی از زنانی که عدم تعادل هورمونی و یا بیماری خاصی دارند ممکن است در طول ماه لکه‌هایی ببینند. پریودها معمولاً ۵-۷ روز به طول می‌انجامند و هرگز یک ماه کامل طول نمی‌کشد.

• خونریزی قاعدگی غالباً با علائم دیگر همراه است: در طی هفته یا قبل از شروع پریود، تغییراتی در هورمون‌ها می‌تواند علائمی مانند تحریک و درد در پستان و سردرد را ایجاد کند. از آنجا که رحم برای بیرون راندن این لایه‌ی رحمی (به‌صورت خون) منقبض می‌شود، برخی از زنان دچار گرفتگی و درد ر زیر شکم می‌شوند که می‌تواند از خفیف تا شدید باشد.

• خون قاعدگی معمولاً قرمز است: رنگ خون می‌تواند وجه تمایزی بین پریودی و لکه بینی باشد، اگرچه ممکن است خون در آغاز یا پایان پریود قهوه‌ای باشد. برخی از خانم‌ها در عادت ماهانه خود لخته‌های بزرگی یا رشته‌هایی از خون را مشاهده می‌کنند که در لکه بینی کمتر دیده می‌شود.

لکه بینی

طیف وسیعی از عوامل می‌تواند باعث لکه بینی شود و الگوی لکه بینی هر زن ممکن است کمی متفاوت باشد.

برخی از ویژگی‌های لکه بینی عبارت‌اند از:

• زمان نامنظم: خانم‌ها ممکن است فقط برای یک روز لکه ببینند، سپس خونریزی متوقف شده و دوباره شروع شود. بعضی از خانم‌ها در طول ماه به طور متناوب لکه بینی را تجربه می‌کنند.

• خونریزی مرتبط با حوادث قابل پیش بینی چرخه قاعدگی: لکه بینی بی دلیل اغلب نامنظم است؛ اما لکه بینی می‌تواند در کنار تخمک‌گذاری نیز رخ دهد. برخی از خانم‌ها هر ماه یک یا دو روز، لکه بینی کمرنگی را مشاهده می‌کنند.

• ممکن است با صدمات یا علائم دیگر همراه باشد: این علائم شامل درد زیر شکم می‌باشد.

• رنگ لکه بینی غالباً متفاوت از رنگ خونریزی نرمال در عادت ماهانه‌ است: برخی از خانم‌ها لکه خون قهوه‌ای رنگی را می‌بینند. برخی دیگر می‌دانند که خون ناشی از لکه بینی کمرنگ‌تر است، بافت متفاوتی دارد یا بوی عجیبی می‌دهد.

• ممکن است مربوط به داروهای جلوگیری و کنترل بارداری هورمونی باشد: با شروع مصرف قرص‌های جلوگیری و ضدبارداری هورمونی جدید، ممکن است میزان و زمان خونریزی تغییر یابد.

لکه بینی

28 علت لکه بینی در زنان

علت لکه بینی قبل از قاعدگی می تواند علائم یک بیماری باشد، اما اغلب جای نگرانی نیست. لکه بینی به عنوان خونریزی واژینال که خارج از دوره های منظم پریود اتفاق میفتد، تعریف می شود.

معمولا لکه بینی شامل مقدار کمی خون است که بعد از استفاده از سرویس بهداشتی یا لباس زیر ممکن است آن را روی کاغذ توالت مشاهده کنید. خونریزی یا لکه بینی هر زمان دیگری غیر از پریود شدن، خونریزی غیرطبیعی از واژن یا خونریزی بین قاعدگی محسوب می شود.

دلایل مختلفی وجود دارد که شما ممکن است قبل از پریود، لکه بینی را تجربه کنید. بسیاری از این دلایل را می توان به طور موثری درمان و یا با آنها مقابله کرد.

برخی از شایع ترین علت های لکه بینی قبل از قاعدگی، عبارتند از:

1. تخمک‌گذاری

هنگامی که تخمدان تخمک را در فرایند تخمک گذاری آزاد می‌کند، یک فولیکول ریز شکسته می‌شود تا تخمک بیرون بیاید. در بعضی از خانم‌ها، این امر باعث لکه بینی می‌شود که یک روز طول می‌کشد. ممکن است چند روز قبل از وقوع تخمک گذاری، یک درد ناگهانی در سمت راست یا چپ پایین شکم وجود داشته باشد.

لکه بینی ناشی از تخمک گذاری در میانه‌ی سیکل اتفاق می‌افتد و هرگز سنگین و غلیظ نیست. ممکن است با کمی گرفتگی همراه باشد که مسئله‌ای نادر می‌باشد که ممکن است چند ساعت تا یک روز ادامه داشته باشد.

2. قاعدگی

بعضی در ابتدای قاعدگی چند روزی لکه بینی دارند و بعد خونریزی می کنند. کسانی هم که قاعدگی زیاد و طولانی دارند در انتهای قاعدگی ممکن است چند روز لکه بینی داشته باشند و بعد تمام شود.

3. کاهش استروژن

از هر ده خانم یک نفر در طول تخمک گذاری در دوره قاعدگی خود لکه بینی را تجربه می کند زیرا باعث کاهش شدید سطوح استروژن می شود. این نوع لکه بینی معمولا حدود 10 تا 14 روز قبل از دوره بعدی شما رخ می دهد.

لکه بینی همچنین می تواند به علت کاهش سطح استروژن که معمولا پیش از تخمک گذاری پیش می رود رخ می دهد. این نوع لکه بینی به علت تغییر مقدار استروژن است که باعث تحریک اندومتری می شود.

کاهش استروژن باعث می شود که زنان دچار ترشحات واژن قهوه ای یا لکه بینی شوند. آنها همچنین می توانند گرفتگی و درد کمتری را تجربه کنند.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که در حالی که کمبود استروژن می تواند منجر به مشکلاتی شود، سطوح استروژن بیش از حد بالا (یا بالا بودن طولانی مدت در زمان نادرست) می تواند منجر به اختلالات قاعدگی، کیست تخمدان و سرطان سینه شود.

4. بارداری

لکه بینی در دوران بارداری طبیعی است. حدود 15 تا 25 درصد از زنان در سه ماهه اول، لکه بینی را تجربه می کنند. خونریزی اغلب کم است و احتمال دارد به رنگ آن صورتی، قرمز یا قهوه ای باشد.

معمولاً لکه بینی جای نگرانی ندارد اما اگر این علامت را دارید باید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر خونریزی شدید یا درد لگن دارید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. این می تواند نشانه سقط جنین یا حاملگی خارج رحمی (لوله ای) باشد.

5. استرس

استرس می تواند تقریبا هر چیزی در بدن شما ایجاد کند. استرس می تواند عدم تعادل زیادی در بدن شما ایجاد کند و لکه بینی از آن استثنا نیست. استرس احساسی (افسردگی، اضطراب، نگرانی، بی خوابی) و استرس فیزیکی (کاهش وزن یا افزایش وزن، بیماری، رژیم غذایی نامناسب، ورزش بیش از حد) می تواند بر دوره شما تأثیر بگذارد.

این به این دلیل است که استرس شدید باعث می شود که بدن شما میزان بیشتری از هورمون کورتیزول را آزاد کند، و پس از آن بدن شما باعث آزاد شدن استروژن و پروژسترون می شود. عدم توازن هورمونی می تواند چرخه دوره شما را خراب کند و می تواند آنها را نامنظم کند.

در حالیکه ورزش باعث کاهش استرس می شود، ورزش بیش از حد می تواند منجر به غیبت قاعدگی (آمنوره) شود و موجب لکه بینی شود.

6. خشکی واژن

خشکی واژن، یا آتروفی واژن، یک علت شایع لکه بینی است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که بافت واژن دیگر مرطوب و الاستیک نیست و به دلیل تغییر در استروژن تحریک می شود. هنگامی که سطوح تولید استروژن مختل می شود، موجب خارش، خشک شدن و تحریک واژن می شود.

زنانی که در دوره یائسگی هستند، معمولا بیشتر خشکی واژن را تجربه می کنند. این به این دلیل است که تخمدانهایشان کمتر تولید استروژن می کنند، که منجر به لاغری بافت نازک واژن و کاهش تعداد غدد روان کننده می شود.

زایمان و پیامدهای آن، اصطکاک در هنگام مقاربت جنسی، درمان های هورمونی، داروهای پیشگیری از بارداری، داروهایی نظیر داروهای ضد افسردگی و واکنش به مواد مانند الکل می توانند خشکی واژن را ایجاد کنند.

اگر هنوز قاعدگی دارید، خشکی واژن معمولا چیزی نگران کننده نیست. اگر در حین یائسگی خشکی واژن دارید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

7. فیبروم یا پولیپ رحم

هنگامی که یک تخمک در تخمک گذاری رها می‌شود، ممکن است مقدار کمی لکه بینی ایجاد شود.

فیبروزهای رحمی و پولیپ ها، توده‌های غیر سرطانی در رحم هستند. اگرچه این توده‌ها می‌توانند بسیار بزرگ شوند و ممکن است باعث درد و بروز علائم دیگری شوند.

بسیاری از زنان مبتلا به فیبروم یا پولیپ رحمی، بین پریودهایشان، خونریزی نامنظمی را تجربه می‌کنند. انواع خاصی از لکه بینی نیز می‌تواند نشانگر وجود این توده‌های رحمی باشند. این شامل لکه بینی است که در چندین سیکل قاعدگی ادامه خواهد داشت، یا با علائم زیر همراه است:

• درد لگن

• مشکلات باروری

• پریودهای نامنظم

8. خونریزی ناشی از لانه گزینی

حدود یک هفته پس از بارور شدن تخمک توسط اسپرم، تخمک باید در رحم لانه گزینی کند. گاهی اوقات این امر باعث کمی خونریزی می‌شود که به خونریزی لانه گزینی معروف است.

این خونریزی به طور معمول فقط یک یا دو روز طول می‌کشد و حدود یک هفته پس از تخمک‌گذاری رخ می‌دهد؛ یعنی معمولاً حدود یک یا دو هفته قبل از پایان دوره قاعدگی اتفاق می‌افتد.

9. شیر دادن به کودک

شیر دادن مادر به کودک منجر به خنثی کردن فرایند تخمک گذاری می‌شود، به‌خصوص اگر کودک به فقط از شیر مادر تغذیه کند. باید بدانید تخمک‌گذاری حدود ۲ هفته قبل از اولین پریود رخ می‌دهد، بنابراین امکان باردار شدن در هنگام شیردهی نیز وجود دارد.

اگرچه، بسیاری از زنانی که در حال شیردهی هستند دچار لکه بینی می‌شوند. تغییرات هورمونی مربوط به شیردهی می‌تواند باعث لکه بینی شود.

تغییرات هورمونی که هنگام آماده شدن بدن برای تخمک گذاری برای اولین بار پس از زایمان رخ می‌دهد، ممکن است باعث لکه بینی نیز شود.

10. سقط جنین

حدود نیمی از زنانی که در دوران بارداری دچار خونریزی می‌شوند، سقط جنین اتفاق خواهد افتاد. در بعضی موارد، خونریزی اولین علامت بارداری زن است. سقط جنینی که خیلی زود رخ می‌دهد، معمولاً ممکن است با خونریزی سنگین پریودی اشتباه گرفته شود.

لکه بینی

11. پری منوپوز

در دوران یائسگی قاعدگی نامنظم می شود و ممکن است همزمان با آن لکه بینی داشته باشید. همچنین ممکن است قاعدگی شما کلا حذف شود یا خونریزی قاعدگی داشته باشید که کمتر یا شدیدتر از حد معمول باشد.

12. پولیپ رحم یا سرطان دهانه رحم

پولیپ رحم رشد کوچک غیر طبیعی بافت است که می تواند در برخی از قسمت های بدن از جمله دهانه رحم و رحم اتفاق بیفتد. بیشتر پولیپ ها خوش خیم یا غیر سرطانی هستند. پولیپ های دهانه رحم به طور معمول هیچ علائمی ایجاد نمی کنند، اما ممکن است باعث علائم زیر شود:

• ترشحات غیر معمول

• خونریزی خفیف بین پریود

• خونریزی خفیف بعد از رابطه جنسی

پزشک شما می تواند در طی یک معاینه معمول لگن، پولیپ دهانه رحم را تشخیص دهد. به طور کلی، پولیپ ها نیاز به درمان ندارند مگر اینکه منجر به علائم آزار دهنده ای شوند. برداشتن آن به طور کلی آسان بود و دردناک نیست.

پولیپ های رحم فقط در آزمایش های تصویربرداری مانند سونوگرافی قابل تشخیص هستند. آنها اغلب خوش خیم، اما درصد کمی می توانند سرطانی شوند. این پولیپ ها معمولاً در افرادی که یائسگی خود را تمام کرده اند رخ می دهند. علائم آن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• ناباروری

• خونریزی نامنظم قاعدگی

• دوره های قاعدگی بسیار طولانی

• خونریزی واژینال پس از یائسگی

13. داروهای ضدبارداری هورمونی

داروها و روش‌های جلوگیری و ضدبارداری هورمونی، از جمله قرص‌های ضدبارداری، تزریقات و کاشت‌های هورمونی، می‌توانند باعث لکه بینی شوند. لکه بینی به ویژه در چند ماه اول معمول است، زیرا هورمون‌های بدن نسبت به داروهای ضدبارداری تنظیم می‌شوند.

لکه بینی ممکن است با گذشت زمان تغییر کند، می‌تواند به صورت متناوب اتفاق بیفتد یا از یک الگوی قابل پیش بینی پیروی کند. اگر لکه بینی چندین ماه پس از شروع بارداری شروع شود، بدون وجود لکه بینی قبلی، ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل اساسی باشد و فرد باید به پزشک مراجعه کند.

14. روش‌های ضدبارداری

عوامل مرتبط با قرص‌های ضدبارداری عبارت‌اند از:

• شروع، متوقف کردن یا فراموش کردن دوز مصرف قرص‌های ضدبارداری خوراکی (قرص‌های جلوگیری) یا استروژن می‌تواند منجر به لکه بینی یا خونریزی شود.

• ممکن است هنگام استفاده از پچ ها، کاشت‌ها یا تزریق‌های ضدبارداری خونریزی نامنظم واژن مشاهده شود.

• آ یو دی ها به عنوان یکی از دلیل بروز لکه بینی های گاه به گاه شناخته شده‌اند.

• پایین بودن سطح تیروئید و سطح بالای تیروئید هر دو می‌توانند دلیل لکه بینی باشند.

• سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یک عدم تعادل هورمون است که در تخمک گذاری تأثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث خونریزی شود.

• خشکی واژن یا آتروفی بعد از یائسگی نیز یکی از دلایل این امر است.

15. عفونت مقاربتی

عفونت های مقاربتی (STIs)، مانند کلامیدیا یا سوزاک، می توانند باعث لکه بینی بین دوره ها یا بعد از رابطه جنسی شوند. علائم دیگر STIs عبارتند از:

• درد لگن

• خارش واژن یا مقعد

• ادرار دردناک یا سوزش آور

• ترشحات سفید، زرد یا سبز از واژن

در صورت مشکوک بودن به STI با پزشک خود تماس بگیرید. بسیاری از بیماری های مقاربتی را می توان با کمترین عارضه درمان کرد.

16. بیماری التهابی لگن

خونریزی غیرطبیعی بین پریود علامت شایع بیماری التهابی لگن (PID) است. در صورت انتشار باکتری از واژن به رحم، لوله های رحمی یا تخمدان ها ممکن است PID داشته باشید.

علائم دیگر بیماری التهابی لگن عبارتند از:

• تب

• درد در پایین یا بالای شکم

• رابطه جنسی یا ادرار دردناک

• ترشحات واژن افزایش یافته یا بوی بد

در صورت مشاهده علائم عفونت یا PID، به پزشک مراجعه کنید. بسیاری از عفونت ها با درمان های مناسب با موفقیت قابل درمان هستند.

17. مصرف قرص اورژانسی به صورت صبحگاهی

قرص اورژانسی پیشگیری از بارداری می تواند سبب لکه بینی شود. اگر چه این یک اثر جانبی نیست، هورمون های موجود در دارو (یا پروژستاین به تنهایی یا پروژستین در ترکیب با استروژن) می تواند موجب کاهش خونریزی زنان در دوران سیکل قاعدگی شود. این نوع لکه بینی کاملا طبیعی است.

​لکه بینی ​

18. پیش از یائسگی

هنگامی که به یائسگی نزدیک می شوید ممکن است لکه های صورتی یا قهوه ای پیش از پریودی مشاهده کنید. در طول این مرحله گذار، دوره های شما نامنظم تر، گاهی سنگین تر و ممکن است یک هفته قبل از پریودی لکه بینی داشته باشید.

تخمک گذاری در وسط چرخه رخ می دهد، و بعد از قاعدگی تقریبا 2 هفته بعد اتفاق می افتد. هنگامی که در دوران پیش از یائسگی هستید، سطح هورمون شما ممکن است نامنظم باشد و این الگوی معمول را دنبال نکنید.

هنگامی که وارد دوره یائسگی می شوید تمام خونریزی قاعدگی متوقف می شود. با این حال، اگر در این مرحله خونریزی می کنید، با دکتر خود مشورت کنید.

جایگزینی هورمونی می تواند یک علت رایج خونریزی واژینال در یائسگی باشد، اما لکه بینی نیز می تواند نشانه ای از سرطان یا سایر بیماری های جدی باشد.

19. پریودی تاخیری

در طی پریودی عادی، خون واژن حاوی خون قدیمی، پوشش آندومتر و بافت مرده است. هنگامی که پریودی تاخیری یا جزئی دارید، خونریزی ماهیانه شما کامل نمی شود و مقدار کمی از پوشش باقی می ماند. این پوشش تا یک ماه در رحم باقی می ماند. هنگامی که این بافت باقی مانده در نهایت خارج می شود، لکه های قهوه ای یا صورتی باقی می گذارد. این نوع لکه بینی طبیعی است.

20. آسیب واژینال

اگر اخیرا چیزی وارد واژن خود (تامپون، آلت تناسلی، و غیره) کرده اید، می تواند باعث لکه بینی شود.

اگر اخیرا نزدیکی جنسی داشته اید و واژن خود را به اندازه کافی روان نکرده باشید، اصطکاک می تواند باعث لکه بینی شود. همچنین لکه بینی می تواند در اثر داشتن رابطه جنسی با فردی که دارای آلت تناسلی بزرگ یا کلفت است رخ دهد. خونریزی دهانه رحم می تواند در اثر نفوذ عمیق در طول رابطه جنسی رخ دهد.

21. افتادگی مجاری

مجرای ادرار لوله ای است که مثانه را به خارج از بدن شما متصل می کند که ادرار را از مثانه به داخل مجرای ادرار منتقل می کند. افتادگی مجاری ادرار زمانی اتفاق می افتد که پوشش داخلی شما از طریق باز کردن مجرای ادرار پیش می رود. از این رو، دهانه مجاری ادراری شما متورم می شود. این امر باعث ایجاد تحریک در مهبل (واژن) و خونریزی یا لکه بینی می شود. این مشکل به راحتی با کرم استروژن، حمام سیتیز، و آنتی بیوتیک ها قابل درمان است.

22. کم کاری تیروئید

عدم تعادل هورمونی یکی از دلایل اولیه برای لکه بینی واژینال قبل از دوره شماست. یکی از دلایلی که یک زن ممکن است بیش از اندازه استروژن تولید کند به علت مسئله تیروئید است.

تیروئید آهسته (هیپوتیروئیدیسم) می تواند تغییرات و عدم تعادل در متابولیسم بدن، حس دما و پریودی ایجاد کند، اما به ندرت تهدید کننده زندگی است.

هورمون های کم تیروئید می توانند سایر نشانه های ترسناک مانند خستگی مداوم، دمای بدن نامنظم، افزایش قابل توجه وزن، ریزش مو و درد گردن را ایجاد کنند.

یک دکتر باید این علائم را در اسرع وقت بررسی کند. اما مطمئن باشید، آنها طبیعی هستند و معمولا با دارو قابل درمان هستند.

23. مصرف داروهای خاص

ضد انعقاد (یا "رقیق کننده خون") داروهایی هستند که سبب جلوگیری از لخته شدن خون و جلوگیری از رشد لخته های موجود می کنند. این داروها باعث تشکیل لخته در قلب، رگ ها و یا شریان ها می شود. در حالی که ضد انعقاد به لخته شدن کمک می کند، لکه بینی یک عارضه جانبی آن قبل از دوره پریودی یا خونریزی بیش از حد طبیعی در پریودی است.

همچنین داروهایی مانند فنوتیازید، که آرام بخش و داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای است که بر جذب سروتونین تأثیر می گذارد، می تواند منجر به لکه بینی شود.

لکه بینی همچنین در زنان مبتلا به کورتیکواستروئیدها (داروهای ضد التهابی) رایج است. مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند هپارین، وارفارین یا آسپرین همچنین باعث لکه بینی می شود.

24. ساییدگی دهانه رحم

ساییدگی دهانه رحم زمانی است که سلول های داخل کانال دهانه رحم یا سلول های غدد لنفاوی در سطح بیرونی دهانه رحم قرار دارند. این مشکل با انجام آزمون غربالگری رحم، یا آزمایش اسمیر، به راحتی قابل تشخیص است.

می توانید با ساییدگی دهانه رحم متولد شده باشید یا از طریق تغییرات هورمونی ایجاد شده باشد.

برای بسیاری از زنان، هیچ مشکلی در ارتباط با ساییدگی دهانه رحم وجود ندارد. با این حال، برای بعضی ها، این می تواند باعث ایجاد لکه بینی شود زیرا سلول های غدد لنفاوی به راحتی خونریزی می کنند.

25. التهاب یا عفونت دهانه رحم

سرویکیت التهاب یا تحریک در دهانه رحم است. علائم بسیار شبیه به واژینیت هستند، مانند ترشحات واژن، خارش، درد با مقاربت و لکه بینی.

اگر لوله ادرار شما آلوده شود، احساس درد و سوزش خواهید داشت، که جزو علائم سرویکیت می باشد.

سرویکست می تواند به علت عفونت هایی مانند بیماری های منتقله از نوع جنسی باشد.

یک پزشک می تواند تنها چند روز از تشخیص و درمان سرویکیت استفاده کند.

شایعترین علت ابتلا به سرویکیت، بیماریهای منتقله از راه جنسی است، لذا بهترین روش پیشگیری از استفاده از کاندوم و محافظت در طول مقاربت است.

لکه بینی

26. کیست تخمدان

لکه بینی بین پریودی ها می تواند به علت کیست تخمدان باشد. کیست تخمدان کیسه های کوچکی است که در تخمدان شما رشد می کنند و با مایع پر می شوند. ممکن است تا زمانی که کیست پاره نشود، متوجه نشوید کیست تخمدان دارید. اگر یکی از کیست ها پاره شود، درد لگن، لکه بینی و ناراحتی شدید را تجربه می کنید. اگر در معرض درد شدید هستید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

به طور معمول، پزشکان منتظر خواهند ماند تا ببینند کیست ها خودشان درمان می شوند یا خیر. اگر کیست ها برطرف نشوند، می توانید از جراحی برای برداشتن آنها استفاده کنید.

27. حاملگی خارج رحمی

حاملگی خارج از رحم عارضه ای در دوران بارداری است که جنین در خارج از رحم تشکیل می شود. در یک حاملگی طبیعی، تخمک بارور به رحم متصل می شود.

در حاملگی خارج رحمی، تخمک های بارور شده در یکی از لوله هایی که تخمک را از تخمدان به رحم حمل می کنند، دیده می شود. حاملگی خارج رحمی نمی تواند به طور طبیعی پایان یابد. تخمک بارور هیچ شانسی برای زنده ماندن ندارد و بافت های در حال رشد ممکن است برخی از بخش های تولید مثل را از بین ببرند. این امر می تواند منجر به خونریزی شدید شود و می تواند زندگی مادر را تهدید کند.

در ابتدا، حاملگی خارج رحمی ممکن است علائمی را نشان ندهد. اگر علائم رخ دهد، شامل حساسیت در سینه ها و حالت تهوع است. با این حال، خونریزی و درد ناگهانی و لکه بینی اولین نشانه های حاملگی خارج رحمی می باشد.

اگر درد شدید در شکم یا لگن، خونریزی واژینال، سرگیجه شدید، سردرد و درد شانه دارید، به پزشک مراجعه کنید.

28. سندرم تخمدان پلی کیستیک

خونریزی نامنظم بین پریود گاهی نشانه سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) است. این وضعیت زمانی اتفاق میفتد که تخمدان ها یا غدد فوق کلیوی زن بیش از حد هورمون های “مردانه” تولید کنند. برخی از زنان مبتلا به PCOS اصلاً قاعدگی ندارند یا میزان خون پریود آنها بسیار کم است.

علائم دیگر PCOS عبارتند از:

• آکنه

• درد لگن

• ناباروری

• افزایش وزن

• رشد بیش از حد مو

• دوره های قاعدگی نامنظم

لکه بینی

راه های درمان لکه‌ بینی

پزشک باید علت لکه‌بینی را یافته و نوع درمان را مشخص کند.

پزشک با احتیاط نواحی بیرونی، پوشش واژن، و دهانه رحم را معاینه می‌کند. در صورت لزوم نمونهٔ کوچکی از بافت را برداشته و برای آزمایش میکروسکوپی به آزمایشگاه می‌فرستد.

تست های هورمونی انجام شده و در صورت وجود اختلال هورمونی باید درمان شوند. برای کنترل انجام تخمک‌ گذاری، باید یک نمودار تغییرات دمای بدن بسازید. اگر فقدان تخمک‌ گذاری عامل لکه‌بینی باشد، پزشک احتمالاً داروی هورمونی، به‌صورت قرص‌های ضد بارداری یا پروژسترون، برایتان تجویز می‌کند.

گرچه قرص‌های ضدبارداری درمان مرسوم در این مورد هستند، در برخی زنان خود آنها باعث لکه‌بینی می‌شوند. در این صورت، پزشک مقدار مصرف آن را تغییر می‌دهد.

عفونت را درمان کنید. اگر عفونت مهبل یا مثانه علت لکه‌بینی باشد، پزشک با تجویز آنتی‌بیوتیک مناسب آن را درمان می‌کند.

مراقب دهانه رحم باشید. گاهی دهانه رحم (ورودی باریک رحم) سلول‌های غیرطبیعی می‌سازد. این حالت به لکه‌بینی منجر می‌شود و درمان آن آسان است. پزشک با استفاده از پرتو لیزر این سلول‌ها را از بین می‌برد. این گرفتاری شایع است و در دو سوم موارد خطری ندارند، اما ممکن است مقدمه‌ای برای سرطان باشد.

بنابراین، تشخیص و درمان آن ضروری است.

  • منبع
  • پزشکت
  • نی نی بان
  • دکتر سولماز محمدی
  • بیتوته

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید