امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 276694
۲۷۵۲
۱
۰
نسخه چاپی
فیسالیس (Groundcherry)

فیسالیس | ارزش غذایی و 20 خواص میوه فیسالیس

یکی از میوه های استوایی بومی مناطق آمریکای جنوبی و از خانواده گوجه فرنگی است، میوه آن مانند پرتقال، رنگ زرد متمایل به نارنجی و طعمی ترکیبی از طعم میوه های توت فرنگی، گیلاس، کیوی و آناناس دارد.

فیسالیس

فیسالیس یکی از میوه های استوایی بومی مناطق آمریکای جنوبی و از خانواده گوجه فرنگی است.

فیسالیس

فیسالیس یا گلدن بری (توت طلایی) که در ایران به آن عروسک پشت پرده گفته می شود، میوه ای است به رنگ زرد یا نارنجی براق از خانواده بادمجانیان که طعمی معطر ،کمی ترش که به تلخی می زند دارد.که می تواند طعمی ترکیبی از میوه های توت فرنگی، گیلاس، کیوی و آناناس باشد.

این میوه ظاهری شبیه گوجه گیلاسی دارد و درون آن پر از دانه های کوچک و ریز است.

فیسالیس بومی مناطق آمریکای جنوبی است و بیشتر در آب و هوای گرم و خاک مرطوب رشد می کند. این میوه امروزه به صورت تجاری در آفریقای جنوبی، استرالیا و نیوزیلند کشت و صادر می شود.

در ایران نیز در سال های قبل این میوه فقط به صورت وارداتی بود. ولی امروزه با روش های تکثیر به صورت گلخانه ای در شهرستان های تنکابن، رامسر و بوشهر کشت می شود.

میوه فیسالیس با یک لایه کاغذی شکل، به صورت کامل در برگرفته شده است و می توان آن را در سالاد، دسر، مربا و ژله به کار برد و یا اینکه مانند انگور یا هر نوع میوه دیگری، به تنهایی و یا خشک شده مصرف کرد.

فیسالیس، که اغلب آنها گیلاس زمینی نامیده می شود، گوزنبره می باشد، در بسیاری از نقاط ایالات متحده بومی هستند و اغلب در رشته ها و در کنار جاده ها رشد می کنند. گیلاس های زمینی دارای برگ های بزرگ و عمیق سبز و تن گل های رنگی زرد هستند که به میوه های گیلاس می چسبند.

ارزش غذایی میوه فیسالیس

این میوه از خانواده گیاهان تک لپه ای و از رده بادمجانیان است که به دلیل قرار گرفتن در پوسته کاغذی شکل خالی از هرگونه آلودگی و عوامل بیماری زا می باشد و بدون نگهداری در یخچال بیش از 10 روز می ماند و در صورت نگهداری در یخچال حدود 2 ماه سالم می ماند.

فیسالیس سرشار از ویتامین های مختلف نظیر:

• آنتی اکسیدان     

• پتاسیم

• ویتامین های A، E، C، P و F     

• فسفر

• آهن     

• منیزیم

20 فواید میوه فیسالیس

1. ضد التهاب طبیعی

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در گلدن بری به عنوان ضد التهاب طبیعی عمل کرده و خطر ابتلا به انواع بیماری های التهابی مانند آرتروز، نقرس، درد مزمن و حتی هموروئید یا بواسیر را کاهش می دهد.

2. لاغری و کاهش وزن

فیسالیس یک میوه ی کم کالری است و به دلیل مقادیر بالای مواد مغذی که دارد به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.

3. سلامت قلب

فیسالیس حاوی ویتامین B1 است که مسئول تولید استیل کولین در بدن می باشد، این ویتامین پیام را به اعصاب و ماهیچه ها هدایت می کند و کمبود آن در بدن باعث نامنظم شدن ضربان قلب شده و گاهی موارد به نارسایی قلبی منجر می شود.

میوه فیسالیس به سلامت قلب کمک کرده و خطر بروز حمله قلبی را کاهش می دهد.

4. سلامت چشم

فیسالیس دارای ویتامین A است که ضروری ترین ماده برای بینایی چشم و پیشگیری از بیماری هایی همچون شب کوری، آب مروارید و دژنراسیون ماکولا می باشد.

5. کلسترول خون و قلب

اسیدهای چرب ضروری موجود در فیسالیس به کاهش کلسترول خون کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهند.

6. افزایش انرژی

میوه ی فیسالیس حاوی دوزهای خوبی از ویتامین B می باشد، مواد غذایی که برای تولید انرژی در بدن ضروری می باشند. مصرف کافی ویتامین B به حفظ انرژی شما کمک کرده و مانع از خستگی می گردد. 100 گرم میوه ی فیسالیس دارای 11/0 میلی گرم تیامین، 04/0 میلی گرم ریبوفلاوین و 8/2 میلی گرم نیاسین می باشد. همه ی این ویتامین ها نقش مهمی را در تولید انرژی از کربوهیدرات ها و چربی های رژیم غذایی ایفاء می کنند.

7. دیابت و قند خون

برخی از ترکیبات موجود در فیسالیس می توانند تجزیه و مصرف قند های ساده از کربوهیدرات ها را کاهش داده و نوسانات شدید قند خون را یکی از علل اصلی ابتلا به دیابت نوع 2 می باشند را بهبود می بخشند.

8. میوه فیسالیس در بارداری

فیسالیس منبع غنی آهن است که برای دوران بارداری و سلامت جنین ضروری می باشد و از کم خونی در این دوران پیشگیری می کند.

9. تقویت سیستم ایمنی بدن

تنها با مصرف 100 گرم میوه ی فیسالیس 18 درصد ویتامین C مجاز توصیه شده تامین می شود، مطمئن باشید که مصرف روزانه ی این میوه کمک فوق العاده ای به تقویت سیستم ایمنی بدن شما می کند. ویتامین C توسط افزایش سنتز سلول های مبارزه کننده با عفونت باعث افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن می گردد. این میوه منبع خوبی از پلی ساکاریدها بوده که به افزایش ایمنی کمک می کنند.

10. منبع خوبی از پروتئین ها

بعضی افراد تصور می کنند که گوشت تنها منبع خوب پروتئین می باشد، اما این تصور اشتباه است. میوه ی فیسالیس خام و خشک نیز می تواند حاوی مقادیر قابل توجهی از پروتئین ها باشد، این میوه دارای 18 نوع مختلف آمینو اسیدها از جمله تمام 8 آمینو اسید ضروری می باشد. آمینو اسیدها ترکیبات آلی هستند که به عنوان بلوک های ساختاری پروتئین ها عمل می کنند. 100 گرم میوه ی فیسالیس خشک شده حاوی 16 درصد مقدار مصروف روزانه ی توصیه شده از پروتئین می باشد. بنابراین گیاه خوارانی که به دنبال یافتن منابع غیر گوشتی به منظور افزایش جذب پروتئین هستند، می توانند از این میوه در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

فیسالیس

11. کبد

برخی تحقیقات نشان می دهند که فیسالیس با سم زدایی و پاک سازی بدن به سلامت کبد کمک کرده و خطر تخریب آن را کاهش می دهد.

12. آلزایمر

فیسالیس منبع غنی آنتی اکسیدان هایی همچون ویتامین C است که با رادیکال های آزاد مقابله کرده و اثر استرس اکسیداتیو را از بین می برد و مصرف منظم آن خطر ابتلا به بیماری های شناختی همچون زوال عقل و آلزایمر را کاهش می دهد.

13. سرطان

فیسالیس زرد حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی هستند که رادیکال های آزاد بدن را کاهش داده و با افزایش آپوپتوز و مرگ سلول های سرطانی، خطر ابتلا به انواع سرطان را از بین می برند.

14. آنفلوآنزا

میوه و سایر قسمت های گیاه فیسالیس برای درمان لارنژیت و آنفلوآنزا مفید می باشد.

کافیست گیاه فیسالیس را به قطعات کوچک برش داده، 1 فنجان آب جوش به آن اضافه کنید و بگذارید 10 دقیقه بماند، سپس آن را از صافی عبور دهید و سه بار در روز میل کنید.

15. خواص فیسالیس برای پوست

آنتی اکسیدان های فراوان و انواع ویتامین های چون ویتامین C موجود در این میوه تأثیر بسزایی در شادابی و طراوت پوست دارد. به همین دلیل است که از آن در تهیه ی کرم های آرایشی استفاده می شود.

همچنین این میوه به دلیل خاصیت ضدالتهابی و ضدعفونی کنندگی که دارد، مشکلات پوستی از قبیل آکنه، جوش، قرمزی و التهاب، آفتاب سوختگی را درمان می کند.

بنابراین علاوه بر مصرف خوراکی فیسالیس، ماسک آن را از دست ندهید.

16. ترمیم سلول های DNA

طبق مطالعات انجام شده این میوه شگفت انگیز حاوی مقادیر فراوانی ویتامین ب کامپلکس است که نقش مهمی در ترمیم سلول های DNA ایفا می کنند.

17. کاهش فشار خون بالا

فیسالیس یک میوه ضد التهاب قوی است و مصرف منظم آن از التهاب در رگ های خونی کاسته و به کاهش فشار خون بالا کمک می کند.

18. سلامت استخوان ها

فیسالیس دارای ویتامین K است که از مواد ضروری برای تقویت استخوان ها و غضروف ها بوده و از شکستگی های استخوانی پیشگیری می کند.

19. کلیه

گلدن بری یک دیورتیک طبیعی در طب سنتی است که با افزایش ادرار به دفع سموم سیستم لنفاوی از طریق کلیه ها و بهبود سلامت آن ها کمک می کند.

20. فیسالیس و سم زدایی بدن

فیسالیس به دلیل خاصیت سم زدایی که دارد به سلامت کبد کمک می کند. همچنین این میوه می تواند با افزایش دفعات ادرار به دفع سموم سیستم لنفاوی از طریق کلیه ها و بهبود سلامت آن ها کمک می کند.

هشدارهایی در مصرف فیسالیس

این میوه نیز مانند تمام میوه ها و مواد غذایی دیگر باید به اندازه مصرف شود. هر گونه زیاده روی در مصرف آن می تواند مضر و برای سلامتی خطرناک باشد.

• زیاده روی در مصرف فیسالیس ممکن است موجب مشکلات گوارشی و دل درد شود.

• فیسالیس سبز و نارس سمی است و موجب مسمومیت می شود.

• فیسالیس ممکن است در بعضی از افراد موجب حساسیت و واکنش آلرژیک شود.

• اگر به خوردن انواع توت حساسیت دارید ممکن است به فیسالیس نیز حساسیت پیدا کنید.

• از خوردن فیسالیس های وحشی که ممکن است در طبیعت رشد کرده باشند اکیدا خودداری کنید.

• فیسالیس خاصیت عقیم کنندگی دارد و موجب ناباروری و سقط جنین می شود.

فیسالیس

عوارض و مضرات فیسالیس

مسمومیت

از خوردن فیسالیس سبز و نارس خودداری کنید چون ممکن است سمی باشد و باعث مسمومیت شود.

همچنین توصیه شده که از مصرف فیسالیس وحشی جدا خودداری کنید.

آلرژی و حساسیت

اگر به انواع توت ها آلرژی و حساسیت دارید ممکن است فیسالیس هم باعث آلرژی و حساسیت در شما شود

مصرف برای خانم های باردار

عصاره آبی میوه فیسالیس به عنوان یک داروی ضدبارداری سنتی و سقط جنین توسط گیاهشناسان طب قدیم ایرانی شناخته شده است.  در قدیم، قابله ها به زنی که می خواست جنین خود را سقط کند، فیسالیس می دادند و زنانی که از آن می خوردند، دیگر بچه دار نمی‌شدند. اکنون از نظر علمی ثابت شده است که میوه این گیاه، خاصیت عقیم کنندگی دارد.

ناباروری

میوه ی فیسالیس سبب ناباروری می شود.

بیماران مبتلا به نارسایی طحال

بیماران مبتلا به نارسایی طحال باید از مصرف میوه ی فیسالیس خودداری کنند.

  • منبع
  • بیتوته
  • کوکا
  • پرشین استار
  • زرین بانو

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید