امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276718
۴۳۴۵
۱
۰
نسخه چاپی

افزایش اسپرم | 50 راهکار افزایش اسپرم در مردان

راه‌های افزایش اسپرم در مردان احتمال باروری برای زوجین را افزایش می‌دهد. در واقع یکی از مشکلات در مردان، کمبود و ضعیف بودن اسپرم‌هاست.

افزایش اسپرم

ناباروری در مردان به دلیل تعداد اندک اسپرم (کم‌ نطفگی) یا کیفیت پایین اسپرم شایع است.

اسپرم

در مردان، کیفیت اسپرم دلیل اصلی ناتوانی در بارور نمودن شریک جنسی است. از جمله دلایل ناباروری مردان مسائلی نظیر غلظت کم اسپرم، تحرک پایین اسپرم‌ها و تغییر شکل اسپرم‌ها است.

دلیل اصلی کاهش کیفیت اسپرم در مردان مشخص نیست، با این حال عوامل محیطی، تغذیه‌ای، اجتماعی-اقتصادی و موارد دیگر در تحقیقات جدید مورد توجه قرار گرفته‌اند. اگر برای بچه دار شدن برنامه ریزی می‌کنید و در باروری به مشکل بر خورده اید، می‌توانید با کمک گرفتن از متخصص ارولوژی به بررسی دلایل ناباروری و درمان آنها بپردازید.

نشانه‌های کمبود اسپرم در مردان

مهم‌ترین نشانه‌ کمبود اسپرم عدم موفقیت در باروری به صورت طبیعی است. پایین بودن میل جنسی، اختلال در نعوظ، کاهش موهای بدن و صورت و سایر نشانه‌های اختلال هورمونی و کروموزومی از جمله نشانه‌های کمبود اسپرم در مردان هستند. همچنین درد، تورم یا برآمدگی بیضه‌ها نیز از نشانه‌های دیگر کمبود اسپرم می‌باشند.

در صورتی که سابقه‌ مشکلات مربوط به بیضه، پروستات یا اختلال عملکرد جنسی داشتید و در ناحیه کشاله ران، بیضه یا آلت تناسلی جراحی انجام دادید و با گذشت یک‌ سال نتوانستید بارور شوید توصیه می‌شود به پزشک مراجعه کنید و برای درمان اقدام کنید. پزشک از طریق سونوگرافی بیضه‌، آزمایشات هورمونی، تست ژنتیک، نمونه گیری از بیضه و... مشکل را تشخیص می‌دهد و برای درمان از دارو و یا سایر درمان‌ها استفاده می‌کند.

علل کاهش تعداد اسپرم

کم نطفگی یا الیگواسپرمی ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. برخی از این دلایل عبارت هستند از:

• آسیب دیدن لوله‌ی اسپرم

• وجود عفونت در پروستات

• عفونت مایع منی

• وجود ناهنجاری‌هایی در تولید منی

مصرف الکل

• مصرف بیش از اندازه‌ی سیگار

• مسمومیت شیمیایی

• قرار گرفتن در معرض اشعه

واریکوسل

• استفاده از برخی داروها

• استفاده از استروئیدها

• ابتلا به بیماری‌های مقاربتی نظیر تریکومونا و عفونت کلامیدیا

گاهی اوقات،‌ حتی استفاده از روان کننده‌های واژن نیز می‌تواند به اسپرم‌ها آسیب بزند، تعداد کلی‌شان را کاهش دهد،‌ و باعث ناباروری شود.

ناباروری در مردان می‌تواند برای هر دو نفری که خواهان بچه‌دار شدن هستند، مشکلات واقعی ایجاد کند. البته،‌ اگر در خصوص باردار شدن همسرتان دچار مشکل هستید، توصیه می‌شود هر دو نفر جهت انجام آزمایش باروری اقدام کنید،‌ زیرا ناباروری در زنان نیز بسیار شایع است.

اسپرم در مردان

راه های افزایش اسپرم در مردان

1. مصرف موز

موز میوه‌ای است که به خاطر تقویت قوای جنسی شهرت فراوان دارد و می‌تواند به بهبود وضعیت قوای جنسی افراد کمک کند. این میوه سرشار از ویتامین‌های B1، C و منیزیم است و موجب بهبود تعداد و تحرک اسپرم افراد می‌شود. این میوه سرشار از آنزیم بروملین است، آنزیم نادری که هورمون‌های جنسی بدن را تنظیم می‌کند.

2. شکلات تلخ

شکلات تلخ نیز به تقویت قوای جنسی و کیفیت اسپرم‌ها کمک می‌کند. این ماده غذایی حاوی ال-آرژنین است، آمینو اسیدی که حجم اسپرم موجود در بدن افراد را افزایش می‌دهد. همچنین به بهبود وضعیت ارگاسم افراد نیز کمک می‌کند. شکلات تلخ سرشار از آنتی اکسیدان‌هاست.

3. کاهش استرس

هر شکلی از استرس می تواند سبب شود تا بدن اقدامات دفاعی در پیش گیرد و انرژی ذخیره کند. در زمان های سختی و پریشانی، برای بدن از لحاظ زیستی منطقی به نظر می آید که کمتر درگیر تولید مثل باشد و بیشتر بر روی زنده ماندن تمرکز کند.

اگرچه تصور بر این است که عواملی مانند ورزش کردن و داشتن تغذیه ای سالم اثرات استرس را کاهش می دهند اما کاهش استرس نیازمند پیدا کردن علت آن است. یک پزشک ممکن است برای مردانی که در حال تجربه کردن استرسی شدید هستند، داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی تجویز کند.

4. تغذیه مناسب

داشتن تغذیه مناسب و رژیم غذایی سالم یکی از مؤثرترین راه ها برای افزایش قدرت باروری مردان و بهبود کیفیت اسپرم می باشد؛ همچنین استفاده از مکمل های خاصی باعث افزایش کیفیت و تعداد اسپرم می‌ گردد.

5. داشتن سبک زندگی سالم

سبک زندگی سالم و مناسب می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در افزایش قدرت باروری مردان داشته باشد و به درمان ناباروری مردان کمک کند. برای داشتن سبک زندگی سالم، رعایت نکاتی مانند داشتن تغذیه‌ مناسب و غنی از مواد مغذی و همچنین حفظ وزن طبیعی بدن توصیه می گردد.

6. صدف دریایی

شاید صدف دریایی هیچ جایی در سبد غذایی شما نداشته باشد در حالی که خواص بسیاری را در خود گنجانده است. صدف سرشار از روی است، ماده معدنی که نقش مهمی در بهبود سطح تستوسترون و تولید اسپرم در مردان دارد. مواد معدنی موجود در صدف یکی از قوی ترین ها برای بهبود رابطه جنسی و افزایش انرژی در مردان است.

7. تخم مرغ

شاید شما از این توصیه ی قدیمی ترها را شنیده باشید که به افراد نابارور و زنان نازا تخم مرغ خوری را پیشنهاد می کنند. تخم مرغ در لیست مواد غذایی اسپرم زیادکن هم قرار دارد و به دلیل داشتن میزان قابل توجهی پروتئین و ویتامین ای شرایط را برای تولید اسپرم سالم و قوی در بیضه ها فراهم می سازد. همچنین مصرف تخم مرغ برای از بین بردن رادیکال های آزاد که منجربه نابودی اسپرم در بدن مردان می شوند اهمیت دارد.

8. مصرف سبزیجات غنی از بتا کاروتن و لیکوپن

اعمال تغییرات اندکی در رژیم غذایی می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

سبزیجات غنی از بتا کاروتن نظیر هویج، کاهو، و اسفناج می‌توانند به افزایش تحرک اسپرم کمک کنند.

همچنین، سبزیجات غنی از لیکوپن نظیر گوجه فرنگی نیز کیفیت و مورفولوژی اسپرم (شکل اسپرم‌ها) را اصلاح می‌کنند.

وقتی به دنبال سریع‌ترین راه‌ها برای افزایش تعداد اسپرم می‌گردید، نخستین روشی را که باید به کار ببرید،‌ اعمال تغییراتی در رژیم غذایی‌تان است؛ تغییراتی از قبیل افزودن مقدار زیادی سبزیجات به برنامه‌ی غذایی‌تان.

با وجود این، برای افزایش تعداد اسپرم‌ها فقط نباید به اعمال تغییر در رژیم غذایی بسنده کرد، بلکه باید آن را به عنوان نقطه‌ی آغازین برای روند درمانی‌ خود تلقی کنید.

8. اسفناج

اسفناج سرشار از فولیک‌ اسید است، ماده‌ای که برای تقویت اسپرم‌ها ضرورت دارد. این ماده به رشد طبیعی اسپرم‌ها کمک می‌کند. کاهش سطح فولیک‌ اسید منجر به ایجاد اسپرم‌های غیرعادی در بدن می‌شود. این رخداد باعث می‌شود اسپرم‌ها به سختی بتوانند خود را به تخمک برسانند و در آن نفوذ کنند. همچنین زمانی که اسپرم‌ها چنین وضعیتی دارند، حتی اگر بتوانند تخمک را بارور کنند، خطر نقایص مادرزادی را به همراه دارند.

9. گوجی بری

گوجی بری به حفظ دمای کیسه بیضه در محدوده مناسب تولید اسپرم کمک می‌کند. اسپرم توسط بیضه‌های موجود در کیسه بیضه‌ها تولید می‌شود. گوجی بری از اسپرم‌ها در برابر آثار مخرب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند و تولید اسپرم را افزایش می‌دهد.

10. ترک دخانیات و الکل

استفاده از سیگار باعث می‌شود تعداد و کیفیت اسپرم کاهش پیدا کند و شانس باروری را کم کند. به همین دلیل توصیه می‌شود از سیگار دوری کنید و برای ترک آن اقدام نمایید. برای ترک می‌توانید با یک مشاور متخصص مشورت کنید و یا به گروه‌های حمایتی بپیوندید.

مصرف الکل نیز تولید اسپرم را کاهش می‌دهد پس لازم است برای افزایش سلامت خود و باروری مصرف آن را قطع کنید. استفاده از مواد مخدر مانند کوکائین و ماریجوانا بسیار خطرناک است زیرا علاوه بر کاهش اسپرم ممکن است به بیضه‌ها آسیب برساند و اندازه‌ بیضه‌ها را کاهش دهد.

سیگار و کاهش اسپرم

11. دوری از مواد شیمیایی

برخی از مواد شیمیایی هستند که نباید در برابر آن‌ها قرار بگیرید و اگر شرایط ایجاب می‌کند که با آن‌ها در ارتباط باشید لازم است از لباس‌های محافظ استفاده کنید. این مواد شیمیایی شامل بنزین، تولوئن، سرب، آهن آلات سنگین، مواد نقاشی و رنگ، حلال‌های طبیعی، آفت کش‌ها، سموم گیاهی و زایلین می‌باشد.

12. مصرف سیر

سیر حاوی سلنیم و ویتامین B6 است، موادی که برای تولید اسپرم‌های سالم مفید هستند. این ماده غذایی به افزایش جریان خون بیضه‌ها نیز کمک می‌کند.

13. حمام نکردن با آب داغ

بهترین دما برای تولید اسپرم بیشتر در بدن مرد، حدود ۳۴.۵ درجه است که تقریبا ۲ درجه از دمای ایده آل بدن کمتر است.

بر طبق آزمایشاتی که به مدت سه سال توسط دانشگاه کالیفرنیا در سال ۲۰۰۷ انجام شد مشخص شد که ۵ مرد از ۱۱ مردی که حمام آب داغ را کنار گذاشتند رشد ۵۰۰ درصدی تعداد اسپرم ها در منی را تجربه کردند.

14. مارچوبه

مارچوبه غنی از ویتامین سی است، این خوردنی پرخاصیت اما کم طرفدار را از سالهای دور به عنوان یک ماده حجم دهنده اسپرم مردان می شناسند و برای درمان مردان نابارور از ان استفاده می شده است. میزان قابل توجهی از ویتامین سی موجود در مارچوبه اسپرم ها را در برابر رادیکال های آزاد یا به اصطلاح نابود کننده های اسپرم در مردان محافظت می کند.

15. انار

انار ماده غذایی فوق‌العاده‌ای است که روی سلامت اسپرم‌ها تاثیر قابل توجهی دارد. این میوه به واسطه بهبود کیفیت منی و افزایش تعداد اسپرم‌ها شهرت دارد.

آنتی اکسیدان‌های موجود در این میوه، اسپرم‌ها را ایمن نگه می‌دارند و از آنها در برابر رادیکال‌های آزاد مراقبت می‌کنند. آب انار برای تقویت باروری استفاده می‌شود.

16. محافظت در برابر بیماری‌های مقاربتی

مبتلا شدن به بیماری‌های مقاربتی باعث کاهش تعداد و کیفیت اسپرم در مردان می‌شود، به همین دلیل باید سعی کنید از مبتلا شدن به این بیماری‌ها پیشگیری کنید. بیماری‌های مقاربتی که باعث کاهش تعداد اسپرم می‌شود شامل کلامیدیا، سوزاک، ایدز، عفونت غده‌ پروستات و عفونت‌های بیضه می‌باشد. برای اینکه بتوانید از مبتلا شدن به این بیماری‌ها پیشگیری کنید لازم است از کاندوم استفاده کنید و اگر تاریخ مصرف آن گذشته بود یا در حین رابطه‌ جنسی پاره شد فورا کاندوم را عوض کنید.

از سالم بودن و مبتلا نبودن شریک جنسی تان، قبل از رابطه‌ جنسی اطمینان حاصل کنید. با دادن آزمایش می‌توانید مطمئن شوید که آیا به بیماری‌های مقاربتی مبتلا هستید یا خیر. اگر بنا به دلایلی به این بیماری‌های مقاربتی مبتلا شدید فورا به پزشک مراجعه کرده و برای درمان اقدام کنید زیرا با گذشت زمان ممکن است آسیب‌های جدی‌تری ببینید و در تولید مثل دچار مشکل شوید.

17. قطع مصرف برخی از داروها

برخی داروهای تجویزی می توانند به طور بالقوه سلامت تولید اسپرم ها را کاهش دهند. به محضی که فرد مصرف دارو را قطع می کند شمار اسپرم های او به حالت عادی برگشته و یا زیاد می شوند. داروهائی که به صورت موقت تولید و رشد اسپرم ها را کاهش می دهند، شامل موارد زیر هستند:

• برخی آنتی بیوتیک ها

• ضد آندروژن ها

• ضد التهاب ها

• داروهای ضد روان پریشی

• کورتیکو استروئیدها

• استروئید های آنابولیک (تا حداکثر یکسال برای احیا زمان نیاز دارند)

• تستوسترون اگزوژنز (بیرونی)

متادون

18. پوشیدن لباس زیر راحت و گشاد

علت اینکه بیضه ها درون کیسه ای خارج از بدن قرار دارند این است که باید دمای آنها چند درجه خنک تر از دمای بدن باشد. به همین خاطر پوشیدن لباس زیر و شورت تنگ که بیضه ها را به بدن شما می چسباند کار مناسبی نیست. برای تقویت اسپرم اگر بتوانید بهتر است شب ها لخت بخوابید.

19. خرنوب و بی تحرکی اسپرم

فرمول خرنوب به کار برده شده، هم تعداد اسپرم های متحرک موجود در این 7 الی 8 میلیون اسپرم را افزایش می دهد و هم اسپرم های متحرک را پرتحرک تر می کند. از طرفی تعداد کم اسپرم متحرک را افزایش می دهد و از طرف دیگر برای اسپرم های متحرک موجود نیز تحرک و فعالیت بیشتری را سبب می شود.

با وجودی که تعداد اسپرم آنها از اندازه طبیعی بسیار کم است به علت اینکه درصد مشخصی از اسپرم ها دارای حرکت بسیار سریع هستند احتمال رسیدن آنها به تخمک، بالا خواهد بود. در سایة این امر با وجود کم بودن تعداد اسپرم از اندازه طبیعی، حاملگی می تواند شروع شود.

20. ورزش هوازی

انجام تمرینات هوازی (ایروبیک) یکی از ساده‌ترین و در عین حال موثرترین درمان‌های خانگی برای افزایش تولید اسپرم به شمار می‌رود.

شرکت‌ در تمرینات هوازی می‌تواند به بهبود کلی وضعیت بدن کمک کند.

این تمرینات به کاهش استرس و بهبود متابولیسم (سوخت و ساز) بدن نیز کمک می‌کنند. هر دوی این عوامل مستقیما در افزایش تولید اسپرم تاثیرگذار هستند.

به علاوه، این روش درمانی باعث می‌شود بافت‌های بدن اکسیژن بیش‌تری دریافت کنند.

افزایش اسپرم با ورزش

21. هویج

ویتامین A یک ماده مغذی و مهم برای افزایش سطح تولید اسپرم و مهمتر از آن بهبود تحریک آنهاست. هویج سرشار از این ماده مغذی است و می تواند یک تقویت کننده طبیعی موثر باشد. برای تامین این ویتامین علاوه بر هویج می توانید از بلغوز جو دوسر، فلفل قرمز و زردآلو خشک هم استفاده کنید.

22. خودداری از دوچرخه‌سواری به میزان زیاد

مطالعات متعددی نشان داده‌اند، دوچرخه‌سواری به میزان زیاد، به خصوص دوچرخه‌سواری استقامت، می‌تواند میزان باروری را در مردان کاهش دهد.

طی مطالعه‌ای که در آن، ویژگی‌های اسپرم نظیر حجم منی و تعداد، پایداری، تحرک، و مورفولوژی اسپرم به طور مفصل مورد ارزیابی قرار گرفت، پژوهشگران منی گروهی از مردان را تحلیل کردند.

طبق نتایج این مطالعه، دوچرخه‌سواران در مقایسه با گروه کنترل، به اندازه‌ ی قابل توجهی دارای نسبت اسپرماتوزون (با مورفولوژی طبیعی) کم‌تری بودند.

دلیل این مسئله، فشار وارده بر بیضه‌ها در اثر لباس‌های تنگ این ورزشکاران و افزایش دمای بیضه‌ها عنوان شده است؛ این وضعیت می‌تواند توانایی بیضه‌ها را در تولید اسپرم با کیفیت کاهش دهد.

23. خنک نگه داشتن بیضه‌ها

آویزان بودن بیضه‌ها و دور بودن آن‌ها از بدن دلیل مهمی دارد؛ بیضه‌ها دائما نیازمند تنظیم دما هستند.

سلول‌های اسپرم موجود در بیضه‌ها به شدت به تغییر دما حساس هستند، و در صورت قرار داشتن در معرض گرمای بیش از اندازه، به سرعت از بین می‌روند.

به دلایل مختلفی ممکن است دمای بیضه‌ها بیش از حد افزایش یابد. از جمله‌ی این دلایل می‌توان به حمام داغ، سونا، عفونت، لباس‌های زیر بسیار تنگ، لباس‌هایی با پارچه‌های مصنوعی، و نشستن طولانی مدت در محیط گرم اشاره کرد.

در برخی از مشاغل، نظیر رانندگی تاکسی یا کامیون، احتمال افزایش بیش از حد دما در بیضه‌ها وجود دارد؛ زیرا در این مشاغل، فرد باید برای مدت زمان طولانی روی صندلی بنشیند.

اجتناب از عوامل افزایش دمای بیش از اندازه‌ي بیضه‌ها می‌تواند به پیشگیری از کاهش تعداد اسپرم و بروز ناباروری ناشی از آن کمک کند.

جهت حفظ دمای مناسب بیضه‌ها، از قرار گرفتن بیش از اندازه در سونا و حمام داغ خودداری کنید، و لباس‌های زیری بپوشید که از پنبه یا الیاف طبیعی ساخته شده باشد.

دوچرخه‌سواری مرتب و بیش از اندازه یا پوشیدن لباس‌های تنگ می‌توانند به طور موقت دمای بیضه‌ها را افزایش دهند.

هم‌چنین مردان باید از قرار دادن لپ‌تاپ روی ران‌ها، به گونه‌ای که حرارت باتری و کل دستگاه دائما به سمت بیضه‌ها باشد، نیز خودداری کنند.

24. زالزالک

زالزالک را در طب باستانی یک جادوگر کوچک می نامند. این خوردنی ریز با ترکیبات قوی درجه حرارت کیسه بیضه را در سطح مطلوب نگاه می دارد، همان کیسه ای که تولید کننده اسپرم در مردان است. اهمیت این مساله زمانی بیشتر شد که متخصصین دریافتند دمای بالای کیسه اسپرم مانع تولید مطلوب اسپرم و موجب انزال زودرس در مردان می شود.

25. مصرف ویتامین

مولتی‌ ویتامین، راه حل خوبی برای افرادی است که احساس می‌کنند بدن آنها نمی‌تواند مقادیر مناسبی از ویتامین‌های پشتیبانی کننده از اسپرم‌ها را از طریق رژیم غذایی خود دریافت کند. با وجود این که دریافت مواد مغذی از رژیم غذایی اهمیت زیادی دارد، استفاده از مولتی ویتامین‌ها یکی از راه‌هایی است که برای غلبه بر کمبود‌ مواد مغذی در رژیم غذایی توصیه می‌شود.

26. ویتامین A

کمبود ویتامین A با کاهش تحرک اسپرم و در نتیجه کاهش قدرت باروری ارتباط مستقیم دارد. برای دریافت این ویتامین بهتر است مقادیر زیادی فلفل قرمز، جو دوسر، هویج، برگه زردآلو، سیب‌ زمینی شیرین، اسفناج و بروکلی بخورید تا بدن خود را از نظر دریافت این ویتامین تقویت کنید.

27. ویتامین C

ویتامین C نیز در مقادیر زیادی درون توت‌ فرنگی، مارچوبه، میوه و سبزیجات زردرنگ پیدا می‌شود و تاثیر مثبتی بر روی زنده ماندن و تحرک اسپرم دارد (این مسائل توانایی شنا کردن و قوای حرکتی اسپرم برای جابجایی به سمت تخمک را افزایش می‌دهند).

28. آنتی اکسیدان ها

ویتامین‌های C و B12 ،E آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی هستند که از اسپرم در برابر آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو مراقبت می‌کنند.

29. مواد معدنی

زینک نقش مهمی در تولید تستوسترون و منی ایفا می‌کند. منابع طبیعی این ماده معدنی، تخم مرغ‌ها، بوقلمون، صدف، غذای دریایی، تخم کدو، گوشت گاو، جو دوسر، گوشت بره، ماست، آجیل‌ها و جو هستند. سلنیوم نیز بر روی تحرک اسپرم و سلامت آن تاثیر زیادی می‌گذارد. شما می‌توانید با مصرف آجیل برزیلی، گوشت قرمز، پنیر دلمه شده، مرغ و تخم‌ مرغ این ماده معدنی را به میزان مورد نیاز کسب کنید. اگر فکر می‌کنید بدن شما زینک و سلنیوم کافی دریافت نمی‌کند، مولتی ویتامین می‌تواند به شما کمک کند.

30. اسیدهای چرب

مطالعات نشان می‌دهند که اسپرم مردان بارور نسبت به مردان نابارور حاوی مقادیر بیشتری از چربی‌های اشباع نشده خصوصا اسید‌های چرب امگا-۳ و امگا-۶، هستند.

این اسیدهای چرب در گردو، دانه چیا، مکمل‌های امگا-۳ و بعضی ماهی‌ها نظیر ماهی کولی، ساردین و سالمون یافت می‌شوند.

امگا3 و افزایش اسپرم

31. فولیک اسید

بعضی از مردان، از مکمل‌های حاوی فولیک اسید در کنار زینک برای حفظ و تقویت سلامتی سیستم تولید مثل خود استفاده می‌کنند. شما می‌توانید سطح فولیک اسید بدن خود را با خوردن سبزیجات با برگ‌های سبز، غلات، آووکادو، لوبیا و میوه افزایش دهید.

32. لیکوپن

لیکوپن کاروتن قرمزی است که در گوجه فرنگی، سس‌های قرمز، هویج، هندوانه و پاپایا یافت می‌شود. این ماده غذایی تعداد اسپرم‌های افراد را افزایش می‌دهد.

33. چای سبز

چای سبز یک نوشیدنی محبوب در سراسر جهان است و حاوی پلی فنول است که فعالیت های آنتی اکسیدانی آن می تواند باعث بهبود پارامترهای اسپرم و باروری آن شود.

34. شنبلیله

شنبلیله از دیرباز به عنوان درمانی طبیعی برای ضعف سلامت اسپرم بوده و طرفداران این مکمل غذائی اظهار دارند که این گیاه قادر به افزایش تعداد اسپرم ها است. یک مطالعه در سال 2017 دریافت که ترکیبی اختراعی (Furosap) که در حال ثبت شدن بود و از دانه های شنبلیله گرفته می شد به طرز چشمگیری کیفیت مایع منی و تعداد اسپرم ها را افزایش داد.

35. مصرف روی

روی یک ماده معدنی ضروری است که به مقدار زیاد در غذاهای حیوانی مانند گوشت، ماهی ، تخم مرغ و صدف یافت می شود. دریافت مقدار کافی روی یکی از ارکان افزایش تعداد اسپرم و تقویت آن ها می باشد.

36. ویتامین D و کلسیم

محققان کاملا مطمئن نیستند چرا، اما ویتامین D و سرم کلسیم به نظر می رسد که بر سلامت اسپرم ها تاثیر گذار باشند. برخی مطالعات نشان داده اند که کمبود ویتامین D در تغذیه ی روزانه می تواند با کاهش شمار اسپرم ها در ارتباط باشد.

37. جینسینگ

اشو واگاندا، که به جنسینگ هندی هم معروف است، از دیرباز در درمان های داروئی سنتی برای چندین شکل از اختلال عملکرد جنسی مورد استفاده قرار گرفته شده است. یک مطالعه در سال 2016 دریافت که 46 مرد با تعداد اسپرم های کم که مقدار 675 میلی گرم اشو واگاندا را برای 90 روز استفاده کرده اند، افزایشی 167 درصدی در شمار اسپرم های خود مشاهده کرده اند.

38. گردو   

گردو که سرشار از اسیدهای چرب امگا3 و آنتی‌اکسیدان‌ها است، تأثیر قابل‌توجهی در افزایش تحرک، جنبندگی و البته زیست‌پذیری و زنده ماندن اسپرم‌ها دارد. گردو حاوی سلنیوم بالا است و از طرفی جریان خون به اندام‌های جنسی را نیز افزایش می‌دهد.

علاوه بر قدرت گردو در کیفیت عملکرد و جنبندگی اسپرم‌ها، گردو با تأثیر بر چربی خون و کاهش سطح کلسترول عملکرد مغزی و قابلیت یادگیری را نیز افزایش می‌دهد. برای رسیدن به این تأثیرات مصرف روزانه 8 عدد گردو در روز می‌تواند مناسب باشد.

39. کدو تنبل

این دانه ی مغذی حاوی فیتواسترول است، ماده ای که به عنوان بهبود دهنده تولید تستوسترون شناخته می شود. ماده ی معرفی شده یکی از عوامل مهم در افزایش تعداد اسپرم و همچنین حجم مایع منی است. این دانه ی خوشمزه حاوی اسیدهای چرب ضروری است که برای بهبود جریان خون در اندام تناسلی مردان نیاز است.

   40. آبرسانی به بدن

نوشیدن آب یکی دیگر از درمان‌های خانگی ضروری برای تقویت نیروی باروری در مردان به شمار می‌رود. آب می‌تواند متابولیسم (سوخت و ساز) را در هر یک از سلول‌های زنده‌ی بدن به طور طبیعی حفظ کند.

یک مرد معمولی باید در هر روز حدود ۴ لیتر مایعات مصرف کند، تا از بروز کم آبی در بدن‌اش پیشگیری کند؛ زیرا کم آبی می‌تواند به کاهش تعداد و تحرک اسپرم منجر شود.

منی مایعی است بر پایه‌ی آب، که باید از بدن خارج شود. آب می‌تواند سلول‌های اسپرم را تغذیه و حفظ کند، و آن‌ها را در فرایند انزال از بدن مرد خارج کند.

یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش حجم اسپرم، حفظ آبرسانی به بدن است؛ زیرا در صورت بروز کم آبی در بدن مرد، کیفیت منی دچار اختلال می‌شود و احتمال بارداری زن نیز کاهش می‌یابد.

برای جبران آب از دست رفته از بدن، می‌توانید نوشیدنی‌ها و مایعات مختلفی بنوشید.

با وجود این، باید از مصرف نوشیدنی‌های الکلی، کافئین‌دار، یا حاوی شیرین کننده‌ی مصنوعی خودداری کنید، زیرا هر سه‌ی این نوشیدنی‌ها می‌توانند تعداد اسپرم‌ها را کاهش دهند.

همیشه به یاد داشته باشید، باید در طول روز دست کم ۲ لیتر آب بنوشید.

نوشیدن آب و افزایش اسپرم

41. کاهش خود ارضایی

شاید بسیاری از آدم‌ها تعجب کنند، چگونه خود ارضایی می‌تواند باعث کاهش تعداد اسپرم‌ها شود. دلیل این مسئله این است که خود ارضایی می‌تواند درصد اسپرم را در هر بار انزال کاهش دهد.

به زبان ساده‌تر، بیضه‌ها بعد از انزال‌های پی در پی، باید دائما به باز تولید اسپرم بپردازند. انزال‌های بیش‌تر به معنی کاهش تعداد اسپرم در انزال‌های بعدی است؛ به ویژه،‌ اگر این انزال‌ها پشت سر هم و در فواصل زمانی کوتاه صورت بگیرند.

بنابراین، خودداری از خود ارضایی نیز یکی دیگر از راه‌های طبیعی برای بهبود قدرت باروری در مردان تلقی می‌شود.

42. کاهش زمان استفاده از گوشی‌های همراه

مدت‌ها است در خصوص بی ضرر بودن استفاده از گوشی‌های همراه شک و تردید وجود دارد و عده‌ای آن را عامل بروز برخی از امراض جسمی می‌دانند؛ و ممکن است بعد از گذشت مدتی، بتواند بر تعداد اسپرم‌ها در بدن مردان تاثیر منفی بگذارد.

طبق یافته‌های مطالعه‌ای که در مرکز آمار سلامت کلینیک کلیولند به عمل آمد، میان استفاده‌ی زیاد از گوشی‌های همراه و بروز ناهنجاری در تعداد، تحرک، و مورفولوژی اسپرم رابطه‌ی مستقیم وجود دارد.

قرار دادن گوشی‌های همراه در نزدیکی کشاله‌ی ران و آلت تناسلی (معمولا در جیب شلوار و غیره) اسپرم را در معرض انرژی الکترومغناطیسی موجود در طیف رادیوی قرار می‌دهد.

طبق شواهد تجربی، قرار گرفتن اسپرم در معرض چنین امواجی باعث بروز مشکلاتی در وضعیت اسپرم می‌شود.

43. ترک مصرف مواد مخدر

طبق شواهد علمی، مصرف مواد مخدر باعث کاهش تعداد و حجم اسپرم می‌شود.

ترکیبات کانابینوئید موجود در مواد مخدری نظیر ماری‌جوانا توسط بدن انسان نیز ساخته می‌شود؛ از این رو، سلول‌های بدن‌مان به طور طبیعی دارای گیرنده‌های این ترکیب هستند.

کانابینوئیدها می‌توانند به سلول‌های موجود در بیضه‌ها یا به خود اسپرم‌ها بچسبند. این مسئله در افراد معتاد به مصرف این مواد، باعث کاهش تعداد و تحرک اسپرم می‌شود.

کوکائین و مت‌آمفتامین سلول‌های خونی را محدود می‌کنند و همین مسئله به بروز اختلال نعوظ (و در نتیجه، اختلال در باروری) منجر می‌شود.

مطالعاتی که روی حیوانات انجام شده‌اند، نشان می‌دهند، بیضه‌ها و اسپرم‌ها نیز دارای گیرنده‌های کوکائین و مت‌آمفتامین هستند. مصرف مکرر این مواد به نابودی سلول‌های اسپرم منجر می‌شود.

مطالعات بر روی اثرات مواد مخدر بر بدن نیز نشان می‌دهند، مواد مخدر به شکل قابل توجهی باعث کاهش تعداد اسپرم می‌شود. مواد مخدر باعث تجزیه‌ی دی‌ان‌ای موجود در اسپرم‌ها می‌شود.

با ترک مواد مخدر، تعداد اسپرم‌ها به دلایل مختلفی شروع به افزایش می‌کند.

44. خارخسک

خارخسک یکی از موثرترین درمان‌های خانگی برای افزایش تعداد و حجم اسپرم در طب آیورودا به شمار می‌رود.

خارخسک دارای خواص تقویت کنندگی میل جنسی است که می‌تواند به غلبه بر کم نطفگی یا الیگواسپرمی کمک کند.

میوه‌ی خارخسک به عنوان عامل ادرارآور و تقویت کننده‌‌ی میل جنسی به شمار می‌رود؛ از این میوه برای درمان سنگ کلیه و اختلالات جنسی استفاده می‌شود؛ هم‌چنین پژوهش‌ها نشان داده‌اند این میوه برای افزایش تعداد اسپرم‌ها نیز مفید است.

مصرف خوراکی این گیاه دارویی می‌تواند سطح تستوسترون را در بدن افزایش دهد. البته، پیش از مصرف این گیاه دارویی با پزشک مشورت کنید.

45. اسید آسپارتیک

اسید آسپارتیک (D-AA) نوعی اسید آمینه است که به عنوان یک مکمل غذایی در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد.

اسید آسپارتیک نوعی ترکیب است که در بسیاری از غدد داخل بدن وجود دارد، ولی به میزان زیاد در بیضه‌ها، منی، و اسپرم یافت می‌شود. گفته می‌شود اسید آسپارتیک مستقیما را قدرت باروری در مردان ارتباط دارد.

طبق شواهد علمی، سطح اسید آسپارتیک در مردانی از ناباروری رنج می‌برند، به اندازه‌ی قابل توجهی پایین است. هم‌چنین مطالعات نشان داده‌اند، اسید آسپارتیک یکی از مکمل‌های اثربخشی است که می‌تواند تعداد اسپرم‌ها را به سرعت افزایش می‌دهد و قدرت باروری را در مردان تقویت کند.

طبق شواهد، تعداد اسپرم‌ها و قدرت باروری در مردان ناباروری که از این مکمل استفاده کرده‌اند، ظرف سه ماه، تا ۶۰ درصد افزایش یافته است.

مواد غذایی غنی از اسید آسپارتیک که می‌توانند به سرعت تعداد اسپرم‌ها را افزایش دهند، عبارت هستند از گوشت، ماهی، آجیل، و لبنیات. هم‌چنین می‌توانید بعد از مشورت با پزشک، از مکمل‌ اسید آسپارتیک نیز استفاده کنید.

46. علف شاخ بز (اپیمدیوم)

علف شاخ بز که با عناوین مختلفی از جمله اپیمدیوم، ­و گرده لیوه نیز شناخت می‌شود، قادر است به صورت طبیعی تعداد اسپرم و سطح باروری را در مردان افزایش دهد. تاثیر این گیاه دارویی بر تقویت اسپرم و درمان ناباروری بسیار شهرت دارد.

این گیاه دارویی حاوی ترکیبی به نام ایکارین است که طبق یافته‌های علمی، می‌تواند تعداد اسپرم‌ها را افزایش و کارکرد جنسی را در موش‌های آزمایشگاه بهبود ببخشد.

از گذشته‌های دور،‌ علف شاخ بز در طب سنتی چینی کاربرد داشته است.

هم‌چنین گفته می‌شود، این گیاه دارویی دارای خواص تقویت کننده‌ی میل جنسی است؛ این ویژگی‌ها باعث شده‌اند استفاده از علف شاخ بز در میان بهترین درمان‌های خانگی برای افزایش تعداد اسپرم قرار بگیرد.

47. دامیانا

دامیانا بوته‌ای گل‌دار و غنی از روغن‌های مختلف و هم‌چنین مواد شیمیایی گیاهی نظیر تری‌ترپنوئید، فنول، فلاونوئید، و گلیکوزید است.

برخی از گونه‌های دامیانا که به عنوان درمان خانگی ناباروری در مردان بسیار شهرت دارند، حاوی مقداری کافئین هستند.

این گیاه دارای خواص ضد اضطراب است و می‌تواند سطوح استرس را کنترل کند. مصرف این گیاه دارویی می‌تواند اعصاب را آرام کند، از خستگی ذهنی پیشگیری کند، و به ماهیچه‌های‌تان آرامش ببخشد.

برای استفاده از خواص گیاه دامیانا باید طبق دستورالعمل زیر عمل کند:

• یک چهارم قاشق چای خوری دامیانای خشک شده را به یک فنجان آب اضافه کنید.

• این محلول را به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و سپس از صافی عبور دهید.

• برای شیرین شدن طعم این جوشانده،‌ می‌توانید مقداری عسل نیز به آن اضافه کنید.

• این جوشانده را در حین تلاش برای باردار شدن همسرتان، روزی سه مرتبه بنوشید.

48. آشواگاندا (جینسینگ هندی)

عصاره‌ی ریشه‌ی گیاه آشواگاندا (که به آن جینسینگ هندی و گیلاس زمستانی نیز گفته می‌شود) علاوه بر افزایش حجم منی و تحرک اسپرم، می‌تواند تعداد اسپرم را نیز افزایش دهد.

آشواگاندا با افزایش سطح تولید تستوسترون در بدن، وضعیت باروری را بهبود می‌بخشد. هم‌چنین، این گیاه دارویی قادر است وضعیت عمومی سلامتی را در افراد بهبود ببخشد.

به علاوه، این گیاه دارویی می‌تواند تولید تستوسترون را به صورت طبیعی افزایش دهد. آشواگاندا هم‌چنین وضعیت عمومی سلامتی و سطح شادابی و انرژی را بهبود می‌بخشد و میزان استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد.

به منظور استفاده از آشواگاندا برای افزایش تعداد اسپرم، نصف قاشق چای خوری از پودر آن را در شیر گرم بریزید و خوب به هم بزنید. این محلول را، به مدت چند ماه، روزی دو بار بنوشید.

49. حفظ وزن طبیعی بدن

کاهش وزن در مردان دارای اضافه وزن یا چاق، می‌تواند تعداد اسپرم وتحرک اسپرم را افزایش داده و در نتیجه باعث افزایش قدرت باروری مردان گردد.

50. ورزش و خواب کافی

هر چند که دانش ما درباره ی ارتباط نمایه توده بدنی خوب و داشتن تعداد عادی اسپرم هنوز ضعیف است، اما چندین مطالعه نشان داده اند که کاهش وزن و ورزش کردن در افراد چاق و دارای اضافه وزن می تواند به افزایش تعداد اسپرم ها منتهی شود.

همچنین خواب کافی و به موقع نیز، در افزایش میزان و کیفیت اسپرم مؤثر است.

خواب کافی و افزایش اسپرم

مواد غذایی مضر برای اسپرم ها

مصرف برخی مواد خوراکی به مرور زمان از کیفیت و تحرک اسپرم می کاهند، موادی مانند:

میوه‌ها و سبزیجاتی که به سموم آغشته هستند.

پیش از مصرف مواد غذایی تازه، آنها را به خوبی شستشو دهید. از طرفی می‌توانید مواد غذایی ارگانیک را  جایگزین آنها کنید، تا از نبود سموم مضر بر روی آنها اطمینان داشته باشید.

غذاهای کنسرو شده

درون بسیاری از غذاهای کنسروی، رزین حاوی BPA وجود دارد. این ماده شیمیایی خصوصا در کنسروهای حاوی میوه‌های اسیدی و سس‌های گوجه به وفور یافت می‌شود. از غذاهای تازه استفاده کنید و غذاهایی را مصرف کنید که در ظروف شیشه‌ای نگهداری می‌شوند.

غذاهای فراوری شده و فست فودها

غذاهای فراوری شده و فست‌ فودها نیز برای سلامتی سیستم تولید مثل مخرب هستند. دانشگاه روچستر تحقیقی بر روی مردان جوان انجام داده است، در این تحقیق گروهی از افراد از رژیمی استفاده کردند که سرشار از گوشت‌های فراوری شده، گوشت قرمز، غلات اصلاح شده، فست فود و نوشابه‌های انرژی زا بوده است. گروه دیگر رژیم غذایی سالمی از مرغ، ماهی، میوه، سبزیجات، غلات و حبوبات را دنبال کردند.

یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهد، گروهی که رژیم غذایی سالمی را دنبال کرده اند، تحرک اسپرم بیشتری داشتند. به غیر از این موضوع، مطالعات مختلفی در سرتاسر جهان انجام شده‌اند که نشان می‌دهد، رژیم غذایی نقش موثری، در وضعیت سلامت دستگاه تولید مثل افراد دارد. رژیم غذایی سالم برای سلامت اسپرم و باروری، رژیمی است که حاوی غلات کامل، حبوبات، میوه‌ها، سبزیجات و چربی‌های سالم باشد.

  • منبع
  • دکتر شهریار ناطق
  • هنر زندگی
  • دکترحسین کرمی
  • بیتوته
  • نمناک
  • بازده

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید