امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کد خبر: 268644
۲۹۸۵۲
۱۴
۰
نسخه چاپی

ماده ی مخدر کریستال | کریستال، مخدر خطرناک

کریستال نام یک ماده مخدر قوی است که می‌تواند هم تاثیرات جسمی و هم مغزی بسیار نامطلوبی را به جای بگذارد. نام علمی کریستال دی متافتامین هیدروکلراید است که اصطلاحا به نام ماده مخدر شیشه نیز شناخته می‌شود چرا که ظاهری مانند کریستال‌های شیشه‌ای صورتی و آبی یا سبز دارد.

همه چیز در مورد ماده ی مخدر کریستال

کریستال نام یک ماده مخدر قوی است که می‌تواند هم تاثیرات جسمی و هم مغزی بسیار نامطلوبی را به جای بگذارد.

ماده مخدر کریستال

متامفتامین یا کریستال که یک ماده مخدر دست ساز است، مدت طولانی به عنوان یک ماده برای افزایش زمان بیداری استفاده می‌شد، خصوصا در طول جنگ جهانی دوم برای بیدار نگه داشتن سربازان و تسکین افسردگی از آن استفاده می‌کردند. امروزه اعتیاد به آن در جوانان جامعه رو به افزایش است و معمولا به صورت تفریحی و برای افزایش لذت جنسی و یا بیدار ماندن استفاده می‌شود. این ماده مخدر به روش‌های خوراکی، سیگاری، مایع و یا تزریقی مصرف می‌شود. عموما برای استفاده و استعمال کریستال این ماده را با استفاده از یک لوله شیشه‌ای دود می‌کنند و از راه دماغ آن دود را بالا کشیده و در زمان کوتاهی دچار سرخوشی می‌شوند. به خاطر وجود مواد شیمیایی سمی، فرایند ساخت کریستال خطرناک بوده و احتمال رخ دادن انفجار در آن بالاست.

نحوه مصرف کریستال

مانند دیگر انواع متامفتامین ها، کریستال معمولاً به شکل هاى سیگارت، بلعیدنى، مایع خوراکى یا تزریقى و در موارد نادر حتى به صورت شیاف مقعدى استعمال مى شود. کریستال به شکل سیگارت یا تزریقى با شروع و حمله سریع تر بدن آثار تخریب کننده ترى دارد ولى متاسفانه استفاده از نوع سیگار و تنفسى شایع تر است تا جایى که در انگلستان فروش و عرضه پیپ هایى که براى استعمال کریستال مورد استفاده قرار مى گیرد ممنوع اعلام شد.

اثرات ماده مخدر کریستال

اثر کریستال هم مانند هر نوع ماده دیگرى در اشخاص مختلف متفاوت و وابسته به عواملى چون سایز، وزن، سلامت فرد، مقدار مصرف، روش استفاده، سابقه مصرف و اینکه آیا با ماده دیگرى استفاده مى شود دارد.

همچنین عوامل محیطى تاثیر این ماده را در فرد تحت الشعاع قرار مى دهد. اینکه فرد به تنهایى یا در جمع و در مهمانى مواد مصرف کرده باشد مى تواند در این تجربه تاثیر بگذارد. کریستال یا شیشه محرک بسیار قوى است که فعالیت هاى مرکزى سیستم عصبى را سرعت مى دهد. اگرچه گزارش کمى از مرگ و میر ناشى از استعمال مستقیم کریستال شده است ولى باید این نکته را مورد توجه قرار داد که این ماده بسیار اعتیادآور و نسبت به دیگر آمفتامین هاى دیگر از نظر اجتماعى، عاطفى، روانى و حتى تحرکى آسیب بیشترى به فرد وارد مى کند.

در بیمارانى که کریستال را به عنوان آمفتامین براى تحمل درد استفاده مى کنند علایم مشابهى با بیماران روانى پارانوئیدى و جنون جوانى مشاهده مى شود.

گاهى اوقات افرادى که به استعمال ماده تن در داده اند کریستال را به عنوان آمفتامین (مسکن) مصرف مى کنند. اگر فردى یک بار کریستال را به عنوان مسکن روانى تجربه کند به تجربه مجدد آن علاقه مند مى شود و کم کم به سوى این ماده کشانده مى شود.

استفاده دوز بالاى کریستال مى تواند موجب آسیب مهلک در رگ هاى مغزى و در نهایت مرگ شود دیگر تاثیرات فیزیکى معمول ناشى از استعمال کریستال شامل: خشکى دهان، افزایش سرعت تنفس، سردردهاى طاقت فرسا، حالت تهوع، تعرق بیش از اندازه بدن، سرگیجه، بالارفتن فشارخون، بالارفتن حرارت بدن، تپش قلب، خشکى، سوزش و ترک لب ها، بزرگ شدن مردمک چشم، سیاهى رفتن چشم، لرزش دست ها و انگشتان مى شود. استعمال کریستال روى رفتار شخص نیز تاثیر مى گذارد: افزایش حرکت هاى فیزیکى، نوعى حالت سرخوشى، ناآرامى، اضطراب و دلواپسى، پرخاشگرى، خشونت و رفتار خصمانه، بی خوابى شدید، حمله هاى ناگهانى هراس و اضطراب پارانویا (جنون سوءظن) همراه با توهم، نشاط و دلخوشى بیش از حد، پرچانگى، تکرار حرف ها و کارهاى ساده، تغییر ناگهانى در رفتار و گفتار و اختلال در درک، اختلال و بى نظمى در وظایف کلیه و ریه، بى اشتهایى و در نتیجه سوء تغذیه و کم وزنى مفرط ، عوارض قلبى.

(حمله قلبى و نارسایى قلب به دلیل استعمال زیاد)

عملکرد ماده مخدر کریستال

کریستال در مغز باعث ترشح دوپامین شده و حالت سرخوشی بسیار بالایی در فرد ایجاد می‌شود. به همین دلیل پس از مصرف کریستال انرژی و اعتماد به نفس بالایی به فرد دست می‌دهد و همین باعث می‌شود فرد به مصرف آن اعتیاد پیدا کند و برای تجربه دوباره آن حس دست به هرکاری بزند.

اثرات و علائم مصرف کریستال

1. علائم فیزیکی مصرف کریستال

از جمله اثرات مخربی که مصرف کریستال می‌تواند بر فرد بگذارد آسیب مغزی و مرگ است. خشکی دهان، افزایش تعداد تنفس، تهوع و سرگیجه و تعریق و بدن درد یا تپش قلب، گشادی مردمک چشم، تیری دید از جمله علائم مصرف کریستال است.

2. علائم رفتاری مصرف کریستال

حالت‌هایی نظیر سرخوشی، ترس و اضطراب، خشونت، بیخوابی و بی قراری، توهم، پرحرفی، تغییر در حرف زدن و رفتار، بی نظمی، بی اشتهایی و ... از جمله علائم مصرف کریستال در فرد است.

3. تاثیر کریستال در افزایش لذت جنسی

وقتی که فرد کریستال مصرف می‌کند، فعالیت جنسی او بیشتر می‌شود، به حدی که حتی به شکل افراطی به این زمینه گرایش پیدا می‌کند. در نتیجه به دلیل عدم استفاده از وسایل حفاظتی در هنگام برقراری رابطه جنسی، زمینه آلودگی و ابتلا به بیماری‌های جنسی نیز در وی بیشتر خواهد شد.

4. تاثیر کریستال بر بیماری‌های عفونی

کریستال اگر به شکل سیگاری استعمال شود، می‌تواند سبب بریده شدن لب‌ها بشود. همچنین در صورتی که به فرم تزریقی مورد استفاده قرار بگیرد احتمال انتقال ویروس هپاتیت در اثر آن افزایش خواهد یافت. اگر کریستال توسط فردی که ایدز دارد استفاده شود تعداد ویروس‌ها در بدن وی افزایش می‌یابند.

کریستال

وابستگى به کریستال

خیلى از کسانى که کریستال مصرف مى کنند این ماده را وابسته کننده توصیف مى کنند. مصرف کنندگان این ماده در ابتدا تشویق مى شوند کمى از این ماده را همراه داشته باشند تا در مواقع ناگهانى به دادشان برسد. با توجه به ماهیت وابسته کننده این ماده فرد از لحاظ روانى و فیزیکى به آسانى به آن وابسته مى شود. شخصى که از نظر روانى به کریستال وابسته شود بیش از هر چیزى در زندگى طالب آن مى شود. وقتى که بدن فرد با مخدرها سازگارى پیدا مى کند وابستگى فیزیکى اتفاق مى افتد و در این وضعیت فرد تدریجاً به عملکرد مواد مخدر در سیستم بدن عادت مى کند. بالارفتن سریع قدرت تحمل و وابستگى نسبت به کریستال و مصرف دوز بالاى این ماده براى رسیدن به تاثیر مطلوب از دلایل معمول مصرف عنوان شده است. حالت و حس آرامش و خلسه بى نهایتى که به دنبال مصرف متامفتامین ها در فرد ظهور پیدا مى کند اغلب موجب بروز میل بیش از حدى براى استفاده بیشتر از این ماده در شخص مى شود.

علائم و نشانه های ترک کریستال

اگر فرد به طور ناگهانی مصرف کریستال را ترک کند احتمالا علائم زیر در وی نمایان خواهد شد.

افسردگی

• بی توجهی به مسائل

• افزایش زمان خواب

• عدم تعادل روانی و خشونت

• کمبود انرژی

• احساس اضطراب و تشویش

راه های درمان

گزارش شده است که مردم کمتر طالب کمک هاى حرفه اى و تخصصى براى مشکلات ناشى از استعمال کریستال و متامفتامین ها نسبت به دیگر داروهاى غیر قانونى هستند. تحقیقات در زمینه پیدا کردن روش هاى درمانى مناسب براى کریستال و دیگر متامفتامین ها در کشورهاى مختلف دنیا ادامه دارد. درمان ها شامل روش هاى ویژه براى برخورد با مصرف کنندگان متامفتامین ها از ابعاد رفتارى و روانى است.

نکاتی در مورد ماده مخدر کریستال

• کریستال یا شیشه اولین بار در سال ۱۸۸۷ ساخته شد.

• کریستال با نام‌های گچ، یخ و شیشه نیز شناخته می‌شود و بدون بو و تلخ مزه است.

• این ماده خیلی سریع نشان نمی‌دهد که فرد را به خود وابسته و معتاد کرده است و به همین دلیل فرد به طور اشتباه تصور می‌کند که می‌تواند آن را به صورت تفننی مصرف کند.

• برخی از مصرف کنندگان شیشه تا چند روز پس از مصرف می‌توانند هیچ غذایی مصرف نکنند یا نخوابند.

• فرد مصرف کننده پس از مدتی دچار افسردگی، زودرنجی می‌شود و احتمال ابتلا به بیماری‌های روانی در فرد معتاد بالاتر است و برای رفع ناراحتی‌های عصبی خود مجبور به استعمال بیشتر می‌شود.

• این ماده مخدر صنعتی بوده و در آزمایشگاه ساخته می‌شود و مواد اولیه آن مانند همان مواد مسکنی است که برای ساخت قرص سرماخوردگی استفاده می‌شود.

• در طول جنگ جهانی دوم سربازان آلمانی کریستال مصرف می‌کردند تا بتوانند بیدار مانده و روحیه بهتری داشته باشند.

• در گذشته از کریستال یا شیشه برای درمان گرفتگی بینی استفاده می‌شد و همچنین در اسپری‌های بینی این ماده مورد مصرف قرار می‌گرفت.

• داروی دسوکسین دارویی است که همان شیشه را به صورت قانونی تولید می‌کند و برای درمان چاقی شدید، افسردگی و یا بیش فعالی یا ADHD به مقدار خیلی محدود تجویز می‌شود.

  • منبع
  • دکتر سلام
  • ستاره

دیدگاه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید