امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 277390
۱۲۹۴
۲
۰
نسخه چاپی

خوراکی های شگفت انگیز برای تقویت حافظه

خوراکی های شگفت انگیز برای تقویت حافظه

خوراکی هایی برای تقویت حافظه

حافظه نقشی اساسی در زندگی ما ایفا می کند و ضعف آن در زندگی کاری و تحصیلی ما مشکلات زیادی ایجاد می‌کند. برای موفقیت بیشتردر حوزه کسب و کار و تحصیل، باید حافظه خود را تقویت کنیم. در ادامه با 30 خوراکی برای تقویت حافظه آشنا می شوید.

خوراکی های شگفت انگیز برای تقویت حافظه

1.زنجبیل و زردچوبه

این دو ادویه پر طرفدار از بهترین مواد غذایی برای تقویت حافظه به شمار می‌روند. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف زنجبیل در افراد میانسال باعث می‌شوند که در سنین بالاتری دچار بیماری هایی مثل آلزایمر نشوند.

این افراد انعطاف پذیری ذهنی بالاتری نیز خواهند داشت. زنجبیل همچنین عکس العمل های این افراد را سریعتر خواهد کرد. زردچوبه نیز سرشار از انواع مختلف آنتی اکسیدان هاست. این آنتی اکسیدان ها به بهبود سلول های مغزی و همچنین عملکرد آنها کمک می‌کنند.

خوراکی های شگفت انگیز برای تقویت حافظه

2. آووکادو

این میوه یکی از سالم‌ترین مواد غذایی و یکی از بهترین انتخاب‌ها برای بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه است. هر چند گاهی به‌خاطر وجود چربی زیاد، تبلیغاتی منفی درباره‌ی این میوه صورت می‌گیرد. اما باید بدانید که این چربی‌ها از نوع اشباع‌ نشده یا در اصطلاح «چربی خوب» هستند که باعث ثبات سطح قند خون و درخشش پوست شما می‌شوند.

آووکادو حاوی ویتامین K و اسید‌فولیک است و از لخته‌شدن خون در مغز (یعنی همان سکته مغزی) جلوگیری می‌کند. این میوه در بهبود عملکردهای شناختی مغز مانند تقویت حافظه و تمرکز نیز به‌خوبی عمل می‌کند. آووکادو سرشار از ویتامین‌ B و ویتامین C است؛ ویتامین‌هایی که در بدن ذخیره نمی‌شوند و باید روزانه آنها را مصرف کنیم.

این میوه نسبت به سایر میوه‌ها، بیشترین میزان پروتئین را دارد. محتوای اندک قند هم از دیگر امتیازات این میوه‌ی جالب و تازه‌وارد به بازارهای کشور ماست. با توجه به بافت خامه‌ای‌ مانند و نرم آن، گاهی به جای روغن در پخت‌و‌پز می‌توان از آن استفاده کرد.

خوراکی های شگفت انگیز برای تقویت حافظه

3.چغندر

این سبزیجات ریشه‌ای، یکی از مغذی‌ترین گیاهان قابل‌خوردن هستند و جایگاه ویژه‌ای در فهرست غذاهای سالم دارند. چغندر موجب کاهش التهاب می‌شود و به‌خاطر وجود آنتی‌اکسیدان‌ها خاصیت ضدسرطانی بالایی دارد، به خروج سم از خون کمک شایانی می‌کند و نیترات طبیعی موجود در آن موجب راحت‌ترشدن گردش خون و درنتیجه بهبود عملکرد مغز می‌شود همچنین چغندر از خوراکی هایی است که باعث افزایش تمرکز میشود.

توانایی انجام تمرینات سنگین را بالا می‌برد و سطح عملکرد را بهبود می‌بخشد. می‌توانید چغندر را به‌صورت آب‌پز میل کنید یا به سالادهایتان مقداری چغندر اضافه کنید و ترکیبی بی‌نظیر و خوش‌طعم ایجاد کنید.

خوراکی های شگفت انگیز برای تقویت حافظه

4.بلوبری

بلوبری میوه برای تقویت حافظه است که ثابت می‌کند که گاهی چیز‌های کوچک چه اثرات بزرگ و فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کنند (مصداق همان فلفل نبین چه ریزه). این کوچولوهای خوشمزه مزایای فراوانی دارند.

برای کسانی که با این میوه آشنایی کافی و وافی ندارند باید گفت: بلوبری سرشار از آنتی‌اکسیدان است و حاوی ویتامین C ،K و فیبر فراوان است. سطح بالای گالیک ‌اسید در این میوه، از مغز در برابر فشار و استرس محافظت می‌کند و درنتیجه برای تقویت حافظه ، خوردن این میوه‌ خوشمزه را فراموش نکنید.

خوراکی های شگفت انگیز برای تقویت حافظه

5.کلم بروکلی

کلم بروکلی یکی از مغذی‌ترین و مفید‌ترین مواد غذایی برای تقویت مغز و افزایش قدرت حافظه است. پس مادران واقعاً حق دارند که این همه به خوردن آن اصرار می‌کنند. ویتامین K و کولین موجود در آن، حافظه را شاداب و هوشیار نگه ‌می‌دارد.

سرشار از ویتامین C است و تنها یک ظرف کوچک آن ۱۵۰ درصد از ویتامین C مورد نیاز روزانه‌ی بدن را فراهم می‌کند. سرشار از فیبر است و کمک می‌کند که زودتر سیر شوید. میتوانید بروکلی را خام مصرف کنید یا آن را بپزید و در غذاهای متنوعی استفاده کنید.

خوراکی های شگفت انگیز برای تقویت حافظه

6.کرفس

کرفس از سبزیجات کم‌کالری است و خواص بی‌شماری دارد. هر فنجان از آب کرفس تنها ۱۶ کالری دارد. سطح بالای آنتی‌اکسیدان و پلی‌ساکارید‌های موجود در کرفس، آن را به یک ماده‌ی ضدالتهاب عالی بدل می‌کند و در درمان امراضی نظیر درد مفاصل و سندرم روده تحریک‌پذیر بسیار کاربرد دارد.

کرفس سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی است. اگر علاوه‌ بر شاداب نگه‌داشتن و تقویت حافظه و مغز عزیز‌تان، به دنبال کاهش وزن هم هستید، می‌توانید به‌شدت روی کرفس حساب کنید. هنگام استفاده از کرفس تنها به ساقه‌ها اکتفا نکنید و از برگ‌هایش هم استفاده کنید.

خوراکی های شگفت انگیز برای تقویت حافظه

7.روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از چندمنظوره‌ترین مواد ممکن است. می‌توان به آن لقب آچار فرانسه روغن‌ها را اهدا کرد. بیش از ۷۷ مورد استفاده و درمان برای این روغن وجود دارد. ساده بگوییم، تقریبا هیچ دردی نیست که با وجود آن رفع نشود.

پس طبیعی است که این حلال مشکلات در زمینه‌ی کمک به مغز نیز حرف‌های فراوانی برای گفتن دارد. روغن نارگیل خاصیت ضدالتهابی دارد، به تقویت حافظه به‌ویژه در سالخوردگی کمک می‌کند و روده را هم ضدعفونی می‌کند.

خوراکی های شگفت انگیز برای تقویت حافظه

8.شکلات تلخ

خیلی ذوق‌زده نشوید، هر شکلاتی برای بدن مفید نیست. اما شکلات‌های تلخ سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و خاصیت ضدالتهابی بالایی دارند و در کاهش فشار خون و بهبود گردش خون در مغز و قلب نقش مؤثری ایفا می‌کنند.

فراموش نکنید که منظورمان از شکلات، شکلات‌های متنوع و شیرین موجود در سوپر مارکت‌ها نیست! قانون مفید‌بودن در شکلات‌ها این است: هر چه تلخ‌تر و تیره‌تر باشد، برای سلامتی مفید‌تر است. در یک کلام می‌گوییم شکلات‌های تلخ و تیره خوراکی تقویت حافظه بسیار مفید بی‌نظیری هستند.

خوراکی های شگفت انگیز برای تقویت حافظه

9. زرده تخم‌مرغ

زرده تخم‌مرغ مقادیر زیادی کولین دارد که برای رشد جنین و زنان باردار بسیار مؤثر است و موجب شکستن پیوند‌های بتان می‌شود. بتان ماده‌ای شیمیایی است که هورمون‌های شادی‌آور تولید می‌کند. پس بدانید و آگاه باشید که تخم‌مرغ‌ها هم می‌توانند شما را بخندانند و شادتان کنند.

اگر به‌ خاطر ملاحظات کلسترولی از تخم‌مرغ پرهیز می‌کنید، خبرهای خوبی برای شما داریم. مطالعات نشان می‌دهند که تخم‌مرغ هیچ اثری بر سطح کلسترول افراد بالغ ندارد. در واقع تنها موجب افزایش کلسترول خون می‌شود. ضمن اینکه منبعی غنی از پروتئین است. فقط سعی کنید تخم‌مرغ‌های ارگانیک مصرف کنید. وجود هورمون شادی بخش برای تقویت حافظه نیز مفید است.

خوراکی های شگفت انگیز برای تقویت حافظه

10.روغن زیتون خام

این روغن یک غذای واقعی برای مغز و تقویت حافظه است. به‌خاطر وجود آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن موسوم به پلی‌فنول، این ماده‌ی غذایی از بدن در برابر پروتئین‌های سمی معروف به ADDL، که باعث بیماری آلزایمر می‌شوند، نیز حفاظت می‌کند.

اما فراموش نکنید که این روغن برای پخت‌و‌پز مناسب نیست، زیرا در دمای بالا هیدروژنه می‌شود و ترکیبات جدیدی تولید می‌کند. نکته‌ی دیگر هم اینکه این روغن را باید در جای سرد نگهداری کنید.

خوراکی های شگفت انگیز برای تقویت حافظه

11.گردو

گردو بخورید که گردو، آلزایمر را از گرد مغز شما دور می‌کند. گردو سرشار از ویتامین E و مواد معدنی است. مصرف مقدار اندکی از آن در روز، به افزایش سلامت شما کمک می‌کند و عملکرد مغز و حافظه را توسعه می‌بخشد. زمانی که فردی بپرسد که برای تقویت حافظه چه بخوریم اولین چیزی که به ذهن بیشتر افراد می آید مغز گردو است.

خوراکی های شگفت انگیز برای تقویت حافظه

12. توت ها

توت و بطور کلی خانواده توت و تمشک ها برای سلامت مغز و بهبود عملکرد آن بسیار مفید هستند. آنتی اکسیدان هایی که در این میوه های خوشمزه وجود دارند موجب تقویت حافظه ما شده و از طرفی به مغز ما کمک می‌کنند تا در مقابل بیماری هایی مثل آلزایمر و یا ورم مغزی مقاومت داشته باشد.

آنتی اکسیدان های موجود در توت ها همچنین به تسهیل ارتباط بین سلول های مغزی ما نیز کمک بسیاری می‌کند. مصرف روزانه توت و تمشک به عنوان یک خوراکی تقویت حافظه می‌تواند موجب تقویت حافظه کوتاه مدت ما شود. همچنین خوردن توت و تمشک در مقابله با استرس های روزمره به مغز ما کمک خواهد کرد.

خوراکی های شگفت انگیز برای تقویت حافظه

13.ماهی

یکی دیگر از منابع پروتئین ماهی ها هستند. ماهی ها، به خصوص ماهی های چرب مانند سالمون، منبع غنی امگا-۳ هستند. این اسید چرب به سلول های مغز ما کمک می‌کند تا آسیب های سطحی خود را ترمیم کنند.

ماهی را به عنوان یک خوراکی تقویت حافظه مصرف کنید تا از ابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر جلوگیری کنید. مصرف ماهی همچنین بر روی حافظه کوتاه مدت ما نیز تأثیر مثبتی دارد و افرادی که مخواهند بدانند برای تقویت حافظه کوتاه مدت چه بخوریم میتوان گفت ماهی از جمله مواد غذایی است که تاثیر خوبی بر حافظه کوتاه مدت دارد.

خوراکی های شگفت انگیز برای تقویت حافظه

14. قهوه

تاثیر قهوه بر حافظه ما نیز کاملا آشکار است. کافئین موجود در قهوه می‌تواند از جوانب مختلفی برای مغز ما مفید باشد. کافئین محرکی است که سلول های مغز ما را تحریک می‌کند و موجب افزایش فعالیت آنها می‌شود. این افزایش تحرک می‌تواند به مرور زمان موجب تقویت حافظه ما نیز شود.

همچنین می‌توان از قهوه بعنوان یکی از مهمترین مواد غذایی برای افزایش تمرکز و دقت نام برد. تحقیقات نشان می‌دهند که افرادی که بطور معمول مقدار مناسبی قهوه در طول روز مصرف می‌کنند، از ایمنی بیشتری در مقابل بیماری هایی مثل پارکینسون، آلزایمر و حتی بروز سکته مغزی برخوردارند.

خوراکی های شگفت انگیز برای تقویت حافظه

15.چای سبز

پیشنهاد نوشیدن چای سبز را به افرادی باید گفت که میپرسند چه بخوریم تا حافظه قوی داشته باشیم. نوبت به نوشیدنی می‌رسد که اغلب افراد از آن برای لاغر شدن استفاده می‌کنند، اما جالب است بدانید که چای سبز یک خوراکی تقویت حافظه بسیار خوب محسوب می‌شود. مانند تقریبا تمام مواد غذایی که ذکر شد، چای سبز نیز سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که برای مغز شما بسیار مفید هستند. چای سبز همچنین به مغز شما آرامش می‌دهد که این موضوع خود باعث بالا رفتن میزان توجه و تمرکز شما نیز خواهد شد.

خوراکی های شگفت انگیز برای تقویت حافظه

16. آجیل

یک خوراکی تقویت حافظه دیگر، مغزها و آجیل است. بادام، بادام زمینی، گردو، پسته و فندق همگی مغزهایی هستند که بسیار برای سلامتی مغز ما مهم هستند. این مغزها سرشار از ویتامین E هستند که این ویتامین مغز ما را از استرس های غیر ضروری بدور می کند.

تحقیقات نشان می‌دهند که افرادی که بصورت مداوم و روزانه از مغز ها استفاده می‌کنند حافظه بهتر و بطور کلی ذهن آماده تری دارند. مغزهایی مانند مغز گردو هم با داشتن امگا-۳ بسیار برای تقویت حافظه بخصوص تقویت حافظه کودکان مفید هستند.

خوراکی های شگفت انگیز برای تقویت حافظه

17.آب

۷۵ درصد مغز را آب تشکيل می‌دهد، بنابراين تأمين آب موردنياز بدن برای عملکرد بهتر مغز لازم است. محققان معتقدند که يکي از علت هاي از دست دادن حافظه در هر سني کمبود آب بدن است. با نوشيدن آب به طور چشمگيری می توان عملکرد مغز را بهبود بخشيد.

خوراکی های شگفت انگیز برای تقویت حافظه

18. پیاز

پیاز حاوی فیستین (یک ماده شیمیایی بی رنگ و طبیعی است که یک خط سیر آسان در مغز ایجاد می‌کند و می‌تواند باعث افزایش حافظه در فرد شود) می‌باشد. در این سبزی آنتوسیانین و کرستین نیز وجود دارد که برای بالا بردن قدرت حافظه مفید هستند. پیاز قرمز به مراتب بهتر از نوع زرد و سفید آن است.

خوراکی های شگفت انگیز برای تقویت حافظه

19.سیر

سیر در حقیقت هم به عنوان یک ماده غذایی و هم یک گیاه دارویی و خوراکی تقویت حافظه شناخته می‌شود. سیر تمرکز را افزایش می‌دهد و عملکرد حافظه را بهبود می‌بخشد.

در این مطالعه مشخص شد که سیر در موش‌ها باعث افزایش سطح سروتونین در مغز می‌گردد که پیام‌رسان عصبی در سلول‌های مغزی می‌باشد و عملکردهای متعددی از جمله افزایش عملکردهای شناختی، بهبود حافظه و تمرکز دارد.

خوراکی های شگفت انگیز برای تقویت حافظه

20. انبه

میوه انبه در تقویت حافظه بسیار مفید است. با این که این میوه چرب است و دارای بافت‌های چربی است اما باعث می‌شود که گردش خون تسریع یابد. هنگامی که گردش خون سریع‌تر شود باعث می‌شود خون بیشتری به مغز برسد.

خوراکی های شگفت انگیز برای تقویت حافظه

21.پرتقال

ویتامین C موجود در پرتقال برای سلامت مغز عالی است زیرا ویتامین C نقش کلیدی در پیشگیری از زوال ذهنی دارد. مطالعات نشان داده مصرف کافی مواد غذایی غنی از ویتامین C از زوال ذهنی مرتبط با سن و آلزایمر پیشگیری می‌کند و به نوعی درمان حافظه است.

ویتامین C نوعی آنتی اکسیدان قوی است که با رادیکال های آزاد عامل آسیب سلول های مغزی مبارزه کرده و از سلامت مغز محافظت می‌کند.

از دیگر مواد غذایی غنی از ویتامین C می توان به فلفل دلمه ای، کیوی، گوجه فرنگی و توت فرنگی اشاره کرد.

خوراکی های شگفت انگیز برای تقویت حافظه

22. گوجه‌فرنگی

افرادی که به‌شدت دنبال رژیم غذایی کم کربوهیدرات هستند، باید مواد غذایی مناسبی را برای رساندن مواد مفید به مغز جایگزین کنند. گوجه‌فرنگی یکی از منابع بسیار مفیدی است که می‌تواند جایگزین کربوهیدرات‌ها در رژیم غذایی شود. گوجه‌فرنگی حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که برای ماهیچه‌ها و کاهش قند خون بسیار مفید است. همچنین این گیاه سرشار است از ویتامین آ و ث و مواد آنتی‌آکسیدان.

خوراکی های شگفت انگیز برای تقویت حافظه

23. گیاه کبر یا کاپاریس

ممکن است از شنیدن نام این گیاه تعجب کرده باشید یا تابه‌حال حتی نام آن را هم نشنیده باشید، اما به شما پیشنهاد می‌کنیم این گیاهِ بسیار مفید را به سالاد خود اضافه کنید. کبرها را می‌توان یکی از منابع بسیار غنی کوئرستین دانست. کوئرستین نوعی فلاونوئید منحصربه‌فرد است که باعث بهبود جریان خون مغز، کاهش میزان استرس اکسیداتیو و جلوگیری از ایجاد اختلال در حافظه می‌شود. اگر طعم کبر را دوست ندارید، بهتر است سیب بخورید. این میوه هم سرشار از کوئرستین است.

خوراکی های شگفت انگیز برای تقویت حافظه

24. انگور قرمز

انگور قرمز حاوی رسوراترول است، رسوراترول ترکیبی است که عملکرد حافظه را بهبود می‌دهد. آزمایش‌های انجام‌شده روی موش‌ها نشان‌ می‌دهند عملکرد حافظه در موش‌هایی که از انگور قرمز تغذیه می‌کنند بسیار بهتر از دیگر موش‌هاست.

شاید فکر کنید پس خوردن مشروبات الکلی نیز به همین میزان می‌تواند برای تقویت حافظه مفید باشد، اما باید گفت که الکل تأثیر بسیار بدی بر حافظه‌ی کوتاه‌مدت و مهارت‌های تصمیم‌گیری دارد. به‌خاطر داشته باشید در صورت مصرف الکل حتی ممکن است خاطرات جمعه‌ی گذشته را هم به‌خاطر نیاورید.

خوراکی های شگفت انگیز برای تقویت حافظه

25. آدامس‌جویدن

برخی تحقیقات نشان می‌دهند جویدن آدامس می‌تواند باعث افزایش میزان هوشیاری، واکنش سریع و تمرکز در افراد شود. آیا واقعا جویدن آدامس به تقویت حافظه کمک می‌کند؟ این احتمال وجود دارد، اما کاملا به شرایطی بستگی دارد که افراد در آن قرار دارند.

در برخی مدارس حتی به دانش‌آموزان اجازه می‌دهند سر کلاس آدامس بجوند، زیرا معتقدند جویدن آدامس موجب می‌شود نمرات دانش‌آموزان بهتر و تمرکز آنها در یادگیری بیشتر شود.

خوراکی های شگفت انگیز برای تقویت حافظه

26. مویز

مویز نوعی کشمش است و از جمله مواد غذایی تقویت کننده حافظه به شمار می رود. از گذشته برای تقویت عملکردهای مغزی خصوصا برای کودکان، آنها را به خوردن مویز توصیه می کرده اند. این ماده غذایی مفید می تواند به عنوان یک میان وعده مغذی در نظر گرفته شود.

مویز سرشار از ویتامین هاست و می تواند از بروز بسیاری از بیماری ها از جمله آلزایمر پیشگیری کند. اگر می خواهید به داشتن حافظه قوی معروف باشید، مویز را فراموش نکنید. مویز نوعی کشمش است و از جمله مواد غذایی تقویت کننده حافظه به شمار می رود.

خوراکی های شگفت انگیز برای تقویت حافظه

27. زعفران

گاهی ضعف حافظه به عملکرد مغز ارتباطی ندارد و به دلیل عدم تمرکز است. به این معنی که فرد حافظه خوبی دارد اما برای به ذهن سپردن موضوعات تمرکز لازم را ندارد. در این موارد می توان با بهبود تمرکز انتظار داشت که حافظه هم بهبود یابد. تقویت قلب هم می تواند در این مورد موثر باشد. تقویت کنده های قلب مثل زعفران، به، بالنگ و. . . می توانند به طور غیر مستقیم بر بهبود حافظه تاثیر داشته باشند. به و بالنگ را می توان به صورت مربا یا به شکل های دیگر مثل رب به استفاده کرد. زعفران هم به شکل شربت یا به صورت دمکرده در غذاهای مختلف توصیه می شود.

زعفران  به شکل شربت یا به صورت دمکرده، بر بهبود حافظه تاثیر دارد.

خوراکی های شگفت انگیز برای تقویت حافظه

28. رزماری

اکلیل کوهی یا رزماری به عنوان نماد حافظه و عملکردهای مغزی در نظر گرفته می شود. این گیاه با خاصیت ویژه خود می تواند گردش خون و دستگاه عصبی را تحریک کند. از رزماری علاوه بر خواص درمانی برای برخی بیماری ها، می توان در تقویت حافظه و قوای ذهنی استفاده کرد.

برای بهره گیری از اکلیل کوهی می توانید آن را با آب بجوشانید و همراه عسل استفاده کنید. مصرف روزانه این گیاه می تواند از ضعف قوای فکری پیشگیری کند.  اکلیل کوهی یا رزماری به عنوان نماد حافظه و عملکردهای مغزی در نظر گرفته می شود.

خوراکی های شگفت انگیز برای تقویت حافظه

29. کندر

کندر خوراکی گیاهی است که خواص درمانی زیادی دارد، تقویت اعصاب و حافظه هم از جمله این موارد است. تعداد زیادی از احادیث و روایات استفاده از کندر برای تقویت حافظه و جلوگیری از فراموشی را توصیه کرده اند و آن را برای بدن مفید دانسته اند. حتی در برخی متون برای افزایش هوش کودکان نیز به مصرف کندر اشاره شده است. اما نقش کندر بیش از هرچیز در تقویت حافظه است.

می توان کندر را در آب خیس کرده و همراه عسل مورد استفاده قرار داد تا خواص تقویت کنندگی آن برای تقویت حافظه بیشتر شود.  کندر خوراکی گیاهی است که، برای تقویت اعصاب و حافظه مفید است.

خوراکی های شگفت انگیز برای تقویت حافظه

30. اسطوخودوس

حافظه را هم مانند سایر توانایی ها می توان تقویت کرد و پرورش داد. طب سنتی برای تقویت حافظه پیشنهادهای مختلفی دارد که می توان از هر کدام از آنها به طور متناسب بهره گرفت. برخی مواد خوراکی با پاکسازی مغز و در حقیقت تمیز و شفاف کردن سلول های مغز و مایع میان سلولی سبب بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه می شوند.

  • منبع
  • گام برتر
  • چطور
  • عصر ایران

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید